Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Trucker

Actief lid
Ik heb een paar mnd terug een cursus zuinig rijden gedaan met de vrachtwagen
en dat was precies zoals stradje beschreef,en met optrekken zo snel mogelijk
in de hoogste versnelling.
 

LenK

Forumguru
Stel dat je 80kmh wil rijden op een weg met verkeerslichten.
Dan klinkt het toch erg onwaarschijnlijk dat degene die bij elk licht het snelst optrekt om zo gauw mogelijk weer 80 te rijden het zuinigst is tov degene die rustig aan naar die 80 accelereert.
(als iedereen even vaak en even lang rood heeft)
 
Stel dat je 80kmh wil rijden op een weg met verkeerslichten.
Dan klinkt het toch erg onwaarschijnlijk

Ze denken hierbij dat ze snel door de "pijn" zijn.. maar beseffen niet dat ze gemiddeld gezien meer toeren maken met een rijker brandstofmengsel (want meer gas gegeven). Steeds rustig opschakelen zodra je (zonder fors gastgeeft) de 2000 rpm bereikt is voor deze tdi motor het zuinigst.
 

stradje

Actief lid
Steeds rustig opschakelen zodra je (zonder fors gastgeeft) de 2000 rpm bereikt is voor deze tdi motor het zuinigst.
Op basis van mijn praktijk-ervaringen met de GL ben ik dat niet met je eens. Je zou dan steeds terugvallen naar 1500 toeren in die hogere versnelling en dan is hij blijkens het momentaan verbruik echt ook heel onzuinig als je het gaspedaal indrukt om hem te laten accelereren. Alleen duurt het dan ook nog eens veel langer, omdat er bij die toeren gewoon geen muziek in de motor zit.

Dus ik schakel pas van de 2 naar de 3 rond 3000 toeren en dan naar iedere volgende versnelling met steeds 200 toeren minder, tot ik niet verder hoef te versnellen en een comfortabel toerental in de hoogste versnelling heb bereikt (dus 50 km/u in 4 in de stad of vanaf 85 km/u op de snelweg).

Alleen met koude motor doe ik het wat rustiger aan omdat de motor anders te veel gaat ratelen en je nog niet te veel toeren wilt maken zolang hij nog koud is.
 

Ron467

Actief lid
"tempo te willen maken" tot het laatste moment en dan flink op de rem te gaan. Je wint daar vrijwel niets mee.

Ga dat de jongens op het cirquit maar eens vertellen:baby012:

Maar goed, dit draadje gaat over zuinig rijden.

Mijn ervaring is ook snel op trekken tot gewenste snelheid is zuiniger...
Daarbij elke motor heeft een meest gunstig toerental, en blijf je daar telkens onder (terwijl je denkt zuinig te zijn), kom je bedrogen uit.
En natuurlijk niet remmen voor een bocht (rotonde), gewoon sturen:722:, ook zuiniger:laugh:

Buiten dat blijft er natuurlijk ook nog een fun factor; Hoe het komt weet ik niet maar zowel met auto als motorfiets ben ik in de bergen (de kleine bochtige weggetjes) zuiniger dan hier in nederland en daar rijd ik toch heel veel in lagere versnellingen om lekker de bochten uit te accelereren:945:
 

NielsW

Lid
Niet helemaal Ron,
Dit draadje gaat over het verbruik van je auto zodat mensen weten wat het verbruik is van meerdere personen die een GL rijden.
 

Bertm

Actief lid
We krijgen straks wel een naam zeg. Vroeger was het een Dafje met een bejaarde achter het stuur:). Nu dus een gemiddelde GL rijder?

Ik erger me nu al kapot aan die rijders die zonodig grote gaten laten (uitrollen) op de snelweg. Terwijl jij er af moet zit er een enorm gat tot aan de afrit. Ik maak het bijna iedere dag mee.
Aansluiten dus. Ook bij het stoplicht
 
LOL eergisteren hier geklaagd, alsof de fabia het hoorde (zal wel aan het weer liggen) maar we zakken ineens naar 4,6 liter per 100 km :) Zie ook mijn spirit!

Voorheen moeite om onder de 5 liter te komen maar afgelopen dagen haal ik op BC 4,5 liter op 100 km en rij exact hetzelfde!!

