Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

LenK

Forumguru
Waar ik het pertinent mee oneens ben in het verhaal van LenK is zijn stelling over autojournalisten:

LenK schreef: Als aspirant koper zou ik in dit geval toch maar echt de waarheid van die journalisten afgaan.

Op basis van 1 of 2 testen zou ik dat ook nooit zo stellen, maar omdat er zoveel testen zijn met dezelfde opmerkingen, kan ik niet anders dan het als waarheid/aandachtspunt opvatten. Hoef je op grond van je eigen eisen en wensen nog steeds geen last te hebben van betreffende kritiekpunten, maar aspirant koper is gewaarschuwd er op te letten bij een proefrit om zo teleurstellingen/spijt te voorkomen.

Zo was er een andere niet nader te noemen auto die in alle testen de kritiek kreeg van dode besturing rond het middenpunt en overreactie bij iets grotere verdraaiing van het stuur. Gevolg was onrustig weggedrag omdat je bleef sturen.
Werd ook ontkend door nieuwe kopers, maar na een tijdje kwam aarzelend het toch op gang dat berijders het toegaven dat het wel klopte.

Dus een testverslag op zich zegt niet alles maar een terugkerend kenmerk in alle tests lijkt me verstandig daar toch waarde aan toe te kennen. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
 

erik2907

Actief lid
@Lenk

De testen (tekst) in Autoweek worden voor 98% overgenomen van hun zusterblad Autobild uit Duitsland. Hier is het ook begonnen en is het blad uitgewaaierd over meerdere landen in Europa. Zo ook het blad Auto, Motor und Sport wat in Nederland heet Auto, Motor en Sport. In de Nederlandse uitgave worden dan wat plaatjes erbij gezocht met auto`s met NL platen dan wel worden deze gefotoshopt (leg de bladen maar eens naast elkaar!).

En ja, testers testen naar de normen van hun land en in Duitsland is nu net een iets andere markt dan in Nederland. Dit alleen al vanwege het belastingregime. De Fabia Greenline zal daar lang niet zo als zoete broodjes over de toonbank gaan.

Daarnaast heb ik ook vaak mee gemaakt dat bij een zelfde vergelijkende test van 3 auto's de ene auto in het land als 1e uit de bus kwam en in het andere land als 3e.

Tja, geloof dat wat je zelf het prettigst vind en maak uitgebreide proefritten, desnoods meerdere keren en ga op je gevoel af.
 

Fabia

† In Memoriam
Zo vind ik de opmerking van Bas van Putten in de autoweek wel erg treffend: Het begint uit de klauwen te lopen met die scheurhysterie. Het stakke sturen is in autoland afgoderij geworden. Het kan niet zo zijn dat in een test van een morsdode gezinsbus meer wordt gezegd over het bochtengedrag dan over de binnenruimte.

M.i. leggen veel te veel autojournalisten de prioriteiten vaak verkeerd en wordt alles op een hoop gegooid waaraan een auto dient te voldoen. En dan krijgt je soms vreemde testverslagen. Waar veel aspirant autokopers weer op af gaan.
 

FredV

Banned
In hoeverre iemand tevreden is ligt aan wat ie gewend was (van een 10jaar oude rammelbak naar een of je eerste nieuwe auto is altijd een feest) en hoe hoog ie de lat legt (als droog van a naar b komen dan ben je snel tevreden). Maar er zit ook een portie pure ontkenning in van negatieve aspecten van de (zojuist) verworven aankoop.

