Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

erik2907

Actief lid
Als je geen Duits kunt lezen waardoor weet je dan dat mijn bericht wel verwijst naar een Duitse website? Dus je kunt geen Duits lezen maar weet wel dat het woord 'spritmonitor' Duits is en dien overeenkomstig reageert!



[moderatorbreak]
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.
[/moderatorbreak]
 

Snoopy

Lid
@Koeni248;

Weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar dit zou te maken hebben met het inslijten van de zuigerveren.
 

NielsW

Lid
Het leuke is snoopy dat iedereen weer iets anders leest of beleeft hoe je de auto moet inrijden.
Met 2 keer tanken en dan op 40 liter 850 kilometer rijden ben ik meer dan tevreden mee en dat met een normale rijstijl met veel 100 en 120 kilometer wegen.
:)
huidig verbruik dus net geen 1/22 helaas maar we komen er wel :)
 

Bertm

Actief lid
Het verschil tussen 40% van de dagelijks afstand over een 80 km weg (vogelweg) te rijden of over de gehele weg over de snelweg A6/A27 is zo minimaal (1%), dat ik maar heb besloten gewoon zoveel mogelijk snelweg te kiezen.

En niet achter een vrachtwagen, maar gewoon 120 tot 140 km per uur.
Dat rijdt de GL trouwens het lekkerst.
 
Vandaag de eerste tankbeurt gedaan.
39,39l op 811km, ruim 1 op 20,5 (en dan is hij door de Dealer afgetankt...)
Rij nu al regelmatig stukken waarbij de BC 4.3l/100km aangeeft.

Wat een geweldige auto zeg!
Bij lange na nog niet ingereden en ik vindt het werkelijk waar al een heel goed begin. Nog nooit zo zuinig gereden.
Doe er ook wel mijn best voor een beetje zuinig te rijden natuurlijk.

Dit motiveert:winkie:
 
Het verschil tussen 40% van de dagelijks afstand over een 80 km weg (vogelweg) te rijden of over de gehele weg over de snelweg A6/A27 is zo minimaal (1%), dat ik maar heb besloten gewoon zoveel mogelijk snelweg te kiezen.

En niet achter een vrachtwagen, maar gewoon 120 tot 140 km per uur.
Dat rijdt de GL trouwens het lekkerst.

Nou dat verschil is toch wel erg groot vind ik. Wanneer ik 80 rijd in de CC dan rij ik 3.6 op de 100. Wanneer ik 120 rijd in de CC dan rij ik 5.1 op de 100.
 

Bertm

Actief lid
@koenie
Dat is niet niet mijn ervaring. Gerekend per tankbeurt.

Ik tank 1 keer in de week. zuinig rijden 38 liter en "normaal" rijden 40 liter. Ok, ik overdrijf mischien met 1%. Maar toch..
Overigens wel 15 liter minder dan mijn vorige diesel.:xyxthumbs:
Zelfde aantal km.

Het verbruik valt me echt tegen.:biggthumpdown: Althans naar de beloftes die zijn gedaan.

Ik heb nu ongeveer 3200 km gereden.
Volgens sommigen op dit forum gaat de GL zuiniger rijden wanneer je meer kilometers hebt gereden.

Ik ben benieuwd.
 

erik2907

Actief lid
@Bertm

Zie hier hoe de rechtbank denkt inzake meerverbruik dan door de fabrikant opgegeven voor personenauto's en zie hier hoe de proef tot stand komt. Probeer deze test maar eens na te bootsen in normale verkeer :)


 

erik2907

Actief lid
@Captain Hook

De wet van de getallen: 2 voertuigen, auto A en auto B.

