Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Ener

Nieuw lid
Een beetje :ot: zo, maar LPG wordt uit aardolie gewonnen, net als benzine.
Door een andere afstelling van het raffinage proces blijft er meer LPG achter in het destillaat. Dus het wordt er niet ingestopt maar er wordt minder uitgehaald.
Dit is mijn leken verklaring. Onze expert kan het mss bevestigen of verbeteren.

Benzine is een mengsel van 6 tot soms wel 8 verschillende produkten. Deze produkten ontstaan na destilatie of kraak processen. 1 van de produkten die ontstaan bij deze processen is lpg. De lpg word net zoals je het zou tanken vloeibaar met de andere produkten gemengd. Er onstaat een homogeen mengsel wat we benzine noemen. Dit is net zoiets al suiker in de thee. Suiker zit normaal niet in water maar lost er prima in op. Zo gaat het ook met aardolie produkten. De lpg blijft gewoon in het mengsel zitten.
 

FredV

Banned
Benzine is een mengsel van 6 tot soms wel 8 verschillende produkten. .

En als ik het goed heb, worden de additieven pas later toegevoegd bij het vullen van de tankwagen.
Daarin onderscheiden dan de merkbenzine's zich van de witte pompen, door meer of andere additieven is me verteld.
Dus de tankwagens vullen bij hetzelfde afnamepunt, maar krijgen, afhankelijk van merk, per vulling andere additieven.
Klopt dit? Misschien kun jij dat bevestigen of tegenspreken?
 

Ener

Nieuw lid
En die vraag zullen anderen ook wel willen stellen: hoe zit het met diesel. Dat van de opwarming is ws hetzelfde maar de samenstelling van diesel is in de winter ook anders. Rijdt een diesel in de winter zuiniger of ook onzuiniger?

Met diesel is mijn ervaring dat ik er een stuk minder van merk dan bij benzine. Wel is het zo dat er ook in diesel lichtere componenten gaan om vlokvorming onder een bepaalde temperatuur tegen te gaan.
 

FredV

Banned
Met diesel is mijn ervaring dat ik er een stuk minder van merk dan bij benzine. Wel is het zo dat er ook in diesel lichtere componenten gaan om vlokvorming onder een bepaalde temperatuur tegen te gaan.

Ik dacht dat hier in Nederland de merk diesel in de winter tot -10 à -15 is gegarandeerd.
En mocht er een langere vorstperiode aankomen met nog lagere temperaturen, wordt aan de diesel extra antivlokmiddel toegevoegd. toch?
 

Ener

Nieuw lid
Er zijn 3 soorten diesel. Zomer diesel, intermediate en winter diesel. Bij "ons" worden er, op de raffinaderij, geen antivlok middelen toegevoegd maar worden de product stromen aangepast. (meer lichte stromen) Als je de echte specs wilt weten kan ik dat wel uitzoeken.
 

FredV

Banned
Er zijn 3 soorten diesel. Zomer diesel, intermediate en winter diesel. (meer lichte stromen) .
Oke, dus echt goed aangepast aan de seizoenen! En ik begrijp dat wat ik antivlokmiddelen noemde, jij 'stromen ' noemt. Het is wat anders:)

Dank voor je info!
Fred
 
Terug on topic. Ik heb er nu bijna 3000 km op zitten en heb twee keer een bijna volledige tank (+/- 950 km) gereden op 4,2l/100km (1 op 24)

Dat is inclusief een rit naar Oost-Duitsland met de auto helemaal vol, en heuvelachtig gebied. Ik heb tot nu toe niet minder dan 100 kg aan baggage meegenomen op lange ritten. Interessant vond ik het om te zien dat je heuvel op beter 140 kunt rijden dan 80 als je zuinig wilt zijn.

Een ritje over B-wegen haal ik met gemak 2.8l/100km over een km over 30.

Vanaf volgende week moet ik weer veel kilometers alleen maken, zonder baggage. Ik verwacht dat ik dan wel onder de 4.0l/100km kan duiken.

1 op 29 haal ik tot nu toe alleen als ik niet over de 100km/u ga.
 

FredV

Banned
. Interessant vond ik het om te zien dat je heuvel op beter 140 kunt rijden dan 80 als je zuinig wilt zijn.
Rijd je dan 80 in 5 neem ik aan?
De verklaring die ik ervoor heb is dat de 4e en 5e versnelling overdrives zijn en dat je bij 140 dan in het gunstige koppelgebied zit.
 
Dat is interessant :)

Wat bedoel je met B wegen en hoe hard rij je daar?

