Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Jkz

Lid
@noord:
Misschien omdat het hier over een hatchback gaat, stroomlijn is misschien net iets anders. Ik heb zelf ook een hatchback, alleen met 17" wielen erop. Ik moet dan echt heel goed mijn best doen plus dat ook mijn dagelijkse rit dit toelaat om aan 1 op 21 te komen. In het dorp of kleine ritjes met koude motor is het net als bij henm hooguit 1 op 18..
Toch anders misschien een hatchback.....

Noord26

Forumguru
17" wielen maken wel een groot verschil. Dat heb ik zelf gemerkt bij mijn vorige auto. Die stond in de zomer op 17", en in de winter op stalen 14".. De stroomlijn maakt niet veel uit denk ik, want de hatchback heeft een grote spoiler die de luchtstroom net zo goed doet geleiden als bij de combi. Anders zouden mensen alleen al bij alle merken alleen stations kopen; het 'minderverbruik' er zo uit hebben wat een station normaal aan extra aanschafwaarde kost? Beide auto's moeten afzonderlijk getest worden op Cw-waarde en verbruikscyclus. Die waardes zijn volgens mij hetzelfde bij de combi en hatchback.

Jkz

Lid
Er zit zelfs iets verschil in.Op papier en in de boekjes zou de hatchback theoretisch zuiniger moeten zijn, in de praktijk echter gaat het niet helemaal op. Vorige inbreng in dit topic gaat voor 99% over combi's, henm hebben een aanzienlijk slechter verbruik en ik moet uitermate goed opletten om een goed verbruik te krijgen. Dan valt dit toch enigszins een beetje op. Ik heb anders niet echt een andere verklaring. Henm melden een niet zo goed verbruik wat afwijkt van de anderen, ze hebben ook een ander model auto. Ik weet het ook niet hoor, zou een mogelijkheid kunnen zijn toch..... Heb anders geen verklaring.

Peter_Octavia

Forumguru
Inmiddels bijna 8000 km verder en het verbruik lijkt zich opvallend te hebben gestabiliseerd. Dit ondanks de wisselde rij omstandigheden tijdens de diverse tankvullingen.

Ik ben er best tevreden mee. In de begroting heb ik ook gerekend met een verbruik van 1 op 22/23.
Ik weet dat het nog zuiniger kan gemiddeld, maar dat vraagt om een nog verder aangepaste rijstijl en om de originele 15" velgen.

Vraag me nog steeds af wat het effect is van de 16" velgen met bredere banden. 10 tot 15% extra verbruik? zeg ik dan iets geks?

Beste score volgens de boardcomputer is 1 op 26,9 geweest over een afstand van 50 km.

henm

Lid
:mad::mad:
WIj rijden wel bewust, passen ons rijgedrag niet extreem aan, maar proberen wel een gunstig verbruik te halen.
We rijden 80 % snelweg ritten van 140 km lengte, snelheid niet boven 120km/u. Rest korte ritten van 20-30 km lengte. Amper "boodschappenritjes".
Wel meestal airco aan, maar geen belading in de HB.
En toch na 8000 km niet beter dan 1:18,1. Zit ook nog eens geen vooruitgang in.

Met onze vorige Skoda HB 2002 haalden we veel gunstigere cijfers. Zelfde manier van rijden (airco aan) of gemiddeld sneller op de snelweg. Dat is toch triest... met al deze moderne technieken!

Wat Jkz ook aangeeft, valt ook vies tegen tov de combi (die vaker zwaarder beladen zullen zijn?) EN valt dus wel op.
Andere HB rijders????

piair1982

Forumguru
En als je nu eens volgens de schakelindicator rijdt? Dan zal je toch zuiniger moeten kunnen rijden. Een hb mag niet verschillen van een combi in mijn optiek.

verselewel

Nieuw lid
Ik heb nu een weekje mijn nieuwe fabia combi greenline. Het verbruik valt mij alles mee. Ik haal tijdens de eerste ritten naar mijn werk (40km waarvan 35km snelweg en niet harder dan 105 km/u) een gemiddelde van 3,5 l/100km (dus iets van 1 op 28)
ritjes meer binnendoor natuurlijk hoger verbruik. eerste tankbeurt gaf mij al een totaal gemiddelde van 1:20,5. best netjes denk ik zo.

