Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

van_der_P

Senior Member
Ja en z´n geheugen ook leeg, moet je ´m weer opnieuw instellen....:biggthumpdown:

Dat klopt niet, als je het knopje naar rechts duwt niet door de vergrendeling, en je drukt dan weer op plus of min gaat die terug naar de ingestelde waarde.
 

Ron467

Actief lid
Ja dat had GJS al beschreven.:)

Maar de kans dat je ´m net te ver doorduwt.....

Ach lekker belangrijk allemaal, maar we tikken zo met z´n allen lekker wat weg.
 

van_der_P

Senior Member
Gisteren naar Eindhoven geweest met een verbruik op de heen weg bij ongeveer 120 km/h van 1 op 18, had wel de wind tegen op de A2. terug kwam ik aan 1op 21.5 Als ik eerlijk ben valt dat verbruik mij toch wat tegen. Zit nu op ongeveer 1800 km
Zijn er meer mensen die het verbruik van GL tegen valt ?
 

stradje

Actief lid
Van_der_P: de Fabia lijkt inderdaad wel heeeeeel snel meer te gaan gebruiken bij het oplopen van de snelheid. Mijn zoon meldde gisteren een soortgelijk verbruik op/neer van Eindhoven naar Enschede met 120km/u. Ik had zelf afgelopen donderdag ook de grootste moeite om gunstiger dan 1:23 te rijden op/neer naar Stavoren, Friesland. En dan hield ik het bij zo'n 115 km/u.

Maar als ik het rustiger aanpak en heel bewust het nieuwe rijden toepas heb ik tegenwoordig ook regelmatig ritten van zo'n 1:28. Maar dat krijg ik mijn kinderen niet aangeleerd.
 

Hetzer

Forumguru
Je haalt het gunstig verbruik niet bij 120, dat is mijn persoonlijke ervaring na 5000 km.
Probeer maar eens 100 km te gaan rijden, dan kom je aardig in de buurt!
 

Ron467

Actief lid
en wel op de rechter baan blijven dan hè :winkie:

Net dat knopje van de cruise control geprobeerd; bedankt voor de tip! nog makkelijker dan m´n voet bewegen (ja ik ben soms wat lui):aangenaam:
En inderdaad ??? op de CC de tunnel in, blijft de verbruiksmeter wat aangeven. Zonder CC en zonder gas is dit wel NUL.
 

NielsW

Lid
Mijn huidige Fabia zuipt ook als de nete bij 120KM.
het verbruik is dan rond de 7l/100km. Wanneer ik 100 rij (op sommige stukken verplicht A59/A2) dan zakt dit bij mijn huidige auto zelfs naar 5.5l/100km.
Ik wil best geloven dat de Fabia zijn beste kilometers maakt bij 100km p/u.
 

Hetzer

Forumguru
vanochtend vroeg over een afstand van 140 km, zo'n 4,1 liter gemiddeld ( 1 op 24,3), met mijn 195 brede winterbanden ( deze liggen er tijdelijk tot woensdag onder ), en de hele weg een gigantische tegen wind
 

NielsW

Lid
LOL, leuk berichtje Hetzer als je eerst je verhaal leest en dan een visualisatie maakt met je profielfoto :D.

Maar hoe hard heb je gereden?
 

Newbee

Actief lid
2100km gereden met een gemiddeld verbruik 5,0ltr/100km. En dat op 205/45R16 en een paar keer 150km/uur? :)
 
690 km gereden met de auto, gem. verbruik volgens boordcomputer 4.8 l/ 100 km. heb nog niet getankt met de auto, denk dit volgende week te gaan doen.
 
Ik rijd een gewone 1.2 TDI, niet de GL dus.
We zitten nu aan 700 tal km. Gemiddelde verbruik staat op 5 liter. Gevarieerd traject, ook stuk autostrade (100km) aan 130.

Onze gewone versie moet dus niet onder doen op de GL. En ik moet zeggen, wij rijden beiden zoals anders, we letter er dus niet echt op om zuinig te rijden, anders kan dit zeker 4,5 liter zijn.

Ik snap het nut dus niet van de GL versie... Ok, in Nederland val je in een betere bpm, maar in België is er evenveel korting op de gewone als op de GL; Als het verbruik dan identiek is, is de gewone veel voordeliger, want de GL is duurder in aankoop voor dezelfde opties.
 
@maartenvansoest

Ik heb 8 luidsprekers in optie, ESP, ASR en de 15" velgen niet, start/stop en remrecuperatie ook niet, das is eigen aan de greenline versie. Maar ik mis dit niet. start/stop zou ik toch veruit niet gebruiken.

Als ik het pakket met ESP/ASR + de velgen erbij neem kom ik nog een pak goedkoper uit dan de Greenline + Op de gewone zit wel een 2de 12volt aansluiting in de koffer, wel de zijschotten en ook de mogelijkheid om het 2kleurige interieur te bestellen.

Ik heb onze wagen min alle kortingen en de 15% van de overheid in België nog 12 879 euro betaald voor de ambiente met als opties metaalkleur, dakdragers, climatronic, maxidot, 8 luidsprekers, klein leder pak + bediening aan stuur, swing radio, elektrische spiegels + verwarmd, pdc, opbergmodule + opbergruimte onder de zetels, sunset, middenarmsteun


Ik verbruik nu ook 5 liter, en dat is zonder echt ecologisch te rijden, dus waarom zou ik meer betalen voor de greenline als het verbruik gelijk ligt. We zitten nog maar aan 700 km, dus dat verbruik zakt zeker nog...

Ohja, in België krijgen we er ook nog een cursus ecologisch rijden bij, al zijn we niet verplicht deze te gaan volgen.

UPDATE:

Heb beide prijzen even berekend met de configurator (Belgische site)

Heb beide modellen met dezelfde opties uitgerust (met uitzondering van de opties typisch voor de uitvoering)

De gewone 1.2 TDI kost dan zonder kortingen: 17.880 euro
De 1.2 TDI GreenLine kost dan zonder kortingen: 19.365 euro

Dat is dus 1485 euro verschil, puur voor die start/stop en remrecuperatie

Als het verbruik dan gelijk ligt, dan duurt het dus echt wel lang eer die 1485 euro terug verdiend is.
 

Hetzer

Forumguru
@BElskofab, een kleine 13000 euro, voor je auto is geen geld!!!!

Het grote voordeel van de GL is denk ik alleen het start-stop systeem en dan als je veel in de stad rijd.
Op de snelweg doen de GL en de normale 1.2 TDI niet onder voor elkaar, en zal het vrbruik nagenoeg het zelfde zijn.
 
@Hetzer

Inderdaad, net geen 13 000 euro is héél mooi geld voor zo'n wagen met die opties. Daar moet je lang voor zoeken om dit bij andere merken te vinden.

Klopt, en aangezien wij meer hoofdwegen doen dan echt in druk stadsverkeer rijden was het echt niet slim een GL aan te schaffen. Zoals in men vorig bericht, 1485 euro verschil (zonder de kortingen) daar moet je al veel kilometers voor doen om die maximum 0,2 liter/100km verschil mee in te halen.

@Lenk

De gewone 1.2 TDI heeft idd. geen lange verhoudingen.
Ik heb ook geen sportonderstel, kon dat wel als optie bijnemen voor 170 euro. Maar heb liever het extra comfort.
 
Bovenaan Onderaan