Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

FredV

Banned
@icecube, mee eens.

@duopenotti.
De weg is vlak, niet op- of aflopend. Lichte zijwind. Geen auto's voor of achter me. CC aan en ingesteld op max toegestane snelheid.
Wellicht dat ik op dat moment de ideale omstandgheden benaderde.
Of ik dit verbruik op andere momenten daar op die weg ook haal, geen idee.
Ik heb ook geen heen-en-terugmeting gedaan.
Ik heb dus ook niet 80 of 90 op de autosnelweg gereden.

Waar het aan ligt, ligt het dan, het bewijst dat een laag verbruik realiseerbaar is.

Feit is wel dat mn gemiddeld verbruik (BC2 niet gereset) na ruim 6000 km op 4,1l/100 km staat (24,4 km/l)
 

MarcoO2

Forumguru
Nou Fred, ik ben bang dat je toch zult moeten filmen... Bewijs moet er komen, eerder geloven we je niet! :winkie:
 

duopenotti

Senior Member
@fredV:
Ik twijfel niet aan je gem. verbruik. van 3,7 l/100 km. gezien het feit dat je gem. snelheid rond de 90 km/uur zal zijn ( de helft 80/de helft 100 was het toch?). Dat ligt aardig in de lijn met mijn opmerking dat de GL bij 100 km/uur rond de 4 l/100 km (weliswaar actueel) verbruikt.
Voor wat betreft het actuele verbruik van de GL ben ik benieuwd wat andere rijders aflezen als actueel verbruik bij snelheden van 80, 100 danwel 120 km/uur. Bij deze dus een oproep. Misschien dat we dan de conclusie kunnen trekken of mijn GL zo veel verbruikt danwel dat jouw GL een stuk zuiniger is dan de andere GL's.
 

FredV

Banned
Zal lastig zijn, omdat het zoveel schommelt. Je hebt dan echt een lang recht stuk weg nodig (minstens enkele kilometers lang) onder gelijke omstandigheden.
Hoe zwaar is de belading, olietemp, wind, buitentemperatuur, je rijgedrag, etc.

Ik hecht daar dus weinig waarde aan omdat de variabelen veel te groot zijn en het meer incidenten zijn waaraan geen eensluidende conclusie verbonden kan worden.

Ik heb deze ervaring geplaatst omdat het mij gewoon dit keer opviel, en verraste me ook.
 

josk

Lid
Met "alleen mogelijk als je (te) traag moet rijden" bedoel ik dat als je 80-95Km/u op een 120Km/u snelweg rijdt dat in mijn idee te langzaam is.
En je mag hopen dat de Skoda Fabia Greenline bedoelt is voor meer dan 95Km/u gebruik.
 

FredV

Banned
Niet dat ik zo op de snelweg rijd, ik rijd altijd op de max toegestane snelheid.
Los daarvan is (te) traag natuurlijk ook relatief, want hoe moeten vrachtwagens dan rijden?
 

josk

Lid
En dan heb je precies wat ik bedoel als ik me aan de toegestane maximum snelheid houdt rijdt hij slechts 19Km/l en om 25Km/l te kunnen halen, moet je op snelwegen waar je 120Km/u mag veel langzamer rijden.
 

van_der_P

Senior Member
Wat is er op tegen om op de snelweg achter een vrachtauto te blijven hangen, daar hinder je toch niemand mee. De maximum snelheid is 120 km/u dus langzamer mag.
Ofschoon ik vaak de indruk krijg, ook op dit forum, dat 120 de minimum snelheid is.
Het is net de sport om zo zuinig mogelijk te rijden, daarom ook een GL voor mij.
 

