Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Max5

Senior Member
Op vakantie geweest, retourtje Frankrijk. Lekker met het overige verkeer meegereden (voor zover mogelijk...) en over 2700km 136L diesel verstookt. Net geen 1 op 20 dus.

Ik ga me er ook niet meer druk over maken. 25.000km per jaar komt neer op zo'n €1500 brandstofkosten.
Om 10% zuiniger te rijden moeten we onze rijstijl al behoorlijk restylen, en dat voor €150. Zit er niet in.
Zeker als je het vergelijkt met de afschrijving, die hou ik voor het gemak op €2000 per jaar...


Oh ja, er werd hierboven gerefereerd aan RVV artikel 5. Dat moet natuurlijk de WegenVerkeersWet (WVW) zijn.
Artikel 5:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
En daar houden wij ons aan.:)
 

wim-ned

Actief lid
Dit onderwerp wordt behandeld in http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?8261-Tankinhoud-45L/page4

@Erik2907, je kan natuurlijk extremen opzoeken, als je vooraf weet dat je na het tanken de hele dag in de zon gaat parkeren dan gooi je er iets minder in. Kwestie van gezond verstand gebruiken.
@Ronnie, met lange ritten verdwijnen er ook liters uit de tank. Dus als de diesel in de tank begint op te warmen dan zijn er al 2-3 liter uit. En zo groot is de volume toename nu ook weer niet.
Zoals gezegd, ik heb er geen problemen mee en de extra [FONT=&quot]actieradius is wel heel prettig.
[/FONT]
 

Greenliner

Senior Member
Ik vul hem ook tot aan de rand. Leuk om te zien dat pas na ruim 400 km de naald van de brandstofmeter los komt van de volstand. Natuurlijk neem je jezelf in het ootje want hoe minder je tankt per keer hoe zuiniger de auto rijdt. Ivm met het uitzetten van de diesel heb ik ook een keer na 100 km getankt, er kon ruim 3 liter in. Met de caravan erachter is het ook handig omdat je dan 2 x zoveel diesel verstookt en toch nog een redelijke actieradius hebt.
 

peperskoda

Forumguru
Afgelopen vrijdag een rit gemaakt van 189km. M'n wagen volgeladen(4 personen en bagage voor een week vakantie) en toch een verbruik van 1 op 28,9:24:......
 

laagvlieger

Forumguru
Ik begin dat motortje steeds meer te waarderen! Gedurende deze tank al flink op z'n staart getrapt. Vandaag bijvoorbeeld nog een ritje van 46 km, waarvan 30 km snelweg met het pedaal vrijwel continu op de bodem. 165-175 km/u, afhankelijk van de stevige zijwind en de niveauverschillen. Ligt met deze storm nog behoorlijk goed op de weg. Motortje draait rustig 3300 - 3500 toeren, die hoor je praktisch niet. Verbruik op die snelheid 8,5l/100 km en over de hele rit zelfs 5,4! Dit volgens de BC maar die wijkt niet zo heel veel af. Daarna opnieuw getankt met als resultaat 1 op 21 over 900 km, en niet bepaald rustig gereden ...
 

Rosinfield

† In Memoriam
was je in Duitsland dan? Ook in laagvlieggebieden blijft de max snelheid 120/130 hoor! Anders wordt het toch nog een kostbare zaak!
 

laagvlieger

Forumguru
Ik woon in BE en niet zo ver van Duitsland. Ik ben geen hardcore laagvlieger zoals mijn naam doet vermoeden, maar ik wou eens kijken hoeveel de auto verbruikte zonder echt op het verbruik te letten en zelfs de grenzen van de motor uit te zoeken. De echte cijfers zijn dus 1 op 21,5 over 910 km. Helemaal niets mis mee. Nu gaat laagvlieger terug op de rechterbaan en mooi schakelen bij 2200 toeren :baby012:
 

stradje

Actief lid
Jongens (en meisjes). Afgelopen week kon ik mijn ogen niet geloven. Ik maakte een rit van Eindhoven naar Heemstede. Het verkeer zat goed vast dus ging ik rustig in de rechterbaan meekachelen met een vaartje van 83 km/u gemiddeld over het gehele traject. Na een dikke 100km liep ik in een vette file. Maar op dat moment had ik volgens de BC een verbruik van 1:38,5 (geen typefout). Zelfs na de lange file was het gemiddelde over de hele rit nog 1:35,4, met dank aan de stop/go. Dat zijn 4 litertjes voor een rit van 140km. Mijn tankgemiddelde (liters/kms) was 1:28,51 bij een BC-waarde van 1:29,1. Dat begint aardig in de buurt van de specs te komen. Mijn overall echt gemeten verbruik is inmiddels zuiniger dan 1:23 na 47.000km. Dat is aanzienlijk gunstiger geworden sinds mijn kinderen er minder in rijden en mijn ex-vrouw helemaal niet meer. Het verschil tussen wel/niet rijden volgens het nieuwe rijden is inderdaad zo'n 20%. Mijn dochter rijdt 1:20,5 op precies het zelfde traject waar ik 1:25,0 rijd. Het enige verschil vooruitkijken + uitrollen. Het tijdsverlies is minder dan 4 minuten/uur.

