BertM: als je er het verkeer door vertraagt ben ik het 100% met je eens: doorrijden! Maar er zijn heeeeeel veel situaties dat iedereen met gezond verstand kan zien dat je er niets maar dan ook niets mee opschiet als je zonodig moet gas blijven geven om dan vervolgens vol te kunnen remmen op een moment dat je van te voren al kon voorspellen. Dergelijk gedrag is echt een teken van een brandstof-verspillende "scheur"-fixatie. Het is echt veel "verstandiger" om te zorgen dat je al uitrollend precies uitkomt achter de wagen voor je die net optrekt. De mensen achter jou hebben daar zelfs baat bij omdat je bij optrekken een groter gat laat vallen dan bij rollend aansluiten. Lange afstandschaatsers weten al heel lang dat ze perfect egaal moeten rijden om kampioen te worden. De "snelle starters" verliezen ALTIJD op de 10km.
En natuurlijk mag iedereen zo rijden als hij/zij graag wil. Ik wil alleen maar in dit topic over verbruik aangeven dat je echt versteld zult staan als je eens experimenteert met een rationele manier van uitrollen, zonder er allerlei emotionele argumenten bij te halen. Gewoon als een klinisch onderzoeker: eerst methode 1, dan methode 2. Zeker als je de BC op km/l programmeert kijk je echt je ogen uit.
Ik ben gisteren naar mijn ouders geweest (ca. 85km enkel). Ik heb 95 km/u op de CC gereden in de rechterbaan en uitgerold waar dat kon zonder hinderen (bij het tankstation, naar de scherpe bocht van het klaverblad enz.enz.). Op de radio lekker de formatiesoap in ontbinding, dus genoeg te lachen. Heen was het verbruik volgens de BC 1:29,7, terug 1:28,6. Je hebt vast al gelezen dat ik eerder al 3 ritten van gunstiger dan 1:30 heb gehad. Vanmorgen getankt, en het tankgemiddelde volgens BC klopte nagenoeg met het berekende verbruik, namelijk 1:23,95 (BC 1:23,9). Dat tankgemiddelde lijkt dan tegen te vallen, maar je moet daar wel bij bedenken dat ca. 40% is gereden door mijn kinderen, die zich langzaam maar zeker beginnen af te vragen wat zij dan kennelijk fout doen, omdat ze maar niet gunstiger dan 1:20 kunnen rijden. Een dezer dagen verwacht ik dat ze hun oren (en verstand) openen en tot zich door laten dringen wat de essentie van het nieuwe rijden is: geen ONNODIGE verspilling!
In ieder geval is MIJN conclusie ondertussen dat die 1:29,5 wellicht iets te optimistisch is, maar dat je echt waanzinnig zuinig kunt rijden met de GL. Maar daarvoor moeten de hersens van de bestuurder meer "inlopen" dan de motor zelf. Maar daar heb je gelukkig de BC voor om dat proces met objectieve hulpmiddelen te bevorderen. Dan moet je daar natuurlijk wel op kijken. Hoeft niet, mag wel.