Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

LenK

Forumguru
Lezerstest bij Autoweek. Vergelijking van Punto met Polo.
Verrassende brandstof uitslag:

Polo: opgave 3.4 praktijk 4.7 = +38%
Punto: opgave 3.6 praktijk 4.3 = +19%
Beide auto's werden door dezelfde personen afwisselend gereden.

De Punto werd gewaardeerd om zijn betere motor. Krachtiger en soepeler. En ik denk dat daar ook de clou van het betere brandstof verbruik zit.

Polo: 75pk/4200rpm 180nm/2000rpm
Punto: 85pk/3750rpm 200nm/1750rpm
Gewicht van beide auto's scheelt 5kg

Filmpje hier
 
Dat de punto de betere motor heeft moet nog blijken.
En het is natuurlijk wel lekker dat hij soepeler is, maar als ik lees dat de auto bokt en trilt bij 70 km per uur in zijn 5 denk ik schakel iets later op dat is zuiniger en comfortabeler.
En de afwerking van de fiat is dus echt een klasse minder.
 

LenK

Forumguru
LenK, weer even lekker aan het stoken?:D:D

Nee hoor, geef alleen het zoveelste bewijs dat het opgegeven verbruik van die 1.2TDI gebakken lucht is.
En wat Hetzer schrijft: mijn Skoda board computer zat er 0,5 naast, dus hij is ook niet zuiniger dan de rest.
 

Captain Hook

Forumguru
Wat dat verbruik betreft.
Tuurlijk is het gepubliceerde verbruik een laboratorium waarde. Onder optimale omstandigheden.
Uit ervaringen met mijn O2 TDI kan ik wel melden dat het zoveel afhankelijk is van je eigen gedrag... De eerste drie jaar lette ik er niet zoveel op en reed ik idd onzuiniger dan de folderwaardes. Maar de laatste twee jaar ben ik er echt op gaan letten. En wat bleek; ik reed zuiniger (!) dan de waardes in de folder. Het kan dus wel.

Een perfecte beheersing van je rechtervoet, je absoluut niet laten opnaaien in het verkeer en het uitgekiend plannen van je tripjes (dus nooit gehaast moeten zijn, dat levert BTW toch geen tijdswinst op, alleen maar stress). Dan de voldoening dat je EN je portemonnee spaart, je gemoedsrust en nog een beetje aan het milieu denkt is de moeite waard.

Maar idd, de meeste leaserijders worden op vrijwel geen enkele wijze getriggered om beschaafd te rijden. En als je in het dagelijkse verkeer kijkt en ziet hoe mensen rijden, dan is brandstof nog steeds veels te goedkoop... :disc:
 

Hetzer

Forumguru
dat het opgegeven verbruik van die 1.2TDI gebakken lucht is.

Denk toch niet dat het gebaken lucht is, alleen je moet de snelheid wel aanpassen.
De 1.2 TDI GL/BM/EM kan makkelijk 1 op 30 of zelfs nog meer halen, maar dan moet je niet harder dan 100 ( max 110) rijden.
Ik rij zelf grote stukken op de snelweg, rij daar 3,6 / 3,8 gemiddeld,
Rij ook nog wel veel op provinciale wegen, als je hem daar op de 80 houd zit je onder de 3 liter op de 100.
Tevens accelereer ik juist altijd snel, zoadt ik vlug op de gewenste kruissnelheid ben.
Mijn ervaring is wel dat je met de CC trouwens meer verbruikt dan zonder.
 

LenK

Forumguru
Tevens accelereer ik juist altijd snel, zoadt ik vlug op de gewenste kruissnelheid ben.
Mijn ervaring is wel dat je met de CC trouwens meer verbruikt dan zonder.
2 dingen die volgens mijn gevoel niet kunnen kloppen. Heb jij een verklaring dat het zo werkt?
 

NielsW

Lid
sluit me bij Hetzer aan.

Alles hangt samen met je rijstijl, weersonstandigheden, inrijden motor,kwaliteit brandstof.
En die test in autoweek zal me een **** roesten, er zijn hier gebruikerservaringen over een langere tijd die wel positief zijn.
 

