Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

NielsW

Lid
Vandaag woon werk verkeer over de snelweg (100KM).
Geen regen of file, harde wind in de rug.
Gem verbruik 4.0.
Daarna in de auto gesprongen en 70 km snelweg met een stuk binnenstad eindhoven. Tegenwind gehad en stukken file.
Bij thuiskomst was het gem verbruik nog maar 5.0.

De auto is zeker niet zuinig bij veel snelweg gebruik (110 en hoger). Alles daaronder is prima.
Gem verbruik is volgens de BC nu al 4.9
 

Greenliner

Senior Member
Mijn gemiddelde verbruik is inmiddels iets gestegen van gem. 3.9 l/100 km naar 4.1 l/ 100 km. Waarschijnlijk een gevolg van het laten zakken van de bandenspanning. Verder probeer ik nog steeds zo zuinig mogelijk te rijden. Hopelijk wordt het verbruik nog een stukje beter. Volgens mij is de auto, voor een relatief klein dieseltje, niet bijzonder zuinig. Zodra je wat vlotter rijdt (snelweg 110-120) zit je direct op 5l/100 km, deze waarde is volgens mij met elke moderne dieselauto wel te halen. Verder rijdt ie prima.
 

peperskoda

Forumguru
De laatste tank die ik heb leeggereden was het verbruik 4,8l/100km. Dat vind ik wel heel netjes gezien het feit dat daar een flink stuk duitse autobahn bij is waar ik zo'n 100km telkens vol gas heb gereden(de opgegeven topsnelheid klopt exact volgens GPS...) Over 2900km geeft mijn BC in stand 2 nog steeds een gemiddeld verbruik aan van 4,2l/100km. Wanneer ik zelf het totale gemiddelde verbruik uitreken kom ik op 4,35l/100km over dezelfde 2900km.
 

peperskoda

Forumguru
@peperskoda

Jouw verbruik vind ik dan weer niet tegenvallen! Welk verbruik heb je dan bij topsnelheid?

Tijdens de volgas rit bedroeg het verbruik net geen 10l/100km. Als je naar de topsnelheid accelereert dan is het verbruik wel hoger, maar dat heb ik niet helder omdat ik bij dergelijke snelheden liever op de weg kijk dan op m'n BC.
 

inir

Lid
Vanochtend wilde ik voor het eerst met de GL tanken. De bedoeling was BP Ultimate diesel.
Tot mijn schrik kreeg ik er maar voor 3 euro in. Diverse malen het vulpistool in en uit maar deze sloeg steeds af.
Toen maar de slang ernaast geprobeerd (gewone diesel), en dat ging zonder problemen, gek he?
Heeft een van jullie ook een dergelijke ervaring meegemaakt?
 

GBerger

Nieuw lid
hoe snel of langzaam optrekken?

Ik rijd nu zo'n 5000 km in de greenline. Mijn woon-werkritjes (23 km, deels snelweg, deels 60km en deels bebouwde kom) rijd ik met een verbruik van 4,1 l/100km. Ook een vakantie naar de bergen achter de rug gehad. Duidelijk is wel dat wanneer je 110-120 rijdt je een stuk minder verbruikt dan wanneer je 120-130 rijdt. De heenweg 110-120 gereden en ruim boven de 1:20 gereden. En dat met een volgepropte auto met dakreling maar zonder dakkoffer.

Maar ik vraag me nog steeds af hoe ik het beste kan optrekken om zo'n laag mogelijk verbruik te krijgen. Twee dingen weet ik zeker: lang uitrollen en rijden in cruisecontrol werkt uitstekend voor een laag verbruik. Maar moet je heel erg rustig optrekken, de schakelindicator geeft dan snel aan dat je moet opschakelen, en dan duurt het dus lang voordat je op kruissnelheid bent. Of moet je lekker hard optrekken, je moet veel later doorschakelen, het verbruik kan enorm zijn, maar je zit wel snel op de kruissnelheid? Ben benieuwd naar de houden tip.
 

