Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Gerke

Forumguru
En gestaag wordt het verbruik weer wat beter, nu 1 op 22,75 met de tank, gemiddelde is nu 1 op 21,8 sinds de aanschaf :D

Ice-Rabbit

Nieuw lid
Heb na 3500 km een gemiddelde op de computer staan van 4.9l/100 km.

Moet er wel bij vertellen:
- Eerste 1500 km korte ritjes in stad / weinig snelweg. (5,2 l/100km)
Gewoon rustig inrijden, alle voor mij nieuwe funties testen (Start/stop - cruise control, enz..)

- Daarna 1000 km op vakantie, 850 km snelweg en 150 km binnenweg. (4,8 l/100km). Alles op cc 135 km/h snelweg of 95 binnenweg.
Had in Nederland de tank echt volgegooid (ja, ontluchting gebruikt. 55+ liter in tank) en zonder te tanken 1000 km gereden.

- Gevolgd door 1000 km binnenwegen in Tsjechië (4,8 l/100 km).
En meer toeren gemaakt dan aangegeven voor zuinig rijden. Met die hellingen daar is het niet te doen om bij 50 naar de 4 te gaan.

Het verbruik valt me niet tegen, de opgegeven waarden zijn in een ideale omgevinge gemaakt. Maar met 4 personen en bagage kun je niet anders verwachten.

Ook is het vermogen om op te trekken en snelheid te houden op hellingen mij reuze meegevallen. Had eerste een mazda 626 met 110 pk benzine. Maar de skoda deed het beter. Maar 1 keer in Duitsland meegemaakt dat de auto op cruise control snelheid verloor helling op (van 135 naar 125). Maar daar had de mazda veel meer problemen (Viel zelfs terug naar onder de 100).

Ga morgen beginnen aan de terugreis. Zal daar beter in de gaten houden wat het verbruik op vlakke stukken is.

Ice

stradje

Actief lid
Het heeft toch ook veel met het rijgedrag te maken. De GL is hier in het gezin een soort allemansvriend. Nou vindt de rest van het gezin het maar onzin om op het verbruik te letten, dus zaten we tot dusver op een verbruik van 1:21. Vanavond moest ik een langer stuk rijden (naar mijn ouders en terug). Ik heb daarbij bewust volgens het nieuwe rijden gereden met op de snelweg 105km als kruissnelheid. Daarbij kwam ik op een keurige 1:25,8 als ritgemiddelde. Huidige tankbeurt 1:24,8 volgens de boordcomputer. Dus het kan wel maar je hebt ook veel zelf in de hand. Goed anticiperen en laten uitrollen waar mogelijk kan m.i. al het verschil maken tussen 1:24 of 1:26 voor een rit. Optrekken kun je volgens mij beter niet te sloom doen en als je het goed aanpakt rijd je zonder cruise control ietsje zuiniger dan met. Door de weergave van het actuele verbruik en wat te experimenteren leer je best snel bij wat wel/niet zuinig is.

Ener

Nieuw lid
Momenteel 4.4 l/100 km. Ik rij woon werk 90 % snelweg en dan rij ik 100m op de cruisecontrole. In middels al weer 4800 km gereden.

van_der_P

Senior Member
Vandaag getankt 811 km 35,23 liter is 1 op 23 of 4.34 l per 100 km. Het gaat langzaam steeds beter met het verbruik.
Vandaag ongeveer 320 km gereden. We zijn naar de Eifel geweest, Aken, Monchau, Schleiden,
Blankenheim, Nurnberg, Insul, Altenahr, Bad Munstereifel, en via de 61 richting Koln, en Venlo naar huis. Onderweg in Vlodrop gestopt en de tank gevuld
Dan merk je goed als het omhoog gaat en je hebt wind tegen dat het verbruik op loopt.
Uiteindelijk stond het verbruik op 1 op 23,8

Ik heb een minidot, klopt het dat deze niet het totale gemiddelde onthoud? Ik heb een gem verbuik per rit en huidig verbruik. Ik kan nergens het gem vebruik totaal zien volgens mij!

Hij lijkt wel wat zuiniger te worden. Rij elke dag 50 ww (zwolle -> apeldoorn) en rij vandaag 4,5 liter op 100 KM :) Rij rond de 120, 90% snelweg.

vinshi

Lid
als het goed is heb je op de hendel waar je de ruitenwissers mee bedient, aan de onderzijde een knop zitten war je mee naar het 2de menu kunt zien. hier kun je het totale verbruik van alle ritten gekombineerd zien.

Bart_G

Lid
Over RON95 en 98 loopt al ergens een draadje. Diesel weet ik het niet van. Weet wel dat moderne turbo-benzine-motoren er baat bij kunnen hebben om een hoger octaangehalte te tanken. Zou zeggen; test t eens ;)

heb ik vandaag nagevraagd bij de dealer wat voor diesel ik het best kon tanken. Hij ga als advies de gewone normale diesel. De specialere diesels zijn duurder en je hebt eigenlijk alleen maar profijt van als je een zwaardere dieselmotor hebt. aldus de dealer.

Newbee

Actief lid
OK, thx voor het navragen. Morgen moet ik voor de 2e keer tanken en ga nu gewone diesel proberen. Ben benieuwd of ik het verschil ga merken....

Hier begint die iets zuiniger te rijden. Ik rij w-w 50 heen en 50 terug waarvan 5 km 80 km wegen en de rest snelweg.
Begonnen met 5.2 liter bij ong 120km/h, nu rijd die 4.8 liter gem bij die snelheid :) Ondertussen 680 km gereden

Hoop dat het nog ietsie beter wordt :tongue:

Newbee

Actief lid
...was toch nieuwsgierig wat mijn verbruik was. Ben even gaan tanken en de score was 4,61Ltr/100km, oftewel 1:21,7.

En met een ltr-prijs van €1,124 was ik maar :uitlachen: €43,- kwijt. :grin:

Er gaat een hele nieuwe wereld open met zo'n GL :530:

Bovenaan Onderaan