Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Berekening van de ECE gebruikswaarden van een auto.

Er is op de diverse forums een golf van verontwaardigde reactie gekomen over het afwijkende werkelijke verbruik van de Greenlines en soortgelijke auto's. Zelf heb ik daar niet zo'n probleem mee, omdat ik weet dat dit gebeurt in een vastgestelde testomgeving, waarin een simulatie wordt gedaan.
Reden genoeg om even stil te staan bij de manier waarop het brandstofverbruik van een nieuw voertuig wordt gemeten, waarom dat zo gebeurt en hoe het kan dat er inderdaad verschillen zijn vast te stellen tussen het normverbruik enerzijds en het individuele brandstofverbruik anderzijds. Is hier sprake van misleidende informatie?
Wie al eens in een toonzaal van een automerk binnenstapt of het Autosalon bezoekt, is ongetwijfeld vertrouwd met het CO2-label dat sinds de invoering van Europese richtlijn 1999/94/EC verplicht op elke nieuwe wagen moet worden aangebracht. Dit label moet de consument informeren over de milieuimpact (met name het verbruik en de CO2-uitstoot) van het voertuig en hem aanzetten om wagens met een lager verbruik en dus een lagere CO2-uitstoot aan te schaffen.
Testprocedure
Op de testbank doorloopt het voertuig een standaardcyclus van versnellingen, vertragingen, en periodes aan constante snelheid. Deze cyclus, de zogenaamde ECE + EUDC testcyclus, wordt door Europa opgelegd1 en bestaat uit 4 maal de ECE cyclus (een Urban Driving Cycle, die het stadsverkeer simuleert), en 1 maal de EUDC (Extra Urban Driving Cycle, die het verkeer buiten de stad voorstelt). In de uitlaat van de wagen wordt een sensor aangebracht, die de concentratie van de emissies in de uitlaatgassen meet. Zo gebeuren de tests voor personenwagens.

De realiteit is verschillend
De testcyclus vormt een onvermijdelijke vereenvoudiging van de werkelijkheid; het is een simulatie van het gebruik dat de gemiddelde Europese automobilist van zijn voertuig zou kunnen maken. Het spreekt dan ook voor zich dat de gebruiksomstandigheden niet overal en voor iedereen dezelfde zijn, integendeel, en dat daardoor de waarden op de weg afwijken van de simulatiewaarden. Laat ons even inzoomen op factoren die hier van invloed kunnen zijn.
Afhankelijk van het rijgedrag van de chauffeur, kan het effectieve verbruik hoger of lager dan het testverbruik. Wanneer een chauffeur bij een te hoog toerental schakelt, zal zijn reëel verbruik hoger liggen dan het optimaal haalbare verbruik. Na een cursus e-positief rijden, daalt het gemiddelde verbruik met 8%, en bepaalde chauffeurs slagen er zelfs in om bij gelijkaardige gebruiksomstandigheden, 15% zuiniger te rijden dan voorheen. Dat heeft een grote praktijkproef over e-positief rijden ons geleerd.
Ook het verplaatsingsgedrag is van belang: een handelsreiziger die vaak lange autoritten op hoofdwegen maakt of een stedeling die veel korte trips maakt in stadsverkeer, het vormt een wereld van verschil. Meer algemeen gesteld: het reliëf, het klimaat, de dichtheid van het wegennet en de verkeersdrukte van een land of streek, ... het zijn factoren die het gemiddelde verbruik en de CO2-uitstoot sterk beïnvloeden.
Het onderhoud van het voertuig en van de motor speelt eveneens een belangrijke rol en kan het verbruik voor zo’n 10% beïnvloeden. Vooral een te lage bandenspanning blijkt een absolute boosdoener wat extra verbruik betreft.
Bovendien moet rekening worden gehouden met het feit dat tijdens de officiële meting van het brandstofverbruik, er geen rekening wordt gehouden met apparaten zoals airco en GPS. Het gebruik ervan kan het verbruik verhogen (vb: airco) of verlagen (vb: optimale route via GPS).
Al deze factoren zorgen ervoor dat het reële wegverbruik van het voertuig in heel wat gevallen kan verschillen – en soms zelfs sterk kan verschillen - van het opgegeven verbruik. De meerwaarde van een testcyclus en de hieruit gemeten verbruikswaarden, ligt juist in zijn objectiviteit. Door de gestandaardiseerde testcyclus is het mogelijk om op een objectieve manier een waarde voor het voertuig te bepalen en deze te vergelijken met de waarden voor andere voertuigen die op exact dezelfde wijze werden gemeten.
Tenslotte dient opgemerkt dat heel wat automerken een meer uitgebreide informatie geven over het verbruik van hun wagens dan louter de resultaten van de officiële testcyclus. Meestal vindt je gegevens over het gemiddelde verbruik in de stad, het verbruik op de snelweg, en het zogenaamde gemengde verbruik. Vanuit die gegevens en vanuit de kennis van het eigen verplaatsingsgedrag kan elkeen zich een behoorlijk accuraat idee vormen van het te verwachten brandstofverbruik.
Hoewel de testgegevens dus niet kunnen garanderen dat een nieuwe wagen bijvoorbeeld 4,5l/100km zal verbruiken in reële omstandigheden zoals blijkt uit de officiële meting, tonen zij wel aan dat deze auto minder zal verbruiken dan een wagen met een getest verbruik van 5,5l/100km onder gelijke omstandigheden. De afwijking ten opzichte van het officiële normverbruik wordt louter bepaald door het eigen rijgedrag en verplaatsingspatroon. De objectieve vergelijkende test van het verbruik laat wel toe om te bepalen welke modellen vandaag beduidend minder verbruiken dan andere. Deze objectiviteit is richtingegevend voor de consument en is nodig om doeltreffende nieuwe wetgeving op te kunnen baseren, bijvoorbeeld bij de toekenning van subsidies of premies voor CO2-zuinige voertuigen, of om een CO2-gebaseerde autofiscaliteit in te voeren.

