Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

erik2907

Actief lid
Daar was ik al mee bezig geweest, en daar redden we het ook niet mee,vandaar de RCC en Kassa etc die worden ingeschakeld. Voor mij is dit toch niet meer terug te draaien, maar toekomstige kopers kunnen in ieder geval gewaarschuwd worden hiervoor, en daar gaat het mij om ;)

Al jaaaarrrreeen wordt op deze manier het verbruik berekend! Niets nieuws onder de zon! Als ik dan de fabriekswaardes (testwaardes) van mijn huidige auto afzet tegen de GL, dan scheelt mij dat € 3.000,= op jaarbasis incl. MRB! En de waardes van mijn huidige Opel Zafira wijken ook af ten opzichte van de realiteit (11%), maar dat kan ook aan mijn rechtervoet liggen!
Moraal: eerst onderzoek verrichten, dan tot aankoop overgaan!
 

Gerke

Forumguru
@erik2907 Wanneer je mijn betoog leest, zie je ook dat die waardes best optimistisch zijn van de fabrikanten, maar ik heb nog nooit een auto gehad, waarmee ik het opgegeven gemiddelde niet heb gehaald (tot nu dan), en ja ik ben een zuinige rijder. ;)
 

V50

Lid
We moeten niet vergeten dat ons Nederland zo'n beetje het minst ideale land is voor het behalen van een gunstig verbruik. Autorijden in Nederland is toch een beetje hollen of stilstaan. Gewoon op je gemakkie met 80-90 km/h naar je werk rijden is bijna nergens mogelijk. We zitten ofwel in een drukke stad continue te remmen en op te trekken, ofwel op een snelweg te vechten tegen de luchtweerstand. Kiezen voor een route via een rustige buitenweg met weinig verkeer kan alleen nog in Zeeland of Friesland.

In Duitsland of Frankrijk heb je die mogelijkheden vaak wel en in Zweden of Noorwegen zit je vaak verplicht op 90 km/h binnenwegen te rijden zonder ook maar één verkeerslicht aan de horizon. Dan kom je denk ik toch wel aardig in de buurt van de fabrieksopgave. De kleine afwijking die over blijft zal in ieder geval geen reden zijn om gefrustreerde brieven te schrijven naar een jankzakken-programma.

Nou ja, ik wil maar zeggen, de fabrikant kan het ook niet helpen dat wij met 16.000.000 man op een paar vierkante meter willen wonen en werken.
 

Bart_G

Lid
Wellicht kunnen ze dat niet helpen. Maar de norm voor het testen van het verbruik zou dan op z'n minst met de tijd mee mogen gaan.

Overigens tuf ik in Drenthe en Overijssel doorgaans op m'n dooie akkertje overal naar toe en ook genoeg via 80 en 100km wegen ;)
 

Marvin

Nieuw lid
Het verbruik op mijn eerste tank: 5,15 gemiddeld. 't Is een 1.2 TDI maar wel geen Greenline. En ik had eigenlijk maar 30 liter getankt, had niet zo goed ingeschat hoeveel ik nog over had :tongue: Wist niet of ik heen en weer zou raken tot mijn bestemming, terwijl ik waarschijnlijk nog twee keer op en af kon rijden. Ha. Spritmonitor staat in mijn sig onderaan.

Al een keer op de boordcomputer 4.0 gemiddeld gehaald over 50 kilometer aan ongeveer 95 op de snelweg. Jeej :-)
 

Greenliner

Senior Member
Is er al iemand die zijn bandenspanning heeft verhoogd om zijn verbruik te laten dalen? En zo ja, tot welke spanning en met welk resultaat? Bij mijn huidige auto (Opel Corsa 1.4 benzine) scheelt het behoorlijk. Bij een bandenspanning van 3.0 Bar is het verbruik bij 100 km/u constant 5l/100km, bij een bandenspanning van 2.6 Bar is dit 5.7l/100km.
 

piair1982

Forumguru
Hoe harder je band hoe minder contactvlak van de band op de weg.

Wordt uiteindelijk wel gevaarlijk! Dus niet te hard opppompen.
In je tankdop of instructieboekje staan de aanbevolen luchtdruk waarden. Ik zit met mijn F II pre facelift op 2.5 bar rondom met de 16" atria's. Iets meer gevoel in het stuur en iets minder verbruik. Maar nog wel veilig genoeg.
 

Gerke

Forumguru
Ik heb gewoon de spanning op 2,6 voor en 3,0 achter (auto was afgeleverd met 2,2 rondom) zoals opgegeven door Skoda.
 
@ Marvin:

Ooh, ook wij rijden met de gewone 1.2 TDI. Op de eerste tank rijden wij gemiddeld 5,3 zoals je op mijn spritmonitor kan zien. Dit zonder echt te letten op ecologisch rijden. Als deze waarde dus zakt nee 5 liter ben ik een gelukkig man. Nu is het dus wel nog 1,5 liter meer dan de fabrieksopgave. Maarja... dat wist ik voor het aanschaffen al.
 

LenK

Forumguru
vernietiging van de overeenkomst

Is denk ik maar wat weinigen onder ons willen bereiken.
Ach, je wordt altijd een beetje misleid met reclames... elk product is zonder uitzondering "het beste" product. "Wij van WC eend......".

Ik denk dat ik een verbruik van 4liter per 100 km moet kunnen halen als de auto ingereden is en ik het efficiente rijden aangeleerd heb..

Altijd nog beter dan mijn huidige citroen ZX die 10.4liter benzine slurpt per 100KM.. en daarbij ook 75PK levert, minder comfortabel, betrouwbaar en veilig is.

Ik ga veel geld besparen, zelfs als ik wel MRB moet gaan betalen, (zit nu aan de 250 euro per maand aan benzine kosten.
 
