Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

FredV

Banned
Dat weet ik ook :)
Echter zijn we (nouja ik iig..) nu aan het zoeken naar een mogelijke verklaring voor zijn groter dan gemiddeld verbruik. Niet over de zin en onzin van inrijden op zich.

Dit kan namelijk toch echt de oorzaak zijn, de enige andere verklaring zou zijn andere motorsoftware.. zou natuurlijk kunnen maar ik acht het niet erg plausibel.
Nou, er zijn vele factoren die t verbruik beïnvloeden.
Je voet, de buitentemperatuur, bandenspanning, windkracht, belading enz enz enz.
En ook hoe en wat men meet:
de bc via de actuele stand, of het gemiddelde over een traject (bc1) of het langdurige gemiddelde (bc2) of na iedere tankbeurt.
Als dat niet éénduidig is, dan krijg je hier grote verschillen genoemd.

En ja, de 3,0/100 km in de brochure en reclames is een laboratoriumresultaat.
Een praktijkverbruik van 4l/100 km tot 4,8l/100 km (met of zonder airco aan en met bovenstaande invloeden) is een veel realistischere.
 
Nou, er zijn vele factoren die t verbruik beïnvloeden.
Je voet, de buitentemperatuur, bandenspanning, windkracht, belading enz enz enz.

Ik ben het hierin volkomen met je eens Fred.

Maar Gerke is van mening dat hij juist erg zuinig rijd:

ik haal dus een afwijking van 43%, werkelijke verbruik op de snelweg (alleen snelweg, met volle tank weg en aan het einde van de rit getankt) bij 100 km/h een verbruik van 4,3 l /100 km, zonder airco etc, gewoon mijn best doen om zo zuinig mogelijk te rijden. Dealer erkent ook dat dit een te groot verschil is
 

FredV

Banned
Ik ben het hierin volkomen met je eens Fred.

Maar Gerke is van mening dat hij juist erg zuinig rijd:

Of bedoel je juist NIET zuinig omdat z'n dealer die 43% ook te sterk vindt afwijken?
Persoonlijk zal ik al blij zijn met 4,3l/100 km. En alles daaronder is meegenomen.
En dat moet haalbaar zijn, bijv bij een lange reis met constante snelheid.
Maar goed, dat is persoonlijk.
Overigens was t eerste wat mijn verkoper al zei toen ik naar de GL ging kijken, dat een verbruik van 4 tot 5/100 km realistischer zou zijn.
In die zin was mijn dealer dus heel eerlijk en schotelde geen verkooppraatjes voor.
 

NielsW

Lid
Het schijnt dat de eerste 100km juist van groot belang is, in deze kilometers kan je ervoor zorgen dat de zuigerringen een goede afdichting krijgen, je moet hiervoor direct al fors inrijden (vanaf de 2e versnelling).

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Doe je dit niet dan krijg je geen mooie afdichtingen en zal er vermogen "weglekken".. met vuilere verbranding tot gevolg (want olie) en minder vermogen.
Minder vermogen door druklekkage betekent meer verbruik.

Wie heeft hier wel een zeer acceptabel verbruik? Was dat niet hetzer? Hoe zal hij zijn greenline hebben ingereden?

En ook deze methode heeft een aantal medestanders en veel tegenstanders.
Neem Bv HEtzer, rustig ingereden en een goed verbruik.
 

PC-fre@k

Banned
Op mijn werk is iemand helemaal weg van chiptuning of hoe dat heet, schijn je ook zuiniger mee te kunnen rijden. Vertelde hem dat ik zulke dingen wel bekijk als ik geen garantie meer heb, toch houdt hij stug vol dat je het beter direct kan plaatsen.
Ook weer zoiets, wat is nou verstandig en hoever wil je gaan...

Vooralsnog kies ik voor de 'Hetzer-methode'
 

Gerke

Forumguru
(of een tankstation die slechte diesel verkoopt)

Tot nu toe alleen Shell diesel getankt, dus ook kleine kans.
Overigens wanneer je kijkt naar spritmonitor, dan zit ik nog steeds bij de zuinige rijders. En of het nu laboratorium tests zijn of niet, feit blijft dat PON voor GL, BM en EM adverteert met deze waarden, dat is nog steeds misleiding. Op de website van Seat staat ook niet meer een gemiddeld verbruik, daar staat nu dat een verbruik van 1 op 30 mogelijk is, waaruit dus blijkt dat PON donders goed weet waar ze mee bezig zijn. De RCC zal binnenkort een uitspraak doen en het feit dat Toyota indertijd een schikking heeft getroffen met de Yarisrijders en de aandacht die diverse organisaties inmiddels aan dit item wijden en hebben gewijd lijken me duidelijk.

