Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

namleop

Actief lid
Eind juni heb ik een proefrit gemaakt in de Greenline, haalde toen op de verbruiksmeter een gemiddelde van 4,2l/100km, vond ik best netjes voor een proefrit.

Eind september wordt de auto afgeleverd, ben benieuwd wat ik ermee kan halen.
 
Net een weekje terug van vakantie in NL, GL 2 dagen voor de vakantie gekregen dus met "2Skodaas" op vakantie de O1 in het bos geparkeerd op de camping en de meeste lange ritten met de GL. De 1e tank was 4,9l/100km na +/- 890 km. Wel heb ik na het tanken mijn bandenspanning gecontroleerd rondom 2,2 i.p.v. 2,6 ! Foutje dealer !
Gisteren 2e tank: 4,4 l/100 stuk beter dus. Motor loopt al een stuk lekkerder bij de lage toerentallen 1300-1400 rpm als je het schakeladvies opvolgt( hetgeen ik nu doe) tijdens het inrijden vond ik dat geen goed idee. Tijdens de woonwerk afstanden 96km/dag (via N201/A2/N230/A27 naar Uithof Utrecht) ligt het verbruik nu tussen de 3,7 en 4,0 l Verder een heerlijke auto !
 

van_der_P

Senior Member
Dat gaat echt de goede kant.
Goed idee om de GL in te rijden tijdens de vakantie daar pluk je nu de vruchten van.
 

stradje

Actief lid
Ik heb die van mij ook opgevoerd op www.spritmonitor.de en toegevoegd in mijn handtekening (vergde een beetje knutselen). Die handtekening wordt zo te zien alleen toegepast op nieuwe berichten, he?

Mijn zoon had tijdens zijn vakantie in Frankrijk met steeds volle wagen en airco aan een gemiddeld verbruik van zo'n 1:20,8. Viel me nog een beetje tegen omdat hij zei dat ze op de terugweg maar zo'n 90 km/u hadden gereden omdat ze samen opreden met een heel oude Volvo die niet harder kon. En juist die terugweg was wat onzuiniger.

Ik ben benieuwd hoe het verbruik zich de komende periode gaat ontwikkelen.
 
Gisteren 2e tank: 4,4 l/100 stuk beter dus. Tijdens de woonwerk afstanden 96km/dag (via N201/A2/N230/A27 naar Uithof Utrecht) ligt het verbruik nu tussen de 3,7 en 4,0 l Verder een heerlijke auto !

Ziet er goed uit, dat haal ik na 1500 kms niet... Zit met algemeen gemiddelde op 4,8:100, maar rijd dan op autoweg soms 130. Ga ik terug naar 100 dan zie je het verbruik wel dalen.
 

NielsW

Lid
Leuk om te zien dat op spritmonitor.de steeds meer greenlines bijkomen van dit forum :)

Gratz met de 2e plek Gerke :D
 

biking

Nieuw lid
Ik heb na 2000 km een gemiddeld verbruik van 1 p 20. Op zich wel redelijk maar ik had beter verwacht. Vorig weekend van Oostkapelle even terug naar huis gereden (venlo) en vice versa. Zonder bagage, geen passagiers en geen airco aan. Het was rustig op de weg. Ik heb de cruise op 125 km gezet. Uiteindelijk kwam ik uit op 4.7L per 100km. Ik weet niet of ik dat nu zo'n goeie score vind.
 

FredV

Banned
Uiteindelijk kwam ik uit op 4.7L per 100km. Ik weet niet of ik dat nu zo'n goeie score vind.

Op zich met 125 km/h redelijk. Maar ben ook benieuwd naar t verbruik bij 100-120, want bij toenemende snelheid neemt de luchtweerstand kwadratisch toe.

Valt mij op dat de verschillen vrij groot zijn tussen de verschillende GL-rijders.
 

LenK

Forumguru
Valt mij op dat de verschillen vrij groot zijn tussen de verschillende GL-rijders.
Valt mij op dat iedereen ver van de fabrieksopgave zit.

Mijn fabrieksopgave is 7.7 mijn praktijk 7.8 (berekend over 30.000km).
En in de zomermaanden rij ik beter dan de fabrieksopgave: 7.4

Echt boerenbedrog die fabieksopgave van de GL van 3.4
 
Dat klopt ten dele, heb wel de fabrieksopgave gehaald op een 2baans weg max 80.
80 met de cruisecontrol en verbruik op dat moment 3.1L per 100/km dus het kan wel maar je moet vooral in de randstad geen 80 gaan rijden op de snelweg, dan wordt je scheel van het gekipper achter je. Daarom rijd je harder en is het verbruik hoger als fakrieksopgave. Verder hebben veel mensen in deze tijd de airco aanstaan of de ramen open en dat bevorderd het zuinige rijden ook niet. Ook zullen mensen die de GL voor alles gebruiken ook korte ritten met de GL maken en ook dat is niet goed voor het verbruik. Ik zag dat u beschikt over 2 auto's dus u rijdt allen voor uw werk en waarschijnlijk lange afstanden en voor de rest gebeurt alles met de skoda van uw vrouw. Over het verbruik van de skoda hoor ik u niet.
 

Combiron

Actief lid
Nee, je hoort LenK niet over de Skoda van zijn vrouw, want die is toch maar minderwaardig. (de Skoda bedoel ik dan!) Het ophemelen van zijn Mazda is zijn levensdoel hier op het forum, en een ieder die dat tegenspreekt krijgt de wind van voren. Ik ben wel realist genoeg om te weten dat een gemiddeld verbruik van 1 op 30 zeer moeilijk te behalen zal zijn, maar we moeten niet vergeten dat deze auto pas op de markt is, en dat het een tijd duurt voordat de auto goed is ingereden. Pas als dat het het geval is kunnen we betrouwbare cijfers zien. Tevens wil ik graag het feit dat Dhr Lenk tijdens de zomermaanden onder de fabrieksopgave uitkomt betwijfelen aangezien tijdens de warmere periodes een motor juist meer zou moeten verbruiken. Dus LenK, heb je hier zelf een verklaring voor?
 

