Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

RobS

Lid
Heb beide prijzen even berekend met de configurator (Belgische site)

Heb beide modellen met dezelfde opties uitgerust (met uitzondering van de opties typisch voor de uitvoering)

De gewone 1.2 TDI kost dan zonder kortingen: 17.880 euro
De 1.2 TDI GreenLine kost dan zonder kortingen: 19.365 euro

Dat is dus 1485 euro verschil, puur voor die start/stop en remrecuperatie

Als het verbruik dan gelijk ligt, dan duurt het dus echt wel lang eer die 1485 euro terug verdiend is.

In Nederland betaal je voor de GL geen wegenbelasting, die anders voor zo'n auto in Noord-Brabant €972,- per jaar is. Na 1,5 jaar ga ik (zoals het er vooralsnog uitziet) er in Nederland dus verdienen!!
Nu weet ik niet of je het volgende al had verrekend, maar verder moet je in Nederland er bij de normale TDI ook nog BPM bijtellen. Bij de GL is dit ook vrijgesteld. Misschien heeft de fabrikant nu wat meer winst? Een GL eigenaar is in Nederland goedkoper uit.
 
@RobS

In Nederland ben je inderdaad voordeliger met een GL. Mijn bericht en berekening ging over de Belgische markt. Daar is voor normaal gebruik een gewone 1.2 TDI voordeliger.
 

Hetzer

Forumguru
Alleen het Start-stop systeem , inlusief de zwaardere accu ,en aangepaste start-motor kosten al ruim meer dan 1400 euro, dus dat verschil van 1485 Euro in de belgische prijslijsten kan dus wel kloppen.
 
@Hetzer

Kan zijn, maar heb die niet vandoen, dus vindt ik die 1485euro weggegooid geld :) + die Hill Hold Assist, kan ik perfect zonder, dus ook niet van doen :tongue:
 
Ik moet trouwens persoonlijk zeggen dat ik het verbruik op de snelweg een beetje (erg) vind tegenvallen! Heb nu 1500 km gereden en red 4,9 liter op 100 km. Ik rij al niet eens 120 km/h meer ..

Volgens de specs moet op de snelweg 3,0l per 100km gehaald worden.. Nou echt niet dus!
 

FabiaGL

Actief lid
Ik moet trouwens persoonlijk zeggen dat ik het verbruik op de snelweg een beetje (erg) vind tegenvallen! Heb nu 1500 km gereden en red 4,9 liter op 100 km. Ik rij al niet eens 120 km/h meer ..

Volgens de specs moet op de snelweg 3,0l per 100km gehaald worden.. Nou echt niet dus!
Mijn auto kon na 1500 km om de een of andere reden ook absoluut niet onder de 5.0 liter op 100 km komen. nu na 4000 km rijd ik met hetzelfde rijgedrag ineens 4,3 liter op 100 km. als ik op 4.0 liter uitkomt ben ik een tevreden mens.
 

Captain Hook

Forumguru
Als ik die verbruikscijfers zo zie, dan vraag ik me echt af hoe jullie rijden met je superzuinige Fabia GL? :ahum:

1:20 haal(de) ik ook met gemak met mijn O2 2.0 TDI op de snelweg bij 100km/h.
Regelmatig lange ritten, dwars door Nederland (dus lange stukken 125, respektievelijk 105km/h op de cc), gemiddeld kwam ik meestal uit zo rond de 1:18-1:19.

De laatste 10.000km met mijn O2 1:19,5 gereden! :aangenaam:

Volgens mij hangt toch echt alles af van je eigen gedrag. Rustige rechtervoet, heel ver vooruit anticiperen en go-with-the-flow.
 

GO66

Lid
Ik heb nu ruim 7000 km. gereden. Gemiddel 1:20,66. Ik merk dat korte ritjes en stadsritjes funest zijn. Aan de andere kant is een lange rit met 120 en tegenwind ook niet echt handig.

Het lijkt er op dat de auto het beste effect heeft bij buitenwegen, 80 dus, en 100 op de autoweg. Soms kan dat prima, maar meestal houd je dat niet lang vol!

Ik rijd elke dag naar kantoor, 4 km, en terug. Als ik geen afspraken buiten de stad heb en verder niets rijd kom ik aan 6,5 l. per 100 km.

Jaren geleden 125000 km met een Seat Toledo 1.9 TDI 90pk gereden en die reed steevast 1:20.
 

Newbee

Actief lid
Vandaag weer eens getankt: 39,91 ltr/ 805,2km , 1:20,2 is de score. Tja, dat komt ervan als je af en toe tot 4500toeren doortrekt of weer eens 160km/uur rijdt.
Maar mijn doel was 1:20 en daar voldoet de auto aan. :winkie:
Ohja, de teller staat op 2800km
 
Als ik die verbruikscijfers zo zie, dan vraag ik me echt af hoe jullie rijden met je superzuinige Fabia GL? :ahum:

1:20 haal(de) ik ook met gemak met mijn O2 2.0 TDI op de snelweg bij 100km/h.

