Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

peperskoda

Forumguru
Op mijn BC2 staat het gemiddelde nu op 4,1l/100km. Ik ben daar heel tevreden over, want er zit toch vrij veel stadsverkeer tussen. Gister een lange rit gehad en op de BC1 een verbruik kunnen realiseren van 3,6l/100km. Naar mate de kilometers vorderen begint de motor steeds lekkerder te lopen en begint deze ook meer power bij lagere toeren te krijgen. In het begin wilde het apparaat onder de 2000rpm niet aan het werk gezet worden, maar nu na 2000km begint het motortje al lekker te trekken vanaf zo'n 1300-1400rpm al zal het natuurlijk nooit een snelheidsmonster worden. Tot nu toe kan ik niet anders zeggen dan dat de GL mij erg goed bevalt.
 
Range 1.190 km, Trip 117,8 = totaal met één tank van 45 liter 1.307,8 km : 45 liter = 1:29,06. En dat bij 93 km/u op de snelweg in de 5e versnelling!

Ja maar wie rijdt er nou 90 op de snelweg? mensen boven de 85 jaar of seat marbella's van 25 jaar oud :grin:

Even serieus, het verbruik op de snelweg bij 120 vind ik tot nu toe, want ik ben nog aan het inrijden, erg tegenvallen. Gewoon vlak en 120 km/h kom je niet onder de 5 l/100km en wind tegen is het eerder 6 l/100km dan 5! Misschien wordt het nog beter na wat kilometers.
 

erik2907

Actief lid
Ja maar wie rijdt er nou 90 op de snelweg? mensen boven de 85 jaar of seat marbella's van 25 jaar oud :grin:

Even serieus, het verbruik op de snelweg bij 120 vind ik tot nu toe, want ik ben nog aan het inrijden, erg tegenvallen. Gewoon vlak en 120 km/h kom je niet onder de 5 l/100km en wind tegen is het eerder 6 l/100km dan 5! Misschien wordt het nog beter na wat kilometers.

Ik!! Omdat het in de ochtend en avond spits links en rechts wel (wat) sneller kan maar het scheelt maar 10 minuten op 150 kilometer, dus waarom zou ik mij haasten? Het scheelt zoveel in het verbruik dat ik dat er graag voor over heb. Dan weer 120, dan weer afremmen, dan weer optrekken, allemaal verspilde energie en het aller belangrijkste, ik kom relax aan op mijn eindpunt.
 
@erik2907: Eindelijk iemand die het ook begrijpt. Ik heb eens een berekening gedaan door overal de maximale snelheid te berekenen en de tijd die ik erover zou doen als ik me daar aan zou houden of gewoon constant 100 rijden. Kwam uit, op het traject Rijswijk ZH > Utrecht, op een tijdsverschil van 5-10 minuten. En dat is dan natuurlijk in meest ideale dat je overal door kan rijden. Maargoed. 5-10 minuten. En mijn vorige auto was het verschil in verbruik tussen 100 rijden en 120 1:15 vs 1:12,5. Als je dat even terugrekent hoeveel je dan kan besparen per maand, dat zijn beste bedragen! Kan je leuke dingen van doen :)

Heb vanochtend ook even stukje achter een vrachtwagen uit de wind meegereden, gaf soms zelfs 2,5L / 100km aan :) Ha :tongue: Nou is het wel klote dat je er niet voorbij kan kijken, dus heel prettig rijdt het niet. Maar er zit echt een groot verschil in zeg. En gewoon lekker rustig aan doen, je komt er wel :)

BTW: ik zeg niet dat dit voor iedereen zou moeten gelden. Ik bekijk het denk ik gewoon anders. Rijden is voor mij vervoeren van A > B. En dat moet natuurlijk comfortabel zijn maar een beetje op de portemonnee letten is zeker niet onverstandig. Daarom ook deze auto aangeschaft omdat het me per maand 250-300 euro zou kunnen schelen. Dat is fors! En dan ben ik maar ietsje langer onderweg, goede radiozender doet wonderen :tongue:
 

corsaar

Senior Member
Dan weer 120, dan weer afremmen, dan weer optrekken, allemaal verspilde energie en het aller belangrijkste, ik kom relax aan op mijn eindpunt.

Ja die ervaring heb ik ook je kan bijna nooit meer dan 500 meter doorhalen met 120 of de weg wordt weer geblokkeerd.
 

stradje

Actief lid
Omdat het in de ochtend en avond spits links en rechts wel (wat) sneller kan maar het scheelt maar 10 minuten op 150 kilometer, dus waarom zou ik mij haasten? Het scheelt zoveel in het verbruik dat ik dat er graag voor over heb. Dan weer 120, dan weer afremmen, dan weer optrekken, allemaal verspilde energie en het aller belangrijkste, ik kom relax aan op mijn eindpunt.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind het steeds lekkerder om gewoon relaxed met de rechterstrook mee te rijden en het remmen te minimaliseren door wat te pielen met de CC. Mijn vrouw is daar minder enthousiast over. Maar ja, die reed voor haar huidige Aygo dan ook een Alfa 147 1.9TDI met 140pk.

