Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

jos_br

Actief lid
Tja, met 90km/u is die nòg zuiniger........ik zou 110km/u ook errug langzaam vinden. Het zou de GL sieren wanneer er met een normale snelheid (min. 120/130km/u) ook lage verbruikscijfers gehaald zouden worden.

Jos-
 
Ach, waar hebben wij het over; juist... over 1722 Km.
Het verschil tussen 1:17 en 1:19 is 10,66 liter diesel.
Dus niet echt iets om over wakker te liggen als een pilsje après ski 3,5 tot 4 euro kost!!
 
@sgl49: Juist!

Ik geef toch ook aan dat ik er harstikke tevreden mee ben.
En inderdaad, 110 is het gewoon net niet, je zit al lang genoeg in de auto, dan wil je gewoon beetje doorrijden!
 
Ja, ik vroeg het aan kennissen, en die zeiden gelijk 1:15 zou al mooi zijn!
Een dakkoffer geeft echt veel weerstand dus is 1:17 in vergelijk met 'pantoffelrijders' die alleen in de auto zitten en 1:21 rijden heel netjes.
 

FredV

Banned
BC2 staat op 4,1 l/100 km na 6000 km.
Vandaag een rit van 190 km, gem verbruik 3,7 l/100km.
Twee personen in de auto.
En ja, cc aan en toegestane max snelheid aangehouden. Helft was 100km weg, andere helft 80 km weg.
En dat met winterbanden, dus ja dat moet dus giga beter kunnen met zomerbanden.
Zal eens proberen de bc te filmen bij 100 km/h,
t verbruik stond bij die snelheid continu tussen 2,7 en 3,5l/100 km op cc, dus constante snelheid over enkele kilometers.
Het kan dus wel.

Het is dus de voet die bepaalt, maar das een open deur en geldt niet uitsluitend voor de GL.
 

jos_br

Actief lid
OP de vermogenstestbank waar ik gebruik van maak wordt een omrekenfactor gebruikt i.v.m. luchtvochtigheid, temperatuur e.d. Ook wordt er een verliesmeting gedaan, dus met brede banden en dergelijke wordt ook rekening gehouden.
Opmerkelijk vindt ik dat een auto in Nederland op kenteken altijd zo´n 100kg lichter is dan in werkelijkheid. Ben dus benieuwd hoe de importeurs dat doen. Geeft mij alleen mijn bedenkingen bij de verbruiksmetingen die dus niet gehaald worden door de verbuikscijfers in de praktijk.

Jos.
 

FredV

Banned
Met dat laatste ben ik het met je eens. Geldt overigens niet alleen voor de GL.

Je meetmethode lijkt me op die manier realistisch en reproduceerbaar.

Er zijn specs hoe de auto uitgerust moet zijn voor de metingen.

Geloof zelfs dat er geen buitenspiegels op hoeven te zitten.

En ook dat geldt voor iedere auto.

En dan kun je je voorstellen dat 40 kg extra gewicht voor een kleine motor relatief meer 'gewicht' (lees verbruik) in de schaal legt dan bij een 2 liter motor.
En dat verklaart m.i. ook mede waarom het verbruik bij de kleinere 'groene' motoren relatief meer afwijkt tov de opgegeven verbruikscijfers.
 

Noord26

Forumguru
Verschil in gewicht lijkt mij door vloeistoffen. Oa. volle tank. Maar ook veelal isolatiemateriaal en een kleine accu gaan hard in gewicht.
 
@Jos_br: Heb je het dan over massa leeg voertuig, of over massa rijklaar? Want daar zit standaard al 100kg verschil in, wat de massa van de bestuurder voor moet stellen!
 

duopenotti

Senior Member
@FredV: 2,7-3,5 l/100 km lijkt mij onwaarschijnlijk bij 100 km/uur. Deze cijfers kunnen hoogstens gehaald worden bij 80 km/uur. Of je moet strak achter een vrachtwagen hangen.
Mijn ervaring is dat 4l/100 km realistisch is bij 100 km/uur
 

erik2907

Actief lid
Sluit mij helemaal aan bij Fred V. Vandaag gemiddeld 1:31,1 met 95 km/u op de teller op de rechterbaan in het drukke verkeer en genietend van de auto's op de linkerbaan met hun knipperende remlichten in het donker! O ja,wel wind in de rug :)
 

FredV

Banned
@duopenotti
Ik zei niet voor niets dat ik het eens zal filmen. Want je gelooft niet wat ik zeg? Jammer. Het is de waarheid.

Het is het momentele verbruik op de N48 over enkele kilometers op bc, en het verbruik kwam niet boven 3,5, schommelde voortdurend rond 3,0.
Olietemp was 92 gr.
En dat is de waarheid, geen enkele twijfel.
En nee, zat niet in een file of achter vrachwagen, werd ook niet voortgetrokken of andere onzin.

