Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

duopenotti

Senior Member
@ jos_br

Begrijp ik dat nu goed. U stoort zich aan mensen die, volgens hun teller, exact de maximaal toegestane snelheid rijden? U verwacht dus dat iedereen harder rijdt dan de maximum toegestane snelheid? Een cursus onthaasten lijkt me hier op z'n plek.
 

EdK

Forumguru
Maw Jos jij rijdt aggresief en op de limiet die is toegestaan en wij worden dus min of meer verplicht om dat ook maar te doen van jou ?
Teminste zo lees ik het in jouw tekst !

Tsja sorry 80 is 80 en dat jij hierdoor 75 rijdt daar kan ik niets aan doen, staan ze te controleren en ik ga harder rijden sodat jij 80 kan rijden heb ik de bekeuring en niet jij
En ik ben bang dat je hem ook niet gaat betalen voor mij dan !
Dus advies: minder gestrest achter je stuur duiken en vroeger van huis gaan om toch op tijd op lokatie aan te komen !
Doe ik ook als servicemonteur met 300 Km minimaal en 600 Km max per dag !
 
@ jos_br als we ook bij de oude 1.2tdi de zelfde nox maatregelen treffen en de drukken veel lager houden dan krijg je hetzelfde resultaat. Appels en peren vergelijken qua dat betreft. En die doelstellingen haal ik wel. Overigens zonder irritant te rijden (Het is immers maar een mening). Als iemand sneller wil dan de maximum snelheid dan moeten ze ook maar de ballen hebben om me in te halen daar waar het niet "kan". Ik ken genoeg collega's toevallig die irritant bumper kleven omdat ik niet het gat van 50 meter snel (agressief) dichtrij om in een file van 1 km lang aan te sluiten. Totaal nutteloos dat soort rijgedrag.
 
Mensen. let op, 80 km op de teller is geen 80, maar 77 of misschien wat minder. Hel goed is de ergernis van Jos te begrijpen, wanneer er iemand voor je rijdt met een snelheid, waardoor jij met je combinatie in een lastig parket terecht komt. Heb ik wanneer ik met een caravan rijd, ongeacht welke deze trekt. Je rijdt bijvoorbeeld 95 km op de teller, en voor je schuift een auto in met een snelheid , ca 2 km lager, dit geeft idd irritatie. Met een losse auto merk je dat niet, maar met een combinatie op welke wijze dan ook hindert dat. Of je rijdt keurig 105km met cc, je wordt ingehaald en daarna gaat de die persoon voor je hangen met 101km.......
Ons streven is ook om zuinig te rijden met de Fabia, dat is best mogelijk, ca 7000km met een geheel gemiddelde van 1:22, maar let ook op de medemens in het verkeer. Dus soms maar even aanpassen.
succes allen
 

jos_br

Actief lid
@ jos_br als we ook bij de oude 1.2tdi de zelfde nox maatregelen treffen en de drukken veel lager houden dan krijg je hetzelfde resultaat. Appels en peren vergelijken qua dat betreft. En die doelstellingen haal ik wel. Overigens zonder irritant te rijden (Het is immers maar een mening). Als iemand sneller wil dan de maximum snelheid dan moeten ze ook maar de ballen hebben om me in te halen daar waar het niet "kan". Ik ken genoeg collega's toevallig die irritant bumper kleven omdat ik niet het gat van 50 meter snel (agressief) dichtrij om in een file van 1 km lang aan te sluiten. Totaal nutteloos dat soort rijgedrag.

Wanneer je eens goed deze 3L uitvoering bestudeert zul je zien dat deze werkelijk totaal aangepast is om dit verbruik te realiseren en niet even een motor uit het rek trekken, even wat software aanpassen en hopen dat deze zuinig is (niet dus). Ik snap niet wat je met drukken bedoelt, het vervelende van de 1,2tdi (nieuw) is dat de turbo zo groot is dat deze niet eens fatsoenlijk spoolt met gevolg het gejammer dat deze auto onderin niet wil trekken (hoezo aanpassen). Dit heeft niets met milieumaatregelen te maken.

