Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Sja, lichtelijk blonde haarkleur hier AKP, had ik zelf uiteraard ook wel even kunnen uizoeken, excuses ;)

Greenjosh: In de FGL test van de Telegraaf werd het echte verbruik met de verbruiksmeter vergeleken en dat kwam in het filmpje overeen. Het lijkt erop dat de BC behoorlijk accuraat is.

Klopt, heb dat stukje van de Telegraaf ook gezien, maar dat was een relatief kort stukje wat er gereden is, dan kan er al aardig verschil uitkomen door net ff anders af te tanken.
Zou het liever over een groot aantal kilometers uitgerekend zien.

Gelukkig geeft GertJan ook aan dat de verbruiksmeter aardig accuraat is.

Hey Dirk,

Gewoon een account aanmaken op de site die akp ook al meld. Hoef je niet meer te rekenen ;).
De manier hoe je rijd heeft veel impact op je verbruik.
Ik heb met mijn huidige auto er eens een week op gelet. Uit laten rollen, gas op tijd los, 100 waar je 100 mag en geen 120/130.
Mijn verbruik is gedaald van 7.6 naar 6.4.

Zo zie je maar weer :)

Heb een account aangemaakt en de gegevens ingevuld.
Heb nog maar 3x getankt dus de bonnetjes had ik nog.
Ben gelijk met stip ergens in de top van de GL's binnengekomen :super:
Maar goed ik rij dan ook ongeveer 85% van de afstand alleen maar snelweg op de cruisecontrole en houd mij "bijna" altijd aan de limieten.

stradje

Actief lid
Dat zijn ZEER nette verbruiken, Dirk. Ik zag dat voor jou de 1:25 inmiddels een gepasseerd station is. Dat geeft de burger moed!

jbbrans

Nieuw lid
Zo, ik heb vanmiddag ook maar eens de moeite genomen om de spritmonitor in te vullen. Had weken geleden al een account aangemaakt, ook voor de toekomstige Polo BM, maar de bonnen nog niet in de monitor verwerkt. Wel leuk, kom bovenaan binnen qua verbruik!
Wij hebben de afgelopen vakantie flink wat km's gereden, tsja, als je voor je huwelijk allerlei zaken moet regelen kom je flink aan het rijden. Onder andere naar Breda geweest, hoppa, weer 260 km erbij, dit was trouwens wel slecht voor het gemiddelde, de stand in geheugen 2 ging van 4,3 naar 4,7L/100km, maar we reden ook zo'n 130km/h. M'n vriend durfde het ook wel aan om even de maximum snelheid van de auto te testen, we hebben 174km/h gehaald, daarna vond ik het wel welletjes, de snelweg was ook nogal bochtig (de A348 tussen Arnhem en Doesburg/Dieren) dus niet echt prettig rijden met zo'n snelheid. De afgelopen week geen airco gebruikt, daarvoor toch nog wel regelmatig.
Naar aanleiding van de gegevens in dit topic valt me het verbruik nog redelijk mee, we merken wel dat de auto steeds zuiniger wordt. Eerst reden we 3,6 op de 80km wegen, nu halen we ook regelmatig 2,7 (bij actueel verbruik uiteraard).
Echt bewust de rijstijl aanpassen doen we niet, maar ik merk wel dat ik niet meer zo de neiging heb om harder dan 120 op de snelweg te gaan zoals ik wel graag deed met de Passat. Waarschijnlijk door de cruise control, vind 't echt heerlijk om deze te gebruiken! Alleen is het bovenste toetsje nu dus kapot (zie http://www.skodaforum.nl/board/showpost.php?p=176320&postcount=33 ).

Al met al zeer tevreden over de auto
Die snelheden, is dat op de teller of op een navigatie systeem?
Mijn fabia 1, heeft onder de 100 km/u een afwijking van ca. 5 km/u en daarboven 10 km/u.

