Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

FredV

Banned
Zo even de draadjes gelezen over het verbruik.
Het valt mij op dat iedereen z'n eigen maatstaf heeft tav het meten. De één kijkt naar het momentele verbruik bij een bepaalde snelheid, afgelezen op bc bij het actuele verbruik, de ander kijkt naar een rit gemiddelde en de volgende naar het verbruik per tank.

Dat laatste is m.i. het meest reeel omdat dat alle positieve en negatieve effecten afvlakt.
Als ik nu naar mijn verbruik van mn Scnic kijk in de bergen in Oostenrijk waar ik nu ben, rijd ik actueel bij een snelheid van 50 km/h soms 1:3 (heuvel op koude motor, en soms 1: oneindig (heuvel af).
Dat zegt mij dus niets, wel mn tankgemiddelde dat mij een beter beeld geeft.

En daarom is denk ik, de spritmonitor de meest geeigende vergelijking.
 

stradje

Actief lid
FredV: na een tijdje meten, waarbij uiteraard de berekening bij het tanken de beste maatstaf is, moet ik zeggen dat ik de aangegeven waarden van de BC behoorlijk betrouwbaar vind. De afwijking zit echten in tienden van km/l. Het momentane verbruik is volgens mij vooral zeer geschikt voor het "leereffect" wanneer je je het nieuwe rijden probeert aan te wennen.

Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd dat het slim is om bij het naderen van een afrit al ongeveer 1 km van te voren de CC eraf te gooien en net zoveel gas te geven dat je heeeeeeel langzaam vaart vermindert. Dan rijd je gedurende die km 1:38-1:40 i.p.v. 1:29. Wanneer je echt op de afrit zelf komt kan het gas er volledig af (verbruik=nul!) en kun je hem meestal tot het einde laten uitrollen. Nadat je zo'n afrit op die manier hebt gereden staat je ritgemiddelde er direct een stuk beter voor. Hetzelfde geldt voor het naderen van verkeerslichten, rotondes en beginnende files. Het effect is echt onwaarschijnlijk groot.

Ook heel rustig warmrijden helpt (bijv. 1300-1500 toeren vlak in de 4): meestal staat mijn ritgemiddelde al binnen 1,5km op 1:21 of gunstiger, ook in de stad.
 

FredV

Banned
@stradje.
Het klopt wel wat je zegt. De BC en het momentele verbruik is een goede leerschool wat je verbruik onder bepaalde omstandigheden doet. Maar het ijlt natuurlijk wel na. Dus het effect wat je met je voet doet, zie je altijd wat later.
En gas loslaten is altijd zuiniger omdat het verbruik dan minimaal en zelfs nul is.
Mijn ervaring is als je zonder CC rijdt, je je voet nauwelijks stil kunt houden. Je beinvloed onwillekeurig het gaspedaal bij iedere kuil in de weg.
Dus toename verbruik.
Wat ik altijd heb begrepen is dat je het zuinigst rijdt rond het maximale koppel van de motor.
En ik zou graag die ervaringen van de GL-rijders willen horen.
Klpopt die rijstijl met de huidige generatie dieselmotoren nog? Rijden rond t max koppel?

En wat de uitleg van koppel en vermogen betreft, heel duidelijk. Kan er alleen nog aan toevoegen dat je het vermogen nodig hebt om alle weerstanden, zoals rolweerstand(banden), luchtweerstand (frontoppervlak van de auto) en andere weerstanden te overbruggen.
 

Hetzer

Forumguru
@Hetzer, maar dan lees jij je gebruik dus puur af op de BC?

Ja ik lees enkel en alleen af van BC.

En toch is het belachelijk dat men met een 1.4 greenline dus minder verbruik weet te behalen dan met het nieuwe paradepaardje de 1.2.

Hoe bedoel je??, je weet toch niet hoe die 1.4 TDI GL-1 rijd ??, misschien ook wel max 80 of 90 op de snelweg
Met die zelfde rijstijl verbruikt de 1.2 TDI GL-2 echt wel minder
 

GJS

Senior Member
Hij bedoelt deze denk ik met gemiddeld 3,44 l / 100km, dit staat er als commentaar bij dus die doet alles om superzuinig te rijden:
Standheizung
165/70R14: 3,5 bar
zZT SR: Mich. Energy Saver, WR: Mich. Alpin
vorausschauen! schalte bei 1500-2000; max 100kmh; wenig el Verbraucher/AC;
fast nur berufl genutzt:
+ bekannte Route = Streckenkenntnis!
- beladen

Lijkt mij een vrij hoge bandenspanning en dan rij je wel lekker zuinig maar of dat nu goed is voor je banden en wegligging.
 

Gerke

Forumguru
Ja ik lees enkel en alleen af van BC.

Nu snap ik dan ook jouw verbruikscijfers ;)

Ik wil je best helpen met het aanmaken van een account bij spritmonitor.de, is echt heel simpel als je een account hebt, gewoon km stand en aantal liters invullen en klaar is Kees.
 

LenK

Forumguru
Het is nu nog een leuke hobby om ook maar een beetje in de buurt van die 3.4/100 te komen, maar laat nou maar zitten, dat haal je toch nooit.
Iig niet komen janken als er binnenkort een vrachtwagen achter bij je binnenrijdt omdat je zo driftig zit te proberen je verbruik te drukken.
 

