Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

erik2907

Actief lid
@max5

Laat ik voorop stellen dat ik niet 4 uur per dag bezig met zuinig rijden maar met woon- werkverkeer. Echter, de proef op de som genomen scheelt langzamer rijden voor minder stress, minder brandstof verbruik, minder slijtage (remmen) en maar maximaal 10 minuten later thuis. En het gaat mij niet om het zuinig rijden (A2 3L uit 2000) maar aan een pakket van zaken zoals: nieuwe auto met garantie waardoor weinig onderhoud, de ruimte, het comfort, het merk, het gebruiksgemak, de compleetheid, géén wegenbelasting, zuinig rijden, de inruilprijs van mijn oude auto. Vertel mij maar eens welk merk een auto aanbiedt voor € 19.500, = met full options (01-10), met een ruime kofferbak, dit verbruik en géén MRB. Daar kan de A2 3L niet tegen op tegen het totaal pakket. Lees maar eens dit bericht uit 2001 over de A2: géén airco, géén stuurbekrachtiging, een prijs van € 26.092, = IN HET BOUWJAAR 2001 !! En een tweede handsje van 6 jaar oud met 100.000 km voor € 11.950, =? Doe er een paar duiten bij en je hebt een Greenline nieuw!

En de EG norm kan de fabrikant niets aan veranderen omdat deze norm uitgevoerd wordt door de RDW, TüV en alle andere door de overheden in Europa erkende instanties.
 

jos_br

Actief lid
Voor die € 11.950,= koop je een 2005 A2 3L met alle opties zoals stuurbekrachtiging, airco, electrische ramen voor en achter, een aanemelijke km stand en ook tijdens doorijden ECHT zuinig en niet zoals een GL met zeer veel moeite 1:20 haalt. Daarbij gaat zo´n A2 van onderuit tenminste fatsoenlijk van zijn plek, en voor degene die ervan houd is het nog een automaat ook......

Jos.
 

Noord26

Forumguru
@ Jos?

Wat u nu zegt over het verbruik, en niet fatsoenlijk van zijn plek komen is een pure kopie van de zeggenschap van weer andere mensen welke ook nooit uitgebreid in een GL gereden hebben. En wel een volledige mening denken te hebben over deze auto.

Waar haal je beweringen vandaan tov een GL met betrekking tot niet van zijn plek komen en met zeer veel moeite 1:20 lopen? Mijn praktijkervaring na 17Dkm.. Een GL 1:20 laten lopen kan wel, maar dan moet je alleen op en neer rijden naar de supermarkt. In de afgelopen maand zonder op het verbruik te letten en gewoon 120 km/h waar je dat mag 1:23 a 1:24. Als je je best gaat doen en niet boven de 95 km/h rijdt is 1:L27/28 mogelijk, maar niet realistisch. Iedereen die vooraf tegen mij zegt: "zo'n langzame VAG diesel", laat ik er in rijden en er is er nog geen eentje geweest niet positief verrast was. Allemaal verbaasd over de trekkracht bij inhaalacties en de stilte ivm hun eigen auto's; mits in ogenschouw nement natuurlijk dat het maar 75pk zou zijn. Recente rollenbanktest kwam standaard 81pk uit heb ik vernomen in een ander topic.

Daarnaast is een auto is voor velen een puur gebruiksmiddel, voor mij ook. Als ik even uit wil waaien op de openbare wegen pak ik wel mijn trouwe 2wieler.
 

erik2907

Actief lid
@Jos,

Wel de zaken blijven scheiden. Ik heb het over 3 dingen:

1. Het totaal pakket van de Greenline (ook de ruimte);
2. De nieuwe A2 uit 2001 die 'kaal' € 26.000, = geprijsd was;
3. De prijs van een zes jaar oude A2 met 100.000 kilometer in vergelijk met een nieuwe Greenline.

En dat de Greenline dan iets duurder in het verbruik is klopt natuurlijk omdat deze ook zwaarder is dan de A2 (1100 kg / 850 kg).
 

jos_br

Actief lid
Het blijft een feit dat een inmiddels 12 jaar ontwerp blijkbaar beter presteert dan de bijv. de Bleumotion, Greenline e.d. Je kunt beginnen over gewicht of wat dan ook, dit hoort ook bij het zuinig maken van een auto. Deze is gewoon behoorlijk zuiniger dan de huidige generatie. Wanneer je alleen naar geld kijkt koop je dus voor de helft van wat een GL kost een zuiniger auto die dan wel een paar jaar oud is en nauwelijks wat luxe en comfort aangaat onderdoet.

