Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

damnsharp

Nieuw lid
Goedemorgen,
Ik ben nieuw op dit forum. Wij hebben een paar maanden geleden de Skoda Fabia Greenline 1.2 aangeschaft en het verbruik valt ons tegen. Misschien was ik naief om te denken dat 1:29,5 haalbaar zou zijn maar ik weet van kennissen die een VW Lupo hadden het verbruik hoog lag en onze tweede auto, een Daihatsu Cuore van verschillende jaren oud beloofd wat in de papieren staat, makkelijk 1:21.
O.k., die laatste twee zijn kleinere auto's maar de techniek is nu jaren verder.
Wij hebben rond 3500 km gereden met de Skoda en meestal ligt het verbruik van de tank op 1:18,5 (wel vaak korte stukken, dat moet ik zeggen). Ik en mijn vrouw zijn rustige autorijders, zeker met deze auto.
Verscheidene op dit forum halen 1:25 zie ik. Waar ligt dat aan? De garage zegt, heb geduld, de motor moet ingereden worden.

Bedankt alvast voor de reacties.

(oh, off-topic: nu al roest op de buitenkant van de trommelremmen, normaal?)
 

FredV

Banned
Het ligt aan de korte stukjes, en je rechter voet.
roest op remtrommels is een normaal verschijnsel bij iedere auto.
 

damnsharp

Nieuw lid
Snelle reactie FredV, thanks. Rechter voet kan ik me niet voorstellen, we rijden juist rustig, houden netjes in de gaten wanneer we moeten schakelen en letten goed op de board computer. Stad dat kan ik me voorstellen. Ik ga in ieder geval een profiel bij spritmonitor.de aanmaken en dat eens bekijken.
 

FredV

Banned
Mijn ervaring: van dorp naar dorp, afstand 10 km, 3 rotondes, wegdelen verdeeld over 30 / 50 / 60 en 80 km/h.
Schakel op indicator en cc aan.
Mijn gemiddeld verbruik is op die afstand, na start met koude motor, varierend tussen 4,1 en 4,3 l/100 km
 

van_der_P

Senior Member
Goedemorgen,
heb geduld, de motor moet ingereden worden.
(oh, off-topic: nu al roest op de buitenkant van de trommelremmen, normaal?)

Dat klopt wat de garage zegt. Als je zo rond de 10.000 km op de teller hebt kun je een goed oordeel geven over het verbruik. En korte stukjes met van die Siberische themperaturen van de afgelopen weken, is niet echt gunstig voor een laag verbruik.
Wij hebben nu +/- 6500 km gereden je merkt al dat het motortje los begint te komen. Kan al zonder te veel protest de schakelindicator volgen.
Als die roest stoort met een schuurpapiertje er over heen, en wat hitte bestendige lak er op smeren. Blijft het voorlopig netjes
 

Ronnie

Forumguru
Skoda Fabia Greenline 1.2 aangeschaft en het verbruik valt ons tegen. Wij hebben rond 3500 km gereden met de Skoda en meestal ligt het verbruik van de tank op 1:18,5 Verscheidene op dit forum halen 1:25 zie ik. Waar ligt dat aan? De garage zegt, heb geduld, de motor moet ingereden worden.
Bedankt alvast voor de reacties.
(oh, off-topic: nu al roest op de buitenkant van de trommelremmen, normaal?)
Graag vermelden of het een benz. of een diesel is.....
Voor een benzine zijn dit wel mooie waardes, voor een diesel minder.....
 

biking

Nieuw lid
Goedemorgen,

Wij hebben rond 3500 km gereden met de Skoda en meestal ligt het verbruik van de tank op 1:18,5 (wel vaak korte stukken, dat moet ik zeggen).

(oh, off-topic: nu al roest op de buitenkant van de trommelremmen, normaal?)

