Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

biking

Nieuw lid
[MODERATORBREAK]Niet onnodig de posting boven jouw reply posten. Dat is niet nodig. LEes ook de forumregels na over het gebruik van quoten aub. Is quoten niet direct nodig, gebruik dan de @<gebruikersnaam> als reactie.[/MODERATORBREAK]

Dat vind ik een keurig verbruik. Helaas haal ik dat niet. Ik zit meestal op 5.3 Ach het scheelt ook weer niet al teveel. Vrijdagnacht naar Oostenrijk ==> ben eens benieuwd wat ie dan doet.
 

Noord26

Forumguru
Sinds de aflevering in totaal nu ongeveer 9000km gereden. De boordcomputer geeft nu gemiddeld 1:22,8 aan. Hij is na circa 2000km weer op nul gezet. Dus dat is over 7000km met grote diversiteit aan ritjes.
 

Hetzer

Forumguru
[MODERATORBREAK]Heren, graag weer on-topic, ik heb net 15X off-topic berichten verwijderd!
nog wel 2 puntjes, het eerste voor de nieuwelingen probeer, ook eerste dit topic door te spitten, voordat je gelijk een vraag stelt, Het tweede puntje, voor de oudere leden , laten we het hier gezellig houden en elkaars mening respecteren, en het gewoon hebben over relevante info, mbt het verbruik van de Fabia GL, dat is alles wat ik erover kwijt wil [/MODERATORBREAK]
 

Polvo

Actief lid
Kun je even uitleggen waarom een grote auto bij exact hetzelfde brandstofverbruik per kilometer een hogere CO2 uitstoot heeft dan een kleine auto.
Schijnbaar gaan er meer C-atomen in 1 liter zodra je deze in een grote auto gooit :icon_smile_question

Van alle auto's zijn de verbruikscijfers bekend en ook de co2 uitstoot.
Ook al zijn de verbruikscijfers gelijk, toch zitten er soms grote verschillen in co2 uitstoot.
Ik neem aan dat dit ligt aan de verschillende technieken van de fabrikanten.
Bij jou pasat zal meer de nadruk hebben gelegen op maximale prestaties, bij de fabia meer op minimale co2 uitstoot.
Ik denk dat de fabia veel beter kan presteren zonder meer te gaan verbruiken, maar wel meer co2 gaat uitstoten.
 

duopenotti

Senior Member
volgens mij klopt dat niet. CO2 komt vrij bij de verbranding van de brandstof en niks anders. Er is aldus een 1 op 1 relatie tussen de CO2 uitstoot en het verbruik
 

joergarms

Senior Member
De wijze waarop iets (diesel) verbrand wordt, kan wel verschillen en daarmee dus ook de uitstoot. Aangezien het GL blok voornamelijk op rendement gebouwd is en minder op prestaties, kan het goed zijn dat de uitstoot dus veel gunstiger is.
 
Een diesel werkt altijd met een zuurstof overschot, waardoor de verbranding volledig is. Een gasklep is daarom afwezig bij een diesel en bij de keuring is er geen CO meeting. Bij verbranding van een liter diesel is de CO2 uitstoot dus vrijwel constant.

[MODERATORBREAK]Niet onnodig de posting boven jouw reply posten. Dat is niet nodig. Lees ook de forumregels na over het gebruik van quoten aub. Quoten is niet direct nodig, gebruik dan de @<gebruikersnaam> als reactie.[/MODERATORBREAK]
 
Ik sluit mij aan bij Wanderer.
"dit topic gaat toch over het verbruik en niet over de uitstoot van giftige dampen?"

Blijf toch eens on-topic!
 

