Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Viper

Lid
Klopt heb ik ook, maar mijn auto heeft pas 400+km gelopen... Zal nog wel beter worden, maar ik was toch al niet van plan om minder dan 1500 toeren te rijden.
Misschien op een lange 80km weg op de cc waar je echt niet harder kunt...
 

Greenliner

Senior Member
Tsja, ik heb inderdaad niet het idee dat ik iets met de kritiek moet.
Kijk zelf maar wat je met mijn ervaring doet. Ik heb het in dit draadje gemeld omdat de bandenspanning van invloed is op het verbruik, maar goed, dat wisten jullie waarschijnlijk zelf ook al wel. In een ander draadje (Banden Skoda Fabia Greenline) heb ik reeds aangegeven dat 3.5 Bar in de band is toegestaan door de fabrikant. Op zowel droge als natte weg is de grip van de band bij 3.5 Bar prima en ruimschoots voldoende voor een behoudende anticiperende rijstijl. Van vervorming van de band is niets te zien behalve dat de wang van de band ietsje minder bol wordt. Volgens mij is loopvlakvervorming nauwelijks of niet aan de orde binnen de door de fabrikant opgegeven bandenspanningsmarge van 2.2-3.5 Bar. Misschien is het wel zinnig een mailtje naar Continental te sturen om te vragen hoe het precies zit.
 

Gerke

Forumguru
Dat hoef ik met mijn GL niet te proberen want dan loopt die hopeloos onder zijn toeren. Bromt, trilt kortom rijdt niet echt lekker. Ook heb ik het idee dat er dan niet echt zuinig gereden wordt.
Zo tussen de 1700 en 2000 toeren loopt het het fijnst

In het begin had ik dat ook, nu na het inrijden gaat dat prima en bromt de auto ook nauwelijks meer.
 

peperskoda

Forumguru
@greenliner: Denk je nu echt dat alleen de wangen wat minder bol gaan staan en dat de rest van de band geen effect ondervind van de idioot hoge spanning die je meent te moeten gebruiken? Eigenwijs zijn is in sommige gevallen niet erg, maar in dit geval is het een regelrechte ramp. Misschien helpt het als je een keer ziet wat verkeerde bandenspanning doet met het gedrag van een auto? Ik heb in m'n leven al heel wat rijstijlcursussen en slipcursussen moeten volgen en iedere instructeur hamert op het feit dat de bandenspanning juist moet zijn. De maximum bandenspanning die jij hanteert is hooguit van toepassing op een volgeladen voertuig(en dan waarschijnlijk nog te hoog) maar zeker niet op een voertuig dat niet afgeladen vol is. Ik hoop voor je dat je de onzin van hoge bandenspanning inziet voordat je er brokken door maakt. GEBRUIK JE VERSTAND WAAR HET VOOR GEMAAKT IS!!!!!!!
 

LenK

Forumguru
"Te hoge bandenspanning
Een te hoge bandenspanning zal bovenmatige slijtage van het centrale loopvlak tot gevolg hebben en een vermindering van de grip, te wijten aan de afname van het oppervlak dat in contact is met het wegdek. Dat veroorzaakt ook een toename van de instabiliteit bij alle snelheden. Daarnaast worden kleine onregelmatigheden in de weg minder geabsorbeerd met als gevolg minder comfort. In geval van extreem hoge spanning bestaat er gevaar voor een klapband"

www.banden-pneus-online.nl
 

wanderer

Senior Member
en ook hier neuzelen we weer over iets anders......waarom dit niet onder "Banden..." geplaatst wordt snap ik niet, een en al chaos wordt het zo....maar ja ...enfin...
 
en ook hier neuzelen we weer over iets anders......waarom dit niet onder "Banden..." geplaatst wordt snap ik niet, een en al chaos wordt het zo....maar ja ...enfin...

Omdat hij dit doet om een zo laag mogelijk verbruik te halen!

en wat greenliner betreft: zoals ik al vermoede, nu weet ik het zeker (iets met een plaat en kop :ahum:)
 

FabiaGL

Actief lid
Welke bandenspanning is volgens jullie wel verantwoord? Zou je bijvoorbeeld alle 4 de banden op 3 bar kunnen oppompen zonder een ongeleid projectiel te worden?
 

Greenliner

Senior Member
Met 3.0 achter en 2.8 voor merk je al een leuk verschil in verbruik zonder dat het comfort achteruitgaat. Gewoon eens kijken of het bevalt! Het kan er altijd weer uit.
 