Wij zitten op hetzelfde verbruik. We houden ons aan de snelheden maar heb nog niet beter als 1 op 20 gehad. Op het moment staat de teller op een dikke 10000km. Ik maak maak me er maar niet meer druk over. Het zal best aan de rechtervoet liggen maar als ik op de cruise control van venlo naar Tilburg rijd en terug (in totaal 200 km) dan kom ik op 1 op 19 uit. Met de banden op 2.8 bar en een snelheid van precies 120 op de teller. Moet beter kunnen zou je zeggen. Volgende week gaan we op wintersport. Ik ben eens benieuwd of we het op 1 tank halen.
 

vinshi

Lid
ga maar eens 110 rijden op cc wordt je verbruik ineens een stuk beter. Ik mag de mijne waarschijnlik zaterdag gaan ophalen kan ik ook door gaan geven wat mijn verbruik wordt.Maar dat 110 rijden merk ik ook bij mijn huidige jetta.Want als ik 120 rijdt is het verbruik 7.2 liter op 100 km en als ik op 110 rijdt is het verbruik 6.4 liter per 100 km. is toch een groot verschil. (ik rijdt iedere dag van eijden bij maastricht naar budel.)
 
wij zijn van het weekend naar eurodisney parijs geweest met 2 volwassenen en 1 zware weekendtas, (is vanuit den haag 504 km).

op de heen weg heel veel regen gehad en paar keer file gereden, 1 keer door ernstig ongeval bij ring antwerpen en 2 keer door vrachtwagens met lekkeband die half op de weg stonden.
op de heen weg niet harder gereden dan 100 km/u op de terugweg 107 km/u op de teller aangehoudden beiden keren zo veel mogelijk op de cruisecontrol gereden.

ik heb op deze ruim 1000 kilometer een gemiddeld verbruik gehaald van 1 op 23,5 en daar ben ik gezien de omstandigheden zeer tevreden over.

normaal verbruik ik voor woon werk verkeer (95 km per dag) 1 op 21,3 en dan rijd ik op de snelweg niet harder dan 100.

zodra je met de greenline harder gaat rijden dan 100 a 110 dan gaat het verbruik flink omhoog, ook stadsverkeer en koude motor zijn slecht voor het verbruik.

mijn greenline heeft op dit moment ruim 9000 km op de teller.
 
Volgens mij wel abnormaal.
De skoda GL blijkt niet zuiniger te zijn dat menig andere beter presterende diesel.
Behalve als je je aanpast aan snelheden van het vrachtverkeer.
Toch krijgen de GL rijders enorme belasting voordelen.
Dat klopt gewoon niet.
Maar ik zeg maar niks meer wat ik profiteer er zelf ook van.
 

FredV

Banned
zo zie je dat de perceptie geheel verschillend is.

Kun je voor mijn beeldvorming die beter presterende diesels die zuiniger zijn, opnoemen?
 
Ik zou zeggen lees alleen al deze gehele discussie en zie vergelijkingen met de peugeots, volvos,fiats, golfjes, andere skodas etc....
Een aardig verbruik word alleen gerealiseerd door GL fanaten die snelheden van het vrachtverkeer aanhouden, "normale"rijders halen meestal een verbruik van rond 5 l/100km.
 

FredV

Banned
Ha, andere Skodas noem je, Welke dan?
Wordt eens concreet en noem dan de officiële verbruiksscijfers en merken en typen van deze nog zuinigere auto's?

Heb je die auto's zelf onder dezelfde omstandigheden gereden als jouw Fabia?
Of is het 'hear say'?

Geloof dat er maar één Fabia Greenline is met deze lage verbruikscijfers.

Overigens een uitgangspunt van 5l/100 km gemiddeld, is niet slecht voor een auto met een dergelijke motorconfiguratie en gewicht.

Dat een grotere cilinderinhoud bij 120 km/h constante snelheid zuiniger is, is evident.

We hebben het dan over momenteel verbruik he? Dat is t verschil.

Ik vind het jammer dat als anderen een lager verbruik realiseren dat je die stigmatiseert met fanaten.
 

biking

Nieuw lid
Ik ben het met amadeus eens. De berichten van Fred lees ik al niet meer. Die wil alleen lezen en schrijven wat in z'n eigen straatje past . Ik heb een auto gekocht om normaal mee te rijden en dat is in mijn optiek gewoon met het verkeer mee. Als ik dat doe dan rij ik gemiddeld 1 op 19 en dat is vrij netjes maar bij lange na niet hetgeen skoda op geeft. Rij ik met een audi a3 1.6 tdi of een passat 1.6 tdi met het verkeer mee dan rij ik ook 1 op 19. Je hoort me verder niet klagen want ik heb ook het belastingvoordeel maar het is wel krom dat de gl rijders een belastingvoordeel hebben en andere weggebruikers die hetzelfde verbruik hebben niet. En om nu 100 op de snelweg te gaan rijden om maar enigzins in de buurt van het beloofde verbruik te komen, schiet in mijn ogen het doel voorbij...... Maar ok zoveel mensen zoveel meningen.
 
Bovenaan Onderaan