Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

joergarms

Senior Member
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek niet de hele voorgaande reactie te quoten als dat niet nodig is. Gebruik dan aub de @<gebruikersnaam> methode.[/MODERATORBREAK]

Had afgelopen week zo'n figuur in een Seat ibiza st Ecomotive voor me, zwaar irritant als mensen het nodig vinden om op de snelweg 83 te gaan rijden voor dat verbruik.
Als en ik zeg met nadruk ALS, het zo is dat er met dat type auto's alleen een gunstig verbruik haalbaar is bij zulke snelheden, dan lijkt me toch dat er iets niet klopt. Dat je met het accelereren en verder vooruit kijken betere cijfers haalt is logisch, maar als je dan ook nog een uur eerder moet vertrekken om ergens aan te komen dan denk ik dat de plank toch behoorlijk wordt misgeslagen.
Mijn vader rijdt nu een behoorlijk tijdje met zijn gechipte GL, rijdt gewoon met het verkeer mee en op de snelweg gewoon de max. snelheid, gemiddeld verbruik is dan 1 op 23.8. Prima waarde lijkt me zo, in belangrijkste, mijn vader vind het al helemaal prima.
 

FredV

Banned
@joergarms, precies, mijn opmerking was dan ook met enige satire doorspekt om criticasters voor te zijn.

Maar goed, vrachtwagens rijden ook 80-90 en daar moet je ook omheen.

Dus stigmatiseren dat GL-rijders altijd achter vrachtwagens hangen, is ook weer niet de bedoeling.
En voor een gunstig verbruik hoef je geen 80 te rijden.
Waardoor de grote verschillen komen, weet ik niet.

Wel ken ik mn eigen ervaringen, maar helaas, durf ze niet meer neer te zetten vanwege het ongeloof bij degenen die die waarden niet halen, terwijl ik toch 120 rij.
Ik word weggehoond.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Denk trouwens wel dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen werkelijk verbruik (bv via Sprit Monitor berekend) en het verbruik volgens de BC. Deze laatste geeft nog wel eens (systematisch) te gunstig aan. Bij mij scheelt het wel zo'n 0.3 l per 100 km.
 

joergarms

Senior Member
@ FredV, haha dat snapte ik wel hoor. Er worden inderdaad grote verschillen behaald, geen idee hoe dat kan.
Ik ga er verder ook niet op in, net zo min als ik de chiptuning-draad ga opstoken, want iedereen heeft er z'n eigen mening over, gelukkig wel.

Wat ik wel frapant vind, ik heb de indruk dat er bij de Fabia2 veel hogere verwachtingen zijn van de kopers dan dat er in de werkelijkheid behaald worden. Ligt dat dan toch aan een stukje misleidende marketing? De aandacht wordt natuurlijk wel enorm op dat verbruik gelegd, maar iedereen weet inmiddels wel dat cijfers en waarden, bij wat voor soort auto's/ machines/ enz, lang niet zo haalbaar zijn.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zo frappant is dat niet, denk ik. Men koopt zo'n auto natuurlijk veelal vanwege dat gunstige verbruik. Een beetje (maar niet helemaal) te vergelijken met iemand die een snelle sportwagen koopt en dat die dan niet verder dan 160 p/u komt. Vergelijking gaat niet helemaal op, omdat men in het geval van het verbruik geacht mag worden te weten dat de opgegeven waarden in de praktijk meestal moeilijk te realiseren zijn. Zo zal ik met mijn Yeti, waarmee voor het overgrote deel 120 p/u wordt gereden met een redelijke belading, nooit de fabrieksopgave halen en maak ik me daar verder ook niet druk over. In het geval van de GL ligt het iets anders, omdat het gunstige verbruik een soort unique selling point is en men dus navenante verwachtingen koestert.
 

peperskoda

Forumguru
Ik rij in de spits gewoon 100 km/h op de klok en anticipeer erg goed. Mijn winterbanden staan op 2,4 bar en achter vrachtwagens hangen doe ik ook niet. Degenen die dat wel moeten doen om enigszins zuinig te rijden zouden zich eens moeten afvragen of een rijstijlcursus nut zou kunnen hebben......
 

FredV

Banned
Zeker Rosinfield en Joergarms,
En veelal ondoordacht wat de gevolgen zijn als je uit een grotere klasse (veelal benzine) komt en dan ineens in een qua vermogen lichtere diesel gaat rijden.
Bovendien, een gemiddeld fabrieksopgaveverbruik van 3,9l/100 km is wat anders dan dat je denkt ook bij 120 km/h dat gemiddelde te gaan halen.
Je leest dan hier dat men uit een dikke Volvo komt en dan klaagt dat het vermogen/acceleratie zo tegenvalt...
 

