Eerste ervaringen
Ben even weggeweest (stukje rijden :winkie
, maar zal m'n eerste ervaringen na twee weken, 1100 km en de eerste echte tankbeurt even doorgeven (vooral voor degenen die nog wachten of zelfs twijfelen :grin
Mijn ervaringen zijn gebaseerd op de vergelijking met een zes jaar oude Fiësta 1.4, dat lijkt me wel van belang.
Wat meevalt:
- Fab rijdt veel fijner dan ik uit verhalen ging geloven (had zelf maar korte proefrit gemaakt). Heel pittig waar nodig (van uit stand en zeker bij 110-120 als je moet inhalen). En op langere stukken: heerlijk rustig en ontspannen.
- Het geluid op de snelweg: windgeruis en banden zijn niet storend, en de motor hoor ik amper
- Fab zit veel lekkerder dan ik verwachtte. En zeker veel lekkerder dan de Ford. Prima stoelen!
- De ruimte. Ik was bang voor de minimale breedte van de Fab, maar voor- en achterin (met 2 volwassenen) is het riant zitten. Hoogte meer dan ik gewend ben. En kofferruimte is natuurlijk een enorme pre)
- Prachtig geluid uit de acht geluidsboxen rondom
- Verwarming. Comfortabel en heeft de auto zeer snel op temp.
- Amundsen navi. Erg snel (ben Nokia N95 met McGuider gewend) en heel alert bij verkeersstoringen. Ben al twee keer op tijd via een binnenweg rond een - zo bleek achteraf - flinke verkeersopstopping gestuurd. De flitspalen mis ik niet, dankzij mijn toch wel aangepaste rijstijl :winkie:
Wat tegenvalt:
Het verbruik. Ik was vooraf heel voorzichtig van 1 op 22 uitgegaan, maar zulke waardes (1:23) haal ik met moeite op een woonwerk-rit van 50 kilometer snelweg als ik er heel veel moeite voor doe. Dat is voor mij max 105 á 110 rijden. Eerdere ervaringen dat de Fab zeer zuinig is bij 80 km (1:30 tot 1:35) kan ik overigens onderschrijven, maar stads- en fileverkeer drukken het gemiddelde verbruik toch flink.
(Overigens heb ik na het tanken de banden gecontroleerd: linksvoor 2.6, de rest 2.0 :icon_smile_dead:! Inmiddels rondom op de juiste spanning, benieuwd wat dat scheelt.)
Ik maak overigens geen sport van dat zuinige rijden, daarvoor rijd ik te graag af en toe flink door.
En de winst tegenover de benzine (1 op 15 en € 1,45 per liter) en de MRB van de Fiësta is al meer dan genoeg om lachend aan de pomp te staan!
(En wat die Fiësta betreft: vergelijken kan niet eens, daarvoor is de Fabia véél te veel een Echte Auto ten opzichte van dat Fordje)