Je kunt in dit geval denk ik niet spreken van "dwaling" iedere consument weet (of zou kunnen weten) dat de fabrieksopgave van het verbruik van auto's niet overeenkomt met de werkelijkheid. Een fabrikant liegt in principe ook niet, onder ideale omstandigheden is het mogelijk om het opgegeven verbruik te halen.

Het lijkt mij dat een consument tegenwoordig dermate veel media tot zijn beschikking heeft om zichzelf te informeren over dit soort zaken, dat je redelijkerwijs mag verwachten dat iemand geïnformeerd is. Zelfs de verkopers geven eerlijk toe dat de fabrieksopgave niet overeenkomt met de werkelijkheid (althans, wel in mijn situatie).

Ik ga vanaf a.s. zaterdag eens in de gaten houden hoe mijn gemiddelde verbruik is. Als ik de reacties allemaal zo lees, moet het goed mogelijk zijn om met een ingereden GL zo tussen de 1:20 en 1:25 te rijden. Ben benieuwd!
 

stradje

Actief lid
Ik zit nu na zo'n 650km op een tankgemiddelde van 1:24,5. De meeste verbetering ontstond omdat mijn zoon nu op zijn 400km rit naar zijn vriendin in Enschede en terug 1:23,1 had gereden i.p.v. 1:20 vorige keer. Ik rijd zelf inmiddels de meeste WW-ritten 1:28 of gunstiger.

Je moet dus gewoon leren hoe je zuiniger kunt rijden. En je moet dat willen. Ik vind het nu even een sport om te kijken hoe zuinig ik het kan krijgen, zonder irritant te worden voor de medeweggebruikers. Ik weet niet of ik dat blijf doen op de lange duur. Maar het valt me in ieder geval mee dat ik het eigenlijk wel lekker vind dat beheerste rijden.
 

Gerke

Forumguru
Vandaag weer getankt, BC gaf aan 4,3 l /100 km werkelijkheid is helaas 4,5 l /100 km :(

Toch maar eens de boel laten nakijken, motormanagement maar eens laten uitlezen, is alleen snelweg en een klein beetje 80 km wegen, snelweg 100 km/h, alleen lange afstanden geweest.
 

erik2907

Actief lid


Er is hier geen sprake van dwaling! In elke folder en op de website staat aangegeven volgens welke norm de verbruikcijfers behaald zijn! Deze normen zijn voor iedere consument op te vragen c.q. te lezen! Elke consument is dus op de hoogte dat dit 'laboratorium' waardes zijn en hierbij staat ook steeds vermeld dat in de praktijk door diverse omstandigheden deze waardes inzake verbruik kunnen afwijken!
 

RobS

Lid
Ik ben bij twee dealers geweest en beide hebben er voor gewaarschuwd tijdens de gesprekken dat 1 op 20 à 25 in het dagelijks gebruik realistischer was. Voor mij is 1 op 20 al super. Nu rijd ik een primera 2.0 station uit 1999. 1 op 9 in dagelijks gebruik. Tijdens de vakantie naar Duitsland 1 op 12.
Ik kan niet wachten..... 1 op 20.... diesel.... Joepie!
 

robbiebee

Actief lid
Even als reactie op dit bericht, ik heb in 2000 een toyota yaris verso gekocht en toen bleek dat ook met deze auto de genoemde waarden niet haalde en is er via een juridische uitspraak een "coulance" regeling afgesproken met de importeur en kreeg ik per kilometer een vergoeding weet niet meer precies hoeveel maar ( was ongeveer € 300,00 per 15000km /per jaar) . zaten veel regels aan zoals eeerste eigenaar enz enz. maar hoefde alleen maar formulier met kilometerstand naar de importeur op te sturen dat is nog eens service :aangenaam:

Er is hier geen sprake van dwaling! In elke folder en op de website staat aangegeven volgens welke norm de verbruikcijfers behaald zijn! Deze normen zijn voor iedere consument op te vragen c.q. te lezen! Elke consument is dus op de hoogte dat dit 'laboratorium' waardes zijn en hierbij staat ook steeds vermeld dat in de praktijk door diverse omstandigheden deze waardes inzake verbruik kunnen afwijken!
 

erik2907

Actief lid
Even als reactie op dit bericht, ik heb in 2000 een toyota yaris verso gekocht en toen bleek dat ook met deze auto de genoemde waarden niet haalde en is er via een juridische uitspraak een "coulance" regeling afgesproken met de importeur en kreeg ik per kilometer een vergoeding weet niet meer precies hoeveel maar ( was ongeveer € 300,00 per 15000km /per jaar) . zaten veel regels aan zoals eeerste eigenaar enz enz. maar hoefde alleen maar formulier met kilometerstand naar de importeur op te sturen dat is nog eens service :aangenaam:

Precies, een COULANCE regeling en niet een 'de klant heeft gelijk regeling'. Is voor de importeur goedkoper dan procederen met een advocaat van € 200,00 per uur! En uiteindelijk is de importeur spekkoper! Weer een tevreden klant die we waarschijnlijk behouden (ik hoef alleen maar een formulier met de km stand op te sturen :)!

Coulance is niets meer en minder dat beide partijen water bij de wijn doen zonder dat er duidelijk wordt wie er gelijk heeft! En die € 300,00 voor de importeur? Een schijntje!
 

Captain Hook

Forumguru
En die € 300,00 voor de importeur? Een schijntje!
Voor één klant wel ja, maar als iedereen volgens diezelfde 'coulance' regeling brandstofcompensatie gaat claimen, wordt het een iets ander verhaal...:smirk:
Je moest zeker een geheimhoudingsverklaring tekenen? :680:
 
Bovenaan Onderaan