Greenliner

Senior Member
Ja, uitrollen is prima, verbruik is o,o l/km.
Bij het optrekken zo snel mogelijk opschakelen(2000 tpm maximaal)en dan een klein beetje gas totdat je weer kunt schakelen. Een hogere bandenspanning helpt hierbij enorm, de motor pakt dan makkelijk op bij een laag toerental. Verder ver vooruit kijken, remmen is een doodzonde!! Haha. Ik weet niet of dit de gouden tip is maar een zilveren in ieder geval.
 
Ik heb een iets andere ervaring:

Mijn ervaring is dat de auto tussen de 1300 en de 2000 rpm wat minder trekt en als je dat compenseert door het pedaal wat verder in te trappen het verbruik ook erg veel hoger wordt.
Ik trek vrij redelijk op en schakel vooral in de 2e versnelling pas bij 3000-3500 rpm. Maar doe dat wel met het pedaal maar lichtjes ingedrukt maar toch net zo dat het vlotjes gaat. Beetje compromis dus tussen flink gassen en snel op snelheid en heel langzaam (maar wel lang dus) accelereren. Maar het belangrijkste is druk het gaspedaal niet te ver in.

En de auto lijkt inderdaad gemaakt om uit te rollen, hij blijft rollen. Ik betrap me er zelf op dat ik te laat begin met uitrollen omdat ik denk dat dan de snelheid te ver terug zakt en ik de mensen achter mij hinder, maar dat terugvallen in snelheid gaat echt maar heel langzaam bij de GL.
 

FredV

Banned
@Frieteboer,
Mijn ervaring is juist dat de auto als een tierelier trekt vanaf 1400 toeren. Dan merk je duidelijk dat de turbo erbij komt.
En zoals ik t vroeger heb geleerd, met 3/4 gaspedaal zo snel mogelijk naar de gewenste snelheid.
Als ik bijv 60-70 wil rijden, dan accelereer ik in 3 tot deze snelheid en ga dan gelijk in 5 en dan op de cc.
 

Greenliner

Senior Member
De turbo (met variabele turbinegeometrie) is integraal onderdeel van de motor en daar niet los van te zien. De variabele turbinegeometrie beoogt dat de druk die de turbo levert bij verschillende toerentallen van de motor gelijk is. De turbo komt er bij een bepaald toerental dus niet "bij", hij zit er bij ieder toerental "in". Het koppel van de motor piekt bij ongeveer 2000 toeren. Vanaf 1300 toeren is er al genoeg koppel om rustig te accelereren, vandaar dat ik in dat gebied schakel. Of dit de meest zuinige manier van optrekken is weet ik niet. Vaak blijkt wel dat degene die voor je staat en wegknalt even later gewoon weer voor je staat en opnieuw wegknalt. Als ik dan aan kom rollen met een verbruik van 0 L/100km en niet hoef te remmen dan voel ik me op en top Greenliner.:)
 

erik2907

Actief lid
Jeuh! Het greenline motortje staat op nummer één :super:

Het greenline motortje kan wel op 1 staan maar het gaat om de Polo en niet om de Greenline! De auto waar de motor in licht heeft een andere cw waarde en over het algemeen zijn Polo rijders andere rijders in het verkeer. Zie mijn verbruik in mijn handtekening en bij spritmonitor dat het ook anders kan!
 

Greenliner

Senior Member
@ NielsW

De zuinigheid bij 1500 tpm valt mij ook op, vooral in de vierde en vijfde versnelling. Op de snelweg rij ik geregeld 1600 tpm (80km/u). Het achterop komend verkeer geeft dan enthousiast lichtsignalen. Waarschijnlijk omdat men de Greenline badge achter op mijn Faab ziet en via de lichtsignalen wil aangeven hoe goed ik bezig ben. Ik steek dan vaak mijn duim omhoog, vreemd genoeg reageren de passanten daar dan weer met obscene gebaren op.
 
Bovenaan Onderaan