vandaag zag ik dat het verbruik bij 110km/u niet veel hoger is als bij 90 km/u. mischien omdat het motortje wel erg mooi draait bij 110km ?

henm

Lid
Ja vreemd, dan is het verbruik van de 2CV, relatief gezien, beter...
haha ja daar heb je een punt... :24:

En als je nu eens volgens de schakelindicator rijdt? Dan zal je toch zuiniger moeten kunnen rijden. Een hb mag niet verschillen van een combi in mijn optiek.
Dat doen we niet precies, maar hebben ons rijgedrag wel aangepast door eerder te schakelen. Rijden gewoon rustig. En we vertikken het als slakken te gaan rijden.
Maar nogmaals, er lijkt wel verschil te zijn met de combi's???

Zojuist hierover contact gehad met de dealer, ook daar reageert men verbaasd over dit verbruik i.c.m. onze rijstijl. Geopperd is dat er een motormanagementupdate nodig is, dus as woensdag gaan we even langs voor een check.

Captain Hook

Forumguru
Dat de combi zuiniger is dan de hatchbak, dat klopt wel. De cw-waarde van de combi is wat gunstiger, betere stroomlijn betekent, zeker bij hogere snelheden, een lager verbruik.

erik2907

Actief lid
Ritje Almere - Maastricht tussen 05:15 en 08:15 inclusief koffie stop onderweg :). Gemiddelde 1:35,3 - actieradius 1.505 km. Vandaag getankt en kwam met alle ritten tezamen op gemiddeld 1: 28,7 (zie ook spritmonitor / handtekening).

IMG_2083.jpg IMG_2082.jpg

Foleor

Nieuw lid
Beste Erik2907,
Rijd je dan over de snelweg met een gangetje van 80??
ik zelf heb net 2 maand een greenline combi, 5500 km en een gemiddelde van 1:19.8.
Als ik over 80 km wegen rijdt, dan haal ik al snel 1:26
Alhoewel het erg wisseld per dag en per tijdstip.
Ikzelf ben vol vertrouwen dat het nog zuiniger kan, en ook nog "nornaal" met de stroom mee rijden.

erik2907

Actief lid
Nee hoor, ik rij 81 km per uur :). Was op het moment van de foto. Normaliter rij ik tussen de 90/95 net iets sneller dan het vrachtverkeer maar wel op de rechterbaan! Scheelt een kwartiertje naar mijn werk (150 km) t.o.v. 120 daar waar het kan.

driesenp

Nieuw lid
Tot nu toe 9500 km gedraaid, gemiddeld verbuik 1 op 20,42. In die 9500 km zit ook 2000 km snelweg Frankrijk waar de CC op 130 stond.
Ben ik best tevreden mee...

Heb nu toch eens met die board-computer zitten spelen....
Op een ritje (mooi en windstil weer) naar Apeldoorn (geen files of andere hindernissen) heb ik eens getracht te achterhalen, wanneer de faab het zuinigst loopt.
Die van mij doet dat bij precies 1650 toeren in z'n vijf (ongeveer 83-85 Km/h). De faab maakt dan een heel speciaal geluidje als een tevreden knorrend varkentje.
Hij gaf na 35 Km gereden te hebben gem. 1:27,7 aan. over kleine stukjes gemeten (rechte en vlakke weg) kom ik op 1:30.
Zo en nu zet ik alles weer uit... :)

Wij hebben sinds 17 juni de Greenline Hatchback. Inmiddels 2175 km mee gereden, totaal verbruik tot nu, 1 : 21,3. De auto wordt best "pittig" ingereden, voorlopig wordt nog niet getracht om alle "zuinigheidsrecords" te verbreken.
Valt mij erg mee.

Newbee

Actief lid
Over 36.543km gemeten heb ik 1803,3 ltr verbruikt.
Dus 1:20,26

Edit: ik rij dus meestal op de linkerbaan tussen die aannemersbusjes......:grin:

Goed, ik ook maar eens.
Na 5300 km tussen 865 en 956 km op een tank.
Dus 22.5 en 23.5 km/l
Wil wel eens de 1000 halen. Nog steeds heel tevreden overigens.

Bovenaan Onderaan