Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Ik heb het idee dat ik sinds een trekhaak onder de auto heb en de dealer dus met de sofware gerommeld heeft dat mijn Greenline meer brandstof verbruikt. Kan dit of ben ik nu gek aan het worden? Misschien heeft hij wel een software up of downgrade uitgevoerd om de trekhaak correct aan te melden (wat niet gelukt is). Voorheen reed ik gemiddeld zo 1:20 en nu is dat 1:15. Heb de trekhaak wel pas een paar dagen dus heb nog niet zo veel kilometer erop zitten.
 

GL-rijder

Nieuw lid
Geachte heer Roelof,
De luchtweerstand speelt een rol , met name het frontale oppervlak telt daar zwaar in mee.
De trekhaak zit aan de achterzijde, en aangezien ik aanneem dat u niet met hoge snelheid achteruit rijdt en dan dat hoge verbruik realiseert, ligt het dus niet aan de trekhaak.
Ik verwacht ook niet dat u gek aan t worden bent, zoals hiervoor bevestigend (sarcastisch of humoristisch bedoeld?) wordt gesuggereerd.
Ik adviseer u naar uw garage terug te gaan en uw opmerkingen mbt het verbruik aan hen kenbaar te maken.
Wellicht lezen zij uw boordcomputer uit en blijkt er een fout.
Uit ervaring met een van onze auto's (waaronder ook uw type GL) thuis kan ik u melden dat wij ook met een hoger verbruik zijn geconfronteerd, doch na garagebezoek is eea verholpen.
 
Geachte heer Roelof,
De luchtweerstand speelt een rol , met name het frontale oppervlak telt daar zwaar in mee.
De trekhaak zit aan de achterzijde, en aangezien ik aanneem dat u niet met hoge snelheid achteruit rijdt en dan dat hoge verbruik realiseert, ligt het dus niet aan de trekhaak.
Ik verwacht ook niet dat u gek aan t worden bent, zoals hiervoor bevestigend (sarcastisch of humoristisch bedoeld?) wordt gesuggereerd.
Ik adviseer u naar uw garage terug te gaan en uw opmerkingen mbt het verbruik aan hen kenbaar te maken.
Wellicht lezen zij uw boordcomputer uit en blijkt er een fout.
Uit ervaring met een van onze auto's (waaronder ook uw type GL) thuis kan ik u melden dat wij ook met een hoger verbruik zijn geconfronteerd, doch na garagebezoek is eea verholpen.

Pardon mijnheer GL rijder, ik snap uw antwoord niet, wellicht haalt u meerdere opmerkingen van diverse leden door elkaar...
 

GL-rijder

Nieuw lid
Pardon mijnheer GL rijder, ik snap uw antwoord niet, wellicht haalt u meerdere opmerkingen van diverse leden door elkaar...
U heeft geljik, vergeef mij mijn onzorgvuldigheid, het is al laat...
De reactie over luchtweerstand ging in op uw vraag richting EdK.
Of u gek werd, sloeg op de vraag van Duncan77 en het vervolg van mijn antwoord is ook voor hem bestemd.

Dus, als ik mijn antwoord herplaats gericht aan de heer Duncan77, dan mag ik aannemen dat hij het nu wel begrijpt.
 

laagvlieger

Forumguru
Over de vorige tank heb ik exact 1 op 22 gereden. Daar zaten veel kleine afstanden in, en met het slechte weer van de afgelopen tijd ben ik hier zeer tevreden mee. Ik merk op de BC dat die stilaan zuiniger wordt ...
 

henm

Lid
Iemand moet ons onderhand eens gaan uitleggen wat wij verkeerd doen, zie onze handtekening.
Laatste tank was ongunstig omdat we plm 450km kilometers met een caravan hebben gereden en veel met de airco aan hebben gereden. Maar dan nog... en er zit geen enkele verbetering in. Rond 700 km is tankje weer leeg, zegt ie. Tsja...
 

Noord26

Forumguru
Ik zou zeggen, laat de auto eens nakijken bij de dealer? Of anders een leenauto voor een 2tal dagen met dezelfde motor? Dan kun je kijken of het aan je rijstijl ligt of echt aan de auto.