Als aspirant koper zou ik in dit geval toch maar echt de waarheid van die journalisten afgaan.
De waarheid van de journalisten: Weet je hoe dat gaat? Ik wel uit mijn werk-ervaring.
Dan weet je dat die echt niet objectief zijn. Dus om daar maar rücksichtlos op blind te varen, zou ik zeker niet willen aanbevelen. Maar ga wel uit van je eigen ervaring, wellicht gesteund den aangevuld oor ervaringen van anderen, ook journalisten. En ook dat is HUN ;persoonlijke mening, En niet de mening die voor iedere Nederlander volgt. Die voor- en nadelen kun je dan ZELF afwegen wat voor jou acceptabel is.
Want LenK, dan reed jij ook niet in het merk wat je nu hebt.
.Maar dat is geen reden voor niet-GL rijders om de boel af te kraken.
Je noemt als voorbeeld de armsteun. In mijn proefritevaluatie heb ik dat trouwesn ook ruimschoots vermeld.
En je maakt een keuze voor een auto. Op basis vaak van proefrit. En die kies je omdat je die wilt. voor die persoon is het dus altijd een feest.
Gelukkig maakt iedereen een eigen keus, want anders was het vol met... welk merk auto :):):)
 

FredV

Banned
Op basis van 1 of 2 testen zou ik dat ook nooit zo stellen, maar omdat er zoveel testen zijn met dezelfde opmerkingen, kan ik niet anders dan het als waarheid/aandachtspunt opvatten.
Leuke opmerking van je :):):) de ervaringen van de GL-rijders zijn er inmiddels meer dan die van die paar jourenalisten (die overigens hetzelfde verslag voor diverse kranten en (vak)bladen schrijven) erg positief. Dus vat die van de GL-rijders dan ook maar als waarheid op:)
Tenslotte hebben zij de echte praktijktest
 
Ik denk dat ik mn Greenline ga cancelen......de armsteun zit waarschijnlijk in de weg....kan ik niet mee leven........:) :)
 

LenK

Forumguru
Voor een armsteun hoef je het niet te laten.
Maar het is wel tenenkrommend hoe ze het vol houden met dit onding (die armsteun dus) al sinds een jaar of 10 mensen lastig te vallen.
Zie je een auto met zo'n ding dan staat ie gegarandeerd in meerderheid omhoog. En dan zit ie weer in de weg want dan kun je niet meer naar achter met je hand om iets te pakken of weg te leggen.
 

Captain Hook

Forumguru
@LenK: volgens mij heb jij een trauma van die armsteun? :ahum:

Ik had ook zo'n armsteun in m'n O2, maar ik vond 'm helemaal niet in de weg zitten. Tijdens het rijden gebruik ik geen handrem. :)
En voor die ene keer aan het begin en aan het einde van een rit dat je de handrem nodig hebt... soit.

Je zou het ook om kunnen draaien; de armsteun zit goed (voor mij tenminste), de handrem zit op de verkeerde plek (vind jij). :smiley29:

ps: ik zie niet in wat een armsteun met het verbruik te maken heeft...
 

stradje

Actief lid
Inmiddels is ook mijn oudste zoon "om". Hij had de Fabia vandaag mee voor diverse ritten van in totaal een dikke 200km. Hij wist trots te melden dat hij nu ook een verbruik van 1:25,0 had gerealiseerd. "Pap, ik geloof dat hij steeds zuiniger begint te worden." Ik denk dan: "Nee, je weet nu hoe je op de verbruiksmeter kunt kijken en je hebt een aantal tips gehoord hoe je de ergste verspilling kunt voorkomen. ;) "

Ik ben in ieder geval blij dat mij tankgemiddelde volgende BC niet verder is teruggevallen dan 1:25,7. Een paar weken terug zou dat nog op zijn best 1:22,5 zijn geweest.
 

Max5

Senior Member
In hoeverre iemand tevreden is ligt aan wat ie gewend was (van een 10jaar oude rammelbak naar een of je eerste nieuwe auto is altijd een feest) en hoe hoog ie de lat legt (als droog van a naar b komen dan ben je snel tevreden). Maar er zit ook een portie pure ontkenning in van negatieve aspecten van de (zojuist) verworven aankoop.

