Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

SL1970

Nieuw lid
Hallo beste Skoda rijders,

Het valt inderdaad tegen dat gebruik van een Fabia Greenline 1.2 TDI ,wat Skoda aan geeft (1:29,5) is echter niet haalbaar in het begin van aanschaf (januari 2011) heeft het 1:19 gelopen en elke 1000 km ging het iets beter lijkt wel of dit afgesteld staat.?
Na 5000km bleef het ongeveer op 1:21.7 hangen en het bleef zo.
Nu heb ik toch maar een tuning laten plaatsen buiten om de computer van de Skoda , dit laten toepassen door Ventura tuning. ( gelijk ook andere luchtfilter laten plaatsen ).
De Fabia rijdt nu aanzienlijk anders en veel lekkerder stiller en meer kracht en het verbruik is verbeterd rij nu in de stad zo'n 1:20 en er buiten haal ik momenteel 1:25 en lijkt nog steeds iets beter te worden.
Ben nu echt een blije Greenline rijder.:)
Mocht het aan komen op een service beurt en je wilt dat de dealer er niets van mag weten haal je deze tuning gewoon er uit in nog geen 3 a 4 minuten werk.
Dus rij met gevoel en veel plezier een Skoda Fabia Greenline 1.2 TDI en haal eruit wat er uit te halen valt.
Zonder dat er problemen ontstaan en tot nu toe nog geen enkel probleem ontdekt.
Ben nu toch wel erg tevreden met 1:25 .............................
 

SL1970

Nieuw lid
Hoeveel km heb je er momenteel op zitten misschien dat het daar aan ligt.
ik zit momenteel op bijna 8900 km , maar goed iedereen heeft een andere rijstijl.
Maar als dit bij u zo is 1:25 vindt ik dit vrij netjes.
Bij mij gaat dit met de tuning beter en misschien wordt het nog wel beter ben nu echt tevreden met de Skoda.
Hier voor altijd Mitsubishi gereden ook fijne auto's maar waren niet altijd zuinig, nu dus Skoda ook een klasse apart.
 

Mixh

Lid
Alles hangt toch af van je rijgedrag, de wegen waarop je rijdt (max 100 of max 120?). wind mee of tegen (!) en of je veel in de stad rijdt. Mijn Faab staat nu op 23.000 km, vooral woonwerk over een max. 100km-snelweg.

De dagelijkse woonwerk-kilometers rijd ik gemiddeld 1:25 tot 1:26 (heenweg geregeld boven 1:28, terugweg vaker 1:24, zelfs de kant waarvandaan je de Veluwe 'beklimt' maakt veel verschil...). En dan rijd ik niet rechts met het vrachtverkeer mee en kan ik af en toe best flink dooraccelereren. Feit is dat gewoon op een vlakke weg het verbruik tientallen kilometers boven de 1:30 zit.

Over de laatste 7000 km staat het gem. verbruik op 1:24,6. Aan mijn overall-gebruik (zie handtekening) kun je zien dat de snelle weekendritten (ruim 120 km p/u) met 4 man in de auto (1:22, hooguit 1:23) en de stadsritten (met zeer anticiperend rijden 1:21) veel verschil maken op het totaal.

Natuurlijk is 1:29 onzin als gemiddeld gebruik. Maar van mijn dagelijkse 100 kilometer op minder dan 4 liter diesel word ik nog steeds erg gelukkig
:super:
 

SL1970

Nieuw lid
:aangenaam:Nee helaas niet.
Als het wel zo zijn geweest dan had ik voor een SuperB gekozen..........................
 

Hetzer

Forumguru
Mijn verbruik schommelt ook rond de 1:26 als ik zo rond de 100 rij op de snelweg (enkele reis +100km), rij ik wat sportiever wat ik de laatste tijd wel doe ;) , kom ik uit rond de 1:21 gemiddeld
 

josk

Lid
Ik heb even een grafiekje gemaakt van mijn verbruik vanaf het begin:
Totdat de EGR klep werd vervangen begin maart werd het verbruik steeds slechter, je kan in de grafiek zien dat hij begon bij 1:20, maar langzamerhand naar de 1:18 afzakte.
Ook kan je duidelijk zien dat als ik probeerde zo zuinig mogelijk te rijden (maximaal 100km/u op de GPS) hij niet beter kwam dan zo'n 1:21,5
Na het vervangen van de EGR klep zijn we op reis gegaan door Duitsland/Oostenrijk en hebben grote stukken 120km/u of sneller en op de terugweg 130km/u of sneller gereden wat te zien is in de grafiek.
Na weer in Nederland in huis/werk verkeer weer zo zuinig mogelijk te zijn (100km/u max) kwam ik to 1:25
Ik ga komende week, proberen me weer aan de max snelheid te houden, (100/120 en 130) en kijken waar ik nu gemiddeld uit kom.
Maar alles is heel erg afhankelijk van wind (tegen of mee, scheelt gewoon heel veel)
Image2.jpg
 

