Dit ben ik helemaal niet met je eens ik weet wel beter.
Bandenspanning is logisch dat dat een behoorlijk invloed heeft bandbreedte ook.
Kijk naar de ervaringen met de GL's, t verbruik is niet echt spectaculair gedaald bij de diesels. Ja, door de rij-ervaring en t anders omgaan met de diesel. Dat merk je bij degenen die moeten wennen aan de diesel.
Als jouw stelling waar is, dan moet mijn verbruik dus nog flink lager?'
Het is bij mij aardig stabiel gebleven vanaf 0 tot nu 1500 km.
Dus m.i. is t hoge verbruik bij Niels verklaarbaar door de lage bandenspanning. Als hij morgen rijdt, zal hij t verschil al merken, dus meetbaar.
Één atmosfeer te lage bandenspanning geeft een hoger verbruik van ca 7%.
Dus ik verwacht dat Niels toch minstens 4% zuiniger gaat rijden vanaf vandaag.
uit t saabforum:
Bandenspanning VS Brandstofverbruik
door
Hercules » wo 18 aug, 2010 19:09
Vandaag besloot ik eens 50 cent op te offeren en voor het eerst in mijn bestaan de banden van mijn Saab op te pompen. (buiten de reguliere onderhoudsbeurten)
Ik gokte op 2.7 bar (93 1.9 TD Cabrio 2008 17" 225) en er ging inderdaad flink wat lucht bij.
In het boekje las ik dat 2.4 standaard is of 2.8 als je wat minder brandstof wilt wegpissen.
Tot mijn grote verbazing lag mijn brandstofverbruik bij gelijke snelheid ineens 10-15% lager dan voorheen.
Inmiddels heb ik al 85.000km gereden met mijn wagen en begin nu goed te balen dat ik de banden niet eerder heb opgepomt.
Levert de 2.8 (of evt hogere spanning) nog nadelen op t.o.v. 2.4?
Heb nog steeds mijn 1e set banden namelijk, die denk ik bij de 90K beurt vervangen gaan worden en hoop minimaal weer net zo lang te doen namelijk.
Bigger Pics - Hotter Chicks -
Inkoop Fysiek Edelmetaal
Hercules Geregistreerd lid
Berichten: 74
Geregistreerd: zo 23 mei, 2004 13:09
Woonplaats: Belgie