Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

icecube

Actief lid
Deze discussie zal altijd blijven. Ik vindt voor beiden wat te zeggen. De reden dat het verbruik niet gehaald wordt is de testmethodiek die gebruikt wordt. Deze methodiek bevat vrij weinig hoge snelheid en relatief veel (niet representatief) stadsverkeer/lage snelheid. Aangezien de meeste besparingen zich uitten bij lage snelheid/stadsverkeer (denk aan start/stop, terugwinning remenergie) geeft dit dus een vertekend beeld. Dit is nou eenmaal zo en hier is niets aan te doen behalve je hard maken voor het aan laten passen van de testcyclus.
 

van_der_P

Senior Member
Als je er zelf maar vrede mee hebt dan is het toch goed.
In de eerste plaats moet de auto mij dienen en niet anders om, dus doen we er boodschappen mee, gaan ermee naar de zaak als het regent. En als we het zelf willen proberen we er zo zuinig mogelijk mee te rijden. Vrijheid blijheid toch ?
 

Polvo

Actief lid
Ik heb een auto gekocht om normaal mee te rijden en dat is in mijn optiek gewoon met het verkeer mee. Als ik dat doe dan rij ik gemiddeld 1 op 19 en dat is vrij netjes maar bij lange na niet hetgeen skoda op geeft. Rij ik met een audi a3 1.6 tdi of een passat 1.6 tdi met het verkeer mee dan rij ik ook 1 op 19. Je hoort me verder niet klagen want ik heb ook het belastingvoordeel maar het is wel krom dat de gl rijders een belastingvoordeel hebben en andere weggebruikers die hetzelfde verbruik hebben niet.

Je maakt de fout om te denken dat het belastingvoordeel te danken is aan het lage verbruik, maar dat is niet zo.
Dat voordeel heb je te danken aan een lage co2 uitstoot, en dat zijn 2 heel verschillende dingen.

Verder schijnt ook iedereen te vergeten dat het ene niet het andere motorblok is.
Ook al is de produktie goed onder controle, er zullen per motorblok verschillen zijn.
Om een extreem voorbeeld te noemen, mijn eigen Kia Cerato verbruikte 1:12, maar er waren ook die er 1:15 mee reden en dat kon ik met geen mogelijkheid halen al reed ik ook nog zo zuinig.
Maar er was ook iemand die reed er 1:7 mee.
Kia waste echter haar handen in onschuld, zij vonden dat dit binnen de toleranties viel.
Ik neem aan dat VAG het produktie procces beter onder controle heeft, maar verschillen blijven onvermijdelijk.
Je kunt er dus mazzel of pech mee hebben, onafhankelijk van de rijstijl.
 

biking

Nieuw lid
Ik dacht dat het brandstof verbruik 1 op 1 samenhangt met de co2 uitstoot?
geknipt van energielabel.nl

Waarom een zuinige auto?
Een zuinige auto is gunstig voor uw portemonnee. Maar er is nog een argument om een zuinige auto te kopen. Hoe minder brandstof uw auto verbruikt, hoe minder CO2 er vrijkomt bij het rijden. Uitstoot van kooldioxide heeft een negatieve invloed op het klimaat. Door de verkoop van zuinige auto's financieel te stimuleren, hoopt de overheid de totale CO2-uitstoot van het Nederlandse wagenpark terug te dringen.

Dat er onderling verschillen zijn tussen de fabia greenlines geloof ik wel.
 

Polvo

Actief lid
Natuurlijk zit er een verband tusen co2 uitstoot en verbruik, maar dat is niet 1 op 1.
Jou Audi en Passat hebben echt een fors hogere co2 uitstoot ook al rij je daar ook 1:19 mee.
 

damnsharp

Nieuw lid
Ik ga maar eens proberen nog rustiger op te trekken dan ik al deed, ben benieuwd. Dinsdag lange rit voor de boeg (Purmerend) dus zal de BC nauw in de gaten houden en de teller op 100 houden. Moet toch wat opleveren want normaal rijd ik 110. Bedankt voor de reacties trouwens.
 

