Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

FredV

Banned
mijn Bc staat na ruim 700 km op 4,4l/100km.
Daar zit de hoge verbruiksstand bij aflevering bij. En daanraast lange stukken snelweg met uitproberen hoe snel ingehaald kan worden en langere tijd ook 160 km/h gereden (over afstand van 20 km).
Ik onderschrijf de ervaring vanStradje dat ook het verbruik bij koude motor laag is.
De 10 km afstand van woning naar werk met daarbij een stuk in de stad, kom ik op een gem verbruik van 4,1-4,2l/100 km.
Dus ja, ik ben erg tevreden.
Aangezien in nog niet heb getankt, dus ook de spritmonitor nog niet ingevuld, en dientengevolge hier nog geen verbruik in mn handtekening
 

erik1

Lid
Hallo stradje,

Ik heb een snorscooter,vandaar het lage verbruik, heb wel een motorrijbewijs maar mag niet een hebben van de vrouw:biggthumpdown:
 
Ik heb m'n Greenline sinds zaterdag, en ongeveer 650km gereden. Verbruik is tot nu toe 1:21,5. Ik heb bewust niet zuinig gereden, juist zoveel mogelijk wisselende toerentallen, af en toe een stuk 130 in de 4e versnelling, maar af en toe ook gewoon 80 in de 5e. Maar nooit meer dan 15km achter elkaar. Met warme motor gewoon af en toe volgas optrekken, wel nog max 3500 toeren. Over een 1000 km, even duitsland in, stukje 170 ofzo rijden, en daarna ga ik wel eens proberen om zuinig te rijden.
Naar mijn mening is eerst goed inrijden belangrijker dan direct zo zuinig mogelijk proberen te rijden....
Ik ga na de eerste keer tanken mijn verbruik ook bijhouden op spritmonitor, dus vanaf dan te volgen!
 

FredV

Banned
Ik heb bewust niet zuinig gereden, juist zoveel mogelijk wisselende toerentallen, af en toe een stuk 130 in de 4e versnelling, maar af en toe ook gewoon 80 in de 5e.
80 in 5 rijd ik altijd, zo vanaf 70 geeft ook de indicator dat aan.
Ik trek meestal wat verder door en schakel niet te snel op.
Maar ik houd me wel aan de indicator bij het terugschakelen.
 
Ik heb mijn fabia GL vanmiddag opgehaald, en na een paar km om alles uit te proberen of alles functioneert gelijk gaan tanken. Dealer had de tank redelijk goed gevuld, want ik moest €2,78 betalen :D

Na het tanken alles gereset, en heb nog 70 km gereden vandaag. Ik heb redelijk normaal gereden, en af en toe lekker rustig doorgetrokken tot 3500 rpm, maar meestal gewoon bij het advies van de bc geschakeld. Het gemiddeld verbruik over die 70km is volgens de bc 4,7 L/100km.
Ik vind dat een vrij nette score voor een auto met net 107 km op de klok!
 

FredV

Banned
Gefeliciteerd Frieteboer!
Hij wordt nog wel zuiniger, ff wennen aan de schakelmomenten, maar dan gaat het goed!
Rijdt best lekker:)
Suc6 en veel veilige kilometers!
 
ff wennen aan de schakelmomenten, maar dan gaat het goed!

Ja inderdaad Fred, wat me opvalt is dat je bij stad verkeer veel tussen 3 en 4 schakelt. Je rijd dan 50 in de 4 bij 1300rpm en het verbruik is dan echt :1884: laag. Wil je dan wat accelereren moet je terug naar de 3e versnelling.
Maar hij rijd inderdaad heerlijk.
 

FredV

Banned
Ja inderdaad Fred, wat me opvalt is dat je bij stad verkeer veel tussen 3 en 4 schakelt. Je rijd dan 50 in de 4 bij 1300rpm en het verbruik is dan echt :1884: laag. Wil je dan wat accelereren moet je terug naar de 3e versnelling.
Maar hij rijd inderdaad heerlijk.
Klopt helemaal, je schakelt eerder teurg dan bij een benzinemotor. Daarom let ik ook goed op de schakelindicator voor het terugschakelen.
Voor het opschakelen maak ik er minder gebruik van. Dat is ook meer een kwestie van anticiperen op het verkeer. Kan ik al opschakelen of moet ik weer gelijk daarna terugschakelen. Dan heeft het natuurlijk geen zin.
En als je tijdig terugschakelt, heb je een puike acceleratie.
 
Foto genomen met nog niet op temperatuur zijnde motor en toch al 5.1 l/100km gem. Leuk detail stop/start is actief!
Gemiddeld verbruik No. 2 zit nou op 4,6 l/100km


GroteFoto-ESYP7CIA.jpg
 

Viper

Lid
start stop al active, terwijl het koelwater nog niet eens 90 graden is, dan is de olie en de motor zeker nog niet genoeg op temperatuur.... toch???
 
Schijnbaar toch warm genoeg voor stop/start systeem. Ik stond er ook van te kijken, daarom heb ik er snel een foto van gemaakt.
 

FredV

Banned
Schijnbaar toch warm genoeg voor stop/start systeem. Ik stond er ook van te kijken, daarom heb ik er snel een foto van gemaakt.
Zou t systeem ook werken als je rechtsaf slaat? :):)

Ook nu heb ik dezelfde ervaring , het systeem treedt al snel in werking, ook al is de motor blijkbaar nog niet geheel warm.
 

erik2907

Actief lid
Range 1.190 km, Trip 117,8 = totaal met één tank van 45 liter 1.307,8 km : 45 liter = 1:29,06. En dat bij 93 km/u op de snelweg in de 5e versnelling!
 

FabiaGL

Actief lid
Schijnbaar toch warm genoeg voor stop/start systeem. Ik stond er ook van te kijken, daarom heb ik er snel een foto van gemaakt.
het stop start systeem is actief als de koelwatertemperatuur minimaal 17 graden is, met deze warme nazomerdagen is het systeem dus al gelijk actief. mijn greenline sloeg na 200 meter al af met een buitentemperatuur van 19 graden.
 

erik2907

Actief lid
en wat geeft je BC2 aan?

Op het moment dat ik ga tanken zet ik zowel BC1 als BC2 weer op 0! BC1 springt steeds zelfstandig op 0 indien na het uitschakelen van de motor de auto binnen 2 uur niet gestart wordt! Met andere woorden, hij berekent het gemiddelde per rit. BC2 geeft het gemiddelde van ALLE ritten weer! Door na het tanken beide op 0 te zetten weet ik altijd tussen twee tank beurten in wat mijn verbruik is per rit maar ook wat het gemiddelde is van alle ritten samen met diezelfde tank diesel!
Dus, de 1e rit na een tankbeurt zal BC1 en BC2 hetzelfde aangeven!
 
Bovenaan Onderaan