Captain Hook

Forumguru
De cc op zich verbruikt eigenlijk niks. Dat is wat software in de ECU's van de auto. :koffie:

Mijn ervaring is juist dat cc WEL zuiniger rijdt. Tuurlijk geeft de cc gas bij als de weg omhoog loopt, maar houdt ook in als je weer naar beneden gaat. Maar als je je niet hoeft te concentreren op de snelheidsmeter, heb je juist meer aandacht over voor anticiperen, ver vooruitkijken, e.d.
Ik gebruik de cc zelfs in de stad. Op de lange rechte dreven waar je 50 of 70km/h mag is het prima te gebruiken.

Zoals met alles, moet je er natuurlijk wel mee leren omgaan...
 

Hetzer

Forumguru
2 dingen die volgens mijn gevoel niet kunnen kloppen. Heb jij een verklaring dat het zo werkt?

Als je met de CC aanrijd bij voorbeeld een heuvel op, dan moet de motor meer toeren maken, als je dan de heuvel weer af gaat, geeft de auto nog steeds een klein beeetje gas, dat zie ik aan het actuele verbruik.
Als ik zelf rij, geef ik probeer ik voor een heuvel iets meer gas de geven zodat ik net voor het berieken van de "top" als praktisch het hele gas pendaal kan loslaten , het verbruik is dan o,o liter, daarna de heuvel af, en pas weer gas geven als je de gwenste snelheid hebt bereikt die je weer rijden.

Staat misschien een beetje vreemd beschrevn, maar het werkt wel.

En met hoe eerder je op de 80 of op de 100 zit, des te eerder kun je weer van het gas af , de gewenste snelheid rijden


of te wel dit dus!!

Als je een beheerste voet heb corrigeer je minder vaak dan de cc dus zuiniger.
 

Ron467

Actief lid
tunnel uit, brug op enz......

Heerlijk met de CC aan en dan maar hopen dat er niet te veel van die extreem bewust zuinige rijders in de weg rijden:722:
 

Bart_G

Lid
waar het op neerkomt is dat de CC doorgaans ten koste van bijna alles (verbruikstechnisch althans) probeert je snelheid vast te houden en daarbij soms oneconomisch brute correcties moet maken. Het zuinigst is nog altijd zelf bewust rijden, maar dat kost erg veel concentratie. Waarom CC zuiniger is dan bij de mééste mensen is omdat die mensen niet bewust genoeg kunnen of willen rijden. Dat is niet zo raar, want alle aandacht die je op het zuinige rijden richt, richt je niet op het verkeer. De zuinigheid top 3: ;)
1: zelf bewust zuinig rijden en daarbij de snelheid ongeveer te handhaven
2: cc
3: minder bewust zelf de snelheid handhaven.

Goed voorbeeld werd al genoemd: heuvels/viaducten enz.
Het zuinigs is (aldus Top Gear) om heuvelop wat snelheid in te leveren en die heuvelaf weer terug te winnen. Dat kan je cc niet, daarbij voel je heuvelop juist ontzettend goed dat de auto behoorlijk meer vermogen gaat leveren.
 

erik2907

Actief lid
De mensen die heuvel op het gas los laten zijn nu juist de file veroorzakers! De auto achter deze 'gas loslater' moet ook zijn gas loslaten en nummer 3, 4 enz. ook. En als een van de achteropkomende auto's niet merkt dat de 1e langzamer gaat rijden, immers hij ziet geen remlichten om tijdig te anticiperen want die gaan niet branden als je het gas los laat, dan heb je de start van de file gecreëerd! Want als er één remt volgt de rest ook! Dit gebeurt ook bij wegwerkzaamheden omdat men niet tijdig anticipeert en dan moet remmen! Daarom laat ik het cc altijd aan of tip in voorkomend geval het rempedaal even aan waardoor het cc zich ook uitschakeld en het achterop komend verkeer ziet dat ik langzamer ga rijden!
 

NielsW

Lid
Sluit me bij erik aan.
Zuinig rijden is 1 ding maar ik wil nog steeds levend thuiskomen ;).
Ook met CC kun je anticiperen op de omstandigheden op de weg.
Dat doe ik in ieder geval wel, CC af wanneer je een heuvel of viaduct krijgt en daarna CC er weer op op de rechte stukken.
 
Bovenaan Onderaan