Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Trucker

Actief lid
Vandaag voor de tweede keer getankt van 17.6 naar 18.1 het word iets beter maar we zijn er nog niet.Totaal nu 1497 km in 2 weken.
 

NielsW

Lid
Viel me vanmorgen op dat de auto veel meer zuipt bij koud weer. Heb vanmorgen gewoon 4.8 gereden terwijl ik de laatste dagen toch echt 4.2 haal voor WW.
Misschien toeval maar op een 80km weg was het verbruik gewoon 5l.
 

EdK

Forumguru
Tsja elke wagen verbruikt meer als het koud is !
Had je vroeger de choke knop op de wagen en moest je die uittrekken waardoor je verbruik hoger werd !
Heden ten dagen hebben we allemaal een boordcomputer en die meet buiten temperatuur en bepaalt nu hoelang jij op de gedigitaliseerde choke blijft rijden.
En dat zorgt ervoor dat met koudere temp's je verbruik omhoog gaat !
Dus wil je je verbruik laag houden, neem de trein !
 

van_der_P

Senior Member
Inderdaad koud weer en korte stadsritje is slecht voor het verbruik. Vanmorgen in de stad even een boodschap doen 5.6 L en dan zijn we nog maar in het begin van de winter.
 

josk

Lid
Tweede keer tanken: 39,82L voor 787,6Km = 19,8Km/L dus nu gemiddeld 19,9Km/L
Nog niet wat ik ervan verwachte. 120Km/u veroorzaakt het hoge verbruik.
Mede omdat ik ritten maak van 175Km denk ik dat starten en temp niet veel invloed zullen hebben.
File rijden is echter zeer goed voor het gemiddelde gebruik (+/- 70Km/u en 1:28)
 
Ik merk exact het zelfde! 2e keer tanken het verbruik gezakt van 4,99 naar 4,95 l/100km dus vrijwel gelijk gebleven. Maar meer snelweg met 120 km/h, meer koude starts, het is kouder 's ochtends en ik heb winterbanden gemonteerd. Met deze slechtere omstandigheden en dan toch nog iets zuiniger rijden mag ik niet klagen volgens mij.
 

Mixh

Lid
Eerste ervaringen

Ben even weggeweest (stukje rijden :winkie:), maar zal m'n eerste ervaringen na twee weken, 1100 km en de eerste echte tankbeurt even doorgeven (vooral voor degenen die nog wachten of zelfs twijfelen :grin:)
Mijn ervaringen zijn gebaseerd op de vergelijking met een zes jaar oude Fiësta 1.4, dat lijkt me wel van belang.

Wat meevalt:

- Fab rijdt veel fijner dan ik uit verhalen ging geloven (had zelf maar korte proefrit gemaakt). Heel pittig waar nodig (van uit stand en zeker bij 110-120 als je moet inhalen). En op langere stukken: heerlijk rustig en ontspannen.
- Het geluid op de snelweg: windgeruis en banden zijn niet storend, en de motor hoor ik amper
- Fab zit veel lekkerder dan ik verwachtte. En zeker veel lekkerder dan de Ford. Prima stoelen!
- De ruimte. Ik was bang voor de minimale breedte van de Fab, maar voor- en achterin (met 2 volwassenen) is het riant zitten. Hoogte meer dan ik gewend ben. En kofferruimte is natuurlijk een enorme pre)
- Prachtig geluid uit de acht geluidsboxen rondom
- Verwarming. Comfortabel en heeft de auto zeer snel op temp.
- Amundsen navi. Erg snel (ben Nokia N95 met McGuider gewend) en heel alert bij verkeersstoringen. Ben al twee keer op tijd via een binnenweg rond een - zo bleek achteraf - flinke verkeersopstopping gestuurd. De flitspalen mis ik niet, dankzij mijn toch wel aangepaste rijstijl :winkie:

Wat tegenvalt:

Het verbruik. Ik was vooraf heel voorzichtig van 1 op 22 uitgegaan, maar zulke waardes (1:23) haal ik met moeite op een woonwerk-rit van 50 kilometer snelweg als ik er heel veel moeite voor doe. Dat is voor mij max 105 á 110 rijden. Eerdere ervaringen dat de Fab zeer zuinig is bij 80 km (1:30 tot 1:35) kan ik overigens onderschrijven, maar stads- en fileverkeer drukken het gemiddelde verbruik toch flink.