De wegen waar je 80 mag, en dan rijd ik daar 80:)

oh ja, de airco aan of uit scheelt al snel 0.3 tot 0.5 l/100 km

De boordcomputer lijkt het heel nauwkeurig bij te houden, ik heb tot nu toe elke tankbeurt het verbruik nagerekend en alles klopte. Dus ik zet nu telkens na het tanken teller 2 op 0, dan zie je precies wat je gemiddelde verbruik is sinds het tanken.
 

NielsW

Lid
Vergeet je resultaten niet op spritmonitor.de te zetten, is goed voor het gemiddelde :D.

Kunnen we een lesje zuinig rijden bij jou krijgen.
Misschien heb je tips? (snel/langzaam optrekken, in zijn 5 bij 80 etc.) voor de medegreenliners.

Voor dit soort waardes heb ik de auto aangeschaft, wel vreemd dat het dus nogal uiteenloopt tussen de 5L en de 3.9/4 Liter per 100Km wat men verbruikt.
Sommige dromen alleen van 4 liter.
 

stradje

Actief lid
Hetzer en Heisterkamp: het zou leuk zijn als jullie ook meedoen op www.spritmonitor.de, zodat het overzicht (http://www.spritmonitor.de/de/ueber...5&power_e=75&exactmodel=greenline&powerunit=2) nog wat mooier wordt.

Ik baal zelf een beetje dat ik de Fabia tot de "werkbuffel" van het gezin heb verklaard, want inmiddels lijk ik zelf degene te zijn die er het minst mee rijdt. Dat is op zich niet zo'n probleem, zij het dat de anderen in mijn ogen niet goed genoeg hun best doen om echt zuinig te rijden. Met wat pech zak ik straks steeds verder weg in het lijstje. :mad: :disc:
 

Snoopy

Lid
Zogauw ik de mijne heb, zal ik het daar ook gaan bijhouden.
Heb bij mijn huidige auto ook alles vanaf dag 1 bijgehouden. Niet dat je er vrolijk van wordt, aanschaf was euro 12.252 en de rest in 13 jaar euro 28.728,45 (samen dus 40.980,45). Verbruik staat nu op 8,48 L/100.
 
Vergeet je resultaten niet op spritmonitor.de te zetten, is goed voor het gemiddelde :D.

Kunnen we een lesje zuinig rijden bij jou krijgen.
Misschien heb je tips? (snel/langzaam optrekken, in zijn 5 bij 80 etc.) voor de medegreenliners.

Voor dit soort waardes heb ik de auto aangeschaft, wel vreemd dat het dus nogal uiteenloopt tussen de 5L en de 3.9/4 Liter per 100Km wat men verbruikt.
Sommige dromen alleen van 4 liter.

Ik rijd redelijk rustig. Op de snelweg eigenlijk nooit over de 120, liever nog 110-115. Ik gebruik wel de start/stop functie bij spoorwegovergangen en als ik niet vooraan sta bij een verkeerslicht. Ik zet de AC op 22 graden of helemaal uit als de temperatuur aangenaam is. En voor de rest is het natuurlijk nu een beetje een sport geworden om zo zuinig mogelijk te rijden. Dus ik heb heel vaak tijdens het rijden het actuele verbruik in het display staan en leer op die manier een beetje waar de winst te halen is.

Ik hoef er niet overdreven langzaam voor te rijden. Ik hoorde laatst een reportage op de radio over de VW Polo Bluemotion, en die dealer zou samen met de interviewer proberen het verbruik laag te houden. Het lukt hem niet om op de snelweg met 80 km/uur onder 5l/100km te blijven. Volgens mij doet hij dan toch echt iets fout of klopt er iets niet aan die auto.

Oh ja, en ik probeer zoveel mogelijk de schakelinstructies op het scherm te volgen. Dus vanaf 50km/u (stabiel,niet tijdens het optrekken) naar 4 schakelen. Ik gebruik ook heel veel de cruise control, al zeggen sommigen dat je nog zuiniger kunt rijden zonder. Maar volgens mij is het redelijk zuinig als je de auto zelf laat optrekken naar de snelheid die in het geheugen zit.
 

Bart_G

Lid
zelf rijden is idd zuiniger als je een vaste voet hebt. Maar ook vermoeiender. Ik focus me liever op de weg dan op m'n snelheid.
 

FredV

Banned
zelf rijden is idd zuiniger als je een vaste voet hebt. Maar ook vermoeiender. Ik focus me liever op de weg dan op m'n snelheid.
En bij t nieuwe rijden adviseert men juist om je cruisecontrol aan te zetten...
Denk dat je praktijkervaring dan maar de doorslag moet geven.
 
Bovenaan Onderaan