Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Ener

Nieuw lid
In de zomer rijden benzine auto's zuiniger, om iig 2 redenen. 1 Er zit minder lpg in de benzine dan in de winter. Lpg word er in gedaan om de dampspanning te halen die nodig is volgens de specificaties. Bij warm weer haal je die sneller uiteraard, en betekent te veel lpg een te hoge dampsanning. In lpg zit minder calorische waarde, dan in de andere produkten die in benzine zitten, en hoe minder lpg hoe zuiniger. Helaas is het wel nodig dus om de specs te halen, en kun je dus niet zonder.... Reden 2, in de zomer is de motor sneller warm.

Dit even ter toelichting van het zuiniger rijden van de auto van Lenk in de zomer. (ik ben werkzaam op een raffinaderij en maak zelf benzine en diesel etc....)
 

LenK

Forumguru
@Ener: OK, dank voor je uitleg. Dat van die LPG weten wij als leken natuurlijk niet, maar het andere (motor warm) leek me niet meer dan logisch.

En die vraag zullen anderen ook wel willen stellen: hoe zit het met diesel. Dat van de opwarming is ws hetzelfde maar de samenstelling van diesel is in de winter ook anders. Rijdt een diesel in de winter zuiniger of ook onzuiniger?
 

FredV

Banned
Het blijft appels met peren vergelijken, de fabrieks-, lees RDW-opgave vergelijken met de praktijkcijfers.
Niemand rijdt onder dezelfde vergelijkende omstandigheden als in het laboratoium. Dus alleen daarom zijn er al afwijkingen.
Het RDW-cijfer is niets anders dan een ECE-vastgestelde meetmethode om onderlinge vergelijkingen te maken.
Dat de praktijk anders is, is logisch. Kijk naar de EG-cyclus en je weet al dat die anders is. Dus vergelijken daarmee is appels en peren vergelijken.

En het is ook al eerder in een ander draadje gezegd, bij een dergelijk laag verbruik als van de Fabia GL is een afwijking in cijfers en procentueel veel groter dan bij auto's met grotere motoren.

Bovendien, kijk naar de verschillen tussen de GL rijders, ook daarin grote verschillen. Ook door de karakteristiek van de motor waar de 4e en 5e versnelling overdrives zijn.
Dat vraagt een andere rijstijl waaraan men moet wennen en die men moet leren om toch zuinig te rijden.

Al die factoren in ogenschouw nemend, vind ik de resulaten tot nu toe heel erg redelijk tov de fabriekscijfers en heeft niets met boerenbedrog te maken.
 

LenK

Forumguru
In deze post en de post erna zie je dat het absoluut ook meer afwijkt.

In het verleden is er heissa geweest over een van de eerste auto's die met zijn zuinigheid als usp in de markt werd gezet. De Kia Picanto.
Niemand haalde het opgegeven verbruik en daarover werd gemopperd.

Zijn Kia rijders kritischer. Mss wel, maar als ze destijds belastingvrij hadden kunnen rijden dan had je ze ook niet gehoord.
 

erik2907

Actief lid
@FredV @ LenK,

Dus ligt het toch aan de voet die op het gaspedaal drukt wat uiteindelijk ieders verbruik is. Zullen we dan, om het milieu te sparen morgen allemaal 90 km p/u gaan rijden. Komen we ook heel dicht bij de ECE waarden lijkt me :530:
 

GJS

Senior Member
lpg in de benzine

Kan je eens uitleggen hoe ze dat voor elkaar krijgen dan, want LPG is alleen vloeibaar omdat het onder druk staat, zodra de druk eraf is verdampt het gelijk naar gas, hoe krijg je zoiets gemengd met benzine zonder dat het verdampt.
Vind het eigenlijk maar een raar verhaal.
 