Er is op de diverse forums een golf van verontwaardigde reactie gekomen over het afwijkende werkelijke verbruik van de Greenlines en soortgelijke auto's.

Ik ben het 100% met je eens dat elke auto volgens dezelfde methode gemeten wordt en je dus onomstotelijk kan zeggen auto x is zuiniger dan auto y.
Wat hierin wel speelt is het relatieve verschil wat voor veel mensen zorgt voor onrust (omdat ze het niet begrijpen).

Puur ter voorbeeld (getallen kloppen niet)

Stel, een actieve airco kost 0.5liter/100km extra
Een hummer welke volgens de test (buiten de bebouwde kom) 14,5l/100km zou moeten kunnen halen haalt door de airco slechts 15.0l/100km.
(een afwijking van 3% extra verbruik, dit zal niemand boeien).

Onze fabia haalt volgens de test (buiten de bebouwde kom) 3.0 liter/100km, maar haalt door de airco slechts 3.5liter/100km
(een afwijking van maar liefst 17% extra verbruik, oplichting!! :473:)
Maw, hoe zuiniger een auto op papier is, des te groter is het relatieve verschil met de werkelijkheid. Dit is een logisch gevolg.

Airco is hierin slechts één component, er zijn er natuurlijk veel meer te bedenken.

Personen die nu beweren altijd onder hun fabrieksopgave te rijden rijden met hun huidige auto hebben vast geen airco aan :), wellicht zijn ze zelfs van zware stalen wielen overgestapt naar lichte lichtmetalen velgen of andere banden.. wie zal het zeggen?

Captain Hook

Forumguru
Ik reed met mijn O2 2.0 TDI zuiniger dan de fabrieksopgave en ik had altijd de climatronic op auto staan. Dus tja...

En volgens mij zijn lichtmetalen velgen (ondanks de naam doet vermoeden) helemaal niet lichter dan gewone ordinaire stalen velgen... :smirk:

Alles hangt uiteindelijk af van de discipline van de rechtervoet v.d. bestuurder! :koffie: Een acceleratiebegrenzer zou voor velen een veel betere bezuinigingsgadget zijn!

Gerke

Forumguru
Onze fabia haalt volgens de test (buiten de bebouwde kom) 3.0 liter/100km, maar haalt door de airco slechts 3.5liter/100km
(een afwijking van maar liefst 17% extra verbruik, oplichting!! :473:)
Maw, hoe zuiniger een auto op papier is, des te groter is het relatieve verschil met de werkelijkheid. Dit is een logisch gevolg.

