Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

gisteren voor de tweede keer getankt, verbruik 1 op 21.06

Gisteren eerste keer getankt en verbruik is 1:19,5.
Verklaring is waarschijnlijk niet geheel afgetankte auto bij aflevering of het is moeilijk te constateren wanneer de auto echt helemaal vol is. (diesel)
Tijdens het tanken op het knopje in de tankdopopening drukken (ontluchting) en je pompt er zo weer wat liters bij.
Ik weet dat dat niet de bedoeling is, maar dan hoef je niet zo lang te wachten voor de brandstof doorgelopen is.
Dus wanneer is de tank vol, bij eerste keer afslaan van het vulpistool stoppen?
 
Ik tank hem vol totdat ik de brandstof in de vulhals zie.
Zal niet iedereen zich in kunnen vinden, maar zo weet ik zeker dat ik hem iedere keer helemaal vol stort.
 

GJS

Senior Member
Waarom zou dat niet kunnen, er zit tenslotte een 11 liter opvangreservoir of hoe hoe je het noemen wilt in, dus je moet hem tot de rand kunnen vullen zonder dat dat problemen geeft.
 

FredV

Banned
Gisteren eerste keer getankt en verbruik is 1:19,5.
Verklaring is waarschijnlijk niet geheel afgetankte auto bij aflevering of het is moeilijk te constateren wanneer de auto echt helemaal vol is.
Leg me dit nu eens uit. Want dit snap ik niet.

Wat heeft het verbruik (je 1:19,5) nu te maken met hoe vol je tank was?

Zeg je nu dat als je tank geheel vol was, je dan zuiniger rijdt??
en hoe leger, hoe meer je auto gaat verbruiken?
 
Nee hij bedoelt als hij hem voller gemaakt heeft dan de garage gedaan heeft. Hij dus ook niet precies kan uitrekenen hoeveel hij gebruikt heeft zal dan wel minder zijn.
 

FredV

Banned
geen idee wat HIJ bedoelt, ik kan niet voor hem denken:)

Maar voor je verbruik heb je toch je BC?

En toen je je auto kreeg, zie je toch of de brandstofmeter op vol staat?
Dan maakt dat nu echt niet zoveel verschil, toch???

Is ook niet echt nauwkeurig om het getankte aantal lieters en de afgelegde afstand dan voor t verbruik te gebruiken.
Staat de auto recht, wanneer slaat het vulpistool af, welke temperatuur heeft de brandstof, etc.
en voor je het weet heb je 5 liter meer of minder getankt.
Daar gaat je verbruikscijfer...
 

Polvo

Actief lid
Leg me dit nu eens uit. Want dit snap ik niet.

Wat heeft het verbruik (je 1:19,5) nu te maken met hoe vol je tank was?

Zeg je nu dat als je tank geheel vol was, je dan zuiniger rijdt??
en hoe leger, hoe meer je auto gaat verbruiken?


Lijkt me toch simpel, als de tank bij aflevering maar half vol was en na 600km moet je 40 liter tanken lijkt het alsof je maar 1:15 hebt gereden.
 

FredV

Banned
Als dat zo is, heb je bij aflevering niet gekeken of je tank vol was, en stond dit wel bij de afleveringskosten, volle tank?
En dan is het erg naief om dan zo het verbruik te berekenen, nu 40 liter, maar ik wist niet of mn tank eerst vol of half leeg was...
 

Polvo

Actief lid
Als dat zo is, heb je bij aflevering niet gekeken of je tank vol was, en stond dit wel bij de afleveringskosten, volle tank?
En dan is het erg naief om dan zo het verbruik te berekenen, nu 40 liter, maar ik wist niet of mn tank eerst vol of half leeg was...

OK, voorbeeld is een beetje overdreven, maar een of twee liter hoeft niet direct op te vallen, maar kan wel het verschil maken tussen 1:20 of 1:22.
En dat is waar trafficleader op doelt.
 

FredV

Banned
Heeft alleen zin om dat in beschouwing te nemen als je dan ook al die factoren die ik in mn daadje 966 meeneemt.
En over meerdere keren tanken, want wanneer slaat welk pistool af?
Maw, je meet nooit onder dezelfde omstandigheden en de vulhoeveelheid is er één van.
 