FredV

Banned
@Peperskoda, natuurlijk niet, we kennen het verbruik en weten hoe we rijden.

Het zijn anderen die dat beweren als we een relatief gunstig verbruik halen.
 

Wik

Lid
Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht opmerking.
Ik vind dat iedereen die steeds vooraan wil rijden om 10 seconden als eerste bij het stoplicht staat te wachten in de stress, DIE moeten eens naar een cursus netjes rijden.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek niet de hele voorgaande reactie te quoten als dat niet nodig is. Gebruik dan aub de @<gebruikersnaam> methode.[/MODERATORBREAK]
 

duopenotti

Senior Member
tja zoals al eerder gesteld het verbruik valt of staat bij snelheden boven de 80 km/uur met name met de luchtweerstand dus beste GL'ers denk niet dat de ene auto bij 120 km/uur zuiniger kan rijden dan de ander want het benodigde vermogen om deze snelheid te halen is voor elke GL ongeveer hetzelfde. Dus laat je niet gek maken met onrealistische verbruikscijfers irt tot het genoemde rijgedrag. Je weet wel beter.

Hier nog een stukje onderricht:

Brandstofverbruik en benodigd rijvermogen
Wanneer we de formule van het benodigde vermogen om de luchtweerstand
te overwinnen bekijken dan valt op dat de snelheid (bij windstil weer) in de
3e macht staat. Dit betekent dat voor 2 x zo snel rijden 2 x 3 = 8 maal zoveel
vermogen nodig is. Wanneer we stellen dat we voor 100 km/h, 12 kW nodig
hebben dan hebben we voor 200 km/h: 8 x 12 kW = 96 kW nodig. Minder
snel rijden betekent dus de grootste besparing van het brandstofverbruik. Toch
levert ook de reductie van de cw-waarde aanzienlijke besparingen op.

 

Rosinfield

† In Memoriam
Allemaal maar al te waar. Bottom line blijft denk ik dat je gewoon mee moet rijden met de rest van het verkeer en geen rare en gevaarlijke fratsen moet gaan uithalen om maar die fabrieksopgave te benaderen. Dan draai je denk ik een beetje door.
 

wanderer

Senior Member
[MODERATORBREAK]Heren blijf eens bij de kern, van deze discussie, teveel onzinnige rand info, leid naar off-topic, BVD [/MODERATORBREAK]
 

Rosinfield

† In Memoriam
[MODERATORBREAK]
Heb respect voor mede forumgebruikers. Laat ze in hun waarde en wees storend tegenover anderen, met dit soort opmerkingen lok je off-topic en of ruzies uit, niet doen dus, b.v.d[/MODERATORBREAK]
 

FredV

Banned
@Wanderer,
volgens mij staat dat er ook:
te overwinnen bekijken dan valt op dat de snelheid (bij windstil weer) in de
3e macht staat. Dit betekent dat voor 2 x zo snel rijden 2 x 3 = 8 maal zoveel
vermogen nodig is.

[MODERATORBREAK]Heren blijf eens bij de kern, van deze discussie, BVD [/MODERATORBREAK]
 

peperskoda

Forumguru
Als je een tank leeg zou rijden met een constante snelheid dan gaat je verhaal inderdaad op, dan verbruikt iedere GL hetzelfde bij dezelfde snelheid. Bij een gemiddelde spelen meer factoren een rol. In het kort hoe spring je met het brandstofinspuitmomentregelpedaal om en op welke momenten schakel je op naar een hogere versnelling en uiteraard speelt je tempo een grote rol. Door de verschillen van omgang met de techniek kunnen er dus ook verschillen ontstaan in het gemiddelde verbruik.
 

wanderer

Senior Member
[MODERATORBREAK]
OOK VOOR JOU.......
Heb respect voor mede forumgebruikers. Laat ze in hun waarde en wees niet storend tegenover anderen, met dit soort opmerkingen lok je off-topic en of ruzies uit, niet doen dus, b.v.d[/MODERATORBREAK]
 

MarcoO2

Forumguru
Wanderer, iedereen die een béétje in de context kan lezen, zal begrijpen wat er bedoeld wordt. Kijk nog eens goed naar hetgeen Fred vetgedrukt heeft staan... Wiskunde is een vak apart, maar (begrijpend) lezen óók...

Ik wist overigens wel dát het scheelde, maar niet dat snel(ler) rijden zóveel scheelt... in die zin heeft deze wiskundige exercitie mij in ieder geval weer wijzer gemaakt ten aanzien van mijn verbruik!
 
Bovenaan Onderaan