MarcoO2

Forumguru
Haha ook al heb je het weer op je geheel eigen wijze omschreven, ik snap wat je bedoelt. Ik krijg er hetzelfde gevoel bij. Als ik de door Stradje omschreven rijstijl lees, dan hoop ik dat ik daar niet teveel achter kom te hangen...
 

corsaar

Senior Member
@stradje al die langzaam uitrollende auto's zorgen er wel voor, dat
het verkeerlicht weer op rood staat op het moment dat ik nader.
En dat dankzij mijn irritant langzaam rollende voorganger.
Dat maakt me niet blij.
 
@stradje al die langzaam uitrollende auto's zorgen er wel voor, ... dat maakt me niet blij.

Dat is kortzichtig natuurlijk (en niet alleen vanuit milieu oogpunt).
Die irritant langzaam uitrollende auto voor je zou ook zomaar een stuk later de sensoren in de weg kunnen triggeren waardoor jij nog net het groen licht kan halen (welke anders al lang weer op rood stond omdat hij anders de stoplichten veel sneller benaderd had door niet uit te rollen).

Daarnaast zorgt een langzaam uitrollende auto dit vanuit een andere hoek op het kruispunt uitkomt, dat jouw licht langer op groen blijft staan... :koffie:
 

corsaar

Senior Member
Mag ik het niet met je eens zijn maarten ?
Ik zie dat toch anders net zo als de tergend lanzaam optrekkende auto bij groen licht?
 

MarcoO2

Forumguru
Ik ben het met Corsaar eens. In de praktijk mis ik denk ik heel wat vaker een stoplicht door een langzaam rijdende auto dan dat ik er voordeel van zou hebben.

Maar ja, dat langzamere rijden is dan wel weer goed voor het milieu en de portemonnee. Althans, van degene die die langzamere auto bestuurt dan... niet van mij, want als ik aan 't werk ben, is tijd geld...
 

LenK

Forumguru
En als je dan opgehouden bent door zo'n muesli auto dan moet je daarna je tijd goed maken.
Rij je een paar km te hard mss en dan flits kun je ook nogeens meer belasting betalen :D
 
Mag ik het niet met je eens zijn maarten ?
Ik zie dat toch anders net zo als de tergend lanzaam optrekkende auto bij groen licht?
Natuurlijk mag je het niet met me eens zijn... maar als je er puur logisch tegen aan kijkt..

Gebeurt het je wel eens dat je de stoplichten in de verte op groen ziet staan en je bij jezelf denkt "ik ga niet gassen want ik haal dat niet meer.".

Dit zal dus minder vaak gebeuren als iemand zijn auto uit had laten rollen, de sensoren later activeerd, het groele licht later activeerd waardoor jij het groene licht wel haalt..

Ik denk dat de twee effecten elkaar weer neutraliseren.. (er is namelijk geen reden waarom de ene vaker voor zou kunnen komen als de andere mogelijkheid) voor de beleving kan ik me voorstellen dat het door de gevallen dat je het net niet haalt, denkt dat komt door die slome gast voor me..
 
En als je dan opgehouden bent door zo'n muesli auto dan moet je daarna je tijd goed maken.
Rij je een paar km te hard mss en dan flits kun je ook nogeens meer belasting betalen :D

Daar heb je een punt, wat te denken voor al die keren dat je te laat was voor je sollicitatie door zo'n greenliner! over misgelopen inkomsten gesproken :grin:.

Dit gigantische effect wordt echter weer teniet gedaan door het feit dat je steeds enkele seconden later bent door die trage greenliners(tanken, boodschappen doen etc) waardoor je je geld een fractie later uitgeeft.. denk aan alle extra euros aan rente die dat oplevert!
 

Ron467

Actief lid
Gewoon..... een aantal obsessief zuinige rijders wat realiteits zin trachten bij te brengen:winkie:
 

stradje

Actief lid
Ik zie dat ik wat los heb gemaakt met mijn uitrol-suggestie. Eigenlijk wist ik al dat ik er bij had moeten vertellen dat ik dat alleen doe wanneer ik niemand hinder. Maar ik probeer dus wel om zodanig achter een optrekkend rijtje aan te sluiten dat ik nog rol (in de 2 of nog liever in de 3) tegen de tijd dat de laatste van dat rijtje optrekt. Overigens hebben je achterop-rijders daar alleen maar baat bij, hoewel je soms iemand ongeduldig ziet zijn. Die zullen en moeten tot het allerlaatst gassen, ook al heeft dat geen enkele zin. Dat zijn vaak de zelfde types die gerust 2 meter achter je gaan rijden op de snelweg, ook al zit de hele linkerbaan knettervol en jij gewoon in dat zelfde tempo meerijdt.

Neem voor de gein eens de proef op de som en pas de uitrol-truc maar eens toe (op een niet-irritante manier) op alle verkeerslichten, rotondes en files die je tegenkomt. Je zult versteld staan van het effect op je verbruik. En er is vrijwel geen tijdsverlies, dat is het grappige.

Het zit er gewoon bij heel veel mensen ingebakken om "tempo te willen maken" tot het laatste moment en dan flink op de rem te gaan. Je wint daar vrijwel niets mee, en soms is het zelfs langzamer omdat je dan vaak vanuit stilstand moet optrekken. In 70% of meer van de gevallen kun je prima voorspellen of je bij groen gaat uitkomen. Als ik met gas bijgeven kans maak om groen te halen, dan doe ik dat uiteraard net als iedereen en dat is verbruikstechnisch ook zinvol.

Inmiddels is het voor mij ook zonneklaar dat sloom optrekken contra-productief is, dus tijdens het optrekken zal sowieso niemand last van mijn rijstijl hebben.
 

MarcoO2

Forumguru
Kijk, deze toelichting stelt me weer een beetje gerust. Toch maar eens achter je gaan rijden dan! ;)
 
Bovenaan Onderaan