FredV

Banned
Ik ben het met amadeus eens. De berichten van Fred lees ik al niet meer. Die wil alleen lezen en schrijven wat in z'n eigen straatje past . Ik heb een auto gekocht om normaal mee te rijden en dat is in mijn optiek gewoon met het verkeer mee. .

Wie zegt dat ik niet met het verkeer meerijd? Dat is een veronderstelling.
En nogmaals, verdiep je in de metingen die leiden tot de vrijstelling. Wellicht dat je dan eea duidelijk wordt.

Dus lees de link naar het TNO-rapport.
 

FabiaGL

Actief lid
Een Skoda Superb Greenline 1.6 TDi verbruikt volgens spiritmonitor in de praktijk gemiddelt 4,88 liter/100km, een Skoda Fabia Greenline 1.2 TDi 4,77 liter/100km. Dit geeft wel te denken!
De 1.2 TDi is bij gelijkblijvende (lage) snelheid en bij een labaratoriumproef een stuk zuiniger dan de 1.6 TDi, maar bij een normale (niet aangepaste) rijstijl is de 1.6 TDi veel makkelijker in staat om een acceptabel verbruik neer te zetten. Het voordeel is ook nog eens dat je een veel soepelere motor hebt die veel sneller op snelheid is en dus sneller een laag verbruik noteert.
 
Ik heb vandaag tijdens het rijden met de cc gekeken naar het verbruik van mijn 1.2 TDI Greenline.
Bij warme motor is het verbruik bij 80 - 1:27 en bij 100 - 1:21
Bij koude motor is het verbruik bij 80 - 1:23 en bij 100 - 1:19
 

Rosinfield

† In Memoriam
Een Skoda Superb Greenline 1.6 TDi verbruikt volgens spiritmonitor in de praktijk gemiddelt 4,88 liter/100km, een Skoda Fabia Greenline 1.2 TDi 4,77 liter/100km. Dit geeft wel te denken!

Mij niet hoor. Het aantal superbs GL in de SM is 6. Dit aantal is veel te klein om zinnige uitspraken te kunnen doen. Er kunnen allerlei verschillen zijn in zaken als rijstijl, soort ritten, enz. die op het verschil tussen beide GL's van invloed zijn. Zo kunnen er (zeker in Duitsland) b.v. makkelijk meer bestuurders zijn die sneller rijden. Pas als je hele grote aantallen zou hebben in beide groepen (ik denk dan aan duizenden), kun je ervan uit gaan dat deze verschillen in intervenierende variabelen zich uitmiddelen. Niet bij een N=6 in een van beide steekproeven.
 

peperskoda

Forumguru
Gisteren wederom 2 ritten gemaakt van elk 110km. Beide keren midden in de spits. Mijn gemiddelde snelheid volgens de BC1 bedroeg beide keren 87km/h en beide keren was het verbuik volgens de BC1 3,9l/100km(1 op 25,64) Volgens Spritmonitor is het verbuik van mijn auto nu gemiddeld 4,3l/100km(1 op 23,55) Voor het overgrote deel van de totaal afgelegde afstand geldt dat deze kilometers zijn afgelegd op winterbanden in de maat 195/55 R 15, dat is dus 10mm breder als de standaard montage op de GL(betekent dus meer rolweerstand)
 

FredV

Banned
Los van de statische gegevens op de SM in de vergelijking tussen de Superb Greenline 1.6TDI en de Fabia 1.2 TDI Greenline zal het verschil bij hogere snelheid nog groter worden.
Dat zal bij iedere auto met een grotere cilinderinhoud en vermogen zo zijn.
 

jos_br

Actief lid
Ik heb met verbazing het TNO rapport gelezen........20 paginas uitleg waarom een meting niet klopt met de werkelijkheid, das knap. Om de verbruikscijfers te behalen moet de testcyclus nagedaan worden, dit betekent een ergeniswekkende rijstijl erop na houden en de verkeersdoorstroming nog verder belemmeren. Zijn deze mensen van een andere planeet ofzo? Zelfs door hun testcyclus na te doen wordt het verschil in de praktijk niet gehaald, evenals de redenatie dat er geen extra gewicht of gebruik van een airco moet plaatsvinden. Waar heb je de auto dan voor? Amazing..........

