Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

jellemeer79

Actief lid
Heb op 24 januari mijn Fabio GL op mogen halen na 2 maanden vertraging - nog niet getanked - 750km gereden en gemiddeld verbruik van 4.6l/100km
Beste verbruik zo ver op een ritje van 100km is 3.9k/100km deels stad, provenciale weg en 70km snelweg met 100km/u en CC.
 
Mooi resultaat na de eerste 150 Km. 1:17
Het motortje snort er lekker op los.
Verder werkt alles perfect zo te zien,
De kerstbomenverlichting verdwijnt tenminste bij het rijden, dus dat is een goed teken...
 

Max5

Senior Member
@Max5
Ik ga in het geheel niets zeggen over mijn verbruik, omdat het voor mij niet relevant is.
...
Maar verbruik, daar let ik echt niet op.

smiley-laughing024.gif


Van mij mag je hoor...
 

vinshi

Lid
Wij zitten gemiddeld op 1:23 vind ik zeer netjes. ook wij gaan van de zomer naar oostenrijk en ben zeer benieuwd naar het verbruik.
 

vinshi

Lid
wij rijden al 1:23 en hebben pas 3100km op de teller nou moet ik wel zeggen dat ik hoofdzakelijk snelweg rijd. ik denk zo,n 80 procent snelweg 20 procent binnenwegen. (wij hebben de auto pas 3 weken)
 

peperskoda

Forumguru
Vandaag moest ik een flink stuk met haast overbruggen in Duitsland. Ongeveer 200km vrijwel continu rond de 160km/h op de klok gehad, bij die snelheid varieerde het verbruik tussen de 7.1 en 8l/100km. Het gemiddelde over 400km, waarvan zoals gezegd 200km met bloedspoed, kwam uit op 5,1l/100km. de gemiddelde snelheid over diezelfde 400km stond volgens de BC1 op 103km/h. Voor mij is hiermee wel bewezen dat, hoewel het apparaat de aangegeven fabriekswaarden niet haalt, het wél een zeer zuinige auto is.
 

Noord26

Forumguru
Ik reed mijn een BMW 320d (163 pk) vergelijkbaar qua snelheid en verbruik. Om eerlijk te zeggen valt mij dat een beetje tegen dan, relatief gezien tov een ongunstigere auto.
 

FredV

Banned
Waarom denk je dat dat zo is Noord26?
Andere motor, andere toerentallen bij die snelheid,, De Fabia moet bij die snelheden t maximum van zn vermogen leveren, dus meer verbruik. Maar ga maar eens accelereren met je bmw, of praat over gemiddelden, dan kom je heeeeel anders uit.
Pk/kg zegt ook heeeeeel veel. vergelijk dat maar eens.
 

Noord26

Forumguru
Ik praat dus juist over gemiddelden. Op en neer Oostenrijk met 160-180km/h op de klok, iets van 110-120 km/h gemiddeld (incl laatste stukken in de bergen) en kwam op 1:18,2 uit met een 320d.

Daarom vind ik het dan tegenvallen. Een GL is duidelijk niet gemaakt om hogere snelheden te houden met laag verbruik. Dan ben je idd beter af met een sterkere motorisering. En daarom valt mij het verbruik dan tegen tov de gereden BMW. In dagelijks verbruik is het verschil aanmerkelijk, maar die BMW heb ik alleen gereden op en neer naar Oostenrijk.

ps. Je 'e' blijft hangen?
 

FredV

Banned
Niet alleen de e, maar ook de a :)

Jaaaaa:) daarom zei ik ook vergelijk pk/kg, dan kom je heeeeeel anders uit.
M.a.w., laadt je bmw zo zwaar dat de verhouding vermogen/gewicht gelijk wordt aan die van de Fabia Combi. Dan is het duidelijker.

De kleine motor moet op hogere snelheden veel meer uit de kast trekken dan een zwaardere motorisering.
Maar dat kan iedereen tevoren al weten aan de hand van de technische informatie. De vermogen-gewichtsverhouding is een hele belangrijke indicator.

Het kan dus nooit een verrassing zijn dat de Fabia op hogere snelheden meer verbruikt dan een auto met meer pk's. Tenminste, bij constante snelheid!
 
Ik heb met mijn GL nu 405 liter getankt op 8042 km vanaf 11 september 2010, 1:20 bij 70% buiten bebouwde kom. Best redelijk maar inderdaad niet revolutionair...mijn 2cv6 haalde dat vroeger ook al bijna.
 
FredV je hebt helemaal gelijk....weet dat 't appels met peren is...maar ik ben ook niet lyrisch over het verbruik van zo'n nieuwe motortje met de nieuwste techniek. Ben voor de rest zeer te spreken over de prestaties van zo'n lichte motor met maar 3 cylilnders en 75 pk...voor de rest bevalt ie ook prima.
 

Noord26

Forumguru
@FredV

Natuurlijk heb je gelijk over het ongunstige verbruik van het kleine motortje bij wat hogere snelheden. 'Gelukkig' mag ik onderweg naar het werk voor 50% niet harder als 100km/h en heb ik toch niets aan 100+pk's meer als wat een GL in huis heeft.

Toch had ik ergens wel gunstiger verwacht bij hogere snelheden om eerlijk te zeggen. Menigeen ziet ook dat het verschil tussen 100 km/h of 120 km/h constant behoorlijk groot is in het verbruik, dat had ik vooraf niet zo groot geacht.
 
1:21.7 Op de eerste tank. Wat alleen secundaire wegen was. Waarvan de eerste 200km lokaal. En de andere 550km tot in Zuid Duitsland. Valt me niet tegen zo tijdens het inrijden.
 

jos_br

Actief lid
Ik blijf me echt verbazen over het feit dat de GL pas (relatief)zuinig is bij bijzonder lage snelheden en contstant aangepast rijgedrag. Dit kan de 12 jaar geleden op de markt gekomen 3L uitvoering van weleer echt beter. Ook op hogere (150km/u) snelheden.......overigens speelt dan het gewicht geen rol meer.

Jos.
 
We kunnen in dit verband vel beter spreken over massa en massa-traagheid, bewegingsenergie en rol- en luchtweerstand.
Het is best logisch, dat een klein motortje met een koppel curve op de top van 180 Nm bij 2000 toeren bij hogere snelheden meer gaat gebruiken dan je in eerste instantie zou verwachten.
Bij 2000 toeren is de vullingsgraad maximaal en rond dit toerental zou je het zuinigst moeten lopen.
Heeft de motor vermogen over (bij relatief lage snelheden) dan kun best onder die 2000 toeren rijden en nog iets zuiniger uitkomen.
Maar bij hoge snelheden (startend bij de 80-90 Km) gaat de luchtweerstand een steeds belangrijkere rol spelen.
De motor zou dan idealiter steeds dichter bij zijn max. koppel moeten blijven en dat vraagt weer om een hoger toerental.

Zo'n benzine TSI heeft het door zijn vlakke koppelkromme veel gemakkelijker dan het GL-dieseltje.

Maar..... lekker lopen dat doe hij, die GL!
En ook bij hogere snelheden.
Waarvan akte...
 
Bovenaan Onderaan