@Noord26, ik heb genoeg in de nieuwe generatie "mogen" rijden en begrijp goed waarom er contstant naar een goede tuning (die helaas nog steeds niet mogelijk is) gevaagt word. Ik vind de motor onderin echt slecht trekken. Hierin overtreft de Fiat hem duidelijk. Accelereren vanaf 120km/u is meteen terugschakelen of wachten tot je een ons weegt.

Jos.
 

Noord26

Forumguru
We dwalen erg af van het onderwerp.

Mijn ervaring met de GL is dat elke tank momenteel op 1:23 uit komt, waarbij ook alle korte ritjes zitten en 120km/h op de snelweg. Hoe kom je er dan bij op te zeggen: met zeer veel moeite 1:20?
Iemand die probeert zuinig te rijden, zoals mijn vader (60Dkm per jaar prive met uitstekende vergoeding): 105km/h op de CC in de nachtelijke uren: 1:26 of zuiniger, vanaf het begin.

Ik respecteer de mening van iedereen op het forum, maar laten we wel bij de feiten blijven, Jos:

- Vanaf 120km/h kun je niet meer te acceleren in NL. Voor snelheid moet je, in mijn optiek, maar mee gaan doen aan de zomeravond-competitie op Zandvoort (zoals ik heb gedaan) of een dagje op 'de Ring' gaan rijden. Mijn Swift (955kg/102pk) is langzamer met optrekken als een GL (1119kg/75pk) van 80-120km/h in de 5e versnelling. De Swift doet wel 0-100km/h in 10s rond en de Fabia zit ergens rond de 14?. Daarom begrijp ik uw mening van optrekken bij 120km/h totaal niet. Of heeft u zelf meer als 200pk/400Nm onder de kap? Want dan is alles langzaam.
- Je praat over "de helft". Een complete GL rijklaar met opties kost je 18K. De helft daarvan is 9K, en je hebt het over auto van 12K. Dus niet de helft maar 2/3 deel. Daarnaast hebben velen liever een auto met fabrieksgarantie als een 6 jaar oude auto. Laat staan de nieuwprijzen tov elkaar.
- Luxe en comfort in een A2 vergelijkbaar met een Fabia II? Qua binnenruimte, isolatie (geluidsdemping) en afwerking toch een behoorlijk verschil tussen beiden- allemaal in het voordeel van de Fabia. Ligt er aan wat je dan verstaat onder comfort?
 

jos_br

Actief lid
Qua geluid e.d is de A2 zelfs stiller dan de Fabia. Dit heb ik zelf ervaren, ik rijd in beide type auto´s. (heb nu eenmaal een VAG garage) De A2 is gewoon te vinden voor € 9000,= (ooit F19000,-!!), voor dit verschil kun je een heleboel reparaties uit laten voeren en zoals ik al aangaf, deze auto is zelfs met een vlotte rijstijl zuiniger en zeker sneller dan de GL en van hetzelfde aan comfort en luxe voorzien. Ik heb zelf een auto met 314pk/540nm, maar kan wel een auto normaal beoordelen of deze onderin trekt of niet. De GL (eigenlijk de 1,2tdi in zijn algemeen) is volkomen "dood" onder de 2100tpm, das nu eenmaal een feit. Ik zou me hier dood aan ergeren. Ook in nederland kun je makkelijk boven de 120km/u nog accelereren. Ik ben verder ook geen voorstander van de 3L, ben een autoliefhebber en vind dat er voor het z.g. milieu wel weer drastische en zelfs onrealistische maatregelen zoals de co metingen genomen worden. Het autorijden mag ineens niet meer leuk gevonden worden. ik repareer en onderhoud de 3L uitvoeringen veel en kan dus een goed oordeel geven over bijv. loopcultuur van de motor. Deze trekt volledig bij 1100tpm, lage toeren dus, dààr wordt een motor zuinig van.

Jos.
 
Ik heb nu 10.000km vanaf feb 2011 er op getikt. Waarvan de eerste 5000 km inrijden en dus niet letten op verbruik (geen lage toeren en ook niet zwaar belasten). Over zijn gehele leventje geeft de computer 1:25 aan. En tegenwoordig rij ik regelmatig 1:29 rond de 100km/hr.