Voor mij is het geen probleem met mijn 30.000 km per jaar, het kan voor mij zeker uit, maar iemand die 10.000 km per jaar rijdt betaald dus fors meer dan dat hij/zij zou mogen verwachten adhv de folders en reclames. Het omslagpunt zou 0 km zijn, mooi niet dus.

Even uitgaan van iemand die graag een nieuwe auto wil hebben, geen aandacht op uitvoering, opties, vermogen etc.

Het verschil tussen de GL basis van 15.990 en de goedkoopste combi in benzine uitvoering van 10.890 euro is dus 5100 euro.

Zet je dan de kosten tegen over elkaar voor diegene die 10.000 km per jaar rijdt dan krijg je het volgende rekensommetje:

Benzine 1 op 14 gemiddeld a 1.5 per liter = 1072 euro
Benzine MRB 480 euro

GL 1 op 20 gemiddeld a 1.2 per liter = 600 euro

Wat kost de benzine dan meer in verbruik? 950 euro

Simpel gezegd is het dan pas lonend wanneer je meer dan 5 jaar met je auto rijdt.

Lijkt me duidelijk dus.
 

Captain Hook

Forumguru
Het schijnt dat de eerste 100km juist van groot belang is
Als dat zo belangrijk is, dan kun je het wel schudden. :ahum:

De eerste 100km's zijn al afgelegd voordat je zelf je nieuwe auto krijgt... De fabriek uit, de trailer/trein op en af, bij de importeur, bij de dealer, showroompje in/uit, etc.
En allemaal korte stukjes met koude motor en door mensen die het allemaal worst zal wezen hoe ze met die auto omgaan. :koffie:

Dan vlak voor de aflevering van je nieuwe auto, wordt de totaalteller nog ff gereset. Lijkt het net alsof je een 'verse' auto krijgt. :icon_smile_dead:
 
daar is de berekening van Gerke weer.
zelfs als je de opties niet meerekend bij dit verhaal klopt je berekening nog steeds niet want wat dacht je van afschrijving en inruil.
Na 5 jaar is je Gl echt nog wel meer waard dan een 1.2 go
 

Gerke

Forumguru
daar is de berekening van Gerke weer.
zelfs als je de opties niet meerekend bij dit verhaal klopt je berekening nog steeds niet want wat dacht je van afschrijving en inruil.
Na 5 jaar is je Gl echt nog wel meer waard dan een 1.2 go

Hengelst ik vind je erg negatief en wordt er helaas ook wat chagrijnig van (ik erger me er al wat langer aan in de verschillende draadjes). Dat jij het niet eens bent met mijn berekening is je goedrecht, maar je reactie laat wat mij betreft te wensen over.

Mensen kijken niet naar die afschrijving en sterker nog, hoe weet jij zo zeker dat die afschrijving bij de GL lager is?

Het gaat om het voorbeeld, en ook als je een duurdere versie neemt gaat de berekening nog steeds op, dan duurt het 3 of 4 jaar voordat het uit kan.

Ik zie liever een nuttige bijdrage aan de discussie dan dit soort Gerke afzijken, want daar begint het zo langzamerhand op te lijken.
 
Ik wil helemaal niemand afzeiken maar je herhaalt jezelf zo vaak.
En of de afschrijving lager is weet ik niet maar de inruilwaarde is wel hoger.

Dus het verschil is kleiner dan jij aangeeft.
Maar ik zal niet meer op jouw reacties reageren scheelt ons alletwee wat frustratie.


Wel grappig dat je mij negatief noemt omdat ik dat zo ervaar bij jouw bijdrage.
 

Gerke

Forumguru
nog een opmerking, dat herhalen valt wel mee, dat jij op verschillende plekken buiten dit forum op dezelfde wijze mijn ervaringen en bevindingen onderuit wilt halen omdat je iedere keer hetzelfde leest kan ik natuurlijk niets aan doen.
 
Dan vlak voor de aflevering van je nieuwe auto, wordt de totaalteller nog ff gereset. Lijkt het net alsof je een 'verse' auto krijgt. :icon_smile_dead:

Dat er misschien niet al te rustig de boot cq trein op en af gereden zal worden zou best kunnen, maar kilometertellers worden echt niet op nul gezet hoor.
Meestal staat er bij aflevering een stand van rond de 7 tot 15 km op. Hiervan zijn er ook een paar van de proefrit die de dealer maakt bij de afleveringsbeurt.
 