Mee eens LenK, het was me ook al opgevallen. Als je hier enige kritiek op de Fabia uit, komen de ouderlingen van de GreenLine kerk je bekeren :smiley29:

Wat dat betreft is dit een bijzonder forum...
Als je veel geld betaalt voor een nieuwe auto, moet je juist kritisch zijn op wat er wordt geleverd!
 

FredV

Banned
Je kunt je afvragen waarop die kritiek van Max en LenK zijn gebaseerd. Niet uit eigen ervaring. En kritiek leveren is zoooo gemakkelijk.
 

erik2907

Actief lid
De armsteun is toch een optie en géén standaard accessoire? Dus je maakt toch zelf de keuze of je het een probleem vindt of niet?
Ik heb hem wel straks in de Greenline en nu ook in mijn Zafira en ik heb goed nieuws: de armsteun gebruik ik altijd en de handrem sporadisch! En technisch gezien, ook in de Zafira zit de armsteun boven de handrem.
 

rocket

Senior Member
verbruik

Hallo mede greenliners ik ben niet zo tevreden over het verbruik rijd 1: 20.5 volgens mij kan dat zuiniger maar dan moet je echt als een ouwe l*l rijden mijn octi 1 1.9 tdi reed 1:18.5 maar reed dan stevig door
 
grappig hoe een voorbeeld van een optie tot deze disussie leid.
Mijn mening ook maar even geven dan. Ja hij zit iets in de weg en ja hij is heerlijk breed en lang en ja die armsteun ga ik 1000 x vaker gebruiken dan de handrem
 

FredV

Banned
Hallo mede greenliners ik ben niet zo tevreden over het verbruik rijd 1: 20.5 volgens mij kan dat zuiniger maar dan moet je echt als een ouwe l*l rijden mijn octi 1 1.9 tdi reed 1:18.5 maar reed dan stevig door
Om terug te gaan naar de topic:

Rocket, ik heb mn greenline nu 1,5 dag, het verbruik bij mij ligt tegen1 :24, zonder dat ik als een ouwe l*l rijd.
Nog niks ingereden, gewoon fel rijden en toch dit lage verbruik.
Het is al eerder gezegd, hoe moet je deze cijfers onderling vergelijken. Welke rij-omstandigheden, belading, enz.
Bij mij is t over een afstand van 10 km, 50% 50 km zone, 20% 80 en 30% grote weg, waar ik dan gewoon 120 rijd.
Maar deze afstand is nog te kort voor een echt oordeel. Wel komt het overeen met mn proefrit indertijd over een vele grotere afstand.
 

corsaar

Senior Member
Om terug te gaan naar de topic:

bij mij ligt tegen1 :24, zonder dat ik als een ouwe l*l rijd.

een ouwe l*l rijdt per definitie niet altijd als een een ouwe l*l
Waarom deze termen gebruikt worden? er zijn zat jonge l*l
die ook zo rijden in verhouding meer. Bij welke leeftijd begint een ouwe l*l 50 of 60 jaar ?
 
Zou iemand eens een foto willen posten als hij/zij net de tank vol heeft gegooid met diesel, om te kijken hoeveel BC aangeeft met actieradius, zou leuk zijn om daar meer dan 1000km op te zien staan...

Bij mijn laatste tankbeurt gaf hij 1200km aan. Ik zal volgende keer eens een foto maken.
 
en wat betreft dat rijden als een oude l*l en de langzame motor:

Volgens mij is er één grote reden om deze auto te kopen, en dat is de zuinige motor. Als je wilt scheuren moet je volgens mij een andere auto zoeken.

Mijn vorige auto's waren een opel astra diesel, en een opel astra turbo diesel, en deze Fabia is in elke versnelling veel sneller dan wat ik tot nu toe heb gereden. Dat valt echt wel mee hoor. Maar als je achter in je stoel gedrukt wilt worden is de GL misschien inderdaad niet de juiste keuze.
 
Bovenaan Onderaan