(Overigens heb ik na het tanken de banden gecontroleerd: linksvoor 2.6, de rest 2.0 :icon_smile_dead:! Inmiddels rondom op de juiste spanning, benieuwd wat dat scheelt.)

Ik maak overigens geen sport van dat zuinige rijden, daarvoor rijd ik te graag af en toe flink door.
En de winst tegenover de benzine (1 op 15 en € 1,45 per liter) en de MRB van de Fiësta is al meer dan genoeg om lachend aan de pomp te staan!

(En wat die Fiësta betreft: vergelijken kan niet eens, daarvoor is de Fabia véél te veel een Echte Auto ten opzichte van dat Fordje)
 

Greenliner

Senior Member
@Mixh.

Het valt inderdaad niet mee om bijzondere verbruikscijfers neer te zetten. In verband met het comfort heb ik bijvoorbeeld de bandenspanning verlaagd van een zeer stevige 3.5 Bar rondom naar een nog altijd forse 3.0 achter en 2.8 voor. Reed ik voorheen geregeld onder de 4l/100km, nu kom ik niet meer onder de 4.2l/100km terwijl ik nog steeds een rijstijl aanhoud waar zelfs een naaktslak zich voor zou schamen. Nu wordt het natuurlijk ook kouder en is de motor na 2500 km nog lang niet ingelopen. Op termijn zou ik met een rustige, anticiperende rijstijl en een stevige bandenspanning tevreden zijn met een verbruik van 4l/100km.
 

erik2907

Actief lid
@Mixh.

Het valt inderdaad niet mee om bijzondere verbruikscijfers neer te zetten. In verband met het comfort heb ik bijvoorbeeld de bandenspanning verlaagd van een zeer stevige 3.5 Bar rondom naar een nog altijd forse 3.0 achter en 2.8 voor. Reed ik voorheen geregeld onder de 4l/100km, nu kom ik niet meer onder de 4.2l/100km terwijl ik nog steeds een rijstijl aanhoud waar zelfs een naaktslak zich voor zou schamen. Nu wordt het natuurlijk ook kouder en is de motor na 2500 km nog lang niet ingelopen. Op termijn zou ik met een rustige, anticiperende rijstijl en een stevige bandenspanning tevreden zijn met een verbruik van 4l/100km.

Vandaag met de zelfde bandenspanning op de rechterbaan gereden van Breda naar Almere inclusief stad uit, stad in met een snelheid van 88 km per uur en heerlijk meegesjokt in de rij van vrachtauto's (niet er vlak achter maar met de stroom mee). Km stand 4.000 km, verbruik gemiddeld 1:31,4 met cc van begin tot eindpunt!
 

FredV

Banned
heerlijk meegesjokt in de rij van vrachtauto's (niet er vlak achter maar met de stroom mee).
Nog ff, kun je er beter een touwtje aan hangen.
Of gevarendriehoek achter de achterruit?
Hoop dat je een snelle reflex hebt.
Denk dat de ambulancebroeders daar niet blij mee zijn...
 

erik2907

Actief lid
Nog ff, kun je er beter een touwtje aan hangen.
Of gevarendriehoek achter de achterruit?
Hoop dat je een snelle reflex hebt.
Denk dat de ambulancebroeders daar niet blij mee zijn...

Rij zelf ook CDE en weet waar de uitdagingen voor deze categorie ligt in het verkeer als het gaat om afstand houden en anticeperen. Ik ken de remweg van deze vakbroeders!
 