@ Jos. Feiten? Bij de 1600rpm wordt de 1.2 tdi wakker, turbo druk wordt vanaf daar opgebouwd en zeker in de bergen wanneer de electronica blijkbaar de noodzaak ziet gooit hij hem vlot omhoog om bij de 1800rpm aan de 200kpa te zitten. En dan bij de 2000 240kpa. Mijn vorige auto een caddy 1.9 tdi zat op z'n vroegst bij de 1900 op 180kpa.
Feit is natuurlijk dat de elektronica er flink in knijpt als de turbo druk nog niet is opgebouwd.
Wat natuurlijk ook niet helpt is dat de turbo druk laag wordt gehouden totdat er vraag naar is. Ongeacht toerental. Dat is een voordeel wat de oude 1.2 tdi vast wel zal hebben.

Het zijn gewoon 2 verschillende auto's. Waar de A2 standaard met smalle eco bandjes werd geleverd rijden de fabjes tegenwoordig op groter materiaal rond. Die van mij niet meer. En ik merk dat duidelijk in gebruik. Om die
Ik denk dat over het algemeen beide auto's behoorlijk overeen zouden komen als je het gewicht, rolweerstand, luchtweerstand en afgegeven vermogen gelijk maakt, qua verbruik tenminste. (Bij de zelfde belasting)

De 3L motor vergelijken met de nieuwe is appels en peren. De afstellingen zijn compleet anders, de brandstof inspuit regeling en turbo druk wijken ook compleet af van mekaar.
Waar de 3L vooral zuinig moest wezen moet bij de huidige motor ook de nox laag zijn. Op zich nogal tegenstrijdig. De EGR aansturing zal ook wel compleet afwijken. Maar dat is dan een vermoeden.
 

erik2907

Actief lid
Interessant om te lezen is het Audi forum. De A2 heeft nogal wat motorische maar vooral versnellingsbak problemen. Menige bak is al vervangen op latere leeftijd en de prijs is niet mals. Laten we maar zwijgen over het feit wat een aluminium zijkant kost bij een aanrijding (als je zelf schuld bent en niet WA-CASCO verzekerd).

Er is in mijn optiek op dit moment geen auto die vergelijkbaar is met de Skoda Fabia Greenline Combi als het gaat om de verhouding tussen prijs / ruimte / verbruik / accessoires.
 

jos_br

Actief lid
Bakproblemen zijn er, dat klopt. Motorisch juist niet, deze motoren zijn zeer goed en halen makkelijk 400000km. Wanneer men een auto wil ontwikkelen die in ieder geval beter zou zijn dan deze A2, waarom dan niet meer naar dit voorbeeld gekeken. Dus ook zaken zoals banden, gewicht en de aangepaste motor. Deze laatste heeft zelfs twee katalysatoren en een zeer lage co uitstoot.

Wel mooi om te zien dat de turbo dus laat opspoelt, dit kun je dus zien doordat de druk pas opbouwd bij zware belasting. Bij de 3L is gewoon een veel kleinere gebruikt en spoelt dus veel sneller op. Bij de 1,9 tdi is dit minder belangrijk, hier wordt het koppel eerder behaald door zijn grotere cilinderinhoud.

Jos.
 

sacharov

Nieuw lid
verbruik

Na 10 tankbeurten de balans opgemaakt: 7065 kilometer gereden, 466.57 liter getankt. dat is een gemiddelde van 1 op 19.3. Dat viel me toch tegen. Via dit forum op het idee gekomen om de cruisecontrol maar eens te gaan gebruiken. Nou, die kon ik in het instructieboekje helemaal niet vinden. Weer terug naar dit forum, nu blijkt dat Skoda dat "snelheidsregelsystem" noemt...
Wordt vervolgd...
 
1L diesel op 20.67 km over de eerste 6.928km valt mij niet tegen.

Voor de liefhebbers, ik heb geen dakrail, rij op 16" Elba en de auto word "allround" gebruikt....Dus snel, relax op de CC binnenwegen en snelweg...
Ik tank afwisselend gewone diesel of ultimate maar ga nu een tijdje uitsluitend ultimate diesel van BP tanken.... 1.389 per liter..scheelt € 3,- per tank...ben benieuwd.
 