BENADERING 1:

EEG Norm (Fabrieksopgave)

Auto A: 1:29,40 = 3,40 l/100 km (1a)
Auto B: 1:15,38 = 6,50 l/100 km (2a)

Verbruik in de praktijk: +30%

Auto A: 1:22,62 = 4,42 l/100 km (1b)
Auto B: 1:11,83 = 8,45 l/100 km (2b)

Verschil (minder af te leggen km per liter)
Auto A: 1a - 1b = 6,79 km / liter
Auto B: 2a - 2b = 3,55 km / liter



BENADERING 2:

Auto 1
1. EEG Norm 29,41 km/L = 3,40
2. Werkelijk 25,00 km/L = 4,00
Verschil (1. - 2.) in mindere km`s = 4,41 = 17,21%

Auto 2
1. EEG Norm 15,38 km/L = 6,50
2. Werkelijk 12,93 km/L = 7,10
Verschil (1. - 2.) in mindere km`s = 2,46 = 17,21%

Zie het verschil in af te kunnen liggen kilometers waarbij auto 1 bij 17,21% minder kilometers kan afleggen dan auto 2! En toch heb ik liever auto 1 omdat deze zuiniger is in het verbruik :)!

Moraal: procenten (30% / 17,21) zeggen niets over het aantal af te leggen kilometers per liter en het uiteindelijke verbruik in liters!
 
Zo, na wat ritjes en net de 2100km gepasseerd te zijn heb ik vandaag naar huis 3,3L / 100km gereden. Dat is dus 1:30,3. Voornamelijk vrachtwagen hangen, maar dat went vanzelf en om nou te zeggen dat het qua tijd veel scheelt? Ik merk het niet. Vanmorgen 3,4L/100km gereden, met iets meer file wel. En daar merkte ik qua reistijd eigenlijk bar weinig van. Normaal met een beetje file, de maandag, dinsdag en donderdag, ben ik zeker 1:15 uur onderweg tot 1:30 uur. En nu heb ik denk ik 1:05 gereden misschien? Net iets meer dan een uurtje in ieder geval.

Int kort: Dat ding is zuinig, als je je best doet. Moet ook zeggen dat het erg rustig rijd. Het kost veel minder energie nog dan normaal 100 en vooral rechts rijden.

Toen we hem kregen hadden we een halve tank, daarna 2x getankt tot nu toe. En volgens de meter kan ik nog een goede 350km rijden geloof ik, met al bijna 800 op de teller voor deze tank. Een goede 1100km moet wel te halen zijn dus :) Kijk, dat scheelt even een slok op een borrel in vergelijking met een net 1:15 rijdende benzine auto :D

Dit is echt met een grote glimlach tanken :D
 

peperskoda

Forumguru
Die van mij is al net zo zuinig. Ik heb vandaag weer 200km mogen rijden en thuis stond de BC1 op 3,4l/100km(1:29,4) De GL is dus wel degelijk zuinig als je daar je gedrag op aanpast. Overigens ben ik geen vrachtwagenhanger, ik wil graag ver voor mij uit kunnen zien wat daar gebeurt en dus ga ik ze voorbij als de mogelijkheid zich voordoet. Vandaag overigens alleen maar over 80 km wegen gereden en daar een snelheid van rond de 90km/h aangehouden.
 

FredV

Banned
@peperskoda, goed om te lezen:)
Ben gisteren naar Meppen (D) gereden over de A28/A37, en even stevig doorgetrokken. Kwam dan wel op 4.5-4.8, half beladen.
Terug binnendoor en t verbruik daalt giga.
 
@peperskoda: ik ben ook wel van het zicht hoor :) Maar ik was altijd al een oplettende rijder ( hoor mij, 26 jaar :tongue: ), maar ik was nooit echt om mij heen aant kijken en altijd op zoveel mogelijk verkeer aant letten. Maar als je erachter hangt vereist het wel oplettendheid idd :)

Maar iets in mij zegt dat als ik zelf 90 over de snelweg ga zitten rijden dat dat dan onhandiger is dan wanneer je achter een vrachtwagen hangt. Omdat "men", het verkeer, niet anders verwacht. En als daar dan een auto achter hangt, is dat minder storend. Als ik zelf wel eens doorreed, dan ist ook irritant als mensen met 90 over de snelweg rijden :tongue: Zeker als ze dan ook nog int midden rijden terwijl er rechts meer dan genoeg ruimte is.

