Uiteraard alles ovb van nauwkeurigheid Boordcomputer (#2349 - Amadeus)
Als je één ding niet moet geloven, is het de boordcomputer voor wat betreft het gemiddelde verbruik op stand 2 (bij mij in gebruik als gemiddelde tussen de tankbeurten).
Ik rij nu de vierde Skoda met zo'n boordcomputer, en ik heb er nog niet één gehad die niet tussen de 5 en 10% zuiniger aangeeft dan de werkelijkheid. En nog niemand heeft me kunnen uitleggen hoe dat komt.
Let wel: alles is traceerbaar omdat ik altijd de tankdatums, getankte liters, km-stand en tankbeurtgemiddelde volgens BC in een spreadsheetje noteerde.
Daaruit komen dan gegevens als totaal cumulatief gemiddeld verbruik en gemiddeld aantal km per jaar (over de totaal gereden kms t/m tankdatum), en ook de afwijking in procenten van het BC-tankbeurtgemiddelde en het werkelijke cijfer.
Omdat ik geen dienstauto meer heb maar tegenwoordig alles zelf moet betalen, heb ik 2 van de kolommen inzake dat gemiddelde verbruik per tankbeurt (namelijk: uitlezing boordcomputer en verschil t.o.v. de werkelijkheid) er in de nieuwste versie uitgegooid en vervangen door kostenkolommen. Daaruit blijkt nu dat ik in de Greenline tot nu toe gemiddeld voor 6,8 eurocent per km aan diesel heb verstookt. Vroeger kon me dat niet zoveel schelen - en dat die BC een behoorlijke afwijking naar beneden heeft dat weet ik nu wel. En als ik het echt wil weten, dan zou ik dat nog kunnen opdreggen want de bonnetjes met de genoteerde BC-getallen heb ik nog steeds op een prikker zitten. Maar 't boeit niet meer.