Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Fabia

† In Memoriam
Weet je dat wel zeker dat de dealer de olievervangt bij die beurt. Volgens mij is het meer een visuele check.

laagvlieger

Forumguru
Klopt, ik ben vandaag bij de dealer geweest voor de gratis beurt en hij heeft inderdaad geen nieuwe olie geplaatst. Bij moderne motoren hoeft dat blijkbaar niet meer. Ik weet nog dat dat wel gebeurde bij de oude Nissan diesel uit de jaren '90 van m'n ouders, in die tijd werd alle olie vernieuwd na de inrijperiode, juist vanwege kleine metaaldeeltjes die dan schade in het blok konden veroorzaken. Ik kan begrijpen dat de huidige techniek beter op elkaar is afgesteld en dat er minder slijt, maar of kleine deeltjes die door het inslijten in de olie terechtkomen goed zijn voor de motor?

Verder heeft hij wel de koelvloeistof en ruitenwisservloeistof bijgevuld en de banden opnieuw op spanning gebracht. Verder een visuele check onder de motorkap en onder de auto.

genoeg off-topic ...

Captain Hook

Forumguru
Dat riekt naar een zomercheck en die is altijd service (als verrassend skoda lid)
Enne koelvloeistof bijvullen? Weet je dat wel zeker, want dat is op zich geen goed teken als dat nu al bijgevuld moet worden...

laagvlieger

Forumguru
De koelvloeistof stond reeds op minimum toen hij afgevelerd werd. Nu hebben ze hem op maximum gezet. Het is niet echt een zomercheck, het is een service die ze ook hebben gedaan bij de Fabia van m'n broer 8 jaar geleden en bij die van m'n ouders 3 jaar terug. Allebei in de winter.

Wat trouwens leuk was is dat ik erbij mocht zijn toen ze het nazicht deden, dus heb alles gezien wat ze gedaan hebben.

Gerke

Forumguru
Maar weer ON Topic

Laatste tank 4,7 l op 100 km (volgens BC 4,6) een behoorlijk hoger verbruik door regen, wind en de storm afgelopen zaterdag. Met twee handen aan het stuur met moeite de auto in bedwang te houden. Ik ben best wel wat gewend, maar de zijwindgevoeligheid van de Fabia valt met toch echt vies tegen :(

Jkz

Lid
Gisteren heb ik voor het eerst eens even lekker lopen scheuren met de fabia GL.
In alle versnellingen keihard tot in de rode toeren doorgetrokken en lekker snel gereden. Stukje op topsnelheid, toch 170 km/h. 17" wieltjes erop, perfecte wegligging! Verbruik over 60 km: 1 op 20,7. Het viel mij niet tegen. Kleine stukjes in het dorp met koude motor heeft de Faab liever niet. Dan zie je het verbruik omhoog gaan en haal ik amper 1 op 18!
Blijf al met al super tevreden! Alleen dat lampje....(zie ander topic).

erik2907

Actief lid
Het kan, super zuinig rijden! Weersomstandigheden zonnig en minimaal wind.

Verbruik 1:41,0
Gemiddeld verbruik 1:35.5
Actieradius 1538 km

Zie de foto's.

IMG_2024.jpg IMG_2022.jpg IMG_2025.jpg

laagvlieger

Forumguru
Daar doe ik mijn hoed voor af, chapeau! Wat een cijfers. Het is wel duidelijk dat die 1.2 TDI pas echt zuinig wordt als die wat kilometers gereden heeft. Het hoofdje gebruiken en op de snelheid letten hebben natuurlijk het meeste effect.

erik2907

Actief lid
Ik ben benieuwd of hij dat tot de volgende tankbeurt volhoud, zou me sterk verbazen...

Nee, zie mijn handtekening! Deze rit was vanaf een industrieterrein naast de snelweg bij Utrecht, over de A27 richting Almere tot aan de stadsrand van Almere. Zolang je geen stadsverkeer meeneemt kun je dergelijke waardes scoren met een beheerste rechtervoet.