Rosinfield

† In Memoriam
maar wat is dat dan, on topic? Ik weet dat ik zelf redelijk vaak en overduidelijk off topic ben, maar je kunt ook overdrijven natuurlijk. Als je zo redeneert, moet je allemaal aparte draadjes maken voor de diverse forumleden met een fabia GL. Immers, het gaat over jouw, verbruik. Evenzo moet je dan weer een apart giftige dampen draadje maken, een niet-giftige dampen draadje, enz. enz. ad infinitum. Het moet natuurlijk ook allemaal een beetje leuk en leesbaar blijven. Ergens moet dus een soort compromis tussen deze uitersten te vinden zijn. In elk geval lijkt het me weinig zinvol om bij de minste geringste overschrijding van de "off topic regel in enge zin" direct ach en wee beginnen te roepen. Dat heb toch nergens voor nodig?
 
De zoveelste off-topic die deze draad vervuild.
Maar goed.... sommigen onder ons houden er nu eenmaal van...

Ik zou zeggen, pas hier dan zelfregulatie toe.
Kijk eerst even of er een draadje loopt over CO2.
Zo niet, dan op deze draad even melden dat je een draadje opent over CO2
Dat is toch niet zo moeilijk, en zo blijft het nog overzichtelijk!
 

Max5

Senior Member
Discussies over off-topic hebben altijd een hoog pot-verwijt-ketel gehalte...

Een diesel werkt altijd met een zuurstof overschot, waardoor de verbranding volledig is. ... Bij verbranding van een liter diesel is de CO2 uitstoot dus vrijwel constant.
Klopt als een bus. 1 liter diesel geeft bij verbranding 2.67 kg CO2. (Wat geen giftige damp is, maar dat terzijde.)
Is al een paar keer eerder besproken in deze draad. :koffie:

Een gasklep is daarom afwezig bij een diesel
Bij de meeste diesels is deze afwezig, de GL heeft er juist wel één.
 

henm

Lid
http://www.autozine.nl/text/903.html
Ook hier staat het duidelijk, dit sluit ook aan bij de meeste gebruikers in dit topic: Een schakelindicator geeft aan wat het beste moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen.
Wie die instructies negeert en stevig doorrijdt, verbruikt zo'n 5 liter diesel per 100 km. De uitdaging is natuurlijk de schakelindicator voor te blijven en dan ligt het verbruik al snel een liter lager. Wanneer de snelheid wordt beperkt tot 80 à 90 km/u, zo min mogelijk wordt geremd en alle stroomverbruikers worden uitgeschakeld, kan een verbruik van 3 liter per 100 km worden gerealiseerd.
 

NielsW

Lid
Vandaag Retourtje Amsterdam. Aangezien bijna de hele A2 100Km is, is dit gunstig geweest voor het verbruik.
210 KM en een gem verbruik van 4.3.

Overigens diegene die zeggen dat alleen de zware voet echte invloed heeft op het verbruikt. Stukken waar ik tussen twee geluidswallen inreed zakte het verbruik naar 3.8/3.9.
De open stukken daarentegen wanneer je de wind tegen de auto voelt stijgt het al snel naar 4.6/4.7.
Luchtweerstand speelt wel degelijk een grote rol in het verbruik!
 

FredV

Banned
Dat klopt ook wel NielsW.
De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. En aangezien het autootje niet zoveel vermogen heeft, moet hij bij hogere snelheid behoorlijk zwoegen in t ongunstige verbruiksgebied.
 

duopenotti

Senior Member
Om 100 km/uur te rijden heb je maar ongeveer 25 pk nodig dus echt zwoegen lijkt me wat overdreven. Dat gevoel krijg ik ook niet als ik in m'n GL rijd. Ook niet bij snelheden van 120/130. dat kan hij makkelijk hebben.
 

peperskoda

Forumguru
Gister retourtje Limbabwe gedaan, in de omgeving van Heerlen, 480km met een verbruik van gemiddeld 4,2l/100km(1 op 23,8) Met volle tank vertrokken en de brandstofmeter geeft aan dat er ongeveer een kwart uit de tank is. BC geeft aan dat ik nog een actieradius heb van 830km. Ik kan niet anders dan tevreden zijn met het door mij behaalde verbruik.
 
Bovenaan Onderaan