Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

erik2907

Actief lid
M.i. mag je best blij zijn met deze waarden. Ik haal gemiddeld het volgende:
120 km = 1 op 16/19
100 km = 1 op 19/22
80 km = 1 op 23/27
De laagst waarden per snelheid zijn bij tegenwind. Dus bij een beetje tegenwind hier in Flevoland haal ik op de A6 rond de 1 op 16 a 17 km. Vind ik best wel teleurstellend.
Ik neig dan ook heel erg om naar de dealer te stappen om een onderzoek in te laten stellen.
Vanaf dag 1 heb ik mijn tank verbruik ook bijgehouden en kom na net 7000 km's op de teller op een gemiddelde van 17,70.
Ik rij bijna dagelijks Almere/Biddinghuizen. Zal het daaraan liggen (ongeveer de helft van de afgelegde afstand is dus 120 km/u weg) om zal ik toch echt naar de dealer stappen. Ik ben trouwens geen sportieve rijder (Snel optrekken, etc)
Jullie advies graag.

Vergelijk je eigen waardes eens op spritmonitor.de met de waardes van anderen zoals de mijne o.a. (zie handtekening). Gevalletje dealer opzoeken en testen lijkt mij.
 

Captain Hook

Forumguru
M.i. mag je best blij zijn met deze waarden. Ik haal gemiddeld het volgende:
120 km = 1 op 16/19
100 km = 1 op 19/22
80 km = 1 op 23/27
Hmmm. Die waardes haalde ik met m'n O2 2.0 TDI (140pk) ook. :smirk:

Maar zoals iemand anders al zei, kijk eens op spritmonitor.de en vergelijk met andere rijders.
 

damnsharp

Nieuw lid
@erik2907: hoe krijg jij 1:25 voor mekaar? Ik zie dat jij de auto een maand langer hebt. 1:20 lukt me gemiddeld goed en ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden. Bedoel je dat 1:20 ook "gevalletje dealer opzoeken" is? Zo ja, is er dan wat aan te doen (behalve rijgedrag)?
 
Ik weet niet of er goesting voor is. Maar misschien eens samen komen met de auto's om verschillende rijstijlen te ervaren. En eventueel een computertje aan de auto hangen om te zien wat je doet met je pedaal in vergelijking tot een ander.
 
Ik heb het computertje. Eenvoudig te monteren (neer zetten op dash en in de zekering kast in pluggen). Woon in Zeeuwsch-vlaanderen. Vandaag 1:23 gehaald. Even snel naar Rotterdam op en neer.
 

erik2907

Actief lid
@erik2907: hoe krijg jij 1:25 voor mekaar? Ik zie dat jij de auto een maand langer hebt. 1:20 lukt me gemiddeld goed en ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden. Bedoel je dat 1:20 ook "gevalletje dealer opzoeken" is? Zo ja, is er dan wat aan te doen (behalve rijgedrag)?

* Rij dagelijks 300 km v.v. WWV (snelweg) met maximaal 95 km/u. Sneller heeft geen zin wegens files en optrekken en afremmen. Als ik daar waar mogelijk 120 zou rijden zijn dat meestal maar stukjes van 2 kilometer. En dat kost brandstof. Het verlies aan tijd bij max. 95 km/u is op 300 kilometer 10 minuten heen en 10 minuten terug. Dat neem ik voor lief omdat het ook veel relaxter rijdt en ik geen stress heb van optrekken en afremmen;
* Rechter baan rijden op de snelweg en met de stroom mee (vrachtauto's) en niet tussen de "stresskippen" op de linkerbaan (remmen / optrekken / remmen);
* Anticiperend rijden, m.a.w., als het verkeerslicht op rood staat gooi ik de auto in zijn vrij en laat hem rollen naar het verkeerslicht.
* Geen korte stukken in de stad, maar met de fiets;
* Optrekken met 75% gas en snel doorschakelen naar de gewenste snelheid. Kost wel iets meer brandstof maar des te eerder wordt de cruise snelheid bereikt (minder brandstof).
* Airco alleen gebruiken als het nodig is, met andere woorden, op tijd uitschakelen en niet de gehele weg met airco rijden.
 

Peter_Octavia

Forumguru
@erik2907,

Kan me helemaal vinden in jouw verhaal echter één opmerking:

Volgens mijn kun je beter de auto in de versnelling laten uitrollen. Dan verbruikt hij helemaal geen brandstof?

Echter remt de auto wel meer af ten opzichte van in zijn vrij zetten. Misschien verbruikt hij hierdoor wel minder nu ik zo aan het typen ben, omdat je hem eerder in zijn vrij kunt gaan zetten.

