Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Gerke

Forumguru
In jouw profiel van spritmonitor staat dat jouw auto 30KW/54 PK heeft, moet zijn 55 KW/75PK ;)

Daardoor staat jouw wagen ook niet in het rijtje van de Greenlin bij de vergelijking.

Mijn BC geeft altijd een optimistischer beeld op stand 2, laatste keer stond de BC op 4,0 l/100 km, na tanken bleek dit 4,29 l/100 km te zijn. Altijd op zelfde manier tanken tot eerste afslag, altijd een afwijking van de BC van tussen de 0,2 en 0,3 l / 100 km.

corsaar

Senior Member
@Gerke schrijft :Mijn BC geeft altijd een optimistischer beeld op stand 2,

Is stand een en twee niet het verschil tussen totaal afstand en korte
aftand. Kan dit niet helemaal plaatsen.

Gerke

Forumguru
@Gerke schrijft :Mijn BC geeft altijd een optimistischer beeld op stand 2,

Is stand een en twee niet het verschil tussen totaal afstand en korte
aftand. Kan dit niet helemaal plaatsen.

Stand 1 begint opnieuw nadat de auto 2 uur heeft uitgestaan.
Stand 2 houdt het bij tot maximaal 1999 km in geval van de minidot.
Ik gebruik dus stand 2, de trip gaat bij elke tankbeurt op 0 en het gemiddelde reset ik dan ook.

Ik snap niet hoe jullie zo zuinig kunnen rijden hoor. Ik rij gemiddeld 115 km per uur elke dag 55 km ww verkeer en red met moeite 4,4 liter per 100km. Hier moet ik dus redelijk voor uitrijden en niet overdreven hard rijden. Als voorbeeld een keer 125-130 rijden is meteen hoger dan 5 liter per 100 km.

Heel apart..

Bertm

Actief lid
Mijn BC2 na bijna 1100 km staat nu op 4,4 l/100 km.Toen ik de eerste keer tankte, stond mn actieradius op meer dan 1200 km.
Heb wel foto's dat die op ruim 1100 km staat (met trip op 120 of zoiets, dus toch ook meer dan 1200 km.

en geregeld kom ik op kortere trips van 15 km op een gem verbruik van 3,9l/100 km..
Ik grijns van oor tot oor...:)

Wat is je rijgedrag?

Ik rijd iedere dag zo'n 50 km naar mijn werk op en neer. Dus 100 km per dag. Hoofdzakelijk snelweg. 's Morgens vaak een file'tje A27 Almere Hout - Huizen. Voor de rest gewoon doorrijden, rond de 120 km per uur. Bijna helemaal op de cruise control.
De eerste tank beurt 1 op 19,26
Na de tweede tank beurt bleek ik 1 op 20 te hebben gereden.

FredV

Banned
Ik snap niet hoe jullie zo zuinig kunnen rijden hoor. Ik rij gemiddeld 115 km per uur elke dag 55 km ww verkeer en red met moeite 4,4 liter per 100km. Hier moet ik dus redelijk voor uitrijden en niet overdreven hard rijden. Als voorbeeld een keer 125-130 rijden is meteen hoger dan 5 liter per 100 km.

Heel apart..
Ik rijd meer binnenwegen (80km/h) ca 70% en de rest bebouwde kom en snelweg 15/15%.
Dat zou het kunnen verklaren.
Op de snelweg wel gelijk 120-130 en maak zoveel mogelik gebruik van de cruise control.

erik2907

Actief lid
Vandaag de tweede tankbeurt! Verbruik 1:24,66 of te wel 4,05/100km. Ook vandaag nog een rit gemaakt over de snelweg achter een vrachtauto op een redelijke afstand. BC schommelde tussen 1:32 en 1:39 bij 86 km per uur!

peperskoda

Forumguru

Heel apart..

