@Maartenvansoest,
Het zijn TWEE verschillende meetmethodes, ... Vandaar dat men voor de uitlaatgas een andere cyclus heeft dan voor dhet brandstofverbruik.
Dank voor je reacties Fred maar toch heb ik het gevoel dat je me niet begrijpt.
het staat scheikundig vast hoeveel CO2 er vrijkomt per verbruikte liter brandstof, het maakt dus niet uit of deze liter brandstof door een hummer of een smart wordt verbrand, de hoeveelheid CO2 is gelijk.
Dus test co2 uitstoot = test brandstofverbruik (dit is gewoon een feit)
Zodra je echter de CO2 uitstoot uit gaat drukken relatief aan het gereden kilometers is de meetmethode ineens wel degelijk van belang.
(met 60 km/u komt je verder op een liter brandstof dan met 100km/u)
http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
Staat dat er bij deze rollerbanken tests inderdaad extra weerstand gegenereerd wordt door de rollenbank om zo o.a. de luchtweerstand te simuleren.
maw met zo'n test moet je een zeer precieze meting kunnen doen betreft het daadwerkelijke verbruik, als je in die test vervolgens heel lafjes mag rijden, achterlijk traag optrekt en geen stoplichten ed simuleerd is de test natuurlijk niet representatief en daar ligt het probleem imho.
Ik zie dat mensen zeggen dat de test niet klopt "omdat" deze op de rollenbank is uitgevoerd, maar dat is een foutieve aanname, een test op de rollenbank kan heel goed juist uitgevoerd worden als je je test maar reeel maakt.
In vroeg me slechts af waarom er moedwillig voor gekozen is deze tests zo onrealistisch als hij is als standaard te maken..