Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Hetzer

Forumguru
wederom , 3x off-topic berichten verwijderd, het stadium van zelf-reflexie ben ik al voorbij, dus gaarna eenieder weer terug on-topic, en dit is echt de laatste keer.

Eergisteren getankt en het verbruik is beter geworden (lager).
Nu 1:20,6 het gaat de goede kant op en heb een km-stand van ca 6500 km. Op naar de 1:29,5.....

Gerke

Forumguru
@trafficleader

Inmiddels de 18000 km gepasseerd hier, gemiddelde verbruik staat onder in mijn handtekening :(

En dan rijden we geen afstanden die korter zijn dan 50 km, meeste 80 km wegen en op de snelweg niet harder dan 105 km/h

Wasmachineman

Forumguru
Gerke, dan rijd je veel te hard op de snelweg! Zak maar iets is qua snelheid en je zal zien dat het naar de 1 op 25 gaat.
Alleen maar 80 km wegen zijn het best voor de GL.

coqrouge

Nieuw lid
Ik heb met de GL nu 8000km gereden en verbruiksmeter 2 nog niet gereset, die geeft nu een gemiddeld verbruik aan van 1:25,9. Ik rijd meestal secundaire weg en etappes van 150 km. Is die meter trouwens een beetje nauwkeurig? Heeft iemand al eens geprobeerd te "Range" helemaal naar 0 km te rijden en daarna kijken hoever je nog komt (met een jerrycan in de kofferbak natuurlijk)?

Dat lijkt me ook een zeer slecht idee. Bij mijn weten is het nog steeds zo dat als je een diesel leegrijd je de wegenwacht kunt laten komen om hem helemaal te laten ontluchten omdat je anders het risico loopt op onverbrande diesel in de motor. Correct me if I'm wrong.

Ik ben trouwens zeer benieuwd naar mijn verbruik straks. Mijn Renault nu rijdt 1 op 15-16 en mijn rijstijl komt aardig overeen met de wat zuinigere mensen hierzo (stradje, hetzer etc.). Dus misschien dat ik dan ook wel richting de 1 op 25, 1 op 29 kan komen. Ik wacht met spanning af. Nu maar hopen dat de gewoonte van benzine tanken er niet al te erg in is geslopen straks...

@ Gerke, bedankt dan weet ik in ieder geval dat het nog iets beter gaat worden.

En op de snelweg rijd ik 120 waar 120 gereden mag worden etc... , ik gebruik de auto gewoon als ...... inderdaad een auto.

Hetzer

Forumguru
Normaal gesproken rij ik iets sportiever en zit ik op de 1 op 22 gemiddeld.
Ik weet dat het verbruik bij mij toch gewoon aan het gebruik van het gaspendaal ligt, ook denk ik dat gunstige verbuik alleen moet lange afstanden ghaalbra is. laat ik het zo zeggen als ik allen korte stukjes rij , met koude motor e,d haal ik het echt niet.
ik rij nu tijdelijk 1500 km per week, minimaal 140 km enkele reis, ik probeer ook zo tussen de 2000/2500 toeren te rijden, en ik kom nu aardig richting de door de fabrikant opgegeven verbruiks cijfers.
hier een paar foto's van vanochtend van het verbruik en actieradius
1zgqj9v.jpg

4tk4qv.jpg

Na ruim 13000 km is mijn gemiddeld verbruik voor woon/werk verkeer boodschappen filerijden etc (dus gewoon de auto gebruiken waar hij voor is) volgens stand 2 van de mcd 1 op 20,4.
Ik vind dit zeer netjes aangezien tijdens boodschappen doen en andere kortje ritjes de motor niet warm genoeg wordt en dus ook meer verbruikt. Ook rijdt ik op snelweg eerder tussen de 120en 130 i.p.v tussen de 95 en 105 wat natuurlijk beter zou zijn ik weet het.

Wow!

@Hetzer: dat is goed nieuws.