Polvo

Actief lid
Laatste tank, 40,7liter op 912km oftewel 1:22,4.
Dit was de 1e keer dat ik boven de 900 km uitkwam.
volgens de bc kon ik nog 65km rijden, maar 4,3 liter met 1:22,4 is ruim 95 km.
Wie heeft eigelijk een idee hoeveel er werkelijk nog in de tank zit?
Is vol maximaal 45 liter? of zou het ook 43 of 47 kunnen zijn.
Dat scheelt wel op de actiradius.

Jkz

Lid
@polvo

Heb zelf vorige week 47 liter getankt. Is afhankelijk van de auto, volgens vag is geen enkele tank identiek. Kan maar zo een litertje schelen. Ik had toen zelf 1030 km gereden dus bijna 1 op 23. Kon volgens de bc op dat moment nog 60 km rijden.
Gr.

Zelf heb ik nu bijna 17.000km gereden met de GL.
een tankbeurt zit bij mij altijd tussen de 45en 48liter
normaal gesproken heb ik dan tussen de 1000km en 1100km gereden met de tank.
komt dus uit op ongeveer 1:22,5 ben hier zelf heel tevreden mee

Mijn sprimonitor geeft iets anders aan echter allang niet meer ingevuld.

laagvlieger

Forumguru
Vandaag opnieuw getankt. In het totaal nu iets meer dan 2.000 km gereden. Heb er 35,37 liter in gegooid en heb daar 765 km mee gereden. Een verbruik van 1 op 21,7. Reden vanochtend om nu al te tanken was dat ik vandaag 250 km ging rijden. Bij dit warme weer met airco, dit als resultaat:
Afb0319.jpg

Na het inrijden mag de TDI serieus werken. Even getest hoe snel die de lange helling op de E40 in Luik op geraakt. Onderaan gestart met 140km/u in 5de, zakte toch redelijk snel terug tot 125 km/u, dan maar terug geschakeld en boven geraakt met 135km/u in 4de. Daarna ook nog een tijdje 150 aangehouden, verrassend hoe stil het in de auto dan nog is.
Voor de rest een honderd km snelweg met CC:

Afb0318.jpg

en de rest van de kilometers op leuke heuvelachtige wegen in de Hoge Venen en de Eifel. De Fabia 1.2 TDI is best een fijne rijdersauto, alleen dat gebrek aan vermogen onder de 2.000 tpm wordt in dat heuvelachtig gebied nog uitvergroot. Zeker met airco.

henm

Lid
petje af voor al die "zuinige" auto's........ wij halen na 8000 km 1 op 18..... en echt niet van en naar de supermarkt, en ook echt niet uitrollen etc.... maar... echt wel gewoon netjes rustig rijden. snelweg 120 km .... 1 op 18... echt niet meer...

jos_br

Actief lid
petje af voor al die "zuinige" auto's........ wij halen na 8000 km 1 op 18..... en echt niet van en naar de supermarkt, en ook echt niet uitrollen etc.... maar... echt wel gewoon netjes rustig rijden. snelweg 120 km .... 1 op 18... echt niet meer...

Van de 1,2tdi´s die hier rondrijden zijn dit waardes die met een normale rijstijl gehaald worden......

Jos.

Net met karretje er achter naar St Tropez gereden. 130 over de peage. Aan de 1:20. Zal vast aan de banden liggen :tongue: "Normale rijstijl" is zo relatief.

Noord26

Forumguru
Van de 1,2tdi´s die hier rondrijden zijn dit waardes die met een normale rijstijl gehaald worden......

Jos.

Met alleen stadsverkeer loopt mijn GL 1:19/1:20.
Totaal gecombineerd 1:23, met een normale rijstijl.
Ga ik op het verbruik letten dan 1:24/25. Gemiddeld op een tank.

Gemiddeld 1:18 begrijp ik daarom echt niet?

Bovenaan Onderaan