ik zal me ook maar weer eens mengen in de discussie.
De snelheid waarmee ik 3,3/100 haal blijft langzaam klimmen. In het begin haalde ik dat alleen bij 80km/u, nu bij 100km/u.
Als ik alleen naar mijn werk rijd haal ik over de hele rit met gemak 3,6/100 (1 op 28). Ik rijd dan ongeveer 105 km/u op de snelweg en in de stad 50 in de 4e versnelling. dat is een ritje van ongeveer 60 km, waarvan 55km snelweg.
Het is wel belangrijk om geen hoge toeren te draaien bij een koude motor, dat kost heel veel diesel. Soms kun je niet anders natuurlijk, want 90 rijden op de snelweg is ook niet zo fantastisch.
Ritjes over B-wegen (80km/u) haal ik al 1 op 40 (2.5/100, soms zelfs 2.4 op 100)
En als ik 120 ga rijden haal ik 1 op 25.
Bij stadsverkeer blijf ik met gemak op boven de 1 op 20
Helaas (voor het verbruik) ben ik in het weekend veel onderweg met muziekinstrumenten/muzikanten, al gauw zo'n 100-150 kg aan extra gewicht. Hiermee maak ik verreweg de meeste kilometers, en moet ik het doen met 4,5/100 zodat het gemiddelde verbruik op spritmonitor blijft hangen op 4,38/100.
Volgens mij ligt het voor de mensen die zo ver achter blijven toch ook wel aan de rijstijl hoor. Ik merk dat als ik naar mijn werk ga, en ik heb iets te hard weggereden van huis, dat ik dan in die eerste kilometers zo veel verbruikt heb dat ik het gemiddelde niet of nauwelijks meer omlaag krijg.
Ook merk ik bij mezelf dat er op het gebied van anticiperend rijden heel veel te leren is. Ik rijd wat dat betreft nu al veel beter dan een paar maanden geleden, maar er is nog altijd ruimte voor verbetering. Bijvoorbeeld vrachtwagens inhalen zonder anderen tot last te zijn, en toch zuinig te rijden heb ik nu redelijk onder de knie. Ik ga dus niet met mijn 105 km/u naast die vrachtwagen hangen, maar trek hem flink door naar 120-130, en laat hem dan heel langzaam weer uitrollen naar 105. Dat kost je maar een paar druppels extra.
En wat al eerder gezegd is over de waardes die zo kunnen afwijken bij wind, temperatuur etc: de ene dag rijd ik het zuinigst bij 105 km/u de andere dag bij 100, en de dag daarop bij 110. Laatst heb ik zelfs met volle belading van zwolle naar groningen in totaal 3,9/100 gehaald bij flinke wind. Het is van zoveel invloeden afhankelijk. Als je echt dat lage verbruik wilt halen moet je het ook echt in de gaten houden. Voor mij is het ook een beetje een tweede hobby geworden.