Ik ga mijn meeste kilometers rijden op wekelijkse ritten van een kleine 300 km aan een stuk. (2* 150 met een onderbreking van een paar minuten). Meestal op mijn gemak over een lekker rustige snelweg, dus ik hoop dat ik zodra de Fabia ingereden is ook dit soort getallen mag zien :)

vinshi

Lid
heb nu 1400 kilometer gereden en heb nu al een verbruik van 1 op 22 vind ik niet slecht voor 1 nog niet ingereden auto. en 90 procent van de kilometers is snelweg met 105 a 110 kilometers per uur.En in de zomer wordt het aleen maar beter.

erik2907

Actief lid
@van_der_P

Waar zij jij 1200 km. Bij trip staat toch echt 120.0 km en bij de tweede trip 139.7 km en het is 21.206 km tegen 21.226 op de foto's, een verschil van 20 km....................................Ik vind nergens 140 km verschil of ...........

Ik ben ook in de markt voor een groene dieselaar -als vervanger van een Fabia I, dus zit dit draadje door te kijken. Ik moet zeggen dat het me tegenvalt. Natuurlijk weet je dat je de fabrieksopgaven niet gaat halen, maar het lijkt erop dat veel rijders toch helemaal niet in de buurt komen.
Ter vergelijk: we hebben ook een Touran 2.0TDi (136pk), en met het gewone 'go with the flow' rijd ik er 1:19 mee. Een zware bus met een achterhaalde motor en de stroomlijn van een baksteen. Met de Fabia MPi haal ik regelmatig dik 1:20 (en dan toch wegenbelasting betalen he ;)
Dan vraag ik me af waar dat in zit. Kun je met die Fabia 1.2TDi ook 1200RPM rijden in de hoogste versnelling, of kun je dat helemaal vergeten? Zo niet, dan is een groot deel van het verschil tussen opgave en realiteit al te verklaren.
Vervelende is dat je niet even zo'n auto een weekje mee kunt krijgen. Een eerste indruk en verbruiksmeting zegt niks. Ga ik met zo'n Greenline 1:20 rijden, of 1:30?

Wasmachineman

Forumguru
Dat verbruik is mooi meegenomen als je het haalt. Leuker is dat je geen BPM betaalt, geen MRB en een gloednieuwe ruime gezinscombi hebt!

NielsW

Lid
Hoi Arthur,

1:30 kun je vergeten, dat heeft nog niemand gehaald.
Wat je veelal ziet is dat de meeste tussen de 1:19 en de 1:22 rijden.
Daarnaast zijn er hele fanatieke zuinig rijders die de 1:25 of 1:26 zelfs halen.

Het is sterk afhankelijk hoe je wilt rijden met de auto en ook welke stukken moet je rijden.
Wanneer ik bv een groot stuk 120Km snelweg heb en deze is open (dus veel wind) rijdt de auto ongeveer 1:20.
Rij ik ww dan is dat allemaal 100Km (max snelheid) en haal ik vrij eenvoudig 1:22/1:23.
Ga je daarnaast ook nog 80 rijden en achter vrachtauto's plakken daalt het nog verder.

Ik heb voor de Fabia 2 ook een Fabia 1 gehad en heb tot nu toe nog geen moment spijt gehad.
Voordelen tov de oude is toch meer comfort, betere wegligging, beter verbruik, het is diesel (merk je aan de pomp ;)).
De auto is net iets meer af om het zo te noemen. Wij zijn ook meerdere auto's wezen bekijken en prijs kwaliteit kwamen we toch op de skoda uit.
De hybride's zijn duur en zuipen ook nog flink, de seat is mij te kinderachtig als ik het dashboard zie (buitenkant wel veel mooier), de polo is te klein en de Fiats vonden we echt niet mooi.

Het blijft uiteraard veel geld, maarja, het is een auto dus dat weet je van te voren ;)

jan49

Actief lid
ik ga as vrijdag naar oosterijk samen met de schoonouders en hun auto dat is skoda fabia combi greenline als ik terug bent dan doe ik verslag over de auto

gr jan

Bovenaan Onderaan