Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Newbee

Actief lid
Mijn BC staat op 4,9ltr gemeten over 5.880km. Ik rij tussen 800 en 1000km per week, grotendeels snelweg. In het begin reed ik max 130km/u maar nu ik ontdekt heb dat het verbruik bij 140km/u nauwelijks stijgt gaat het gas er geleidelijk op en kruis ik wat sneller door Nld :-) Ohja, de airco staat meestal uit.
Olieverbruik is niet waarneembaar.

Auto bevalt best goed. Tot op heden heb ik 4x het gevoel gehad dat ik teweinig vermogen had om bepaalde snelwegsitu's te vermijden. Maar met wat meer afstand is dit aangepast. Verder moet ik accepteren dat bij optrekken vanuit stilstand je zeker niet de snelste bent.... maar op de snelweg tussen 110 en 140km/u gaat het een stuk vlotter en rijdt de auto prima.
Minpuntjes tot op heden: geen instapverlichting op de achterbank, achteruitrijlicht is maar matig (OK, ik was gewend aan 2 stuks), en bij een volgende auto wil ik ook electrische achterruit bediening--> dat scheelt nu iedere ochtend het condens van de ramen vegen!
Zijn deze onoverkomelijk? NEE. :-)
 

stradje

Actief lid
Zo, ik heb mijn eerste tankbeurt achter de rug met een verbruik van 1:25,1. Dat begint er op te lijken, he?! Dat zal overigens niet altijd gaan lukken, want dan moet je wel heel bewust continue met verbruik bezig zijn.

Als ik mijn dochter er afgelopen weekend uit had weten te houden dan was het overigens nog wat gunstiger geweest. Maar ja, om dochters van 19 wat te weigeren moet je wel heeeeeeel sterk in je schoenen staan ;) !!!!

Newbee: voor mij zijn er ook 2 puntjes die storend vind. De ruiten beslaan te gemakkelijk en ik vind het dimlicht best zwak. Zijn deze onoverkomelijk? NEE. :-)
 

FredV

Banned
@Newbee, wat bedoel je met elektrische achterruitbediening?
de ramen in de achterportieren. Het is 's morgens zo handig om ze even open en dicht te doen, zijn ze gelijk schoon.
Alleen vanmorgen hielp dat niet, moest krabben, ijs....
 

Newbee

Actief lid
... het is wel zo comfortabel om 's ochtends vanuit je luie bestuurdersstoel op alle knopjes te drukken om de ruiten schoon te maken.....:grin:
 

erik2907

Actief lid
Zo, even een 1e tussenstand van mijn verbruik:

Sinds 1 oktober een afstand afgelegd van 450 km waarvan 70 in de stad (verkeerslichten en drempels), 50 op N wegen (80 km p/u) en 330 snelweg (100 km/u).

Resultaat: 1 L : 21,4 km. De rit over de snelweg (330 km) gaf de computer een verbruik aan van 1 L : 25,4 km.

En dan is de auto nog niet eens ingereden! Wel het nieuwe rijden toegepast, normaal (1/2 gas) optrekken, daar waar mogelijk ST/ST systeem en natuurlijk altijd waar mogelijk cruise control. En als een vrachtauto inhaalt op de snelweg, dan CC uit en laten rollen naar de vrachtauto toe en niet afremmen als je er vlak achter rijdt (anticiperen).

Boordcomputer geeft een bereik aan van 1.245 km !!

Kom maar op met de kilometers en ben benieuwd als alles zich goed genesteld heeft en op elkaar is 'ingelopen'!
 

wanderer

Senior Member
nokkie vol aftanken (dus even met het vulpistool het knopje in de vulopening indrukken zodat er meer getankt kan worden) en dan ca 250km super zuinig proberen te rijden dan zie de actieradius alleen maar toenemen.....lol...
 

stradje

Actief lid
Even melden: ik heb vanmorgen mijn eerste 40km-rit gereden met een ritgemiddelde van 1:31,8. Het tankgemiddelde na 500km is volgens de BC nu 1:25,9. Meestal klopt dat aardig met de berekende waarde van het echte verbruik als je gaat tanken. Het nadeel is natuurlijk wel dat het steeds langer gaat duren voordat je weer de "echte" verbruikscijfers kunt checken. Mijn brandstofmeter geeft nu nog 2/3 vol aan.

Dus ik weet nog iedere keer meer km's uit een liter te persen. Deels zal dat komen door inlopen van de motor en deels doordat ik steeds beter de kneepjes van het nieuwe rijden begin te snappen, met als hoofdthema: anticiperen en uitrollen.

Een ding is echt heel onverwacht voor mij: als ik 's ochtends rustig optrek naar 50 km/u in de 4 en er dan gelijk de CC opgooi en zo rustig doortuf door het dorp richting autoweg, dan zit ik al vaak na 1,5km op een ritgemiddelde van 1:25 of beter. Dat vind ik voor een koude motor onvoorstelbaar netjes.
 

wanderer

Senior Member
hou wel in de gaten dat de bc bij minidot zich elke 1999 km reset naar nul, zo kun je vern**kt worden......
 

erik1

Lid
Ik zit met mijn GL nu op een verbruik van 1 op 22, maar ik rijd er wel pittig mee, dus een prima score vind ik, ben er zeer tevreden over.
Ik was uitgegaan van 1 op 20 dus komt wel aardig in de buurt.
Die 1 op 30 ga ik toch niet halen, en ik ga ook niet proberen om dat te halen ik mag graag een beetje doorrijden.
Als ik zuinig wil ga ik wel op de scooter, die rijdt dik 1 op 40:baby012:
 

stradje

Actief lid
Terug ging het NOG iets zuiniger: 1:33,2 voor de rit. Da's mijn voorlopig record. Gewoon in de rechterbaan rustig meetuffen. Inmiddels staat het tankgemiddelde op 1:26,2. Ik ben benieuwd of dat inderdaad gaat kloppen bij de volgende keer tanken.

Ik ben bang dat mijn verbruiken zich wel tegen de klagers onder ons kunnen gaan keren ;) !!

Erik1: wat voor scooter heb jij? Ik heb zelf een Suzuki Burgman 400. Die vind ik tegenwoordig maar "duur" rijden: 1:24 en benzine i.p.v. diesel. Bovendien rijd ik de Fabia ook nog eens op de zaak en op die manier heb ik omgerekend naar privé nog maar zo'n 2 cent/km brandstofkosten. Ongelofelijk, toch!
 
Bovenaan Onderaan