Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

namleop

Actief lid
Het 1500 toerengebied mijd ik! De motor loopt dan gewoon niet lekker. Logisch omdat je toch te maken hebt met een "turbo-gat".
Met 80-85 in z'n 5 op de rijsksweg is m.i. ongewenst.

Zou dat dan aan je auto liggen? Als ik 70 rijd in z'n 5 rijdt dat heerlijk rustig, en ook erg zuinig (plm 1:37). Natuurlijk is inhalen dan niet verstandig, maar ik heb absoluut niet de ervaring dat bij een lage constante snelheid in 5 de motor niet lekker loopt. Ook 80-85 rijd ik altijd in z'n 5, geen enkel probleem.

jan49

Actief lid
wat de auto ga verbruiken vindt ik niet belangrijk wat ik veel belangrijker vindt is dat ie storing gevoelig is als de citroen c4 want dan is ie ook zo weg
ik heb het gedaan voor de belasting vrije en laadruimte

@namleop
Wellicht is jouw motor ingelopen?
Maar 70 Km/h in z'n 5 hoef ik echt niet te doen!
Zelfs bij 80 Km/h niet.
Maar goed, bij mij staat er nog slechts 1000 Km op de teller....

@duopenotti
De opmerking "je moet niet teveel van het inrijden verwachten" stemt mij somber.
Het zou nl. inhouden, dat bvb ook het soepeler lopen van de motor bij lagere toerentallen niet beter wordt!

van_der_P

Senior Member
Bij ons is 70 in de 5 ook niet fijn rijden. Als de motor niet hoeft te trekken dan gaat het wel, anders moet je toch echt terug schakelen. Het fijnste loopt de motor zo boven de 1600/1700 rpm. Dan is die ook het zuinigste daar onder verbruikt meer.

Afgezien van het inrijden. Lijkt me het beste om de motor volgens een specifiek brandstof verbruik diagram te belasten. Daar waar mogelijk. Is zo'n diagram al gemaakt voor de GL blokjes? Ik heb de indruk dat 2100rpm het zuinigste punt is.

Het inrijden zou ik niet veel lager dan 1600 doen. Lagere toeren en het zelfde vermogen vragen is een veel zwaardere belasting op het blok. Maar dat is wat off -topic

namleop

Actief lid
Wellicht is jouw motor ingelopen?

Inmiddels staat de teller op 12.000, inderdaad merk ik dat de motor minder bromt dan in het begin, dus dat zou best eens het verschil kunnen maken. Hij loopt ook wat stiller heb ik het idee, maar dat is natuurlijk lastig objectief te meten. Ik hoop voor je dat het beter wordt, want het scheelt wel in verbruik, 80 in z'n 4 of 5!

Overigens heb ik nooit meer zuiniger gereden dan de eerste maand dat ik de auto had, dus of ie zuiniger wordt? Kan ook met het koudere weer en winterbanden te maken hebben, ik ben erg benieuwd naar de lente en wat het verbruik dan is. Zie mijn spritmonitor link voor het verbruik door de maanden heen.

piair1982

Forumguru
@ piair1982 , jij hebt al 4000 km gereden , maar ik lees hier dat ze met hun eerste tank 800 km hebben gereden , maar het verbruik is maar dit of dat . Dan is je auto zeker nog niet ingereden en ken je hem amper .

@cvegreen ik heb het over de TSI, niet de tdi ;)

cvegreen

Forumguru
Dat maakt niet uit of het nu benzine of diesel is , een auto moet altijd ingereden worden . De ene doet dit door gewoon te rijden zoals hij altijd rijd , de ander gaat de eerste kilometers niet boven een bepaald aantal toeren en dan nog eens eens stapje , tot op een bepaalde kilometrage en dan pas maar eens volgas . Dus er zijn verschillende methoden , maar welke nu juist de beste is weet ik niet . Ik denk wisselend rijden , maar ik ben er absoluut niet zeker van .

Heb goede ervaring met wisselend rijden, wel toerental trapsgewijs opbouwen (in ieder geval de eerste 1000km) zoals vaker wordt beschreven in owners manual.

Deze FC Greenline is wel de eerste diesel die ik mag inrijden. Persoonlijk denk ik niet dat het nu, met de moderne motor, dat het inrijden nog veel invloed heeft op de motor prestatie later. Wel het is nog steeds een goed voorzorgsmaatregel zodat je motor niet overbelast.

Wik

Lid
Hoi.

Over verbruik gesproken, de site www.autoverbruik.nl is heel handig voor een simpel en snel overzicht.
Ik sta er ook op. :-)
Misschien handig als daar meer Fabia Greenline gebruikers zich gaan melden?

Groet
Wik

piair1982

Forumguru
@cvegreen
Ik ben het met je eens. Ik rij wel altijd eerst een half uur de motor warm voordat ik vermogen vraag. Scheelt ook in verbruik.

jos_br

Actief lid
Onderin toeren rijden is echt een bijzonder zware belasing voor de motor. Vergelijk het eens wanneer je aan het fietsen bent, dan zoek je een versnelling waarin je het fijnste fietst en ga je niet perse in een heel hoge versnelling rijden.

Jos.

Wik

Lid
Waarom niet gewoon spritmonitor net zo als de meesten hier?

Omdat IK vind dat deze site snel en overzichtelijk weergeeft wat het gemiddelde verbruik is !.
En ja, het is een Nederlandse site, die simpel werkt.
En het lijkt mij ook leuk/handig om eens te zien wat andere Greenline rijders als gemiddelde rijden.
Dat kun je daar snel en overzichtelijk simpel bekijken.
Nee ik ben niet de beheerder van deze site, maar ik vind het gewoon handig.
Wik

Gerke

Forumguru
@Wik Wanneer ik naar die site toe ga krijg ik overigens alleen maar foutmeldingen over ongeldige compressie etc (even getest met Internet Explorer, daar werkt het wel mee, maar niet met Firefox en IceWeazel), niet echt iets waar ik vertrouwen in kan krijgen ;)

cvegreen

Forumguru
Gerke , ik werk alleen maar met firefox en ik heb eens na het lezen van u berichtje naar deze site gegaan . Ik kom mooi netjes op de homepage van die site , heb bv tips kunnen lezen hoe je best rijdt om zo weinig mogelijk te verbruiken . Ik heb geen enkele keer een foutmelding gekregen hoor .

Gerke

Forumguru
@CVEGREEN ik krijg als melding

Inhoudcoderingsfout

De pagina die u wilt bekijken kan niet worden weergegeven, omdat deze gebruikmaakt van een ongeldige of niet-ondersteunde vorm van compressie.

* Neem contact op met de website-eigenaars om ze te informeren over dit probleem.

Alleen op een windowspc werkt het, laat dat nu iets zijn wat ik zelden gebruik.
Als ik de broninhoud bekijk, dan staat de website vol met compleet verkeerde aanroepen van javascript, oftewel, de site is zo lek als een mandje, vatbaar voor een hoop exploits en dus een gevaar voor elke Microsoft Windows gebruiker.

Voor diegenen die het al wel gebruiken, ik zou mijn pc maar eens grondig gaan scannen met een goede virus/malwarescanner ;)

Bovenaan Onderaan