Sterker nog, ik haal dus een afwijking van 43%, werkelijke verbruik op de snelweg (alleen snelweg, met volle tank weg en aan het einde van de rit getankt) bij 100 km/h een verbruik van 4,3 l /100 km, zonder airco etc, gewoon mijn best doen om zo zuinig mogelijk te rijden. Dealer erkent ook dat dit een te groot verschil is, echter blijkt bij een rondgang op diverse fora dat ik geen uitzondering ben, maar zelfs nog aan de zuinige kant zit, terwijl er daadwerkelijk GL rijders zijn die toch zuiniger rijden. Op het VWforum werd al opgemerkt dat er verschillende softwareversies in omloop zijn die de verschillen zouden kunnen verklaren. Zaterdag wordt er met 3 Polo BM getest met de zelfde rijstijl etc, wat de afwijkingen tussen die 3 zijn, ik ben erg benieuwd en wacht in spanning de bevindingen af.

Ow hier ben ik ook erg nieuwsgierig naar! Waar kunnen we (na zaterdag) dit volgen en/of de bevindingen en conclusies na lezen??

NielsW

Lid
Er staat hier ergens een link die ik heb geplaatst met de locatie.
Op die manier is Gerke er ook gekomen ;)

Valt me overigens wel op Gerke dat je veel bezig bent met je verbruik en terecht wanneer dit je dwarszit.
Die andere clown op dat forum vindt ik minder relevant, dat lijkt net een verkoper van een ander merk auto die deze drie onderuit wil halen.

Gerke

Forumguru
Je bedoelt Meller?

Die is verkoper bij Seat in Purmerend.

Overigens sinds vandaag doet mijn auto ook mee bij de Consumentenbond ;) Helaas gaat dat alleen over onderhoud en reparaties, heb ze dus net een mail gestuurd of ze ook niet het verbruik in dat onderzoek mee kunnen nemen.

NielsW

Lid
Nee,

Bedoel Johnny23.
Die heeft de auto niet eens gekocht maar is wel met een heksenjacht tegen de bluemotion bezig.

Ik denk dat e gewoon blij moet zijn met 1:22 en ik verwacht dat softwareaanpassingen in de toekomst dit nog kunnen verbeteren. Misschien ooit tunen. Er zijn zoveel producten die niet waarmaken wat ze verkondigen dat ik hier niet eens meer van uitga.

Gerke

Forumguru
Volgens het boekje, eerste 1000 km niet boven de 3300 toeren, niet voorzichtig. Na 1000 km heb ik de auto uitgelaten op de Autobahn en zoals aangegeven regelmatig doorhalen naar het maximum aantal toeren (wat overigens alleen lukt in de 1e, 2e en 3e versnelling, de 4 en 5 zijn kennelijk overdrives.

appart kan me niet voorstellen dat er in het boekje staat dat je na 1000 km lekker moet doorstrekken tot max toerental.

Na 1000 km is het de bedoeling dat je langzaam het toerental opvoert en niet tot max.
Dit korstondig en alleen als het blok op temperatuur is (olie)

Het schijnt dat de eerste 100km juist van groot belang is, in deze kilometers kan je ervoor zorgen dat de zuigerringen een goede afdichting krijgen, je moet hiervoor direct al fors inrijden (vanaf de 2e versnelling).

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Doe je dit niet dan krijg je geen mooie afdichtingen en zal er vermogen "weglekken".. met vuilere verbranding tot gevolg (want olie) en minder vermogen.
Minder vermogen door druklekkage betekent meer verbruik.

Wie heeft hier wel een zeer acceptabel verbruik? Was dat niet hetzer? Hoe zal hij zijn greenline hebben ingereden?

Dat geloof ik echt maar max toerental is wel een uiterste.
Boven de 4000 toeren hoef je zowieso nooit te komen heeft ook geen zin.

Dat weet ik ook :)
Echter zijn we (nouja ik iig..) nu aan het zoeken naar een mogelijke verklaring voor zijn groter dan gemiddeld verbruik. Niet over de zin en onzin van inrijden op zich.

Dit kan namelijk toch echt de oorzaak zijn, de enige andere verklaring zou zijn andere motorsoftware.. zou natuurlijk kunnen maar ik acht het niet erg plausibel.

(of een tankstation die slechte diesel verkoopt)

Mocht het toch echt niet kunnen dan zal ik het er niet meer over hebben in dit topic.

FredV

Banned
Daarom juist in dat andere draadje !
Daar is t verbruik fiks aan de orde geweest in relatie tot het inrijden!

Bovenaan Onderaan