jmw57

Lid
Wordt hier het gemiddelde verbruik aangehouden dat door de boordcomputer wordt weergegeven of is dit het werkelijke verbruik (aantal km's gedeeld door het getankte aantal liters).
Dit maakt bij mijn Greenline een groot verschil. Volgens de boordcomputer haal ik 1 op 25, maar in werkelijkheid haal ik gemiddeld 1 op 20 a 21.
 

Gerke

Forumguru
@jmw57 Die ervaring heb ik ook. In mijn handtekening staat Spritmonitor, het daadwerkelijke verbruik, zie de verschillen maar met hetgeen de BC aangeeft ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Het verbruik van de boordcomputer is leuk ter indicatie, maar meer ook niet. Wil je iets serieus (en structureels) zeggen over je verbruik, zul je inderdaad sprintmonitor oid moeten gebruiken.
 

josk

Lid
Alle gegevens die ik heb getoond zijn zoals ik ze in Spritmonitor (maar ook in Excel heb staan, vanwaar de grafiek komt) alle liter hoeveelheden van de pomp briefjes en de kms vanaf de dagteller.
Het verbruik is daar weer een afgeleide van (zie mijn Spritmonitor info).
De laatste tijd vul ik ook de gemiddelde snelheid en gemiddelde verbruik van de boardcomputer in op Spritmonitor en die komt redelijk over t.o.v. het berekende verbruik met de tankbriefjes.
 

jmw57

Lid
Van het verbruik van mijn Greenline houd ik een Excel bestand bij en dan kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 20 en dat vind ik toch wel behoorlijk afwijken van wat de boordcomputer aangeeft (1 op 25)
 
verbruik in excel, spritmonitor, noem maar op, jongens, alsjeblieft. Ik heb in de Fabia van mijn echtgenote een blocnote en een pen, ik tank de auto trouw voor haar, noteer de km stand en getankte liters, reken gewoon even uit wat het verbruik is geweest voor die periode, noteer dat en dan weet ik genoeg. En het verbruik wordt rustig aan steeds beter. En over 6 maanden heb ik een aardig overzicht, zal dat dan een keer vergelijken met wat er in de maxidot staat.
 
Wat verbruik betreft, ik heb zelf een Mercedes 200CDI, en zelfs met het "nieuwe rijden" haal ik niet de verwachte normen van de fabrikant. De enige 3 andere auto's die ik heb, een VW polo bj '92 en de Citroen Dyane en Acadiane, die halen wel de opgegeven waarden van destijds. Maar toen waren de computers ook een stuk eenvoudiger denk ik. En verder, wees blij met de toch al zuinige Skoda, weet wel, buurmans gras ziet altijd groener, maar als je er op staat zie je heel veel mos.
 

josk

Lid
Ik vindt het wel grappig het topic is "Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline" en als je gedocumenteerd verbruiksgegevens opgeeft gaan hele andere eigenaren dan Greenline rijders reageren, of geven helemaal geen nuttige informatie!
Maar even on topic, ik heb een hele tank zo veel mogelijk de maximaal toegestane snelheid gereden (100,120 en 130 op mijn route) en waar ik vroeger dan niet beter kwam dan 1:18,7 zit ik nu op 1:20,8.
Volgende tank ga ik me weer houden aan 100km/u op alle weggedeelten kijken of ik de 1:25 weer kan halen met 77km/u gemiddeld.
 

jmw57

Lid
In vergelijk met mijn vorige auto (Mitsubishi 2.4 gdi benzine met een gemiddeld verbruik van ong. 1 op 11 a 12 en dik 800 euri belasting), ben ik dik tevreden met de 1 op 20 a 21 (diesel en geen belasting) van mijn Fabia Greenline. Ik gebruik waar mogelijk (zowel binnen als buiten bebouwde kommen) de cruise controle.
 
Heeft er iemand vanmorgen in de file gezeten op de n65? mijn echtgenoten belde me zo-even, ze had vanmorgen naar Tilburg 1 : 27 gereden.
 
Bovenaan Onderaan