Want ik heb vandaag allemaal korte stukjes gereden in de stad en dan nog zit ik rondom 1:19.
 

peperskoda

Forumguru
Afgelopen week een flinke afstand afgelegd waarbij ik mijn normale rijstijl (100km/h op de klok) heb gelaten voor wat die was. Het motortje heeft echt moeten werken voor z'n brandstof. Uiteindelijk over 1100km een gemiddelde snelheid van 113km/h kunnen noteren en een gemiddeld verbruik van 1 op 17,1. Als je verbruik standaard in deze orde van grote ligt dan is er iets mis met je auto of er deugt iets niet in je rijstijl. Ik heb echt flink door moeten rijden om de beide gemiddelden neer te zetten, dus ben ik verbaasd dat jij dat min of meer als normaal verbruik hebt.
 

henm

Lid
Ja wij zijn ook nog steeds verbaasd, en we hebben het er met de dealer over gehad. Die geeft aan dat het niet echt vreemd is. Geeft ook aan dat na het vervangen van de olie bij 15.000 km er mogelijk wat veranderen zal (zitten nu op 11.000km).
Tsja de "conclusie" dat het dan de rijstijl zou zijn, is voor ons ook niet iets wat we helemaal uitsluiten maar ook niet echt een redelijke verklaring.
We rijden met 2en om en om in die auto: M is een echte dieselrijder, rustig op gang komen en vlot maar niet abrupt rijdend.
H is gewend geweest pittig in een snelle Peugeot te rijden en rijdt nu ook wat pittiger. Daar valt mogelijk iets winst te halen denken we zelf.
De komende tank gaat met name M rijden en H zeer bewust rustiger, gelijkmatiger rijden. We zijn benieuwd, maar betwijfelen of we er zó'n grote winst mee gaan behalen.
Wordt vervolgd...
 

jos_br

Actief lid
Degene ik ken met dit type motor hebben dezelfde verbruikscijfers als henm. Wanneer je je rijstijl aan moet passen (door bijzonder irritant te gaan rijden, merk dit goed op 80km wegen...) om een bepaald verbruik te kunnen realiseren is er toch iets mis v.w.b. de z.g. mooie beloftes over dit type motor en de ondeugdelijke metingen die de z.g. vrijstellingen moet rechtvaardigen.

Jos.
 

GL-rijder

Nieuw lid
Geachte heer Jos_br, ik kan me uw reactie als vertegenwoordiger van tuning wel voorstellen.
Maar desondanks meen ik hier andere postings te lezen die wel een acceptabel verbruik te zien geven.
De beroemde Spritmonitor bevestigt dit ook.
Helaas is de wetgeving niet altijd in ieders oog rechtvaardig, maar de keuze is met instemming van onze 150 volksvertegenwoordigers.
Over ondeugdelijk en rechtvaardiging lijkt me dat deze stelling discutabel is en als ik de 2275 postings hier zie, al meer dan genoeg over geschreven.
Kunt u mijn één merk en type noemen die exact de belofte waarmaakt?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vraag me af wat jos_br bedoelt met bijzonder irritant rijden op 80 km wegen. Ikzelf stoor me regelmatig aan velen die me met een snelheid welke daar ruimschoots boven lig, voorbij stuiven. Ik mag echter aannemen dat hij dit niet op het oog heeft. Verder ben ik van mening dat er niet zo iets is als een belofte t.a.v. het verbruik. Simpelweg omdat er teveel het verbruik beinvloedende variabelen zijn die per individu behoorlijk kunnen verschillen. Simpel voorbeeld: wanneer men 80% of meer van de verreden kms op de snelweg rijdt en zich houdt aan de max. snelheid, zal men de fabrieksopgave nooit en te nimmer realiseren. Wanneer 80% of meer van de kms wordt afgelegd op 80 km wegen, wellicht wel. En dat is dan slechts 1 van de potentieel verschillende variabelen
 

jos_br

Actief lid
Ik bedoel inderdaad mensen die op 80km wegen zo precies op de teller 80km/u gaan rijden. Wanneer je hier achter zit met een vrachtwagen is dit 75km/u, das irritant, je kunt er vaak niet voorbij. Ook valt me op dat mensen die voorheen normaal doorreden nu ineens het braafste jongetje van de klas willen zijn. Ik rijdt zelf inderdaad fors, maar er zit verschil in tragisch langzaam optrekken, net geen 80km/u rijden, bijzonder vroeg een auto uit laten rollen voor een kruising en normaal accelereren, de normale snelheid rijden en ook normaal afremmen..........

@GL-rijder, de 3L uitvoeringen van de Lupo en Audi A2 halen de beoogde doelstellingen qua verbruik wel! (zijn inmiddels 12 jaar geleden geintroduceerd)

Jos.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ah, ja daar kan ik wel in meegaan. Ik heb echter niet de indruk dat dit nou met name GL- of soortgelijke rijders zijn.
 
Bovenaan Onderaan