Fabia

† In Memoriam
Na 10 tankbeurten de balans opgemaakt: 7065 kilometer gereden, 466.57 liter getankt. dat is een gemiddelde van 1 op 19.3. Dat viel me toch tegen. Via dit forum op het idee gekomen om de cruisecontrol maar eens te gaan gebruiken. .

Zou ik zeker gaan doen. Ik zou niet meer zonder kunnen. Maak er veel gebruik van. Ook op wat kortere stukken.
 

jos_br

Actief lid
Na 10 tankbeurten de balans opgemaakt: 7065 kilometer gereden, 466.57 liter getankt. dat is een gemiddelde van 1 op 19.3. Dat viel me toch tegen. Via dit forum op het idee gekomen om de cruisecontrol maar eens te gaan gebruiken. Nou, die kon ik in het instructieboekje helemaal niet vinden. Weer terug naar dit forum, nu blijkt dat Skoda dat "snelheidsregelsystem" noemt...
Wordt vervolgd...

Dit is eerder normaal en komt overeen met de verbruikscijfers van 1,2tdi zuinigheidswonders die ik hier ken. Een vertelde zelfs dat ie de airco soms maar uitzet om wat sneller te kunnen accelereren.........

Jos.
 
@ Jos. Dat scheelt natuurlijk in acceleratie. Het vermogen wat de airco nodig heeft wordt % groter naarmate het maximaal motervermogen afneemt. Het is zelfs zo dat wanneer de koelwater temperatuur 100graden is de airco af wordt gezet voor je. Waarschijnelijk nodig door de plaatsing van de radiator en airco condensator etc.

@ Sacharov. Als je gebruikt maakt van de newtonmeters die je tot je beschikking hebt, dan moet daar brandstof voor verbruikt worden. 1:20 komt overeen met gemiddeld gebruik. Als je echt voor de zuinigheid gaat dan is 1:25 makkelijk te halen.

Gister op weg naar het werk: 31.7 km/liter gemiddeld. Over 19 kilometer totaal. Dan rij ik wel als een oud mannetje in het kwadraat. (zonder verkeer te hinderen)

En op de weg terug 28.7km/liter over 16 kilometer. Moest een grote brug over. En op 't werk mag je maar 30km/hr en dat is niet leuk voor het gebruik bij een koude motor. 2de versnelling en 18km/liter. Terwijl op de heen weg op dat zelfde stuk in z'n 3 hij met 34km/liter genoeg heeft.
 

laagvlieger

Forumguru
Als ik de afwijking van de boordcomputer in acht houd, zal de tweede tank misschien aan 1 op 22 kunnen uitkomen. Ik heb volgens mij toch echt steviger gereden dan bij de eerste tank zoals het inrijden voorschrijft, en toch daalt het gemiddelde verbruik op de BC. Nog steeds zeer tevreden, al lijkt de motor bij het optrekken wat meer lawaai te maken dan in de eerste kilometers. Binnenkort de eerste beurt, de teller zal dan op een kleine 2.000 km staan.
 

Polvo

Actief lid
Ruim 5000 km gereden nu, laatste tankbeurt 39,3 liter op 847 km wat neer komt op 1:21,55 (4,64L/100km) , de board computer gaf 4,7L/100km aan, dus bijna het zelfde.
Maar het verbruik is erg weer en snelheid afhankelijk, zaterdag 400km gereden met slecht weer, harde wind en regen, dan is het maar net 1:20.
Gisteren 200km gereden met mooi weer, weinig wind en een lekker zonnetje, verbruik 1:24.
Het verbruik verslechtert ook dramatisch bij hoge snelheden, dus op 120km wegen.
Bij de eerste tank was het 1:19,8, maar dat was midden in de winter in februari.
Het verbruik loopt wel iets terug, maar het meeste heb ik aan mooi weer te danken, dat lever ik komende winter weer in.
Ben benieuwd wat er dan uit de bus komt.
 

laagvlieger

Forumguru
de dealer geeft gratis beurt tussen 1.500 en 2.000 km, na het inrijden dus. Nieuwe olie, andere vloeistoffen bijvullen, eventuele klachten (proberen) verhelpen
 

Noord26

Forumguru
Naar mijn weten is het juist niet goed om zo snel de olie te vervangen. Het minieme inslijten (voor zover daar tegenwoordig nog sprake van is) door de deeltjes in de eerste olie zouden juist er langer in moeten zitten?
 
Bovenaan Onderaan