Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Gerke

Forumguru
bij "normale" snelheden gecombineerd met een iets sportivere rijstijl zit ik ook op de 1:20.
Maar als ik "rustig" rij zo'n 100 waar ik 100 mag, en bepaalde stukken 90 ( s'ochtend op de a-28 bij de wegwerkzaaheden) dan kom ik toch wel makkelijk naar de 1:25
Maar dat zijn dan waardes die je afleest van de BC?
In de praktijk zie ik de BC ook regelmatig 1 op 25 weergeven, maar het uiteindelijke resultaat is toch echt een stuk ongunstiger.
 

jmw57

Lid
Ik heb de auto nu bijna een jaar en heb er een kleine 16500 km mee gereden (stad, buitenwegen, snelwegen, zonder en met aanhangwagen, op vakantie in de bergen met ahw. en zonder ahw, dus gebruikt in het dagelijkse verkeer) en ik zit nu over de genoemde km's op een gemiddeld feitelijk verbruik van 1 op 22. Dit is dus berekend over het aantal gereden km's gedeeld door het aantal getankte liters. Zoals ik al eerder heb aangegeven in dit forum, wil mijn BC mij soms laten geloven dat ik 1 op 26 haal, maar dat is volgens mij wel erg optimistisch.
Wat ik wel doe is zo snel mogelijk doortrekken naar de toegestane snelheid en dan de cruise control gebruiken (ook bibeko). Ik houd mij redelijk aan de geldende wettelijke snelheden en stel de cruise control ong. 5 km hoger in dan de toegestane snelheid. Door de afwijking van mijn snelheidsmeter (4 km bij snelheid 100) zit ik dan dus ong. 1 km boven de toegestane snelheid. Het voordeel van de CC vind ik dat je niet verrast wordt door plotseling opduikende flitspalen en andere snelheidscontroles.
 

Hetzer

Forumguru
@Gerke, nee dat is aan de pomp op de boordcomputer rijd het met een gangetje of 90 nog wel zuiniger
;)

2cwn0vp.jpg
zie post #290

Maar goed de laatste tijd haal ik dat niet meer , omdat ik wat sneller door rij, ik heb het weer een beetje gehad met het nieuwe rijden ;)
Destijds toen ik hem nieuw had wilde ik ook gewoon de auto uittesten hoe zuinig hij kan rijden.
Dat weet ik inmiddels en nu is het weer gaan met die banaan !!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het voordeel van de CC vind ik dat je niet verrast wordt door plotseling opduikende flitspalen en andere snelheidscontroles.
Ik heb altijd gedacht dat je met de CC alleen de snelheid in kunt stellen, maar er zit dus ook een waarschuwingssysteem in! Onzin natuurlijk, ook zonder CC kan dat, dan heet het ZD (Zelfdiscipline)
 

jmw57

Lid
freewheeler2
het "waarschuwingssysteem" zoals jij het noemt, zit dus niet in het systeem van de auto, maar OP de bestuurdersstoel en heeft dus alles met Zelf Discipline te maken.
Mijn ZD bestaat er uit dat ik de CC dusdanig instel dat ik, zowel bibeko als bubeko, nergens te snel rijd.
 

Jkz

Lid
Je kunt dit wel instellen als je wil in maxidot hoor..
Het zit er wel op.
Altijd handig voor degene die niet gedisciplineerd is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
ik begreep het wel, maar het stond er alsof dat uniek zou zijn voor de CC, terwijl je met de rechtervoet hetzelfde kunt bereiken, hoewel sommigen ten onrechte denken van niet
 
Verbruik lager in 4e versnelling

Ik heb laatst ontdekt dat het verbruik van de greenline bij constant 100 km/h in de 4e versnelling minder is dan in de 5e !
Ik heb het gemeten op een recht stuk en het blijkt dat bij 100 km/h het verbruik volgens BC in vijf 3,8 l en 3,6 in vier is.
:shocked:
 

Jkz

Lid
Dan moet je dat wel op exact het zelfde stuk asfalt hebben gemeten onder dezelfde omstandigheden....
Praktisch onmogelijk.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik denk inderdaad dat er hier andere factoren meespelen, en daarnaast is je BC niet de meest betrouwbare partner als het gaat om accurate verbruiksweergave.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ik heb wel bij 70-75 km/u de ervaring dat de 4e of de 5e versnelling weinig uitmaakt kwa verbruik, waarbij ik de indruk heb dat de 4e net iets zuiniger en een constantere verbruik aangeeft. Hij draait dan net iets makkelijker rond en minder gevoelig voor wind en veranderingen in het wegdek.

