Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Ted

Forumguru
Nog even een opmerking voor de benzine en diesel vergelijking! Diesel brandstof heeft een hogere verbrandingswaarde dan benzine en zal in dat kader al meer km's op 1 l moeten presteren. Toevallig kwam dit op het werk ter sprake en bleek te kloppen. Hoeveel dit scheelt, kan misschien iemand wellicht opzoeken?
 

coqrouge

Nieuw lid
Wacht maar tot het weer warmer wordt, dan zullen de verbruiken omlaag gaan. Vorige week mijn eerste gemiddelde 1:30,0 (volgens bc) gehaald over een etappe van 145km over secundaire wegen met rugwind
 

Noord26

Forumguru
Autootje wordt als hij wat meer gelopen heeft ook wel zuiniger.

Vanmiddag was het druk op de weg en dat resulteerde in veelvuldig op de rechterbaan tussen de vrachtauto's (90-100kmh), dus ik dacht: laat ik eens kijken wat hij nu doet qua verbruik. Laatste stuk weer veel verkeerslichten tegen in de stad. Maar uiteindelijk 1:27,2. Zo zuinig heb ik hem nog niet gehad. Meestal zit ik op 1:22 na een volle tank met redelijk door trappen.
 
Oke, ik heb de auto nu vanaf 9 februari en heb inmiddels ca. 800 km op de teller staan. Ik vind het gebruik van 1:17,4 wel ff tegenvallen. Zal het mijn (trouwens niet agressieve) rijstijl liggen of zou ik een bezoek aan de dealer brengen. Zit nog ff te twijfelen.
 

Polvo

Actief lid
Vorige week mijn eerste gemiddelde 1:30,0 (volgens bc) gehaald over een etappe van 145km over secundaire wegen met rugwind

Dat is mij ook al opgevallen, de auto is extreem gevoelig voor tegenwind.
Alhoewel in de eerste tank nog niet leeg heb reed ik afgelopen zaterdag met rug wind en 90 km/u ook 3,3l/100km, dat is 1:30 km.
Op de terugweg was het 5,2l/100km.
Ik woon landelijk in het kustgebied, dus de wind zal een negative rol spelen in het verbruik, wind werkt nl altijd in je nadeel.
Mensen die in stedelijke of beboste gebieden wonen hebben hier een duidelijk voordeel.
 
Oke, ik heb de auto nu vanaf 9 februari en heb inmiddels ca. 800 km op de teller staan. Ik vind het gebruik van 1:17,4 wel ff tegenvallen. Zal het mijn (trouwens niet agressieve) rijstijl liggen of zou ik een bezoek aan de dealer brengen. Zit nog ff te twijfelen.

Schrik niet. Mijn vrouw zat haar eerste ritje op 1:15,4 (stadsrit). Dus het kan nog veel slechter!
Ik denk dat wel beter zal worden in de toekomst (hoop ik tenminste ..... :)
 

Jkz

Lid
De eerste rit valt meestal tegen!! Misschien is het beter niet op de eerste tank af te gaan maar pas na 3000 kilometer verbruiken te gaan posten! Dit geeft zo wel een vertekend beeld denk ik wanneer je dit vergelijkt met spritmonitor!! Zo doen we onze prachtige Skoda denk in veel te kort!!
De mijne komt volgende week en het intereseert mij helemaal niets hoeveel hij met zijn eerste tank verbruikt! Eerst goed inrijden, het weer wordt beter en over 5000 kilometertjes maar eens kijken hoe die het doet!!
Laten we ons niet teveel zorgen maken belasting betalen we ook al niet!! Dat alleen is voorlopig al een flinke besparing!!
:shocked::smiley29::super::baby012::grin:
 

Mixh

Lid
Misschien is het beter niet op de eerste tank af te gaan maar pas na 3000 kilometer verbruiken te gaan posten!
Bij deze dan, na 10.000 km: vorige week woonwerkrit (50km) boven de 1:30, vandaag heen over 50km (en temp. -5,4) 1:27,4 en terug over dezelfde 50 km 1:29,2. Dat is inclusief vier stukken stad met verkeerslichten, maar verder max. 80 en max. 100 weg. Dus houd moed! :winkie:
Mijn overall-gemiddelde is veel minder rooskleurig. In de weekends veel stad en lange ritten met 4 mensen in de auto en 120 km p/u: dat doet die 1:28 gemiddeld op woonwerk wel teniet. Die laatste ritten gaan met ongeveer 1:22.
 

wielag

Nieuw lid
En wij hebben vandaag net voor het eerst getankt na aflevering van de auto met volle tank. 745 km gereden en nog 50 km kunnen gaan met de restdiesel. Viel ons ook tegen. Alleen maar lange ritten gehad. Hopen op betere tijden. We hadden ons aardig rijk zitten rekenen. Jammer maar helaas dus. Niettemin, de auto rijdt heel lekker en bevalt verder prima.
 