Ik vat het nieuwe rijden tegenwoordig samen als: remmen is (dood-)zonde.

Het lijkt net of de Fab nog steeds zuiniger wordt. Ik heb steeds vaker ritten met een verbruik van minder dan 1:30.
 

laagvlieger

Forumguru
@ Stradje: zeer mooi resultaat! Dat zo'n cijfers mogelijk zijn heb ik ook al ondervonden. Gisterenavond ben ik vertrokken van m'n vakantiebestemming, zo'n goeie 1000 km van thuis. Na een 550 km met een goed tempo gereden te hebben, ging ik een uitdaging met mezelf en de auto aan. Ik moest nog tot in Luxemburg geraken om daar de tank vol te gooien. Dat was echter nog 200 km verder, en BC vertelde dat ik nog maar 120 km kon rijden (gemiddelde op dat moment 4,5l/100km). Het verkeer bestond uitsluitend uit vrachtwagens dus het was erg rustig. Dus met de vrachtwagens op de rechterbaan gaan rijden. Radio, verwarming en gps uit. Na 155 km was het volgens de BC dan toch einde verhaal, ik kon 0 km rijden. Ik zat echter nog 45 km van het doel af. Maar de Fabia verbruikte zo weinig op die snelheid (2 a 3 liter/100km) dat ik toch maar voorbij tankstations reed en het aandurfde. En ik heb het ook gehaald. Het gemiddelde verbruik was in die kleine 200 km gezakt van 4,5 naar 4,2. Dus volgens mij moet dat heel zuinig geweest zijn ...
 

laagvlieger

Forumguru
Ik leef nu eenmaal graag op het randje :winkie: Zolang het redelijk blijft natuurlijk. Ik weet ook dat er een zeer grote marge zit op die actieradius bij de Fabia 1.4 TDI van m'n ouders.
Doe je het niet dan weet je het niet, dus niemand hoeft te paniekeren als de BC van z'n Fabia perongeluk op 0 staat. Dan zitten er nog liters in.
 

Wik

Lid
Zijn deze huidige cifers over een hele tank?
Of over een stukje rijden achter een vrachtwagen?

En dat het verbruik de laatste dagen minder is, dat komt o.a. door de luchtvochtigheid samen met de temparatuur, die heeft een enorme invloed op het verbruik.

Ik rijd de laatste tijd 1 op 24, gemiddeld op een volle tank, en daar ben ik heel tevreden mee.

succes
Wik
 

wanderer

Senior Member
heb er nu dik 45000 km op zitten en ik kom als ik heel rustig aan doe niet verder dan 1:22, meestal is het 1:20, ben dit jaar met een dakkoffer op vakantie geweest, gemiddeld 5,6 l/100km, pas nog met een geremde aanhanger (die volkomen wegviel achter de auto, dus geen uitstekende windvangende delen) dwars door NL gereden, leeg heen 400km en terug met een bank erop ook 400 km, verbruik was 6,5 l/100km, heb hoofdzakelijk snelweg gereden, het verbruik zakte aanmerkelijk als ik zo'n 80-90 km/hr ging rijden......hoe al die ronkende verbruikscijfers gehaald worden is mij een raadsel.......voordeel is dat ik tot nu toe geen rare dingen zoals hier op dit forum beschreven, heb meegemaakt......op naar de 60.000 km en de wintersloffen...
 

MarcoO2

Forumguru
Gemiddeld 1:20 is inderdaad iets anders dan de officiele gebruikscijfers. Maar jij gebruikt de auto zo te lezen gewoon waar'ie voor bedoeld is: voor van alles en nog wat, inclusief het "zwaardere werk", en met normale snelheden. Ik vind 1:20 dan nog best een nette waarde.
 

Hetzer

Forumguru
bij "normale" snelheden gecombineerd met een iets sportivere rijstijl zit ik ook op de 1:20.
Maar als ik "rustig" rij zo'n 100 waar ik 100 mag, en bepaalde stukken 90 ( s'ochtend op de a-28 bij de wegwerkzaaheden) dan kom ik toch wel makkelijk naar de 1:25
 
Bovenaan Onderaan