Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

FabiaGL

Actief lid
Na 8000 km is mijn gemiddeld verbruik 4,6L per 100 km.
De auto wordt voor alle soorten ritten gebruikt, van zeer korte boodschappen ritjes met ook nog een koude motor tot lange ritten met behulp van de CC. Ik vind dit een aardig verbruik, aangezien je op korte stukken een hoger verbruik hebt als op lange stukken. Ook ik heb waardes van 3.3 liter per 100 km gehaald op een lang stuk met airco en CC met een gemiddelde snelheid van 105 km per uur dus het kan inderdaad maar zoals al te lezen is, ook boodschappen etc. moeten gedaan worden en ik ga niet met meerdere kratten (fris/alcohol) met de fiets naar de supermarkt.

Reageer allen op bovenstaande, ik ben tevreden met mijn gebruik.

grt Ronald
Hoe kan je gemiddeld 105 km/h rijden en een gemiddeld verbruik van 3.3 halen? Wat geeft jou BC aan bij een constante snelheid van 105 km/h? Een Greenline haalt normaal bij ongeveer 85 km/h constante snelheid 3.3 liter op 100 km.
 
in het begin ja, bij mij loopt de snelheid waarbij je dat verbruik haalt langzaam op. nu ongeveer tussen 95 en 105km/u (op de teller). maar om 3.3 bij 105 km/u te halen moeten de omstandigheden wel perfect zijn, dus geen vals plat, geen wind, geen a/c en geen passagiers/baggage.

Bij 85 geeft hij bij mij tussen de 2.8 en 3.0 aan. Dan moet de motor wel warm zijn, als ik net wegrijd is het iets meer.

Vandaag op weg naar huis over 60 km (voornamelijk snelweg) 3.5/100 gehaald van deur tot deur, heb op de snelweg 95 gereden. En heel lang genoten van een BMW die me met een noodgang inhaalde, om vervolgens nog een minuut of 10 te zien hoe hij aan het kleven en duwen was en nauwelijks bij me wegreed. 95 is niet zo'n gekke snelheid als het druk is. ik heb hem gewoon lekker op de cruise control en trek tijdelijk op naar 110 als ik een vrachtwagen moet inhalen, ik heb het overige verkeer niet gehinderd. Als de rit langer was geweest had het nog lager gekund. ik zat op de snelweg constant tussen 3.1 en 3.4 l/100km. maar goed, met 3.5 kom je al aardig in de buurt van die 1 op 29.

Als de weg leeg is ga ik geen 95 rijden, dan komt mijn verbruik ongeveer op 4.0. Mijn gemiddelde bij spritmonitor wordt hoog gehouden omdat ik meer dan de helft van mijn kilometers met één of twee passagiers en zo'n 100kg baggage maak
 
Misschien een kwestie van inrijden of geluk, als ik een dezer dagen tijd heb, zal ik een dashboardfoto maken (met snelheid en verbruik ) op een recht stuk en vlakke weg
 

Bertm

Actief lid
Nog een tip :baby012:.

Ga alleen tijdens dag lichtrijden? Of als je tussen vrachtwagens rijdt, doe gewoon het licht uit. Zat verlichting !:winkie:

Ik heb er eens opgelet. Nu een week een deel naar mijn werk over de Vogelweg gereden (tussen Lelystad en de A27, langs Zeewolde). Bij Flevolanders wel bekend. Een 80 km weg. Cruise control op 90 vast.
's morgens in het donker (met verlichting) geeft ie 1: 23 /24 aan.
's middags (zonder verlicht) geeft ie tussen 1:28 en 1:31 aan.

Vindt het wel opmerkelijk dat de verlichting zoveel invloed heeft.
 

van_der_P

Senior Member
Als ik na de opwarmfase de verbruiksmeter op 0 druk kom ik ook aan verbruik van tussen de 3 en 3.5 zo moeilijk is dat niet.
Het is vooral de afstand die je rijd, die is bij mij eigenlijk te kort (35 km), en constante snelheid, die verantwoordelijk zijn voor een laag verbruik.
In de spits s'morgens en s'avonds lukt dat niet, de snelheid wisselt te veel. Dan gebruik ik zomaar 1 liter meer op 100 km.
 

namleop

Actief lid
@Bertm:

Die weg rijd ik ook vaak, 's ochtends is het nu nog zo donker dat licht wel moet, al was het alleen al omdat anders de tellers zo donker zijn. Zo'n groot verschil in verbruik door wel/geen licht heb ik niet kunnen waarnemen.

Ik heb wel vorige week daar met wind mee het hele stuk na de dijk tot aan de N309 (richting het noorden dus) met 37km/l gereden. Ik denk dus dat de wind een veel grotere invloed heeft. Daarbij komt dat deze weg van zuidwest naar noordoost loopt, dus als je (net als ik) 's ochtends naar het zuiden rijdt, heb je hier meestal wind tegen en 's middags wind mee.
 

