Zoals ik al eerder heb vermeld in een draad, let ik ook niet op het verbruik met de intentie om zuinig(er) te rijden.
Precies om de reden dat de motor nog niet ingelopen is.
Maar ook omdat de motor meer verbruikt als je hem goed wilt inrijden!!
Dat moet men niet vergeten.
Je kunt natuurlijk wel op de rijksweg met 90 gaan "sukkelen" en dan na 1 uur kijken of je op 1:22 of beter of slechter uitkomt.
M.i. moet je dit nu juist NIET doen!
Gevarieerd rijden is het devies.
Dus 10 min 95, wat inhaalmaneuvres met terugschakelen naar z'n vier, 10 min. 115 enz. enz...
Als je zo rijdt, dan zit je al snel op 1:18 of zelfs 1:17.
Maar dan ben je wel goed bezig....
Natuurlijk kijk ik ook wel naar wat de auto verbruikt, maar gewoon om hem te leren kennen.
Ik merk bvb dat je beter in het 2200 toeren bereik kunt rijden.
Motortje is rustiger en omdat je dichter bij het max. koppel zit. (2000 toeren) rijdt hij ook nog eens zuiniger.
Ik houd de motor dus bewust op toeren, zeker de eerste 2000 Km.
Het 1500 toerengebied mijd ik! De motor loopt dan gewoon niet lekker. Logisch omdat je toch te maken hebt met een "turbo-gat".
Met 80-85 in z'n 5 op de rijsksweg is m.i. ongewenst.
Motor maakt te weinig toeren. Wil je dit, kies dan gewoon voor de vierde versnelling.
Bij inhalen op de rijksweg; terugschakelen naar 4e tijdens de inrij-periode.
(behalve als je al 125 rijdt, want dan heeft de motor al voldoende toeren).
Tot zover mijn persoonlijke bevindingen.