LenK

Forumguru
@ronrik
De fabrieksopgave is het gemiddelde en niet het verbruik met cc op 80.
Ik rij met mijn auto een mix van allerlei wegsoorten. Dus niks lange alleen afstanden ook gewoon stadsverkeer.

@Combiron
Alle auto's die ik tot nu toe heb gehad reden in de zomer allemaal zuiniger dan in de winter. Mss dat het voor een diesel anders is maar voor benzine auto's werkt het in ieder geval wel zo. Heel simpel te verklaren door het feit dat het in de zomer korter duurt voor de motor de optimale temperatuur heeft bereikt en geen verrijkt mengsel meer gebruikt wat in de winter een hele tijd wel zo is.
En inrijden heeft bij mij nog nooit veel verbetering gegeven in brandstof verbruik.
 

Combiron

Actief lid
LenK, ten dele kan ik het met je eens zijn: het kost inderdaad minder tijd om in de zomer de meest efficiente instellingen te bereiken. Maar: tijdens de koude periodes gebruikt een motor eenvoudigweg minder brandstof omdat de vulling optimaler is omdat het aantal luchtmoleculen groter is ten aanzien van het aantal brandstofmoleculen. Vooral in de luchtvaart ziet men dit fenomeen, tijdens warme dagen is de benodigde take-off afstand langer dan tijdens koudere periodes. De efficientie neemt toe naar mate het kouder is, daar staat tegenover dat als je kortere trips maakt het weer efficienter is met warmer weer. Het verhaal heeft dus twee kanten.
 

FredV

Banned
Valt mij op dat iedereen ver van de fabrieksopgave zit.

Mijn fabrieksopgave is 7.7 mijn praktijk 7.8 (berekend over 30.000km).
En in de zomermaanden rij ik beter dan de fabrieksopgave: 7.4
Bekijk het eens procentueel die afwijkingen en je komt heel anders uit.

En L&K , dat je je vrouw dan nog in een boerenbedrogautomerk laat rijden? Kijk, nu mag ik je, dat is tenminste solidariteit.
 

Gerke

Forumguru
even voor de oplettende kijkers, ons verbruik is gewoon een mix, airco is nog niet uitgeweest. Afgelopen vrijdag met 5 volwassenen de snelweg op geweest, met 110 km/h op de CC toch nog een verbruik van 4,8 l /100km. Rechtervoet en manier van optrekken blijft bepalend ;)
 

LenK

Forumguru
@Combinron: mijn minder verbruik in de zomer is niet op theorie gebaseerd, maar op berekeningen. De theorie heb ik er alleen bij gehaald als mogelijke verklaring.
Mss als je in zomer in 1 ruk naar Parijs rijdt en in de winter idem dat het dan niets scheelt of andersom is, dat weet ik niet.

@FredV: de Fabia of Skoda is geen boerenbedrog auto/merk. Het opgegeven verbruik dat niemand ooit gaat halen tenzij die alleen maar 80 op cc rijdt, dat is wel bedrog.
Boerenbedrog is bedrog dat zeer doorzichtig is, dat je op je klompen aanvoelt. Jij mag als koper denken dat haal ik nooit maar dan is het nog steeds zuinig. Maar het feit dat op zo'n boerenbedrog milieubeleid is gebaseerd, dat is niet best.

De Fabia van mevr. LenK rijdt trouwens 7.5 ipv de opgegeven 6.5

Jij wil ook graag dat ik het procentueel bekijk, dat kan: een auto die ipv 3.4 4.5 verbruikt verbruikt 32.5% meer (de meeste zitten zelfs nog boven die 4.5, staat zelfs iemand met 5.0 tussen)
Ik verbruik 1.3% meer dan fabrieksopgave en mevr LenK verbruikt 1% meer
Absoluut heeft de GL in dit rijtje de 1e plaat qua meerverbruik:
GL: +1.1/100, Ik: +0.1/100 FII sport: +1.0/100
 

erik2907

Actief lid
Goochelen met verbruikcijfers

Alle autofabrikanten goochelen met verbruikscijfers. Maar dat maakt niet uit. In de basis wordt de ECE norm gebruikt en dan kan men toch al een redelijke inschatting maken wat het verschil is tussen meerdere auto's, uitgaande van de ECE norm. De rest ligt aan de rechtervoet van de chauffeur!

De RDW gegevens van mijn huidige auto, een Opel Zafira 1.9 CDTi zijn:
Stad: 7.6 l/100km
Buitenweg: 5.1l/100km
Gecombineerd: 6.0l/100km

Daadwerkelijk verbruik de afgelopen 90.000 km is 6.425l/100 km

Dus....... omgerekend naar de Fabia II Combi Greenline:
Stad: 4.1l/100km
Buitenweg: 3.0l/100km
Gecombineerd: 3.4l/100km

Een redelijke aanname mag toch zijn dat 3.8l/100 km haalbaar kan zijn.
 

GJS

Senior Member
Gisteren weer getankt:
Over 664 km 32,87 l verbruikt, is gemiddeld 4,95 l/100km oftewel 1 op 20,2

Hogere verbruik komt doordat ze een dag bij de dealer bezig zijn geweest om een sensor te vervangen en in te leren, toen ik hem terugkreeg was het gemiddeld verbruik behoorlijk opgelopen.

Gelijk ook maar even aangemeld bij spritmonitor
 
Bovenaan Onderaan