M.i. mag je best blij zijn met deze waarden. Ik haal gemiddeld het volgende:
120 km = 1 op 16/19
100 km = 1 op 19/22
80 km = 1 op 23/27
De laagst waarden per snelheid zijn bij tegenwind. Dus bij een beetje tegenwind hier in Flevoland haal ik op de A6 rond de 1 op 16 a 17 km. Vind ik best wel teleurstellend.
Ik neig dan ook heel erg om naar de dealer te stappen om een onderzoek in te laten stellen.
Vanaf dag 1 heb ik mijn tank verbruik ook bijgehouden en kom na net 7000 km's op de teller op een gemiddelde van 17,70.
Ik rij bijna dagelijks Almere/Biddinghuizen. Zal het daaraan liggen (ongeveer de helft van de afgelegde afstand is dus 120 km/u weg) om zal ik toch echt naar de dealer stappen. Ik ben trouwens geen sportieve rijder (Snel optrekken, etc)
Jullie advies graag.
Hmmm. Die waardes haalde ik met m'n O2 2.0 TDI (140pk) ook. :smirk:M.i. mag je best blij zijn met deze waarden. Ik haal gemiddeld het volgende:
120 km = 1 op 16/19
100 km = 1 op 19/22
80 km = 1 op 23/27
@erik2907: hoe krijg jij 1:25 voor mekaar? Ik zie dat jij de auto een maand langer hebt. 1:20 lukt me gemiddeld goed en ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden. Bedoel je dat 1:20 ook "gevalletje dealer opzoeken" is? Zo ja, is er dan wat aan te doen (behalve rijgedrag)?
@erik2907,
Volgens mijn kun je beter de auto in de versnelling laten uitrollen. Dan verbruikt hij helemaal geen brandstof?
........................ waarvan de fabrikant 1:30 beloofd ...................................
@erik2907: ..................... omdat je dan remt op de weerstand van de motor en meer controle hebt. Als de auto in zijn vrij uitrolt en je moet om wat voor een reden snel handelen ben je een stap te laat.................
Peter, naar mijn mening verbruikt de auto meer indien deze in de versnelling blijft omdat dan de toeren hoger zijn dan wanneer hij in zijn vrij rolt. Dan is er sprake van een stationair toerental. Kan ook zijn dat het niets uitmaakt omdat er geen 'gas' wordt gegeven.
Er zijn zat autos die in de praktijk veel dichter bij hun 'beloofde' verbruik zitten, waaronder ook zuinige autos. Dus die EG norm is geen goede manier om autos met elkaar te vergelijken....over de EG norm:
Het is uitsluitend een indicator om auto's met elkaar te kunnen vergelijken als het op het verbruik aankomt. De rest is pure rijstijl van het individu, het weer (warm/koud), de wind (mee/tegen), de drukte op de weg, enz., enz.
Peter, naar mijn mening verbruikt de auto meer indien deze in de versnelling blijft omdat dan de toeren hoger zijn dan wanneer hij in zijn vrij rolt. Dan is er sprake van een stationair toerental. Kan ook zijn dat het niets uitmaakt omdat er geen 'gas' wordt gegeven.
Er zijn zat autos die in de praktijk veel dichter bij hun 'beloofde' verbruik zitten, waaronder ook zuinige autos. Dus die EG norm is geen goede manier om autos met elkaar te vergelijken.
De verhouding tussen de EG norm en praktijkverbruik geeft wel een goede indicatie in hoeverre een wagen op de EG norm is afgericht, en gezien de fiscale voordelen is dat geen slechte optimalisatie