@ gerke: De berekening van het van het waardeverschil tussen de goedkoopste (benzine) Fabia en de GL vind ik eerlijk gezegd een beetje een appels en peren verhaal.

Je zou dan een benzine Fabia moeten nemen met vergelijkbare standaard uitrusting. Persoonlijk vind ik de 55kw Ambition het beste vergelijkingsmateriaal, deze is qua uitrusting en motor het beste te vergelijken. Toegegeven op de GL ontbreken een paar dingen die op de Ambition zitten en op de Ambition zit dan weer geen Start/stop. De Fabia Combi Ambition 1.2 55kw kost €14460.

Het verschil is dan ineens niet zo groot meer, namelijk tussen de €1530... dat heb je er zelfs in jouw berekening in 2 jaartjes wel uit.

Bovendien blijft de Fabia GL de goedkoopste in zijn klasse. Die klasse is nog altijd zuinige, ruime dieselauto's in het B segment. Directe concurrenten als de Peugeot 207 SW en de Clio Estate zijn ruim duurder in een dieseluitvoering. De enige echte concurrent is uiteraard de Seat Ibiza ST, deze is marginaal duurder.

Het is dus maar net wat je invalshoek is.
 

FredV

Banned
Dat er misschien niet al te rustig de boot cq trein op en af gereden zal worden zou best kunnen, maar kilometertellers worden echt niet op nul gezet hoor.
.
Vergeet het maar, dat gebeurt wel, heb het zelf een aantal keren moeten doen, en onderweg moeten stoppen om te voorkomen dat de tellerstand te hoog zou worden.
Resetten is nl 2 of 3x maximaal mogelijk.
Ik moest het doen toen ik een nieuwe auto bij een andere dealer over de weg moest ophalen!
 

Gerke

Forumguru
@Roppie

Tuurlijk is het persoonlijk.
Ik zal het iets anders verwoorden.
Op mijn aanraden hebben ik en 2 kennissen een GL gekocht, terwijl die kennissen allebei op zoek waren naar een goedkope auto. Een van die kennissen was in principe al rond in april om een Go aan te schaffen. Die voelt zich nu bekocht en ik kan zeggen dat de verhoudingen tussen ons een stuk slechter zijn geworden. Deze kennis rijdt per jaar ongeveer 6000 km, waar de meeste ritten korte ritjes zijn. Het gemiddelde verbruik is voor hem 1 op 15.

Dit is misschien een wat extreem voorbeeld, maar wel een gevolg van een stuk misleiding. We hadden berekend dat het gemiddelde verbruik voor hem zo rond de 1 op 20 zou worden, wat dus bij lange niet gehaald wordt.
 

FredV

Banned
Op mijn werk is iemand helemaal weg van chiptuning of hoe dat heet, schijn je ook zuiniger mee te kunnen rijden. Vertelde hem dat ik zulke dingen wel bekijk als ik geen garantie meer heb, toch houdt hij stug vol dat je het beter direct kan plaatsen.
In ieder geval kun je je voordeel vanBPM en MRB-vrij verliezen als je GL gechipt is.
Navordering is tot drie jaar na aanschaf mogelijk. daarna is chippen vrij!
Is ook al eerder benadeld.
 
@Roppie
Die voelt zich nu bekocht en ik kan zeggen dat de verhoudingen tussen ons een stuk slechter zijn geworden. Deze kennis rijdt per jaar ongeveer 6000 km, waar de meeste ritten korte ritjes zijn. Het gemiddelde verbruik is voor hem 1 op 15.

Als je kennissen met de fabia 1 op 15 halen, zouden ze met een benzine variant misschien 1 op 10/11 halen. (alsnog veel goedkoper dus)
Daarnaast kan je de Go niet vergelijken met de GL welke een veel luxere uitrusting heeft én veel veiliger is. (ESP/ASR/ABS/etc etc.)

Daarnaast is het hun eigen verantwoordelijkheid, je hebt ze niet misleid omdat je er notabene zelf ook voor gekozen hebt. Nogal makkelijk van ze om jou te laten merken dat ze zich "bekocht" voelen, waar is hun eigen verantwoordelijkheid gebleven?

Als ik jou was zou ik juist trots zijn op je gegeven advies!
 
Bovenaan Onderaan