Noem dan eens 1 reden waarom de slijtage hoger zou zijn terwijl verbruik af neemt?

De enigste reden is dat het contactoppervlak afneemt waardoor de druk op het resterende vlak toenneemt.
 

Snoopy

Lid
Dit staat op wikipedia:

Te lage bandenspanning
Bij een te lage bandenspanning gebruikt het voertuig meer brandstof, en treedt ook een verhoogde bandenslijtage op, met name aan de "schouders" (de zijkanten van het loopvlak).
Te hoge bandenspanning

Een te hoge bandenspanning zorgt voor een verminderd rijcomfort, omdat de verende werking van de banden deels verloren gaat. Bovendien wordt bij auto's de band te rond, waardoor het midden van het loopvlak harder slijt.
 

FredV

Banned
Dat hoef ik met mijn GL niet te proberen want dan loopt die hopeloos onder zijn toeren. Bromt, trilt kortom rijdt niet echt lekker. Ook heb ik het idee dat er dan niet echt zuinig gereden wordt.
Zo tussen de 1700 en 2000 toeren loopt het het fijnst
Ik rijd vanaf 50 echt in 4. Bij 50 in 5 geeft de schakelindicator ook echt aan dat je naar 4 moet.
Vanaf 1300 toeren heb ik een hele goede trekkracht.
Hoef daarvoor niet terug te schakelen.
Bij accelereren schakel ik meestal tussen 1700 en 2000 toeren, ook wel door tot 2800 als ik de grote weg op ga.
Ik schakel op meestal wat later dan de indicator aangeeft, maar schakel onmiddellijk terug als de indicator dat aangeeft.

Wat de bandenspanning aangeeft, is 2.6 en 2.6 leeg en 2.8 en 3.0 volbeladen.

In principe is 0,1 tot 0,2 hogere spanning boven de aanbeveling geen probleem.
Immers, wat als je de spanning aanhoudt van leeg en je neemt passagiers mee. Dan zou je dus vaak met TE LAGE spanning rijden.
Dus ik ga altijd voor 0.2 boven de aanbeveling van leeg.
Ga ik op vakantie, dan houd ik de aanbeveling aan.
 

EdK

Forumguru
Als ik jou was zou ik HELIUM in je banden laten doen !
Dan zweef je over de weg heen, en bijkomend voordeel is dat de slijtage van je banden nihil zal wezen !:uitlachen:

Maar in mijn ogen ben je ook onverantwoord bezig, en hoop dat je alleen op de weg rijd als het resuteerd tot een klapband.
Heb deze zelf afgelopen zomer met 40 km p/u gehad en je moet flink corrigeren tijdens het remmen.
Wel als je dus met 100 of 120 rijd wil ik je niet langs de weg zien staan !

Houd je gewoon aan de opgegeven waardens die in je tankdop staan !
 

Captain Hook

Forumguru
@diegenen die met onverantwoord hoge bandenspanning wil rondrijden.

Je bent niet alleen op de weg!
Ik heb al diverse rijtrainingen en bandentestdagen gevolgd en meegemaakt op het circuit van het RDW in Lelystad met de zeer professionele instructeurs van Prodrive. Die jongens weten echt wel waar ze het over hebben.

Te lage of te hoge bandenspanning is beiden gewoon foute boel! Zeker zulke absurd hoge waardes.

Kijk bij bandentesten alleen al wat voor een verschil het merk band maakt in de remweg en/of het slalomgedrag. Een bar meer of minder heeft ook al verregaande gevolgen voor de rijeigenschappen van je auto.

Afgezien van (verkeerde of asymetrische) slijtage is ook de wegligging, remgedrag, ergo de veiligheid van jezelf, je medepassagiers en andere weggebruikers in het geding.
De on-board veiligheidssystemen zoals ABS, EBD, ESP, e.d. zijn geparameteriseerd op de juiste bandenspanning voor het specifieke voertuig. M.a.w. je wijkt af van de optimale instellingen met als resultaat een ander gedrag in noodsituaties.

Dit begint net op zo'n discussie te lijken als in de beginjaren toen sommigen absoluut geen gordels wilden dragen, want dat was ook onzin. Men kon zichzelf beter vasthouden of andere kul argumenten.
 
Bovenaan Onderaan