Ik heb het niet eens over bumperkleven, echter inhalen terwijl er van de andere kant verkeer aankomt werkt niet echt, heeft niets met "ballen" te maken...

Jos.
 
Het niet spoolen wordt als een mirakel opgeheven wanneer de motor roet gaat verbranden. Dan kan het ineens wel. Dan zie ik drukken en temperaturen en belastingen die hetzelfde zijn als de oude 1.4tdi pd. En heb ik een berg meer turbo druk bij lage toerentallen. Blijkbaar houdt de software alles in toom om minder nox te produceren.
 

jos_br

Actief lid
Toch wil de turbo niet op een normale manier goed opspoelen bij dit type motor. De 1,4tdi had een wastegateturbo, deze spoolt wel goed. Ik ben wel benieuwd hoe jij de temperaturen van de 1,4tdi ooit gemeten hebt, dan moet er een temperatuursensor geplaatst zijn. Deze zit daar standaard niet in namelijk.

Jos.
 
E

Ex-lid 2926

Die zijstap naar "80=75" is best wel interessant. Ik kan mij namelijk de ergernis van b.v. vrachtautochauffeurs goed voorstellen als iemand op een Nweg met een maximum snelheid van 80 km/u langzamer gaat rijden dan 80 km/u. Doordat vrijwel alle snelheidsmeters een afwijking naar boven hebben is de werkelijke snelheid dan maar net boven de 70 km/u. Met een snelle personenauto lukt het dan nog wel eens om in te halen, maar met een truck, bus of personenauto met aanhanger is dat niet mogelijk en wordt je dus ook gedwongen om die lagere snelheid te rijden. En als je dan voor je werk op de weg zit..
Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig wel een GPS apparaatje. Daarmee kan je aardig nauwkeurig je snelheidsmeter "ijken". Dan blijkt 85 op de teller vaak rond de 80 km/u werkelijke snelheid te zijn.
Geen problemen met snelheidscontroles. Als je de CC op 85 zet houd je je dus keurig aan de maximum snelheid en zie je de rij auto's achter je ook niet steeds groter worden.
Daarom lijkt mij het voorgestelde inhaalverbod voor vrachtauto's ook een verkeerd idee. Dan krijg je zoiets als de terreur van de langzaamste. Gevolg; een hoop ergernis en de kans op verkeersgevaarlijk gedrag als onvoldoende afstand houden, lange rijen vrachtauto's op de rechter strook waardoor je bijna niet meer kan invoegen. Vooral voor invoegende vrachtauto's wordt het dan echt link omdat je op de korte invoegstroken nooit voldoende snelheid kan maken. Nu wordt vaak ruimte gecreëerd door even naar de linker rijstrook te gaan.
En om nog even op het verbruik terug te komen. Met 85 op de CC kan je mooi zien of het verbruik van je auto een beetje overeenkomt met de fabrieksopgave van het verbruik bij 90 km/u constant.
 

erik2907

Actief lid
Is er al iemand die boven de een op dertig gemiddeld is uitgekomen op een tank?

Yep, 1:35 maar dan wel op de snelweg met max 95 km per uur op een zonnige zomerse middag, windstil.

Enne voor de off topic mensen, ik rij ook wel eens 30 op een 80 km weg achter een landbouw voertuig of max. 20, maar dan is het mistig :grin:

Zie verder mijn handtekening en sprit monitor :722:
 

laagvlieger

Forumguru
Yep, 1:35 maar dan wel op de snelweg met max 95 km per uur op een zonnige zomerse middag, windstil.

