Ik zie dat ik wat los heb gemaakt met mijn uitrol-suggestie. Eigenlijk wist ik al dat ik er bij had moeten vertellen dat ik dat alleen doe wanneer ik niemand hinder. Maar ik probeer dus wel om zodanig achter een optrekkend rijtje aan te sluiten dat ik nog rol (in de 2 of nog liever in de 3) tegen de tijd dat de laatste van dat rijtje optrekt. Overigens hebben je achterop-rijders daar alleen maar baat bij, hoewel je soms iemand ongeduldig ziet zijn. Die zullen en moeten tot het allerlaatst gassen, ook al heeft dat geen enkele zin. Dat zijn vaak de zelfde types die gerust 2 meter achter je gaan rijden op de snelweg, ook al zit de hele linkerbaan knettervol en jij gewoon in dat zelfde tempo meerijdt.
Neem voor de gein eens de proef op de som en pas de uitrol-truc maar eens toe (op een niet-irritante manier) op alle verkeerslichten, rotondes en files die je tegenkomt. Je zult versteld staan van het effect op je verbruik. En er is vrijwel geen tijdsverlies, dat is het grappige.
Het zit er gewoon bij heel veel mensen ingebakken om "tempo te willen maken" tot het laatste moment en dan flink op de rem te gaan. Je wint daar vrijwel niets mee, en soms is het zelfs langzamer omdat je dan vaak vanuit stilstand moet optrekken. In 70% of meer van de gevallen kun je prima voorspellen of je bij groen gaat uitkomen. Als ik met gas bijgeven kans maak om groen te halen, dan doe ik dat uiteraard net als iedereen en dat is verbruikstechnisch ook zinvol.
Inmiddels is het voor mij ook zonneklaar dat sloom optrekken contra-productief is, dus tijdens het optrekken zal sowieso niemand last van mijn rijstijl hebben.