Mijn laatste tank was het gemeten gemiddelde 1:26,24. Klik voor de gein maar eens op mijn spritmonitor-plaatje. Als mijn vrouw niet gisteravond onze oudste zoon "up-tempo" had weggebracht dan was de 1:26,5 er ook wel aangegaan. Voor WW-ritten met beter dan 1:28 draai ik tegenwoordig mijn hand niet meer om.
 
Eerste keer getankt.

Zojuist de eerste keer (zelf) de tank volgegooid. Er ging bijna 41 liter in, en heb er 878 km mee gereden, wat dus neer komt op zo'n 1:21,4
Nou ja, heel precies weet ik het niet, weet niet wat de dealer bij aflevering gedaan heeft, en wat toen al de km stand was...

Ik ben er zelf wel tevreden over, aangezien het de eerste kilometers zijn, ben ik niet bezig met zuinig rijden. Juist zoveel mogelijk variaties in toeren en belasting, zodat het lekker inloopt!
De komende tank ga ik nog de zelfde rijstijl aanhouden, daarna eens proberen hoe zuinig het kan!
 

FredV

Banned
ik neem de bc2-stand, niet het aantal getankte liters, want dat kan varieren, wanneer slaat t vulpistool af, staat de auto vlak, etc.
Ik had 36 l op 821 km
 
Als ik het me goed herinner stond het verbruik 2 v/d BC op 1:21,2 Dus een minimale afwijking.... die nemen we voor lief...
Doe jij de BC2 resetten na een tankbeurt? Was ik nog over aan het twijfelen...
 

FredV

Banned
Doe jij de BC2 resetten na een tankbeurt? Was ik nog over aan het twijfelen...
Nee, die laat ik gewoon staan, geeft mij een heel mooi inzicht in t totale gemiddelde verbruik over langere periode. En kan ik zien of die langzaam lager wordt:)
Je kunt ook de dagteller resetten of laten staan, dus meerdere mogelijkheden
 

stradje

Actief lid
Doe jij de BC2 resetten na een tankbeurt?
Eigenlijk is spritmonitor je BC3 (overall-verbuik). Dus ik reset BC2 tegenwoordig bij iedere tankbeurt, zodat BC2 mijn tankgemiddelde weergeeft en BC1 mijn ritgemiddelde. BC2 is een vrij nauwkeurige voorspelling van het berekende verbruik bij de volgende tankbeurt. En mijn hulpmiddel om het verbruik van mijn kinderen/vrouw in de gaten te houden ;) (niet doorvertellen!).

FredV: ik zag dat jij inmiddels ook jouw eerste tankbeurt achter de rug hebt. Da's echt heel netjes voor een eerste tankbeurt. En dat gaat vast nog veel zuiniger worden de komende tijd. Vooral door het "leerproces" hoe het zuiniger kan. Ik heb mij aangewend om me bij iedere keer remmen af te vragen: "was dat nou echt nodig?" En dan leer je steeds beter te anticiperen. Dat scheelt gemakkelijk 3-4 km/l in je ritgemiddelde. Heb je je display al omgezet naar km/l i.p.v. l/100km? km/l is namelijk veeeeeel nauwkeuriger te volgen.

Ik vind zelf de Fabia GL wel uitnodigen om er een sport van te maken om zo zuinig mogelijk te rijden. Gewoon omdat het kan en je "directe beloning" krijgt via de BC. Een bijkomende beloning is dat je gewoon voelt dat je de levensduur van de wagen daardoor minimaal verdubbelt, zo niet verdrievoudigt. Ik denk ook dat je banden en remmen 1,5-2 keer zo lang meegaan.

Dankzij de prima geluidsinstallatie is het geen straf om die paar minuutjes per rit in je lekker comfortabele autootje door te brengen en weer compleet stressvrij uit te stappen.
 

stradje

Actief lid
orange.x: ik heb inderdaad maxidot. Ik heb even in het boekje gekeken, en kon zo gauw niet vinden of dat ook voor minidot instelbaar is. Lijkt me eigenlijk wel. Misschien even checken bij dealer? En dan even hier melden?
 

GJS

Senior Member
Ja zit ook in minidot, had laatst een Fabia hatchback als leenauto met minidot en daar kon je ook BC1 & BC2 uitlezen.
 
Zover ik op de hoogte ben, is dit ook mogelijk bij minidot. Alleen kun je dit niet zelf veranderen, dat moet de dealer voor je doen!
 

FredV

Banned
FredV: Heb je je display al omgezet naar km/l i.p.v. l/100km? km/l is namelijk veeeeeel nauwkeuriger te volgen.
Ik heb de display een tijdje omgezet, maar hou t toch maar op l/100 km. Mede om de vergelijking met andere verbruiken makkelijker te vergelijken.
Voor mij is km/l net zoiets als gulden ipv euro.
 

corsaar

Senior Member
Ik heb hem maar weer omgezet naar km/l is toch wat handiger.
Omreken naar guldens mag niet meer. want zo'n spotgoedkope
Fabia kost dan opeens 40.000 gulden.
 
Bovenaan Onderaan