Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Greenliner

Senior Member
Beste mensen,
Ik vind het onderwerp bandenspanning in relatie tot het verbruik inmiddels aardig uitgemolken. Om te voorkomen dat deze oeverloze discussie zich voort blijft slepen ben ik zo vrij een paar conclusies te trekken waar iedereen zich waarschijnlijk wel in kan vinden. Hierna dan s.v.p. weer jullie verbruikscijfers. Uiteraard blijft hierbij vermelding van bv. rijstijl, slimme trucs, km-stand enz. meer dan welkom.

Ten aanzien van de bandenspanning:
1. Een verhoging van de bandenspanning doet het verbruik afnemen maar brengt gevaren met zich mee in de vorm van een afnemend contact van de band met de weg en een verhoogd risico op een klapband.
2.Een bescheiden verhoging (+ 0.2 Bar) van de bandenspanning ten aanzien van de door Skoda voorgeschreven spanning kan waarschijnlijk geen kwaad.

FredV

Banned
.
2.Een bescheiden verhoging (+ 0.2 Bar) van de bandenspanning ten aanzien van de door Skoda voorgeschreven spanning kan waarschijnlijk geen kwaad.
Dit wordt zelfs aanbevolen voor winterbanden.

We zouden eigenlijk een rit moeten kunnen filmen om ieders rijstijl te kunnen zien. hoe rijdt men, schakelt men icm het verbruik en blik op de bc.Dan weet je ook waarover je praat en kun je wellicht herkennen waarom de één wel en de ander niet zuinig rijdt.
Ik zou wel willen, maar t is lastig om met één hand te filmen en aangezien we het over gevaren hebben en mobiel gebruiken... helaas....

Als je de gegevens op spritmonitor bekijkt, zie je precies wat de wagen verbruikt, en 95% van de gebruikers verbruikt tussen de 4,4 en de 5. Lichte verschillen tussen trajecten en rijstijl. 4,4 liter voor de mensen met 80 km/h wegen en 100 km/h op de snelwegrijders, en rond de 4,8 of hoger als je meer autosnelweg rijdt en ook daadwerkelijk gewoon 120 rijdt. Ik zelf zit op 5 l/100km en ik weet ook zeker dat ik 4,3 kan halen maar dan moet ik andere wegen kiezen en me een rijstijl aannemen die ik hopelijk als ik 80 ben nog niet van nature heb :)

Overigens die 5,0 liter is met veel autosnelweg, bij mijn woonwerk-ritjes is het gem verbruik ook vaak 4,6 l/100km met de winterbanden ;)

corsaar

Senior Member
Je hebt spritmonitor aardig vertaald Frieteboer, dus iedereen heeft het zelf in de hand na de inrijperiode.
Het merendeel verbruikt tussen de 1 op 20 en de 1 op 23
de rest heeft uitschieters naar boven.

Toch maar heel even posten, ik ben nu op de eerste 450 km - volgens de aanduidingen op de BC zit ik zo rond de 4L/100, maar ik ben hem (natuurlijk) aan het inrijden, dus zo min mogelijk constante toerentallen. Dus deze resultaten vind ik zeer behoorlijk gezien mijn rijstijl op dit moment.

Bertm

Actief lid
Toch maar heel even posten, ik ben nu op de eerste 450 km - volgens de aanduidingen op de BC zit ik zo rond de 4L/100, maar ik ben hem (natuurlijk) aan het inrijden, dus zo min mogelijk constante toerentallen. Dus deze resultaten vind ik zeer behoorlijk gezien mijn rijstijl op dit moment.

Hoe rijdt je er eigenlijk mee. Of laat je hem duwen?:)
25 km per liter dat is wel erg zuinig. Ik heb de auto nu twee weken en er inmiddels bijna 2.000 km mee gereden. Met moeite kom ik op 20 km per liter (5L/100). Vooral snelweg, constant 120 km/u (met cruise control).

erik2907

Actief lid
Momenteel zit ik met deze tank diesel op een verbruik van 1:27,8! De BC geeft verder aan dat mijn bereik 1.408 km is! Hoe kom ik aan dit verbruik? Snelweg rijden van Almere-Utrecht-Den Bosch-Eindhoven tussen 05:30 en 07:30 en terug tussen 15:30 en 17:30 en dan achter de eerste beste vrachtauto uit de wind rijden op een veilige afstand tussen de 88 km en 92 km per uur op cc! De meter geeft dan waardes aan tussen 1:32 en 1:37! Dat het gemiddelde lager ligt komt door het rijden van de stad naar de snelweg en een gedeelte file rijden in de avondspits! Enne, de bandenspanning is rondom 2.6 zoals voorgeschreven op de tankklep.

erik2907

Actief lid
ik zou er niet aan moeten denken om zo te rijden maar ieder zijn meug

Tja, het scheelt 15 minuten en 's avonds 7 minuten tov 120 daar waar mogelijk! Een goede radiozender of muziek doet wonderen en je komt zooooo relaxed op je bestemming (fit en niet moe van het constant op letten, remmen en optrekken

ik ben nooit gestrest in het verkeer en rij lekker 120 130 en 2 tot 3 x per week 300 km op een dag over de drukke A1. Als ik zo ga rijden kom ik minder ontspannen aan dan nu. ik hou afstand maar zie graag wat er voor me gebeurt en dat lukt me niet achter een vrachwagen. Maar nogmaals ieder zijn ding

Trucker

Actief lid
Ik rij de hele dag al achter vrachtwagens,in mijn fabia wil ik niet meer achter een vrachtwagen aan rijden.

Greenliner

Senior Member
@erik 2907.

Dat werkt inderdaad prima achter een vrachtwagen, liefst eentje met een container erop. Hoe dichter erop hoe beter (voor het verbruik althans). Hou er echter wel rekening mee dat het uitlaatgas van de vrachtwagen vrijwel geheel via zijn slipstream wordt afgevoerd en pas verwerveld op het punt waar de slipstream "breekt". In de slipstream heb je dus een extreem slechte luchtkwaliteit!!

GJS

Senior Member
En dan rij je in je eigen uitlaatgassen en dan bedoel ik niet van de auto.
Er staat trouwens in de handleiding dat je hem daar niet te lang op moet laten staan, vanwege i.d.d. je eigen uitgeademde lucht.
Mijn vorige auto schakelde daarom ook de circulatiestand zelf uit na een kwartier, vreemd dat dat bij de Fabia niet gebeurd, er zit tenslotte een volautomatisch systeem in.

Bovenaan Onderaan