Jos.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Tja, hier gaat het al vele pagina's meer dan 20 om het verder uitkauwen van trivia als:

- hoe sneller je rijdt, hoe hoger het verbruik en
- het verbruik in de praktijk is hoger dan de fabrieksopgave

Je kunt ook volstaan met de samenvatting van het (wetenschappelijke) rapport. Daarmee wordt ieder verder doorkauwen overbodig, maar dat is wellicht een onwelkome conclusie.
 

jos_br

Actief lid
[MODERATORBREAK]Niet onnodig de posting boven jouw reply posten. Dat is niet nodig. Lees ook de forumregels na over het gebruik van quoten aub. Quoten is niet direct nodig, gebruik dan de @<gebruikersnaam> als reactie.[/MODERATORBREAK]

Ben bang dat je gelijk hebt, was alleen een beetje verbaasd.

Jos.
 

duopenotti

Senior Member
gisteren retourtje Amersfoort-Rotterdam Hoogvliet gereden. Gewoon de maximale snelheid aangehouden dus niet zachter dan nodig. Zoveel mogelijk c.c. gebruikt, geen airco, twee volwassenenen twee kinderen. Totaal afstand ongeveer 100 km.
Heenrit gemm. 21 km/l, terugrit 20 km/l.
Dit ligt in mijn lijn van verwachtingen. Ben hier overigens tevreden mee.
 
Natuurlijk zit er een verband tusen co2 uitstoot en verbruik, maar dat is niet 1 op 1.
Jou Audi en Passat hebben echt een fors hogere co2 uitstoot ook al rij je daar ook 1:19 mee.

Kun je even uitleggen waarom een grote auto bij exact hetzelfde brandstofverbruik per kilometer een hogere CO2 uitstoot heeft dan een kleine auto.
Schijnbaar gaan er meer C-atomen in 1 liter zodra je deze in een grote auto gooit :icon_smile_question
 

wim-ned

Actief lid
Over de eerste 25.000 km 4,7 l/100.
Dit bij een eerder vlotte dan langzame rijstijl, hang in ieder geval niet kilometerers achter een vrachtwagen om zuinig te rijden. Wel altijd lange afstanden. Heb het roetfilterlampje heb ik b.v. nog nooit zien branden, of het regeneratieproces geroken.
Met reservewiel en de kofferbak altijd half vol en start/ stop uitgeschakeld. Sinds november op winterbanden.
 
@Max5
Ik ga in het geheel niets zeggen over mijn verbruik, omdat het voor mij niet relevant is.
Ik ga er vanuit, dat ik tussen de 1:18 en 1:20 haal.
Dit is gezien alle posts die ik gelezen heb, uitgaande van mijn rijstijl, een zeer realistische inschatting en daar ben ik dik tevreden mee!

Ik ga dus, in tegenstelling tot velen die dit wel doen, mijn rijstijl niet aanpassen aan de auto.
Ik vind het belangrijker om te rijden waar de verkeerssituatie op dat moment het meest bij gebaat is.
Anticiperen op de verkeerssituatie staat voor mij op de eerste plaats.
Dat kan rustig rijden zijn op de rechter baan, maar ook doorrijden op 120 Km, omdat ik niet constant van baan wil wisselen.
Maar verbruik, daar let ik echt niet op.
 
Bovenaan Onderaan