Maar: 1 ding kan geconcludeerd worden. Hij is zuinig. En hij heeft veel ruimte. Tis gewoon een top auto!
 
Ikzelf heb ook al geregeld een ritgemiddelde gehaald van rond de 3,0l/100km (zelfs al een keer na 200 km een verwachtte kilometrage van totaal + 1500km op de teller gehad)!!

Toch moet ik zeggen dat het verbruik bij normaal weggedrag wat tegenvalt. Dat ik ruim boven de 30 km/l haal is enkel te danken aan erg zuinig rijgedrag, waarbij je dus idd vrachtwagensnelheden aan moet houden. Dit is in mijn ogen geen "normaal" rijgedrag.

Wanneer ik de rijstijl hanteer die ik gewend was van mijn Scenic (zonder boordcomputer die je steeds duidelijk laat zien wat je aan het verspillen bent), kom ik niet in de buurt van de 29 km/l die beloofd wordt.

Ben erg blij met deze auto en ja, ook als je normale snelheden aanhoudt is deze auto zuinig, maar de reclames van Skoda zijn toch echt misleidend betreffende het verbruik.
 
@boer96: Zo is het toch met bijna alles wel.

Ik zou serieus willen pleiten voor een maximumsnelheid van 100 ofzo hoor. Misschien is het verstandig om de snelheden van vrachtwagens aan te houden. Alleen maar vanwege de simpele reden: Het is niet zo gek veel sneller. Het bespaart je gewoon keiharde euro's. Je bent uiteindelijk sneller thuis of op je werk.

Naar mijn mening is de rijstijl van veel weggebruikers ( vooral hard rijden ) een grote oorzaak van het fileleed. Als men daarom aan een maximum snelheid gebonden is kan je ook niet ineens op een bepaald punt veel meer verkeer hebben dan nu. Als 40% harder rijdt dan de rest, betekent dat bij een opstopping, ongeluk ( vaak links door onoplettendheid en te hard rijden ) dat het veel sneller vastloopt omdat de toevoer van auto's veel hoger is dan wanneer alle auto's altijd bij de auto's in de buurt blijven als ze den snelweg op komen. Dan zijn het meer blokken zeg maar. Nu heb je een grote klodderwerking.

Natuurlijk ligt het ook aan de afvoer van de snelweg naar de binnenstad. Als ik bij Utrecht bij het Oktober plein 24 ofzo kom dan loopt dat totaal niet door omdat er veel te veel stoplichten zijn en teveel interruptie door bussen etc. Dus dat werkt dan helemaal door naar de snelweg.

Maargoed, ik vind het ergens wel logisch dat je dat verbruik van 1:30 niet haalt met 120km/h. Dan heb je daarna namelijk weer mensen die gaan klagen dat het verbruik bij 130 veel lager is en dat voor hen een normale snelheid is. 100 is tegenwoordig meer te vinden op de snelwegen in de randstad volgens mij :)
 

Combiron

Actief lid
Mee eens, jakkeren heeft geen zin. Als je op tijd vertrekt ben je ook op tijd op de plaats van bestemming. Als ik naar mijn vakantie stekje rij (Spanje) dan rij ik zelden harder dan 110 120. Ik zie die gasten met hun Golfjes wel speeden met 150 per uur, maar die moeten ook meer stops maken om te tanken. Dus wat heeft dat dan weer voor zin?
 
Op de Nederlandse wegen met woon werkverkeer maakt idd niet gek veel uit.
Als je naar Spanje gaat is het een ander verhaal als je 2 uur gemiddelt 130 of 100 rijd.
Dan ben je na 2 uur echt 60 km verder maw de gene die dan 100 rijd ligt na 2 uur al dik een half uur achter.
 
Bovenaan Onderaan