Het tegenvallende verbruik is ook niet het verbruik op de snelweg bij 100 km/h maar het algemene gemiddelde. Op de snelweg bij 100 km/h geeft mijn boordcomputer ook aan dat hij 3,8/100 km rijdt. Op 80 km wegen zelfs 3,2 tot 3,5 / 100 km. Maar zoals gezegd het gaat om het algemeen gemiddelde, dat is bij mij ook 1:20 bij 2100 gereden kms. Dat valt me tot nu toe zeker niet mee...
 

corsaar

Senior Member
@captain hook schrijft Als ik die verbruikscijfers zo zie, dan vraag ik me echt af hoe jullie rijden met je superzuinige Fabia GL?

Dit moet aan de rijstijl liggen Hetzer behaald namelijk wel goede resultaten
 
Hallo,

Ik heb nu ook de eerste keer na een volle tank de wagen vol gedaan. Ga dit ook bijhouden met spritmonitor. Het betreft hier wel de gewone 1.2 TDI, dus logisch dat deze iets hoger uitvalt. Wij rijden ook totaal niet ecologisch, dus ben ik blij met het verbruik. Dit zal trouwens wel nog zakken na wat meer tankbeurten, want begin het gevoel te krijgen dat de wagen nu echt tot leven komt. De gewone 1.2 TDI heeft echt ook veel trekkracht in 3de versnelling, gisteren nog wagens met een veel zwaardere motor met gemak achter mij gelaten :super:

Onderstaand zie je dus ons verbruik.

Ohja... heb trouwens willen zien dat de diesel in België iets goedkoper staat dan in Nederland, dus qua kostprijs lig ik meer gelijk met de Nederlanders die rond de 5 liter rijden.
 

stradje

Actief lid
Bij mij is de vakantie achter de rug en ik moet nu regelmatig WW-verkeer rijden van een van de Peeldorpjes halverwege Eindhoven - Venlo naar het centrum van Eindhoven. Op die ritten rijd ik tegenwoordig nog maar zelden onzuiniger dan 1:24, terwijl ik ook regelmatig 1:28 of zuiniger rijd (al 3 ritten zuiniger dan 1:30). En dan zit er dus best nog een flink stukje stadsverkeer bij. Daar is het effect van het stop/go-systeem goed te merken.

Jammer genoeg verpesten mijn kinderen met hun weekendritten in de van paps geleende wagen regelmatig het tankgemiddelde. En eigenlijk is puur op zuinigheid rijden natuurlijk ook een beetje onzin. Maar ik begin zelf dat nieuwe rijden steeds relaxter te vinden. Ik heb weinig stress en zit ondertussen lekker te pielen met de verbruiksweergave (afwisselend actueel en rit, c.q. tank) en de knopjes van de CC.

De grootste besparingen zijn naar mijn ervaring te realiseren:
In de stad, en bij rotondes en afritten: anticiperen en tijdig het gas er geheel of gedeeltelijk vanaf;
Op de snelweg niet harder dan 95-100 op de teller rijden, eventueel rechts tussen de vrachtwagens blijven hangen als je toch alle tijd hebt. Volgens mij heeft dat ook zo'n groot effect omdat de turbo er dan niet in hoeft te komen.

Een ander voordeel van dat relaxte rijden is dat je gewoon voelt dat alles veel minder slijt. Ik denk dat banden en remmen misschien wel 2 keer zo lang meegaan. Wie weet ga ik wel proberen om die Duitser te imiteren die met zijn Fabia 1 al meer dan 750.000km met een verbruik van 1:30 achter de rug heeft. Alleen rijd ik daarvoor te weinig per jaar.
 

Hetzer

Forumguru
(Sorry guys ,heb persoonlijk een keertje er naar gekeken, maar dat spirtmonitor is niks, voor mij, heb ik ook geen zin om elke keer dat in te vullen)


Overigens blijf ik schommellen tussen 3.6, 3.8 en 4.0 gemiddeld,

vanochtend 3.8 wederom over 135 km, met mijn nieuwe zomervelgen met 195-50 R16 banden.
Ik rij driekwart van de rit net iets boven de 100km per uur op de teller uitschieters, naar de 120+ als ik een keer een inhaal actie moet doen, daarna laat ik hem weer naar de kruis snelheid afzakken.

Denk ook niet dat ik zuiniger dan de 3.6 liter gaat rijden, ik heb immers bredere banden ,ben zwaarder door de extra trekhaak en reserwiel, en ik pas ervoor om 80 te gaan rijden op de snelweg!!!!!:bye:
 

NielsW

Lid
En toch is het belachelijk dat men met een 1.4 greenline dus minder verbruik weet te behalen dan met het nieuwe paradepaardje de 1.2.
 

Gerke

Forumguru
Na een aantal tankbeurten constateer ik wel dat de boordcomputer met het verbuik een gunstigere afspiegeling geeft dan de werkelijkheid, bij mij althans wijkt de BC 0,2 af gemiddeld
 
Bovenaan Onderaan