Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Rosinfield

† In Memoriam
u herhaalt slechts uw eerdere mededeling. Waar hier denk ik de schoen wringt, is het begrip off topic. Blijkbaar hanteert u daarvoor een engere definitie dan ik. Misschien past dat ook wel binnen de cultuur van dit forum, dat kan ik als nieuw lid niet beoordelen. Ik zou dat overigens wel jammer vinden, want daarmee doet men zich in mijn ogen dan onnodig tekort. Wanneer we blijven bij het onderhavige topic, zou de door u aangehangen visie dan immers impliceren dat hier slechts plaats is voor een droge opsomming van een ieders verbruikscijfers en de context waarbinnen deze zijn gerealiseerd. Wat ik heb getracht is de zaak (het verbruik dus!) eens vanuit een andere hoek te bekijken en de vraag op te werpen of er wellicht meer langs die lijn wordt gedacht. Nogmaals, ik zou niet weten waarom dat niet legitiem zou zijn en mocht dit al zo zijn, dan had ik wel passend gevonden een nieuw medelid daarvan op een wat meer wellevende wijze in kennis te stellen. Wat mij betreft laten we het hierbij, want anders geraken we nog off topic.
 

Noord26

Forumguru
Dit wordt lekker nuttig voor anderen die informatie willen inwinnen omtrent het verbruik in dit topic..

:uitlachen:

Ga AUB verder via persoonlijke berichten?
 
Beste mensen, laten we nu eens gewoon proberen zuinig te rijden en minder hakketakken op dit forum, levert het dubbele op.
 

cali05

Forumguru
@freewheeler.
Los van de toon van anderen ben ik het wel eens . Het Topic is : "wat verbruikt jouw 1.2 ....." Het Topic is niet "Waarin bent u niet geïnteresseerd als Fabia GL rijder". U opmerkingen lijken mij daar meer op z'n plaats. Overigens kunt u zien aan mijn verbruikscijfer dat ik nog een lange weg te gaan heb tot een acceptabel verbruikscijfer.
 

GL-rijder

Nieuw lid
Algemene opmerking: wat een gezemel hier zeg. En korte lontjes.
Dus als ik uw reactie naar waarde inschat, dan is een opmerking als "ik ben tevreden met mn verbruik", of "ik hoef t niet meer te controleren want het is stabiel", of "ik haal nooit de fabrieksopgave" hoeft niet meer?
Mijnheer, dan volstaat uitsluitend de vermelding in cijfers van uw verbruik zonder woorden, of verwijzing naar het resultaat in uw spritmonitor.
Bedoelt u dit?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Point taken, blijkbaar is er op dit forum sprake van een nogal strikt on-topic beleid, so be it. Alleen die toon idd, dat is toch nergens voor nodig, lijkt me.
Ik sta idd wel versteld van uw 13.7, tenminste als dat met een GL is. Ik zou bijna zeggen hoe krijgt u het voor elkaar? :shocked:
 

laagvlieger

Forumguru
Ik verwacht dat het verbruik van mijn Fabia zich zal stabiliseren rond 1 op 22. Voor mij een mooie en acceptabele waarde voor een niet-GL bij een normale rijstijl. Dit wijkt slechts 16% af van de fabrieksopgave!
Ik heb dan wel nog niet veel gereden (4000 km) - hij wordt misschien nog een stuk zuiniger bij 10.000+ zoals ik vaak lees?
 

Noord26

Forumguru
Dat denk ik niet. Want een motor die vlot op wil trekken en express laag in toeren wordt gehouden moet harder werken als wanneer je een versnelling terugschakelt. Dat komt je verbruik juist ongunstig ten goede.

Mij is daarom ook opgevallen dat verder door trekken in de versnelling en snel op de gewenste snelheid aankomen zuiniger is al langzamer optrekken en vroeg opschakelen.
 

Noord26

Forumguru
Flink 'pijn' laten lijden hoeft hoor.

Dit verhaal heb ik ook al regelmatig vernomen van chauffeurs van het bedrijf waar ik werk gehoord. Die worden gemaand om zo zuinig mogelijk te rijden. En allemaal kwamen ze na de nodige, gezamelijk miljoenen km's, tot de conclusie dat kortstondig goed gas geven naar de gewenste snelheid gunstiger was voor het verbruik als langzaam omtrekken. Nu zitten die hedendaagse trucks propvol techniek. Het is er nog geen eentje gelukt om zuiniger te rijden op de handmatige versnellingen als de 'tegenstander' bestaande uit de automaat en computer welke totaal geprogrammeerd is op gunstig verbruik. En die laatste schakelt vlot een aantal versnellingen terug om op te trekken, waarbij de chauffeur over het algemeen geneigd is (door het massale koppel) om hem in de huidige versnelling te laten staan.