Joepie :D
 

stradje

Actief lid
BertM: als je er het verkeer door vertraagt ben ik het 100% met je eens: doorrijden! Maar er zijn heeeeeel veel situaties dat iedereen met gezond verstand kan zien dat je er niets maar dan ook niets mee opschiet als je zonodig moet gas blijven geven om dan vervolgens vol te kunnen remmen op een moment dat je van te voren al kon voorspellen. Dergelijk gedrag is echt een teken van een brandstof-verspillende "scheur"-fixatie. Het is echt veel "verstandiger" om te zorgen dat je al uitrollend precies uitkomt achter de wagen voor je die net optrekt. De mensen achter jou hebben daar zelfs baat bij omdat je bij optrekken een groter gat laat vallen dan bij rollend aansluiten. Lange afstandschaatsers weten al heel lang dat ze perfect egaal moeten rijden om kampioen te worden. De "snelle starters" verliezen ALTIJD op de 10km.

En natuurlijk mag iedereen zo rijden als hij/zij graag wil. Ik wil alleen maar in dit topic over verbruik aangeven dat je echt versteld zult staan als je eens experimenteert met een rationele manier van uitrollen, zonder er allerlei emotionele argumenten bij te halen. Gewoon als een klinisch onderzoeker: eerst methode 1, dan methode 2. Zeker als je de BC op km/l programmeert kijk je echt je ogen uit.

Ik ben gisteren naar mijn ouders geweest (ca. 85km enkel). Ik heb 95 km/u op de CC gereden in de rechterbaan en uitgerold waar dat kon zonder hinderen (bij het tankstation, naar de scherpe bocht van het klaverblad enz.enz.). Op de radio lekker de formatiesoap in ontbinding, dus genoeg te lachen. Heen was het verbruik volgens de BC 1:29,7, terug 1:28,6. Je hebt vast al gelezen dat ik eerder al 3 ritten van gunstiger dan 1:30 heb gehad. Vanmorgen getankt, en het tankgemiddelde volgens BC klopte nagenoeg met het berekende verbruik, namelijk 1:23,95 (BC 1:23,9). Dat tankgemiddelde lijkt dan tegen te vallen, maar je moet daar wel bij bedenken dat ca. 40% is gereden door mijn kinderen, die zich langzaam maar zeker beginnen af te vragen wat zij dan kennelijk fout doen, omdat ze maar niet gunstiger dan 1:20 kunnen rijden. Een dezer dagen verwacht ik dat ze hun oren (en verstand) openen en tot zich door laten dringen wat de essentie van het nieuwe rijden is: geen ONNODIGE verspilling! ;)

In ieder geval is MIJN conclusie ondertussen dat die 1:29,5 wellicht iets te optimistisch is, maar dat je echt waanzinnig zuinig kunt rijden met de GL. Maar daarvoor moeten de hersens van de bestuurder meer "inlopen" dan de motor zelf. Maar daar heb je gelukkig de BC voor om dat proces met objectieve hulpmiddelen te bevorderen. Dan moet je daar natuurlijk wel op kijken. Hoeft niet, mag wel.
 

NielsW

Lid
Ik heb mijn rijstijl ook aangepast.
Ik rol uit wanneer ik een uitvoegstrook oprijd ipv gas geven tot het einde en dan remmen. Wanneer ik zie dat het net rood is wil ik soms mijn motor ook uitzetten (alleen bij stoplichten waar ik weet dat ik dan lang moet wachten. Ik probeer me op 100 wegen aan de 100 te houden en anticipeer meer op het verkeer (iets verderop al zien remmen betekend gas los en remmen als nodig is). Daarnaast ben ik ook meer met CC gaan rijden.
Wat schetst mijn verbazing, van 7.5/100 gezakt naar 6.4/100 alleen door er een beetje op te letten.

p.s. houd dit topic aub over verbruik van de greenline en geen discussies over het nieuwe rijden met deze auto. Wanneer er zoveel discussie is hierover wil ik toch vragen of iemand hier een nieuw draadje voor wil aanmaken.
 

stradje

Actief lid
Wat schetst mijn verbazing, van 7.5/100 gezakt naar 6.4/100 alleen door er een beetje op te letten.
15% zuiniger met heel beperkte aanpassingen van je rijstijl. Eigenlijk ongelofelijk, toch?! Ik was zelf ook verbaasd over het effect, vandaar mijn enthousiaste posts.