Mixh

Lid
En ook wij hopen op betere tijden. We hadden ons aardig rijk zitten rekenen. Jammer maar helaas dus.
Rijk rekenen is het inderdaad. Ik had me gelukkig aardig ingelezen en toen ik de GL kocht een praktijkverbruik van 1:22 ingeschat, mede vanwege mijn rijstijl (ik ken mezelf:2133: )

Maar als je wilt, kun je wel degelijk zo rijk worden als je dacht. Vanochtend (woensdag is al rustig op de weg, in de vakantie nog rustiger) had ik met 120-125 op de linkerbaan kunnen gaan zitten en om 7:20 uur op mijn werk kunnen zijn. Nu was het 7:25 uur omdat ik de 50 kilometer lekker met het (vracht)verkeer heb meegereden. Gemiddelde snelheid over de afstand: 72 km, verbruik: 1:30,7 - inclusief (koude) stadskilometers... Overallgebruik over de kilometers 5000 tot 10000 op de BC inmiddels 1:23,5.
 

NielsW

Lid
Tsja, het kan altijd beter, maar met mijn verbruik van nu ben ik toch best tevreden. Al helemaal als ik het vergelijk met mijn benzine auto :)
 

cvegreen

Forumguru
Ik lees hier dat mensen hun spiksplinternieuwe auto al meteen gaan meten op verbruik. Waar halen jullie het vandaan om dat met een spiksplinternieuwe auto dit te gaan doen ? Het is algemeen geweten dat tijdens de inrijperiode een auto ALTIJD meer verbruikt dan een ingereden auto. Als je je auto net hebt nieuw of occasion ben je je nieuwe auto niet GEWEND , resulteerd ALTIJD in meer verbruik. Dus GL rijders , ga eerst je auto leren kennen , inrijden en kijk dan wat het verbruik zegt . Dan heb je in ieder geval een meer realistisch beeld op het verbruik.
 

Jkz

Lid
@cvegreen:
Ja dat is eigenlijk ook wat ik wilde zEggen zij het in een iets andere bewoording!!
Gewoon storend dat mensen hier klagen over hun verbruik terwijl ze 3 weken met 1 tank diesel rijden en dan zo teleurgesteld zijn om dit hier te melden!!
Ik ben het helemaal met je eens; rij je auto eerst fatsoenlijk in, de temperaturen gaan omhoog dus dat komt helemaal goed!! We rijden mrb vrij dat op zich is toch al een hele besparing en dan toch nog zeuren dat we een paar kilometer verder op een liter willen rijden!! Ik hou er mee op met deze discussie! Wat mij betreft kan dit gesloten worden!! Laten we trots zijn op onze skoda!! Rij eerst 10000 kilometer en post dan wat je verbruik is!! Ik kan het in ieder geval niet afwachten tot hij er is! Ik ga in t.o.v. mijn golf meer dan 200 euries per maand besparen!! Daar word ik wel vrolijk van!
 

cvegreen

Forumguru
@ piair1982 , jij hebt al 4000 km gereden , maar ik lees hier dat ze met hun eerste tank 800 km hebben gereden , maar het verbruik is maar dit of dat . Dan is je auto zeker nog niet ingereden en ken je hem amper .
 
Zoals ik al eerder heb vermeld in een draad, let ik ook niet op het verbruik met de intentie om zuinig(er) te rijden.
Precies om de reden dat de motor nog niet ingelopen is.
Maar ook omdat de motor meer verbruikt als je hem goed wilt inrijden!!
Dat moet men niet vergeten.
Je kunt natuurlijk wel op de rijksweg met 90 gaan "sukkelen" en dan na 1 uur kijken of je op 1:22 of beter of slechter uitkomt.
M.i. moet je dit nu juist NIET doen!
Gevarieerd rijden is het devies.
Dus 10 min 95, wat inhaalmaneuvres met terugschakelen naar z'n vier, 10 min. 115 enz. enz...

Als je zo rijdt, dan zit je al snel op 1:18 of zelfs 1:17.
Maar dan ben je wel goed bezig....

Natuurlijk kijk ik ook wel naar wat de auto verbruikt, maar gewoon om hem te leren kennen.
Ik merk bvb dat je beter in het 2200 toeren bereik kunt rijden.
Motortje is rustiger en omdat je dichter bij het max. koppel zit. (2000 toeren) rijdt hij ook nog eens zuiniger.
Ik houd de motor dus bewust op toeren, zeker de eerste 2000 Km.

Het 1500 toerengebied mijd ik! De motor loopt dan gewoon niet lekker. Logisch omdat je toch te maken hebt met een "turbo-gat".
Met 80-85 in z'n 5 op de rijsksweg is m.i. ongewenst.
Motor maakt te weinig toeren. Wil je dit, kies dan gewoon voor de vierde versnelling.
Bij inhalen op de rijksweg; terugschakelen naar 4e tijdens de inrij-periode.
(behalve als je al 125 rijdt, want dan heeft de motor al voldoende toeren).
Tot zover mijn persoonlijke bevindingen.
 

duopenotti

Senior Member
Mij bekruipt het gevoel dat er wonderen van het inrijden wordt verwacht. Ik heb nu 5000 km gereden en niet het idee dat de auto minder begint te verbruiken. Volgens mij is inrijden bij nieuwe motorblokken enigszins achterhaald. Dat je rustig rijdt is niet alleen tijdens het inrijden beter voor je motorblok.
 
Bovenaan Onderaan