Snoopy

Lid
Vrijdag heb ik de bandenspanning gecontroleerd en deze was voor 2,85 en achter 2.8 bar.
In het weekend naar Duitsland geweest en daar zo,n 630km gereden, voornamelijk snelweg met 120 km/h.
Soms wat sneller om in te halen en 1 keer geaccelereerd van 120 naar 160, was verbaast hoe gemakkelijk en snel dat ging.
Vandaag voor de eerste keer getankt.
De teller stond op 776 km en er ging 40,44 liter in de tank (echt tot het randje gevuld, er gingen een paar druppels overheen die meteen weer in een opvanggaatje verdwenen).
Volgens BC heb ik een gemiddeld verbruik van 5,1 L/100km, volgens spritmonitor is dat 5,27.
Het verschil zou kunnen zitten in een niet helemaal gevulde tank bij aflevering, hoewel de brandstofmeter de eerste 100 - 120 km gewoon nokkie vol aangaf.
Moet wel bekennen dat ik in de inrij-periode bewust niet zuinig rij maar vlot doortrek en wat later opschakel.
Ook vermijd ik voorlopig het rijden onder 1500 toeren, dus bv. 80 km/h rij ik in de 4e versnelling.
 
Hallo allemaal,

Eerste berichtje, vorige week de eerste kilometers gemaakt in de nieuwe Skoda. Het verbruik bij de eerste tankbeurt 1 liter op 22,5km niet gek met 600km snelweg erbij. Wat wel opvalt is het geluid rond de 80km in z'n 5de versnelling, dit dreunt behoorlijk terwijl op de snelweg hij rijd als een zonnetje.

Groet Wilfred
 

stradje

Actief lid
Wat wel opvalt is het geluid rond de 80km in z'n 5de versnelling, dit dreunt behoorlijk
Dat is het gebied van 1400-1500 toeren. Als je in dat gebied de motor belast door gas te geven dan is hij inderdaad behoorlijk "dreunerig". Als je dat wilt vermijden dan kun je beter wat langer doortrekken in de 4. Dat klinkt een stuk aangenamer.

Bij een constante snelheid van 80km in de 5 zou je er geen last van moeten hebben.
 
OK, voorbeeld is een beetje overdreven, maar een of twee liter hoeft niet direct op te vallen, maar kan wel het verschil maken tussen 1:20 of 1:22.
En dat is waar trafficleader op doelt.

Dat klopt helemaal wat je zegt en om een voorbeeld te geven, toen ik de auto afnam stond de meter helemaal op vol.
En nadat ik hem zelf afgetankt heb en ben gaan rijden staat de meter nog steeds op vol terwijl ik alweer ca 150 km gereden heb.
Ik denk dat een monteur die de auto aftankt dit echt niet doet tot de brandstof zichtbaar is, maar dat is wel een volle tank....
 

Bertm

Actief lid
Hallo allemaal,

Eerste berichtje, vorige week de eerste kilometers gemaakt in de nieuwe Skoda. Het verbruik bij de eerste tankbeurt 1 liter op 22,5km niet gek met 600km snelweg erbij. Wat wel opvalt is het geluid rond de 80km in z'n 5de versnelling, dit dreunt behoorlijk terwijl op de snelweg hij rijd als een zonnetje.

Groet Wilfred
Heb je echt op de snelweg gereden? 120 km per uur?
 

NielsW

Lid
Bert,

Ik rij ook veel snelweg en heb net mijn eerste tankbeurt gehad.
Op de snelweg (120) haal ik gem 5/5.5. Wanneer ik stukken heb waar ik max 100 mag (en dan vaak 95 rij) compenseer ik veel door dan terug te zakken naar rond de 4. Pak je dan bv op het totaal een 100 kilometer 80km weg erbij (gem 3.5) zit je al snel op een laag verbruik.

Mijn eerste tank was dan ook een combi van deze allen en ik heb nu via spritmonitor een gem verbruik van 1 op 20 gehaald.
Mijn verbruik zakt echter nog steeds aangezien ik gem voor woon werk 4.6 rij. (120/100 km wegen en een stuk het dorp uit en den bosch in).
 

namleop

Actief lid
Mijn eerste tank was ook 1:22,2 800km met zo'n 500km snelweg. De tweede tankbeurt was 1:21. Valt mij ook reuze mee, zeker voor de eerste 1500km.
Vanmiddag 40km over een 80km weg gereden van Almere naar Dronten en gemiddeld 1:26,2. Dat is inclusief een stukje Almere-stad en stoplichten. Heerlijk relaxed met cruise control op 83 (op 80 bromt die van mij ook nogal). Iedereen haalt me in alsof ik stilsta maar ik rij lekker zuinig!
 
Bovenaan Onderaan