Dan heb je die dag ruim 17 uur gereden en dik 1500 km afgelegd! :laugh: Het kan natuurlijk
De vraag van pair1982 was namelijk of iemand al 1 op 30 of beter heeft gescoord gedurende een hele tank.
 

erik2907

Actief lid
Dan heb je die dag ruim 17 uur gereden en dik 1500 km afgelegd! :laugh: Het kan natuurlijk
De vraag van pair1982 was namelijk of iemand al 1 op 30 of beter heeft gescoord gedurende een hele tank.

Klopt, ritje met z'n tweeën van Utrecht naar Hongarije. Je kunt bijna goed rekenen :)! Er komen nog 2 uur erbij wegens lunch en diner onderweg!
 

laagvlieger

Forumguru
Mooie score hoor!
Ik ga eind september naar de Provence (specifieker: dichtbij de Mont Ventoux) en ben benieuwd wat ik op zo'n lange afstand haal. Mijn snelheid ligt wel een stukje hoger, altijd 105 - 110 km/u. Ook zal de auto goed beladen worden. Wel zal ik 's nachts rijden, da's weer in het voordeel voor het verbruik. 1 op 23 moet toch zeker wel lukken ...
 

Noord26

Forumguru
1:22,5 deed ik op een tank; met 135km/h op de teller en een volle kofferbak. Je mag immers 130 km/h (dat was het op de GPS) op de Franse tolwegen.
 

Mixh

Lid
Net terug uit Oostenrijk. Vier volwassenen in de auto, kofferbak mudvol. Duizend kilometer Autobahn, die dag op een haar na 1:23 gehaald. In principe met 120 a 125 km per uur, maar veel stukken zijn max 100.
Aan de andere kant soms ook even lekker doorgetrokken en gemerkt dat de Faab GL het bij 160 ook nog lekker doet :super:
De volgeladen Faab verbruikt op die lange heuvelstukken gewoon boven de 1:24, het bergoprijden wordt ruimschoots gecompenseerd op de dalende stukken.

Ook tijdens dagtripjes in de hogere bergen scoorde ik 1:24 tot 1:25 (ook met vier man en altijd airco). Heerlijk: bergop soms 1:6 tot 1:10, maar bergaf 1:85. Dagelijkse woonwerk van 100 km blijft altijd rond 1:27.

Dus nog altijd zeer tevreden na 26.000 km. Dat het overall-gebruik niet imponerend is, ligt toch aan de (vele) korte stadsritten, maar die horen er ook bij...
 

wim-ned

Actief lid
laatste tank (tot nu toe, er zullen er nog wel meer komen) 1352 km en 52,33 liter. 1:25,84 dus.
De laatste maanden is het verbruik vrij constant op net onder de 4l/100. Motor is inmiddels wel ingelopen (45.000).
 

wim-ned

Actief lid
Is ook al eerder eens over geschreven, net onder de rand van de vulopening zit aan de rechterkant een nokje, als je dit ingedrukt houd bij het tanken dan kan er +11 liter in. Totaal 56 liter dus.
Ik vul de tank altijd tot de nok, zonder lekkage of enig ander probleem.
 

erik2907

Actief lid
Is ook al eerder eens over geschreven, net onder de rand van de vulopening zit aan de rechterkant een nokje, als je dit ingedrukt houd bij het tanken dan kan er +11 liter in. Totaal 56 liter dus.
Ik vul de tank altijd tot de nok, zonder lekkage of enig ander probleem.

Ik ken situaties dat mensen dit op deze wijze doen en dan met de koude diesel uit de grond 500 meter naar huis rijden en de auto met volle tank (56 liter) parkeren voor de deur met 30 graden. Mooi dat de diesel uitzet en uit de tank loopt ............. Daarom mag bij Defensie nooit meer een voertuig met volle tank weggezet worden als dit voertuig enkel en alleen met oefeningen gebruikt wordt.
 

Ronnie

Forumguru
Er zit ook een extra brandstofkoeler onder de auto om het uitzetten van de diesel te beperken;
door het rondpompen door de motor naar de tank kan de temperatuur bij langere ritten aardig oplopen.....
 
Bovenaan Onderaan