Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

wanderer

Senior Member
Weet verder iemand of de Greenline standaard is afgeleverd met N2 in de banden, of moet ik dat alsnog laten doen bij de lokale bandenboer...?:ahum:
als de banden gevuld zijn met stikstof zit er een groen ventieldopje op het ventiel...
 

FredV

Banned
Weet verder iemand of de Greenline standaard is afgeleverd met N2 in de banden, of moet ik dat alsnog laten doen bij de lokale bandenboer...?:ahum:
Als je auto met stikstofvulling wordt afgeleverd, is het afsluitdopje op je ventiel groen. Dus is eenvoudig te herkennen :)
 

Captain Hook

Forumguru
als de banden gevuld zijn met stikstof zit er een groen ventieldopje op het ventiel...
Ik ruik handel... Ga gewoon groene ventieldopjes verkopen voor 4 euro per stuk en vertel er dan bij dat er stikstof in de band zit. Dan lieg ik niet eens! Want gewone buitenlucht bestaat al voor 80% uit stikstof!
:koffie:
 
dan ben je duurder dan de handel deze rekenen ongeveer 17,50 voor 4 banden vullen met stikstof incl. groene ventieldopjes
 

NielsW

Lid
Zit er standaard niet in.
Ik wilde het ook omdat ik dat nu ook heb en mijn dealer verwees mij door naar de bandenboer.
 

LenK

Forumguru
:ot:
En wat dachten jullie van deze:

ProfileTyrecenter:
Waarom verliest een band gevuld met stikstof minder snel spanning dan een band die gevuld is met gewone lucht?
In gewone lucht zit zuurstof. Zuurstofmoleculen zijn kleiner dan stikstofmoleculen. De zuurstofmoleculen gaan langzaam maar zeker vanwege hun kleine afmeting door het rubber van de band naar buiten. De spanning in de band wordt dus lager. Stikstofmoleculen zijn groter en kunnen dus minder snel door het rubber naar buiten.

Caravanhandboek:
Toch is het zinvol het volgende te overwegen:
Lucht bestaat voor pakweg 80% uit stikstof en 20% uit zuurstof. Zou de zuurstof volledig weglekken uit de band en wordt de band daarna weer bijgevuld met lucht, dan bestaat het vulsel voor 96% uit stikstof en voor 4% uit zuurstof. Enz. Dus als een band in de loop van de tijd steeds bijgevuld wordt met lucht, wordt het percentage stikstof steeds groter.
 

Captain Hook

Forumguru
Er wordt zoveel kul gel*ld over die stikstof in personenautobanden. De meerprijs ervan weegt absoluut NIET op tegen al die zogenaamde voordelen.

Het meest effectief is gewoon regelmatig je bandenspanning controleren!

http://theforcethat.blogspot.com/2007/02/nitrogen-for-tires.html

Net zoals dat verhaal over de grootte van het molecuul. Nou, dat scheelt maar liefst 3% in grootte... tjonge, jonge.
Of het verhaal dat stikstof minder corrosie veroorzaakt. Tuurlijk joh; en aan de buitenkant van de band dan?
En als je die verhalen van de profile tyre center stikstof marketing zwendelaars goed leest, dan gaat het eigenlijk alleen om de juiste bandenspanning, ongeacht met welk gas de band gevuld is...


:ot:
Al dat gezwets zonder wetenschappelijke onderbouwing. Het lijkt wel het klimaatgeneuzel.
 

Captain Hook

Forumguru
Aangezien het topic alhier het brandstofverbruik van de F2 GL is, zou je eens moeten afspreken met zo'n stikstofbandenboer dat hij garandeert dat je minder brandstof gaat verbruiken als je zijn dure N2 in je banden laat pompen. Ben benieuwd wat het antwoord is... :koffie::grin:

Puur milieutechnisch gezien is het zelfs SLECHTER om je banden te laten vullen met N2! Wat dacht je van het transport en vullen van al die N2 cilinders? Een 'gewone' bandenpomp comprimeert gewone buitenlucht (gratis en voor niks in ruime mate aanwezig) versus het hele logistieke/fabricage traject van stikstof.
De enige die hier beter van worden zijn bedrijven als Air Liquide. :icon_smile_dead:
 
Reed vanochtend naast een Fabia GL de stad uit.
Nou, die deed uiterst z'n best zoveel mogelijk brandstof te verbruiken. :biggthumpdown:
Het was een donkergroene Fabia GL combi.

Die chauffeur had nog nooit van anticiperen gehoord. :icon_smile_dead:
En het is allemaal zo zinloos, een paar rotondes verderop sta je er weer naast, te wachten voor het verkeerslicht. :koffie:

Oeps, welke stad, Captain Hook? Begint de naam met Le? Ik heb afgelopen week even 'bewust niet zuinig' gereden om de motor weer even wat te laten werken. Moet kunnen dat litertje diesel meerverbruik. Ik stond op een gegeven ogenblik voor en later naast een Skoda die wel netjes het nieuwe rijden in acht nam gezien de groeiende afstand. Het verbruik schoot net als de snelheid overigens ook omhoog. Het verbaasde me dat de GL nog zo'n lekker fel motortje hebt. Ik beloof het : ga voor de komende paar duizend kilometers weer anticiperen en zuinig zijn :winkie:.
 

Captain Hook

Forumguru
Ja, en die stad eindigt met 'stad'. :ahum:

En nee, ik reed niet in een Skoda.:winkie:
Maarre, flink optrekken en wat scheuren met koude motor is ook niet echt bevorderlijk hoor...
 
@ Captain Hook

Neen, mijn stad eindigd niet op 'stad'. Ben ik het gelukkig niet geweest. Ik ben het met je eens daat scheuren en flink optrekken met een koude motor slecht is. Zelf ben ik van rustig starten en pas na een kwartiertje flinker optrekken (als ik daar al zin in hebt). Ik merk wel dat de GL je aanzet tot een rustige rijstijl. Komt misschien door dat vriendelijk getokkel in het vooronder.
 
vandaag 2x 90 km gereden met z`n 4-en in de greenline en kinderwagen in de kofferbak.

helft snelweg niet harder dan 120 km/u gereden helft 80 km wegen waar we zo`n 90 km/u reden.

gemiddeld verbruik 1 liter op 22,7 km volgens boordcomputer.

KM stand is op dit moment 750
 

Gerke

Forumguru
Ik heb voor 1 oktober een afspraak staan bij de dealer over het te hoge verbruik, eens kijken of ze iets kunnen vinden. Er schijnen verschillende softwareversies in omloop te zijn, die het verschil zouden kunnen verklaren. We wachten af.
 
Bovenaan Onderaan