AKP

Lid

Dat is inderdaad afgelezen van de teller, navigatie hebben wij (nog) niet, dus die snelheden kan ik je niet geven. Als je dit vroeg mbt de maximum snelheid, dan kan ik je vertellen dat die nog langzaam opliep, maar zoals ik eerder al schreef vond ik 't niet zo prettig om nog langer zo hard (of nog harder) op die snelweg te rijden. Gelukkig minderde m'n vriend daarna ook braaf de snelheid ;).

jbbrans

Nieuw lid
Ik vroeg het voornamelijk, omdat, zoals ik zei, de snelheidsmeter zo'n 10 km/u afwijkt en bij mijn huidige fabia scheelt dit zo'n halve liter brandstof per 100km.

Gerke

Forumguru
Ik vroeg het voornamelijk, omdat, zoals ik zei, de snelheidsmeter zo'n 10 km/u afwijkt en bij mijn huidige fabia scheelt dit zo'n halve liter brandstof per 100km.

Dit geldt voor vrijwel alle auto's die verkocht worden. Ook GPS snelheid is niet nauwkeurig genoeg. In de praktijk geldt voor alle auto's dat de afwijking ongeveer 5 km per uur is wanneer de auto is voorzien van digitale gegevens, oudere auto's met alleen analoge registratie zijn ca 10 km te positief. Dit zijn ingebouwde veiligheidsmarges zodat de fabrikant niet aansprakelijk gesteld kan worden voor snelheidsovertredingen omdat de km teller een afwijking naar beneden heeft.

Mijn fabia 1, heeft onder de 100 km/u een afwijking van ca. 5 km/u en daarboven 10 km/u.

Neem aan dat je bedoelt dat de snelheid bij pak em beet 160 km/h ongeveer 10 km/h afwijkt en bij 80 km/h ongeveer 5 km/h ( dus in % ongeveer hetzelfde )
Lijkt mij sterk dat van 99 km/h naar 101 km/h de afwijking ineens met een extra 5 km/h toeneemt :winkie:

jbbrans

Nieuw lid
Het is niet in percentage.
Als ik 40 rijdt op de teller, geeft het gps 35 aan.
Als ik 80 rijdt op de teller, geeft het gps 75 aan.
Als ik 95 rijdt op de teller, geeft het gps 90 aan.
Als ik 120 rijdt op de teller, geeft het gps 110 aan.
Als ik 130 rijdt op de teller, geeft het gps 120 aan.
Als ik 160 rijdt op de teller, geeft het gps 150 aan.
Als ik 200 rijdt op de teller, geeft het gps 190 aan.

Er is ergens een omslag punt (traject), waarbij de afwijking van 5 naar 10 km/u gaat.

En aangezien ik bij langere ritten voornamelijk op de gps rijdt, vind ik het interessant wat het verbruik is bij 120 echte kilometers en het meer verbruik bij 130.

NielsW

Lid
Ik moet de eerste nog tegenkomen op dit forum die naar de snelheid op zijn GPS kijkt.

O wacht,

Ik moet de tweede nog tegenkomen die daar naar kijkt :D

Maar nu weer ontopic svp, dit draadje gaat over verbruik en niet het verschil tussen GPS en teller in de auto.

Dan is de grotere afwijking boven de 100 waarschijnlijk geprogrammeerd vanaf fabriek.
Zal eens de domdom meenemen om te kijken of dit bij mij ook zo is.
Heb nog geen snelheidsaanwijzing op de Admundsen navigatie kunnen ontdekken om het daarmee te vergelijken.

Trucker

Actief lid
Ik had voorheen 2 navaigatie systemen in de vrachtwagen ,tomtom en
vdo dayton en die gaven beide verschillende snelheden aan dus daar
kan je ook niet vanuit gaan.

FredV

Banned
hectometerpaaltjes nemen en timen, de tijd en aantal paaltjes (x100m) levert de werkelijke snelheid mits je die constant houdt als je meet.
Zo kun je simpel je meter controleren.

Bovenaan Onderaan