FredV

Banned
@FredV @ LenK,

Dus ligt het toch aan de voet die op het gaspedaal drukt wat uiteindelijk ieders verbruik is. Zullen we dan, om het milieu te sparen morgen allemaal 90 km p/u gaan rijden. Komen we ook heel dicht bij de ECE waarden lijkt me :530:
Precies, en dan halen we dat absoluut:)
 

LenK

Forumguru
Kan je eens uitleggen hoe ze dat voor elkaar krijgen dan, want LPG is alleen vloeibaar omdat het onder druk staat, zodra de druk eraf is verdampt het gelijk naar gas, hoe krijg je zoiets gemengd met benzine zonder dat het verdampt.
Een beetje :ot: zo, maar LPG wordt uit aardolie gewonnen, net als benzine.
Door een andere afstelling van het raffinage proces blijft er meer LPG achter in het destillaat. Dus het wordt er niet ingestopt maar er wordt minder uitgehaald.
Dit is mijn leken verklaring. Onze expert kan het mss bevestigen of verbeteren.
 

LenK

Forumguru
niet verbazend om te lezen dat op het VW forum dezelfde discussie loopt :
http://www.vwforum.nl/polo-lupo-algemeen-f21/verbruik-polo-1-2-buemotion-t102825-30.html
Quote van daar:
Ik heb ontdekt dat het gebruik van de cruisecontrol niet altijd de zuinigste manier van rijden is. 80km/h met de cruisecontrol kost meer brandstof dan vlot naar 85 en dan met de gasvoet heel langzaam laten terugzakken tot 78, daarna weer vlot naar 85, etc.


Hoe hou ik mezelf bezig?

Nieuwe studierichting in de maak therapie tegen teveel liters per 100km fobie :D
 

Hetzer

Forumguru
Tja je moet je er inderdaad niet teveel mee bezig houden, ik heb de afgelopen vakantie ook zo'n 500 km echt "sportief" gereden in de Eifel, veel gas geven, snel accelereren, lekker het turbootje laten werken.
Uiteindelijk heb ik slechts 4,8 /4,9 liter verbruikt op de 100 km. en dat vond ik uiteindelijk erg meevallen.
 

Newbee

Actief lid
De eerste 450km zitten erop. Ben niet boven de 3500 toeren en top max 130km/uur geweest. Gemiddeld gebruik volgens BC was 4,9l/100km (16km locale weg, 73km snelweg).
 

Gerke

Forumguru
@eric2907

Die site klopt niet ;)

De goedkoopste hier in Veenendaal volgens die site is in werkelijkheid de duurste.
Ik weet niet welke sponsoren er achter zitten, maar volgens hen bestaan er een aantal tankstations niet :D
 

erik2907

Actief lid
@eric2907

Die site klopt niet ;)

De goedkoopste hier in Veenendaal volgens die site is in werkelijkheid de duurste.
Ik weet niet welke sponsoren er achter zitten, maar volgens hen bestaan er een aantal tankstations niet :D

Om nu direct te zeggen 'de site klopt' niet is wel lekker kort door de bocht. Dagelijks zit ik 300 km op de weg door heel NL. En ja soms kom ik wel eens een pomp tegen die 1 of 2 cent duurder of goedkoper is. Bij elke pomp staat daarom ook een datum wanneer de prijs is ingevoerd! En natuurlijk zijn er ook pomphouders die ermee stoppen!
Voor zover ik weet wordt de site onderhouden doordat leaserijders die tanken met een tankpas van de oliemaatscappijen automatisch hun prijs laten registreren doordat die gegevns worden opgeslagen. Tenminste, van Athlon Car Lease weet ik dat deze dat doen!
Dus, altijd checken!! De site is een hulpmiddel!!
 

Gerke

Forumguru
Is niet kort door de bocht hoor.
De tankstations die hier op staan zijn de voor de hand liggende, diegene die aan de doorgaande wegen zitten.

Er zijn genoeg tankstations die goedkoper zijn. Hier in Veenendaal, rond Utrecht en rond Groningen tank ik vrijwel altijd een stuk goedkoper, dan de tankstations die op deze site en andere prijsvergelijkers worden genoemd ;)

Je geeft het ook al aan, het zijn voornamelijk de leaserijders waardoor deze cijfers worden bijgehouden, en laat nu juist voor die leaserijders in het algemeen de prijs niet bepalend te zijn, die houden zich daar niet echt mee bezig.
 

NielsW

Lid
Wordt ook (nog) niet zo enthousiast over die site.
Lijkt erop dat er geen leaserijders in de regio den bosch actief zijn :D.

enne, op de site staat dagelijks up-to-date ;)
 
Bovenaan Onderaan