Terwijl de schakel indicator toch de 5e aangeeft bij die snelheid.

Bij 100 km/u lijkt het me toch stug dat de 4e zuiniger is als de 5e, maar ik ga het ook even testen.
 
Heel simpel getest : 2 km 100 rijden in vier met CC en dan overschakelen naar vijf op het zelfde rechte stuk en BC elke keer uitlezen.
Of de BC betrouwbaar is ??
 

Jkz

Lid
Zo simpel is dit niet, de wind kan anders zijn en misschien loopt het asfalt daar net iets af. Dit zijn minimale factoren die van grote invloed kunnen zijn. Conclusie: dit is bijna niet te meten/vergelijken omdat de omstandigheden steeds wisselen. Plus daar komt nog bij zoals Marco ook al aangeeft dat de BC niet echt betrouwbaar is. Maar ach, als het zo is dan rij je toch 100 in de 4 en zoek je het punt op waar hij in de 5 het gunstigst rijdt...
 
s'avonds 20 km op de 5 baans A2 tussen A'dam en Utrecht regelmatig overschakelen tussen 4 en 5 en BC in de gaten houden lijkt me betrouwbaar zeker als bij elke meting de 4e zuiniger is.
Waarom ik me erger is dat de overbrengings verhoudingen van de Greenline belabberd zijn en desondanks niet eens zuinigheid bevorderen. Je kunt niet één bochtje in 3 maken zonder naar 2 terug te schakelen . Dan verwacht je tenminste dat de lange vijf zuiniger zal zijn.
 
Er staat nu een week later 933km op de teller, maar ik zit een beetje met het verbruik...
Als ik 120 rijd in zijn 5, op de snelweg, geeft de BC tussen de 5,9 l/100km en 6,9 l/100km. Ik vind het vrij veel...

Nu kan dat natuurlijk aan het inrijden liggen. Maar ik rijd nu eenmaal veel snelweg kilometers en probeer gewoon tussen de 90-140 te variëren. Waarbij de 140 alleen een piekje is om direct weer terug te zakken.
 

MarcoO2

Forumguru
Tsja, het is inmiddels wel duidelijk dat'ie op de snelweg niet uitblinkt in zuinigheid, zeker niet als je vaak 120 (of soms harder) rijdt.
 
Maar wordt dat niet lager dan?
Wat wel een pluspunt is, bij vol gas in zijn 5 op de snelweg kom ik maximaal op 11l/100km. Bij mijn Volvo was dat zo 23l/100km en bij mijn seat 16l/100km.
 

Jkz

Lid
Als je lager wilt zitten in je verbruik zul je het nieuwe rijden consequent moeten toepassen. Om flink zuiniger te gaan zul je achter vrachtwagens moeten gaan hangen, 90-95 gaan rijden en een kwartier eerder van huis moeten vertrekken.
 

Greenliner

Senior Member
@dfrenner.

Beetje geduld hebben, hij wordt veel zuiniger naarmate er meer kilometers mee gereden zijn.
Ik blijf inmiddels zonder veel moeite ruim onder de 4l/100 km en ben daar dik tevreden mee.
In het begin ging ik ook voor de 1:30 maar dat gaat snel vervelen. Het kan wel degelijk maar dan moet je inderdaad wel als een naaktslak op de rechterbaan gaan plakken. Banden goed hard oppompen help sowieso een heleboel.
 

van_der_P

Senior Member
Mijn ervaring is als de motor niet hoeft te trekken (je kunt hem laten rollen) kun je gemakkelijk in zijn 5 rijden, anders moet je terug schakelen.
En het is waar wat hierboven gesteld wordt, om zuinig te rijden moet je geen haast hebben.
Haast zit vaak tussen de oren.
Voor mijn werk rij ik elke dag ongeveer 110 km (55 heen 55 terug) als ik dat op mijn gemak doe, doe ik er 5 minuten langer over, dan dat ik 120 probeer te rijden (dan heb ik het over overdag). Met een verschil in verbruik volgens de BC van 6 km per liter
 
Bovenaan Onderaan