Ik heb een auto gekocht om normaal mee te rijden en dat is in mijn optiek gewoon met het verkeer mee. Als ik dat doe dan rij ik gemiddeld 1 op 19 en dat is vrij netjes maar bij lange na niet hetgeen skoda op geeft. Rij ik met een audi a3 1.6 tdi of een passat 1.6 tdi met het verkeer mee dan rij ik ook 1 op 19. Je hoort me verder niet klagen want ik heb ook het belastingvoordeel maar het is wel krom dat de gl rijders een belastingvoordeel hebben en andere weggebruikers die hetzelfde verbruik hebben niet.
Je maakt de fout om te denken dat het belastingvoordeel te danken is aan het lage verbruik, maar dat is niet zo.
Dat voordeel heb je te danken aan een lage co2 uitstoot, en dat zijn 2 heel verschillende dingen.
Verder schijnt ook iedereen te vergeten dat het ene niet het andere motorblok is.
Ook al is de produktie goed onder controle, er zullen per motorblok verschillen zijn.
Om een extreem voorbeeld te noemen, mijn eigen Kia Cerato verbruikte 1:12, maar er waren ook die er 1:15 mee reden en dat kon ik met geen mogelijkheid halen al reed ik ook nog zo zuinig.
Maar er was ook iemand die reed er 1:7 mee.
Kia waste echter haar handen in onschuld, zij vonden dat dit binnen de toleranties viel.
Ik neem aan dat VAG het produktie procces beter onder controle heeft, maar verschillen blijven onvermijdelijk.
Je kunt er dus mazzel of pech mee hebben, onafhankelijk van de rijstijl.