Ik ga het ook eens proberen.

Maar mijn is altijd geleerd de auto in zijn versnelling laten uitrollen.

Ik rij nog regelmatig gewoon 130 km/u op de snelweg en dat drukt het verbruik behoorlijk. In mijn geval is dat stuk 25 km lang en altijd zonder files. Het tijdsverlies is inderdaad te verwaarlozen (ca. 5 min in mijn geval). Maar dat is het gevoel nog. Heb al een behoorlijke rustiger rijstijl nu dan voorheen met mijn O2 1.9 TDI met ABT tuning.

Grt.

Peter
 

damnsharp

Nieuw lid
@erik2907: super. Ik zie vooral dat wij vaak toch korte stukken rijden (stad) en maar paar keer in de week verder (20 of 40km) dus dat zal ook boosdoener zijn.
Ik heb overigens ook begrepen beter in de versnelling (met koppeling oplaten komen) laten uitrollen, omdat je dan remt op de weerstand van de motor en meer controle hebt. Als de auto in zijn vrij uitrolt en je moet om wat voor een reden snel handelen ben je een stap te laat.

Het verbaasd me overigens dat weinig mensen verontwaardigd reageren op het feit dat we een auto hebben gekocht waarvan de fabrikant 1:30 beloofd en een enkeling 1:25 haalt maar de meeste 1:20 (als ik het zo grofweg mag zeggen). Of ik heb een discussie gemist maar vreemd vind ik het wel. Ik verwacht dat de meeste voor lief nemen en 1:20 ook niet verkeerd vinden.

Oh, heeft iemand een idee wanneer start/stop systeem nuttig is (laten we zeggen, bij hoeveel seconden stilstaan bij een stoplicht)? Regelmatig sta ik stil, slaat de motor af en springt stoplicht op groen en moet de auto weer starten. Ik vraag me af hoeveel het start/stop systeem zijn zin heeft. Ik moet bekennen dat ik nog niet goed op het forum gezocht heb naar reacties dus dat zal ik nu doen maar ben wel benieuwd naar meer reacties.
 

wanderer

Senior Member
stop/start systeem niet over nadenken, gewoon z'n werk laten doen, is ff wennen, maar eenmaal gewend een heerlijke functie.....
Het verbaasd me overigens dat weinig mensen verontwaardigd reageren op het feit dat we een auto hebben gekocht waarvan de fabrikant 1:30 beloofd en een enkeling 1:25 haalt maar de meeste 1:20 (als ik het zo grofweg mag zeggen). Of ik heb een discussie gemist maar vreemd vind ik het wel.
je hebt inderdaad heel wat gemist, daar zijn al bladzijden over vol geschreven vorig jaar.....
 

damnsharp

Nieuw lid
@wanderer: ik dacht al dat ik iets over het hoofd had gezien w.b.t. discussie :winkie: Bedankt voor je reactie in ieder geval over start/stop. Ik ben er ook blij mee want het geeft vaak rust tijdens het wachten bij een stoplicht maar of het nu werkelijk wat oplevert, daar ben ik best benieuwd naar want ik hoor ook geluiden "het is slecht voor de motor".
 

erik2907

Actief lid
@erik2907,

Volgens mijn kun je beter de auto in de versnelling laten uitrollen. Dan verbruikt hij helemaal geen brandstof?

Peter, naar mijn mening verbruikt de auto meer indien deze in de versnelling blijft omdat dan de toeren hoger zijn dan wanneer hij in zijn vrij rolt. Dan is er sprake van een stationair toerental. Kan ook zijn dat het niets uitmaakt omdat er geen 'gas' wordt gegeven.
 

erik2907

Actief lid
........................ waarvan de fabrikant 1:30 beloofd ...................................

Het grootste misverstand in mijn ogen is dat de fabrikant niets beloofd! Het enige dat zij zeggen is dat als het voertuig gebruikt wordt volgens de EG norm deze 1:29,4 kan bereiken. Echter, niemand in de wereld rijdt zijn voertuig volgens de EG norm, want dan sta je stil op de rollenbank :). Het is uitsluitend een indicator om auto's met elkaar te kunnen vergelijken als het op het verbruik aankomt. De rest is pure rijstijl van het individu, het weer (warm/koud), de wind (mee/tegen), de drukte op de weg, enz., enz.
 

erik2907

Actief lid
@erik2907: ..................... omdat je dan remt op de weerstand van de motor en meer controle hebt. Als de auto in zijn vrij uitrolt en je moet om wat voor een reden snel handelen ben je een stap te laat.................