En als ik het film, zal ik tevens de maxidot laten zien, zoals gem sneheid en afgelegde weg etc, zodat ik alle twijfel kan wegnemen.

Let wel het was GEEN gemiddeld verbruik, maar t momentele verbruik op een vlakke weg, geloof dat het stuk waarover het ging, ca 6 km lang was.
Het gemiddelde verbruik over de totale rit van 190 km was dus 3,7.

Getuigen aanwezig!
 

erik2907

Actief lid
@FredV

jij en ik (en nog enkele anderen) weten toch wel beter (zie spritmonitor). Ik zag trouwens vandaag een Greenline bij de supermarkt vol gas wegrijden. Tja, dan gaat het niet lukken om 1:25 minimaal te halen.
 

peperskoda

Forumguru
Ook ik moet me aansluiten bij de reacties van FredV en Erik2907. Ik haal ook regelmatig heel leuke verbruikscijfers, zelfs op m'n bredere winterbanden(die gewoon op 2,4 bar staan...) Ik heb de 10.000km grens op een oor na gevild en heb de indruk dat de motor nu echt lekker is ingelopen, het apparaat trekt nu al van helemaal onderuit al lekker door en is dus heerlijk zuinig. Straks met de zomerbanden er weer op eens zien of ik een echte topscore kan neerzetten met een reeële snelheid(en dus niet zoals mijn ritje Italië) Gisteravond laat nog een momenteel verbruik op de BC gehad van 2,8l/100km over een afstand van ongeveer 12 km(A28 tussen afslag Harderwijk/Lelystad en afslag Epe/Nunspeet)
Overigens kom ik ook met regelmaat van de klok GL-bestuurders tegen die het brandstofinspuithoeveelheidsregelpedaal gebruiken al aan/uit knop. Zouden dat dezelfde mensen zijn die zo klagen over het verbruik van de GL?
 

josk

Lid
De eerste 10.000Km zitten er op en nog steeds is het lage verbruik alleen mogelijk als je (te) traag moet rijden.
In ieder geval op de afstanden die ik moet maken (175Km enkele reis naar mijn werk).
En dus is mijn gemiddeld verbruik (bij een snelheid die varieert tussen 105 en 125Km/u) zo'n 19,73 km/l.
Ga ik 80-95Km/u rijden dan zie ik ook af en toe 32 km/l op mijn display verschijnen, alleen duurt de reis dan veel te lang.
 

FredV

Banned
"alleen mogelijk als je (te) traag moet rijden"

Onzin.
En als je leest dat ik t over een weg met max 80km/h of 100 km/h heb, dan is er geen sprake van te traag rijden.
Ik heb het ook niet over 120-125 km/h en langzaam rijden op de autosnelweg. Dan is het verbruik idd hoger. logisch toch?
Overigens voor dergelijke dagelijkse afstanden en snelheden zou ik ook persoonlijk geen 1.2 TDI GL heben genomen, maar toch een wat zwaardere motor. Die is gegarandeerd zuiniger bij die snelheid.

Jammer dergelijke suggestieve reacties.
 

icecube

Actief lid
Ik ben van mening dat je dus met een gemiddeld gebruik van 1:25 (1:30 autoweg en 1:20 snelweg) nog niet mag klagen. Dat er vervolgens alleen maar snelweg gereden wordt en daardoor het verbruik lager uit komt kan Skoda niets aan doen. Er is bekend dat de opgegeven verbruikscijfers zijn gemeten onder ideale omstandigheden en dus ook niet door iedereen gehaald zullen worden. Als ik zo kijk naar wat er gemiddeld gereden wordt zie ik geen reden tot klagen.
 

duopenotti

Senior Member
@FredV:
Ik kan me niet voorstellen dat de GL's dergelijke grote verschillen in verbruik laten zien bij een constante snelheid. Ik meet bij 100 km/uur constant een aktueel verbruik van 25 km/l en bij 120 km/uur ongeveer 20 km/l. Het verschil in aktueel verbruik moet dan aan andere factoren liggen. Wellicht dat de weg iets afloopt en je ook nog wind mee hebt. Dat zou dan kunnen blijken uit het feit dat je een significant verschil meet tussen de heen en de terugweg.
Dit heeft ook niks te maken met het zgn. inrijden van de auto want dat is met de huidige motoren al lang achterhaald.

Let op: ik heb het hier niet over het gemm. verbruik over een bepaalde afstand want dat kunnen we niet met elkaar vergelijken want daarvoor verschillende de indiviuele omstandigheden te veel.
 
Bovenaan Onderaan