Aan dat verschil kunnen allerlei factoren bijdragen. Hoe snel trek je op bijvoorbeeld en laat je je voertuig uitrollen wanneer dat mogelijk is etc. Om een voorbeeld te geven: Wanneer ik met mijn auto over de nieuwe brug over de Spooldersluis rij in de richting van jouw woonwijk dan laat ik mijn auto vanaf de helling uitrollen tot de snelheid dreigt terug te lopen dan verbruik ik totaal geen brandstof gedurende enkele honderden meters. Rij ik op de IJsselallee en zie ik in de verte het verkeerslicht al een poos op groen staan dan weet ik dat tegen dat ik daar ben aangekomen het verkeerslicht weer rood zal zijn geworden en laat ik dan mijn voertuig al uitrollen en dus weer geen brandstof gebruiken. Op de snelweg rij ik structureel nooit harder dan 100km/h(tenzij bloedspoed...) harder rijden heeft in de spits totaal geen effect, maar dit tempo reduceert je verbruik aanmerkelijk. Zo ook op andere wegen ik hoef niet zo nodig die vrachtwagen voorbij omhet gevoel te krijgen op te schieten. Hierdoor staat mijn verbuik nu op 4,2l/100km over ruim 2200km(dat is dus inclusief de niet helemaal volle tank bij aflevering) In de komende tijd verwacht ik dat dit verbruik nog wel zal dalen al zal de winter natuurlijk ook weer voor meer verbruik zorgen doordat er meer verbruikers worden ingeschakeld.

Greenliner

Senior Member
Na 1500 km heb ik een gemiddelde van 3.9 l/100 km. Dit is inclusief proefritjes van vrienden enz. Ik rij met steenharde banden, opschakelen zodra de motor in de volgende versnelling tenminste 1000 tpm draait en op de snelweg 90 a 100 km/u. Ik verwacht dat het opgegeven verbruik op termijn wel te halen valt maar je moet dat wel als sport zien denk ik. Zit nu regelmatig te vloeken als ik bv. een groene golf mis of op de snelweg harder moet rijden omdat ik anders het overige verkeer hinder.

@Greenliner: Na alle opmerkingen (eerder in dit topic) heb je nog steeds niet in de gaten dat je een groter risico vormt met je keiharde banden? Dat geldt niet alleen voor jou en je inzittenden, maar voor iedereen die je pad kruist :722: En dat voor een ietsiepietsie besparing op brandstof, die je waarschijnlijk weer kwijt bent omdat je banden harder slijten.

inir

Lid
Even een vraagje over het wisselen tussen de 2 geheugens: in het instructieboekje staat dat je om te switchen tussen 1 en 2 het knopje B aan de onderkant van de ruitenwisserhendel moet gebruiken. Bij mij is dit niet echt een knopje maar meer een bobbeltje dat niets doet als ik er op druk.
Als ik knopje A gebruik (aan het rechteruiteinde van de hendel) kan ik wel verschillende weergaven oproepen, o.a. geheugen 2 wordt getoond, maar dan weer niet geheugen 1, of komt dat omdat ik stilsta?

p.s. ik heb minidot

Gerke

Forumguru
@inir, eerst navigeer je naar een functie waar je links een "1" ziet staan, daarna kort knopje B indrukken, dan verandert de "1" in een "2"

FredV

Banned
Ik snap niet hoe jullie zo zuinig kunnen rijden hoor. Heel apart..
Supercows, wellicht rijd je op te lage bandenspanning?
Advies volgens de sticker in de tankdopdeksel is 2.6 voor en achter en 2.6 en 3.0 bij volle belading.
Dat zijn erg hoge spanningen, en wellicht heeft de garage ze op een lagere spanning gezet?
Te lage bandenspanning geeft hoger verbruik en verkeerde slijtage.

erik2907

Actief lid
Na 1500 km heb ik een gemiddelde van 3.9 l/100 km. Dit is inclusief proefritjes van vrienden enz. Ik rij met steenharde banden, opschakelen zodra de motor in de volgende versnelling tenminste 1000 tpm draait en op de snelweg 90 a 100 km/u. Ik verwacht dat het opgegeven verbruik op termijn wel te halen valt maar je moet dat wel als sport zien denk ik. Zit nu regelmatig te vloeken als ik bv. een groene golf mis of op de snelweg harder moet rijden omdat ik anders het overige verkeer hinder.

Wat is je bandenspanning?

Trucker

Actief lid
Ik vind het ook wat aan de hoge kant en denk dat het ook een beetje komt omdat mijn vrouw veel korte stukjes gereden heeft gisteren en vandaag.

Bovenaan Onderaan