Snoopy

Lid
Hou er wel rekening mee dat tijdens de inrijperiode het goed inrijden belangrijker is dan het zuinig rijden.
Dus geen hoge toerentallen, wel vlot accelereren, niet in heel lage toeren rijden, de CC alleen op korte stukjes om zoveel mogelijk wisselende toerentallen te krijgen en bij warme motor af en toe doortrekken tot 3500 toeren.
Ik heb er nu 1035 km opzitten en heb een gemiddeld verbruik van 5.1/100km.
Merk wel dat de motor soepeler loopt dan in het begin.
 

Bertm

Actief lid
@Bertm:

Die weg rijd ik ook vaak, 's ochtends is het nu nog zo donker dat licht wel .....

....Ik heb wel vorige week daar met wind mee het hele stuk na de dijk tot aan de N309 (richting het noorden dus) met 37km/l gereden. Ik denk dus dat de wind een veel grotere invloed heeft. ....

Binnnenkort moet ik wat later naar mijn werk. (in het licht). Ben benieuwd hoeveel invloed de wind heeft.
 

FredV

Banned
Nog een tip :baby012:.
's morgens in het donker (met verlichting) geeft ie 1: 23 /24 aan.
's middags (zonder verlicht) geeft ie tussen 1:28 en 1:31 aan.

Vindt het wel opmerkelijk dat de verlichting zoveel invloed heeft.
Zou het verschil niet meer te maken kunnen hebben met de wind??? wind tegen heen/ wind mee terug??

De verlichting geeft hooguit 2-3 % meerverbruik.
 

Bertm

Actief lid
Zou het verschil niet meer te maken kunnen hebben met de wind??? wind tegen heen/ wind mee terug??

De verlichting geeft hooguit 2-3 % meerverbruik.

Tja, die opmerking is ook gemaakt door NAMLEOP. Zoals gezegd ga ik dat proberen te testen.
 

FredV

Banned
@Bertm, ja zag het later pas, was de draadjes aan t lezen en reageerde gelijk, reactie was geplaatst toen ik de andere reactie zag.. sorry.
 
Hou er wel rekening mee dat tijdens de inrijperiode het goed inrijden belangrijker is dan het zuinig rijden.
Dus geen hoge toerentallen, wel vlot accelereren, niet in heel lage toeren rijden, de CC alleen op korte stukjes om zoveel mogelijk wisselende toerentallen te krijgen en bij warme motor af en toe doortrekken tot 3500 toeren.
Ik heb er nu 1035 km opzitten en heb een gemiddeld verbruik van 5.1/100km.
Merk wel dat de motor soepeler loopt dan in het begin.

Snoopy jij zegt de CC niet op lange stukken om zoveel mogelijk wisselende toerentallen te krijgen. Dit staat echter niet in het boekje. Hoe kom je hier aan? Het is wel een interessante. Want ben nu snel geneigd op de snelweg (50% van wat ik rij) lekker 100 in z'n 5 op cruise control maar dit is dus niet goed?
 

FredV

Banned
Hou er wel rekening mee dat tijdens de inrijperiode het goed inrijden belangrijker is dan het zuinig rijden.
Dus geen hoge toerentallen, wel vlot accelereren, niet in heel lage toeren rijden, de CC alleen op korte stukjes om zoveel mogelijk wisselende toerentallen te krijgen en bij warme motor af en toe doortrekken tot 3500 toeren.
Kortom, gewoon normaal rijden zoals je altijd rijdt. En gewoon de cc gebruiken waar je kunt. Maakt niets uit.
Niks geforceerd rijden, en als je niormaal rijdt, let dan maar op, dan rijd je precies zoals voorgeschreven in het instructieboekje.
Want rijd je anders wel 4000-5000 toeren of rijd je anders bij 1000 toeren in 5/
Nee toch?
En zie m'n verbruik....
 
Kortom, gewoon normaal rijden zoals je altijd rijdt. En gewoon de cc gebruiken waar je kunt. Maakt niets uit.
Niks geforceerd rijden, en als je niormaal rijdt, let dan maar op, dan rijd je precies zoals voorgeschreven in het instructieboekje.
Want rijd je anders wel 4000-5000 toeren of rijd je anders bij 1000 toeren in 5/
Nee toch?
En zie m'n verbruik....

Ok. Naja ik vind wanneer je 80 in z'n 5 rijd dat hij aardig bromt. Wat eigenlijk zegt dat je net iets te laag zit. Toeren zitten dan rond de 1500.
Dus zat eigenlijk meer aan zulke dingen te denken.

Zie het. Netjes verbruik! 4.3 op de 100. En dan rijd je 100 waar je 100 mag of wel echt rustig?
Zit nu op 4.8 gemiddeld. Ook blij mee:)
 

FredV

Banned
ik rijd nergens langzamer dan de toegestane snelheid.
Haal ook gewoon in waar ik kan en blijf niet echter een auto hangen. Kom dat op snelweg gerust over 130 heen.
En t brommen is meer karakterisitek van het driepittertje.
Wat ik niet doe, is lager zitten dan de schakelindicator en als ik 70 rijd en stevig moet accelereren, dan doe ik dat natuurlijk niet in 5.
 
Bovenaan Onderaan