Eerst had ik het gevoel dat ik het tegenvallende gebruik moest "weg-rationaliseren" door mezelf te vertellen dat het gewoon een erg lekkere wagen is. Maar ondertussen kan ik dus ook gaan vinden dat Skoda me niet heeft belazerd met die verbruikscijfers, maar dat ik mezelf belazer als ik denk dat ik goede verbruikscijfers kan scoren zonder het daarvoor benodigde gedrag. :winkie:

En eigenlijk voelt die zuinige manier van rijden ook nog heel relaxed aan. Met een lekker muziekje op is het prima uit te houden. Zero stress.
 

Hetzer

Forumguru
Klopt inderdaad niet veel van de boordcomputer of van jullie geliefde spritmontor!!
ik heb een accont aaangemaakt, en het verbruik genoteerd van de laatste 1080 km, heb vandaag vervolgens iets meer da 35 liter getankt, komt op een verbruik uit van
3,27 l/100km ???!!!!?!? ( alleen op snelweg , en soms 80 km wegen )
 

Hetzer

Forumguru
ik ga er wel vanuit dat dit een moment opname is, als je boven de 120 km gaat rijden, vaak snel optrekt binnen de bebouwde kom haal je dit echt niet!!!

maar opzich wel grappig
 

Gerke

Forumguru
Wat me opvalt is dat de zuinigste greenlinerijders de tripwaarde invoeren en niet de werkelijke km stand, lijkt een beetje op boerenbedrog ;)

Wanneer je de gewone km stand invoert, wordt automatisch de tripwaarde ingevoerd, dan weet je zeker of het klopt.

Dus Stradje en Hetzer, ook de gewone km stand graag invoeren :D
 

Hetzer

Forumguru
Tripwaarde, wat bedoel je daar mee?

Heb volgens mijn dag teller 1080 km gereden en vervolgens vandaag 35.28 liter getankt, dit heb ik ook ingevuld, is dat niet goed dan???
 

FredV

Banned
Natuurlijk speelt de luchtweerstand de grote rol. Die weerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, dus tel uit je winst. Vandaar dat boven de 100 km/h als je boven het toerental van je max koppel uitkomt, het verbruik drastisch omhoog gaat.

En voor de snelwegtractoren onder ons...anticiperend rijden en zo min mogelijk je remlichten gebruiken, bevordert de doorstroomsnelheid, dus voor deze tractoren tijdwinst!!
Een proef op een circuit waar een aantal auto's rondjes reed, ontstond plots een file doordat een van de wagens de remlichten gebruikte. Zonder enige aanleiding.
Het bewijs werd daarmee geleverd dat op de grote weg jakkeren niets helpt, maar dat juist die tractoren de boosdoeners zijn! Doordat ze aan komen sjezen en vol op de rem gaan staan en je van de weg af drukken. Niet de anticiperende rijders dus!
 

guitar_billy

Senior Member
@Hetzer,
Tachostand invoeren (kmstand) inplaats van Distanz, dan wordt de tripwaarde (=Distanz) vanzelf uitgerekend. geen dagteller nodig.

als ik jou verbruik zie zou ik nooit meer tanken :)
(of zou het ooit nog beter kunnen worden)
 

stradje

Actief lid
Gerke: ik voer de tacho-stand (dus de totaalstand, of odo-meter) in. Die schrijf ik steeds op de bonnetjes t.b.v. de administratie (ik heb hem op de zaak gezet). Als Hetzer geen fout heeft gemaakt dan is dat super indrukwekkend. Bij 120km/u kan ik me dit bijna niet voorstellen. Ik ben erg benieuwd of dat "herhaalbaar" is. Want dan willen we natuurlijk allemaal weten welke besparingstips Hetzer nog voor ons heeft.
 

Hetzer

Forumguru
Tips,heb ik eignlijk niet, ik heb dit keer gewoon rustig gereden, de afgelopen tank had ik aanzienlijk minder zuinig gereden ,zo 900 km op een tank, toen veel stukken 130-140 gereden.
Nu dus ruim 1000 km en dat terwijl hij niet eens helemaal leeg was, de afgelopen 1100 km eigenlijk alleen op de snelweg gerden met max 120 km,,ook veel 100 km stukken waar ik dus die toegstame snelheid heb gereden, en natuurlijk nog die 80 km stukjes.
Wel belangrijk voor het verbruik is dat ik niet in de bebouwde kom heb gereden.
 
Bovenaan Onderaan