Mee eens maar ook een kwestie van anticiperend rijden. Ik doe het ook alleen als de verkeersdrukte het toelaat. Daarnaast bestaat er nog altijd zo iets als een rem om op onvoorziene omstandigheden te kunnen reageren :). Immers, de auto staat toch ook in zijn 'vrij' voor een verkeerslicht als je het start/stop systeem gebruikt? Zullen we dat dan ook maar niet meer doen ..... :)?
 

laagvlieger

Forumguru
Peter, naar mijn mening verbruikt de auto meer indien deze in de versnelling blijft omdat dan de toeren hoger zijn dan wanneer hij in zijn vrij rolt. Dan is er sprake van een stationair toerental. Kan ook zijn dat het niets uitmaakt omdat er geen 'gas' wordt gegeven.

Bij auto's vanaf 1992 wordt de brandstoftoevoer afgesloten indien men het gas lost, dit wil zeggen dat de motor verder aangedreven wordt door de wielen en er geen verbranding in de motor plaatsvindt. Daarom verbruikt een uitrollende motor 0,0 liter brandstof, of dit nu bij 4.000 of 1.500 toeren per minuut is. Enkel als de motor bij een te laag toerental komt zal die terug wat brandstof inspuiten om hem niet te laten afslaan.

In z'n vrij verbruikt een auto altijd een beetje om de motor stationair te laten draaien. Echter rol je op deze manier wel verder uit.
 

Max5

Senior Member
...over de EG norm:
Het is uitsluitend een indicator om auto's met elkaar te kunnen vergelijken als het op het verbruik aankomt. De rest is pure rijstijl van het individu, het weer (warm/koud), de wind (mee/tegen), de drukte op de weg, enz., enz.
Er zijn zat autos die in de praktijk veel dichter bij hun 'beloofde' verbruik zitten, waaronder ook zuinige autos. Dus die EG norm is geen goede manier om autos met elkaar te vergelijken.

De verhouding tussen de EG norm en praktijkverbruik geeft wel een goede indicatie in hoeverre een wagen op de EG norm is afgericht, en gezien de fiscale voordelen is dat geen slechte optimalisatie :)
 

Peter_Octavia

Forumguru
Peter, naar mijn mening verbruikt de auto meer indien deze in de versnelling blijft omdat dan de toeren hoger zijn dan wanneer hij in zijn vrij rolt. Dan is er sprake van een stationair toerental. Kan ook zijn dat het niets uitmaakt omdat er geen 'gas' wordt gegeven.

Vanmiddag op de terug weg diverse malen de auto laten uitrollen in zijn vrij. Dit kun je dus veel eerder inzetten als in de versnelling laten uitrollen.
Volgens het actuele verbruik maakt het geen verschil tussen beiden. Hij geeft in beide gevallen 1 op 85 aan tijdens het uitrollen.

Ik ga dit even langer proberen. Het verbruik vanmiddag was toch zomaar 1 op 25,7 volgens de boardcomputer.
 

erik2907

Actief lid
Er zijn zat autos die in de praktijk veel dichter bij hun 'beloofde' verbruik zitten, waaronder ook zuinige autos. Dus die EG norm is geen goede manier om autos met elkaar te vergelijken.

De verhouding tussen de EG norm en praktijkverbruik geeft wel een goede indicatie in hoeverre een wagen op de EG norm is afgericht, en gezien de fiscale voordelen is dat geen slechte optimalisatie :)

Hoe zuiniger de auto, hoe groter de afwijking. Een auto die een EG norm heeft van 1:10 zal in de praktijk dicht tegen deze waarde aanzitten, immers een afwijking van 10% is 1:9. Indien de norm 1:30 is en de afwijking is hier ook 10% dan is er sprake van 1:27. Kortom, met mijn verbruik van 1:25,3 gemiddeld na 26.000 km ben ik uitermate tevreden.
 

Max5

Senior Member
Prima dat je tevreden bent, maar als je iedere dag 4 uur bezig bent met zuinig rijden, dan kun je ook in andere types mooie resultaten halen. Sterker nog, ik denk dat je bv. in zo'n A2 3L (uit 2000!) nog veel zuiniger zou rijden, terwijl die in de EG test een vergelijkbaar verbruik geeft.

Klopt die EG norm dan niet? Of gaan fabrikanten inmiddels slimmer om met die test? Zeker nu daar belastingen op ingericht zijn is het aantrekkelijk om daar laag te scoren, misschien wel ten koste van real-life verbruik... Ik kan het niet hard maken, maar ik heb een donkerbruin vermoeden. :koffie:
 
Bovenaan Onderaan