Rosinfield

† In Memoriam
er tegen is dat je een onnodig risico loopt voor jezelf en mogelijk anderen in gevaar brengt, als de vrachtwagen plotseling moet remmen. Tenzij je rontgen ogen hebt of een hele lange periscoop op je GL
 

MarcoO2

Forumguru
Het is net de sport om zo zuinig mogelijk te rijden, daarom ook een GL voor mij.
Kijk, eindelijk een sport die geld oplevert in plaats van geld kost! :winkie:

Maar je hebt wel gelijk, als je rustig (en dat hoeft niet persé langzaam te zijn!) rijdt, zul je ongetwijfeld direct je verbruik flink zien dalen. Dat zal iedereen beamen, GL-rijder of niet.

Achter een vrachtwagen rijden houd ik zelf absoluut niet van ivm het risico. Maar goed, dat is ieders eigen keuze.
 

wanderer

Senior Member
achter een vrachtwagen hangen doe je nooit meer als je een keer een klapband van zo'n truck van dichtbij in het donker meegemaakt hebt...
 
Ligt er aan of ik hard of zacht rijd.

Heeft niets met kosten te maken.
Als ik mensen in de auto heb, die er niet van houden om 120 Km/h te rijden, ga ik gewoon op de rechter rijstrook 95 km/h rijden.
Vrachtwagen of niet, zal mij echt een zorg zijn.
 

peperskoda

Forumguru
Als je voldoende afstand houdt is het risico dat je loopt wanneer een vrachtwagen heel hard moet remmen(i.v.m. met weer eens zo'n haastige automobilist die er noge snel even voorlangs veegt.....) zeer beperkt. Evenzo is dat met klapbanden, voldoende afstand is dan je redding. Als ik op de weg om me heen kijk zie ik bijna alleen maar automobilisten die voldoende afstand houden beperken tot maximaal een autolengte, dan loop je inderdaad risico's en dat geldt echt niet alleen bij vrachtwagens.
Volgens mij kunnen we hier de conclusie wel trekken dat het verbruik van de GL erg afhankelijk is van je hoe je je rechtervoet beheersen kunt, maar dat het voor de meesten van de GL-gebruikers neer komt op ergens tussen de 1 op 20 en de 1 op 25, met enkele uitschieters naar boven en naar beneden.
 

van_der_P

Senior Member
achter een vrachtwagen hangen doe je nooit meer als je een keer een klapband van zo'n truck van dichtbij in het donker meegemaakt hebt...
:ot:Ik heb het niet over bumperkleven.
Als je het hebt over eventueel schade aan je auto. Tijdens het inhalen van zo'n truck kan ook een band klappen. Wat is dan het verschil ?

Je hebt in NL geen keuze of je rijdt met het verkeer mee, of je blijft rechts tussen de vrachtauto's.
 

duopenotti

Senior Member
Tja als ik de utrechtse heuvelrug op rijdt blijkt hij ineens meer te verbruiken dan omlaag....dus..
Maar alle gekheid op een stokje iedereen rijdt weleens een recht stuk (snel)weg die representatief is voor het verbruik en dan leert inmiddels de (mijn) ervaring dat het verbruik zo goed als alleen van de snelheid af hangt (ok het moet niet stormen). En kan ik met enige zekerheid zeggen dat het (mijn) verbruik vrij constant is zoals ik eerder heb gemeld. Ondanks alle overige variabelen blijft deze dus redelijk constant. Alle genoemde verbruikscijfers kan je in zekere zin dus vertalen naar een op dat traject gemm. gereden snelheid.
Tja ik weet het, gek he dat het verbruik toeneemt als de snelheid toeneemt maar ik stel hier dat de GL's allemaal zo goed als hetzelfde verbruiken. Ook dat is voor de meeste een waarheid als een koe. En voor degene die anders beweren: ik hoop dat je gelijk hebt maar vrees dat deze bewering meer zegt over de persoon dan over de auto.
 

FredV

Banned
Helemaal mee eens. Waarvan akte!

Het hangt dus geheel en al van de omstandigheden (variabelen) af.

En ook dat een laag verbruik zonder slak te zijn wel degelijk realiseerbaar is.
 
Bovenaan Onderaan