FredV

Banned
Rij zelf ook CDE en weet waar de uitdagingen voor deze categorie ligt in het verkeer als het gaat om afstand houden en anticIperen. Ik ken de remweg van deze vakbroeders!
Gaat om je reactietijd, en rijbewijs zegt me niet veel helaas.
Dagelijks genoeg voorbeelden te zien van platgewalste auto's en degenen die dit veroorzaakten reden ook CDE.

Desondanks, mooi verbruiksscijfer. ziet er goed uit:)
 
Vandaag mijn GL opgehaald! Eindelijk. Een mooie rit van 50 km naar huis waarvan eerste stuk file 10 km (om de GL meteen NL op z'n best te laten) daarna lekker kunnen doorrijden om te eindigen met 10 km stad.
Mijn motor is natuurlijk nog helemaal vers maar wat mij gelijk opviel:

Wanneer ik 100 reed in de CC haalde ik een verbruik van ongeveer 4.2l/100 km
Wanneer ik 107 reed in de CC haalde ik een verbruik van ongeveer 4.7/100km
Wanneer ik 120 reed in de cc haalde ik een verbruik van ongeveer 5.2l/100km

Op zich geen hele slechte cijfers (denk ik) weet niet wat andere doen?
Maar viel me wel op dat echt vanaf 100+ er een omslagpunt ligt in verbuik.
Mijn gemiddelde was 4.8l/100 km voor het eerste ritje naar huis zoals hierboven beschreven. Vinden jullie dit goed wanneer je naar je eigen GL verbruik kijkt?


Ben benieuwd naar andere ervaringen.
 

FredV

Banned
Wat is goed? Dat hangt van zoveel factoren af die je verbruik beinvloeden.
En als je de reacties hier leest, dan zie je dat jouw verbruik aardig met anderen overeenkomt, met uitschieters naar boven en naar beneden.
Een omslagpunt boven 100 km/h klopt wel.
 
Wat is goed? Dat hangt van zoveel factoren af die je verbruik beinvloeden.
En als je de reacties hier leest, dan zie je dat jouw verbruik aardig met anderen overeenkomt, met uitschieters naar boven en naar beneden.
Een omslagpunt boven 100 km/h klopt wel.

Ja ik begrijp je punt. Maar veel mensen in dit draadje praten over gemiddelde. Heb tot pagina 10 zitten lezen en toen dacht ik laat ik is checken wat andere mensen rijden bij een bepaalde snelheid.
Daarom was ik zo benieuwd naar wat andere hun GL doen bij bepaalde snelheden
 

erik2907

Actief lid
Gaat om je reactietijd, en rijbewijs zegt me niet veel helaas.
Dagelijks genoeg voorbeelden te zien van platgewalste auto's en degenen die dit veroorzaakten reden ook CDE.

Desondanks, mooi verbruiksscijfer. ziet er goed uit:)

Ik maak me op de rechterbaan geen zorgen om vracht- en bus verkeer maar ik maak mij meer zorgen om de bekende "bouwvakkersbusjes met zware aanhangers" die met ruim 100 km per uur mij passeren of busjes die met 140/150 over de snelweg rijden. (het gaat hierboven niet om bouwvakkers maar om het soort auto aan te geven :D! Dat zijn vaker de 'schuldigen' bij ongevallen dan vachtauto's!
 
mijn verbruik

Na 8000 km is mijn gemiddeld verbruik 4,6L per 100 km.
De auto wordt voor alle soorten ritten gebruikt, van zeer korte boodschappen ritjes met ook nog een koude motor tot lange ritten met behulp van de CC. Ik vind dit een aardig verbruik, aangezien je op korte stukken een hoger verbruik hebt als op lange stukken. Ook ik heb waardes van 3.3 liter per 100 km gehaald op een lang stuk met airco en CC met een gemiddelde snelheid van 105 km per uur dus het kan inderdaad maar zoals al te lezen is, ook boodschappen etc. moeten gedaan worden en ik ga niet met meerdere kratten (fris/alcohol) met de fiets naar de supermarkt.

Reageer allen op bovenstaande, ik ben tevreden met mijn gebruik.

grt Ronald
 
Bovenaan Onderaan