Nu is een truck geen vergelijk met een GL, maar de kern blijft hetzelfde.
 

cali05

Forumguru
Ik sta idd wel versteld van uw 13.7, tenminste als dat met een GL is. Ik zou bijna zeggen hoe krijgt u het voor elkaar? :shocked:
Auto aangeschaft, na 800 km, 3600 vakantiekilometers gereden met caravan. Kruissnelheid 110 km/u op de autoweg met caravan. Zo kom je aan een dergelijk verbruik. Over een aantal maanden zal het wel gezakt zijn.:winkie: en idd met een GL
 

Jkz

Lid
Heb vandaag het genoegen gehad om de auto van mijn kameraad mee te mogen hebben. VW passat CC 2.0 TDI met een 6 traps DSG. Over de zelfde afstand naar mijn werk met dezelfde rijstijl 3.7 liter op 100 km gemiddeld. Dat heb ik met mijn faab nog nooit gehaald, op zijn zuinigst 4,7. Kan mij dan de frustratie bij rijders van dit kaliber auto's voorstellen dat zij wel de volle mep bpm en Mrb moeten betalen. Zouden deze auto's met zulke mooie waarden eigenlijk ook niet vrijgesteld moeten worden? Ik verbaas me er over dat de passat zo zuinig is.
 

van_der_P

Senior Member
Vandaag op en neer naar Amsterdam geweest, enkele rit 183 km verbruik op deze rit 1 op 30.2 en op de terug weg 1 op 29.4. Dat vind ik helemaal niet slecht. (Of 3.31 L en 3.4 L op de 100 km.)
 

laagvlieger

Forumguru
Heb vandaag het genoegen gehad om de auto van mijn kameraad mee te mogen hebben. VW passat CC 2.0 TDI met een 6 traps DSG. Over de zelfde afstand naar mijn werk met dezelfde rijstijl 3.7 liter op 100 km gemiddeld. Dat heb ik met mijn faab nog nooit gehaald, op zijn zuinigst 4,7. Kan mij dan de frustratie bij rijders van dit kaliber auto's voorstellen dat zij wel de volle mep bpm en Mrb moeten betalen. Zouden deze auto's met zulke mooie waarden eigenlijk ook niet vrijgesteld moeten worden? Ik verbaas me er over dat de passat zo zuinig is.

Het verbaast mij echt niet dat die passat zo zuinig is bij dezelfde rijstijl. Zo'n 2.0 TDI verricht heel gemakkelijk arbeid terwijl de 1.2 TDI flink mag werken. In zo'n omstandigheden schakelt die DSG al over bij zeg maar 1.500 tpm. En bovenop zijn die moderne automaten veel sneller en preciezer dan dat je kunt bereiken met een handbak. Maar het heeft allemaal ook z'n prijs.
Nu weet je niets over de afwijking van de BC van die Passat. Bij de Fabia is deze erg precies, bij de Passat zou dit wel eens anders kunnen zijn. 4,7l/100km voor de Fabia vind ik dan weer erg veel, dan kan volgens mij beter ... Wat is je rijstijl?
 

Jkz

Lid
@laagvlieger
Ik pas het nieuwe rijden toe, snel doorrijden tot aan 85 km/h en dan in de 5 CC er op. Op tijd laten uitlopen, enz. Denk in mijn geval dat het aan mijn 17 inches ligt met pirelli p-zero, niet echt een lage weerstandband. Passat staat trouwens ook op 19 inch en is toch erg zuinig. Passat is een stuk groter en zwaarder en toch zuiniger. Afwijkingen in bc heb ik geen rekening mee gehouden. Ik vond het gewoon erg mooie waarden voor zo'n grote auto...
 
ik besloot om mijn auto te testen, en zien hoe zuinig die kan zijn. Dus Zaterdag 13 augustus de tank volgetankt met normale diesel (Shell).


Tot nu toe heb ik 330 km mee gereden. 300 km op snelweg gereden en pluis minus 30 km binnen de bebouwde kom.

Op de snelweg heb ik tussen de 85 en max 95 km/u gereden, natuurljk met gebruik van de Cruise Control. Op de snelweg had ik een gebruik van 3.6ltr./100. (de medeweggebruikers heb ik niet verhindert, omdat de rit rond 5 uur in de ochtend heeft plaatsgevonden.)
Binnen de bebouwde heb ik aan de maximaal toegestaande snelheid gehouden, dus waar 50 mag 50 gereden, en waar 70 mag 70.
Boardcomputer geeft aan dat ik nog 980 km kan rijden en gemiddeld op 4,0 ltr./100 zit.

Ik ben benieuwd hoeveel km's ik kan maken met een volle tank. Ik hou julli op de hoogte. Het zal 2000 km met een volle tank, zowiezo niet worden!!!!!
 
Bovenaan Onderaan